kortsluiting, electronische systemen stuk?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Recent heb ik een Nissan 300ZX Z31 gekregen nadat de vorige eigenaar op een af andere manier de accu omgekeerd heeft aangesloten en hij niet eens meer wou starten. Wij zijn er achter gekomen dat de zekering van de brandstofpomp was doorgebrand en na die te hebben vervangen startte hij weer. Maar nu hebben wij nog andere problemen. Bijna niets werkt... Het dashboard, de knoppen, niets behalve de verlichting op het dashboard doet het. Kan het zijn dat alle electronische onderdelen zijn doorgebrand of zijn er ergens nog zekeringen waar ik niet op de hoogte van ben?

Met vriendelijke groeten,

Marnix

ik kan me haast niet voorstellen dat die auto daar niet tegen beveiligd is, heb je de zekeringen in de motorruimte ook nagemeten?

In de motor ruimte zitten nog een paar dikke hoofdzekeringen, even checken maar.

Gullwing zei:
ik kan me haast niet voorstellen dat die auto daar niet tegen beveiligd is, heb je de zekeringen in de motorruimte ook nagemeten?

Bij het verkeerd om aansluiten van de accu, is het risico wel degelijk aanwezig dat de elektronica onherstelbaar beschadigt wordt.

Dries ilinder zei:
Gullwing zei:

Bij het verkeerd om aansluiten van de accu, is het risico wel degelijk aanwezig dat de elektronica onherstelbaar beschadigt wordt.

Sterker nog, dat is vrijwel zeker.

Er zitten meerdere computers in een auto en, hoewel beveiligen relatief eenvoudig is, computers gaan per direct stuk zodra je de spanning verkeerd om aansluit. Daar helpt een zekeringetje niet tegen.
Het motormanagent is een oudere computer, die is kennelijk wel beveiligd maar de andere computers dus duidelijk niet.

Dit wordt een dure reparatie waarvoor ik een dealer (vanwege de specifieke kennis en software) zou inschakelen.

rke zei:
...
Het motormanagent is een oudere computer, die is kennelijk wel beveiligd maar de andere computers dus duidelijk niet.

Dit wordt een dure reparatie waarvoor ik een dealer (vanwege de specifieke kennis en software) zou inschakelen.

Ik denk dat er geen andere computers zijn.

Ik denk dat het wel meevalt en dat er ergens een klein dingetje kapot is. Dimmer van de verlichting?

Relais, bolletjes, meters kunnen er gewoon tegen, ledjes meestal ook. Radio en computers zijn beveiligd, vaak met een diode in sper over de voeding, bij ompolen laat de diode de zekering doorbranden, die moet je dus zoeken.

Terug
Bovenaan