Korea Cars Topic deel 1

De vernieuwde Hyundai Grandeur:

32517_14_1.JPG


47 pics: https://www.global-autonews.com/content/content_view.php3?menu_id=97&id=32517

P.S. ik heb zaterdag mijn eerste rijles :)
 
(Hyundai) Ford Cortina

download.blog


download.blog


download.blog


download.blog


Hyundai Pony prototype

download.blog


Hyundai Pony I

download.blog


download.blog


download.blog


Hyundai Pony Wagon

B_01908405.jpg


Hyundai Pony I MK II

imged1214551007_1.jpg


Hyundai Stellar

040911_1.jpg


B_01149233.jpg


Hyundai Sonata

1_kim5353.jpg


Wist iemand van het bestaan van de Hyundai Stellar Wagon? Ik niet :)

B_01908406.jpg


Hyundai Santamo

B_01908408.jpg


Bron: https://www.carlife.net/bbs/board.php?bo_table=school&wr_id=1701

Kia Concord (Mazda 626 basis)

490823ba8e52a


490838795b4fb


Daewoo Imperial

download.blog


Bron: https://oldcar-korea.tistory.com/
 
Kia B-1000

download.blog


Kia Brisa

download.blog


download.blog


Kia K303

download.blog


download.blog


Asia Retona Concept (uiteindelijk is 'ie uitgebracht als Kia Retona en op sommige markten Sportage Classic, aangezien Kia Asia helemaal had overgenomen)

download.blog


download.blog


Hyundai Grandeur

download.blog


download.blog


download.blog


download.blog


Bron: Bron: https://oldcar-korea.tistory.com/
 
Ja, maar dat was nog zichtbaar toen Kia tot de Nederlandse markt toetradt. De Kia Sephia is gebaseerd op de Mazda 323 sedan en had een (aangepaste) Mazda-motor onder de kap. De Kia Sportage en Clarus hadden ook aangepaste Mazda-motoren, terwijl de Pride natuurlijk gelijk is aan de Mazda 121/Ford Festiva. Als je meer foto's van oude Koreaanse auto's en oude concept cars van Hyundai, Kia, SsangYong en Asia wilt zien, kun je hier eens rondsnuffelen: https://oldcar-korea.tistory.com/
 
Die Pony I is eigenlijk wel een strak wagentje.
Hij heeft de strakke raam- en portierlijnen van een moderne auto en hij is lekker laag.

De Stellar lijkt qua lijnen op een Lancia Prisma. Is de Stellar dan zo mooi, of is de Prisma zo Koreaans? ;)
 
speedtouch zei:
Leuk, die foto's een keer te zien. Zo te zien heeft Kia samengewerkt met Mazda!

Het moet bekend zijn dat Hyundai groot is geworden met omgebouwde Mitsubishi's en dan Kia Mazda's in licentie bouwde (ook voor Ford).
 
---GT--- zei:
Die Pony I is eigenlijk wel een strak wagentje.
Hij heeft de strakke raam- en portierlijnen van een moderne auto en hij is lekker laag.

De Pony I, de Pony I MK II en de Pony II stammen dan ook niet voor niets allemaal van Giugiaro, hetzelfde geldt voor de Stellar/Sonata en de eerste échte Sonata.
 
Mooi overzicht! Zet e.e.a. wel in perspectief.

Heb niets met Koreaanse auto's, maar wens jullie hier veel plezier. Ik zal sporadisch komen kijken en dat doe ik met de hoop dat er meer van dit soort overzichtjes geplaatst zijn. Dank D-C. (y)
 
Daewoo-Chevrolet zei:
De Pony I, de Pony I MK II en de Pony II stammen dan ook niet voor niets allemaal van Giugiaro, hetzelfde geldt voor de Stellar/Sonata en de eerste échte Sonata.

Ik vind het allemaal fraaie auto's, op de Pony I mkII na. Die is teveel geAziatiseerd.

De relatie tussen Ford en Hyundai blijft me wel steeds fascineren. De merken hebben niets met elkaar te maken, op de basis van de Stellar (Taunus) na.
Maar sinds de jaren '90 lijken de conceptcars van Hyundai en Ford verdacht veel op elkaar. De laatste jaren lijken zelfs de productiemodellen op elkaar. Het begon bij de Amerikaanse afdeling van Hyundai met de HCD-modellen.
 
@ ---GT---: Hyundai is blijkbaar dus begonnen met de assemblage van de Ford Cortina (Taunus) en Granada.
 
Een vriendin van mij had 1 van de eerste Pony's, ik geloof dat dat ongeveer in 1979 was en ik onderhield die auto (periodiek wassen en poetsen); binnen een half jaar roestte de auto aan alle kanten (ik deed het zeker verkeerd:cool:) maar de auto werd onder garantie geheel overgespoten en die laklaag hield langer maar ze was er eigenlijk van genezen en 1 jaar later heeft ze de auto ingeruild.
 
Geef mij deze maar. Is wat beter dan een Ponny
USED_CAR_2007_HYUNDAI_Equus_JL380_Limousine.jpg


pms_hyundai_equus02.jpg

ik neem ze allebei (gniffel)!


Gloeiende gloeiende:
hyundai-equus-interior-3.jpg
 
Je moet een Pony niet vergelijken met een grote limousine, en hem op zijn eigen waarde weten te schatten. De Pony II vind ik na zijn facelift nog steeds een fraaie auto. Hij doet in de verte nog lijken op de Colt waarop ie is gebaseerd, maar de vormgeving is dermate verfraaid dat ik hem extra mooi vind en dat ie daarom niet veel werd verkocht en dat ie nu uitgestorven is.
 
Hyundai Stellar register

KS-65-HB (1.6 GSL)
1984
Huidige status: Geen gegevens, gedemonteerd

Testverslag: https://www.autotekoop.nl/whitelabel/autovisie/read/1412/AV_29e_jg._1984_nr._7_Test_Hyundai_Stellar_1.6GSL.htm

RS-08-VX (2.0 GSL Olympique)
20-03-1987
Huidige status: Onbekend, kenteken nog geldig.

55040070.jpg


Testverslag: https://www.autotekoop.nl/whitelabel/autovisie/read/1932/AV_32e_jg._1987_nr._11_Test_Hyundai_Stellar_2.0_GSL.htm

RZ-23-PV (2.0 GSL)
15-05-1987
Huidige status: Nog steeds te vinden bij Autobedrijf Koenen in Susteren.

urbanexploring791.jpg


SB-65-XT (2.0 GSL automaat)
05-06-1987
Huidige status: 3x over de kop gegaan...

SB65XT.jpg


https://i76.photobucket.com/albums/j3/daewoo-chevrolet/SB65XT_2.jpg
https://i76.photobucket.com/albums/j3/daewoo-chevrolet/SB65XT_4.jpg
https://i76.photobucket.com/albums/j3/daewoo-chevrolet/SB65XT_3.jpg
Na de koprol: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4352903,4588735#msg-4588735

SN-63-HP (1.6 SL)
1987
Huidige status: Te vinden bij autosloperij GAOS

361hyundaistellarsn63hp.jpg

https://www.flickr.com/photos/xbxg/6448434099/

SP-86-TG
1987
Huidige status: In bezit van forummer ponymans.

foto0890j.jpg


TN-27-SX (2.0 GSL)
07-09-1988
Huidige status: "Volgens VWE had hij nog APK tot september vorig jaar, maar is hij in maart voor het laatst van eigenaar gewisseld. Zeer waarschijnlijk een slachtoffer van de sloopregeling dus." ( https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4352903,4588535#msg-4588535 )

00001evr142669054.jpg


TS-11-LN (1.6 L)
21-10-1988
Huidige status: gedemonteerd; vervaldatum APK 27-06-2010

2qwo9ye.jpg


Klokje rond artikel: https://www.autoweek.nl/magazineartikel.php?id=10277

XB-74-JN (2.0 GSL automaat)
25-02-1988
Huidige status: In bezit van forummer Wouter82.

stellar13.jpg


https://img826.imageshack.us/img826/5031/stellar23.jpg
https://i54.tinypic.com/rssftc.jpg
https://i56.tinypic.com/33le1xu.jpg
https://i53.tinypic.com/30mbnuf.jpg
https://i56.tinypic.com/2hp0r5d.jpg
https://i55.tinypic.com/23h1su1.jpg
https://i54.tinypic.com/i4ertw.jpg
https://i54.tinypic.com/qqsn85.jpg
 
mag ik u verheugen met dit goede nieuws:


















deze heeft bij ons 15 jaar op zolder gestaan,en ruim 2 jaar in de showroom,auto is in smetteloze nieuwstaat,er staat 70.000km op de teller
en nu de nieuwe I40 in de showroom is gekomen moest de stellar weg,nu heb ik hem,en kan ie bij mij verder slapen,ik heb nog meer nostalgische hyundais namelijk,later hierover misschien meer.

groeten jasper
 
ponymans zei:
mag ik u verheugen met dit goede nieuws:

deze heeft bij ons 15 jaar op zolder gestaan,en ruim 2 jaar in de showroom,auto is in smetteloze nieuwstaat,er staat 70.000km op de teller
en nu de nieuwe I40 in de showroom is gekomen moest de stellar weg,nu heb ik hem,en kan ie bij mij verder slapen,ik heb nog meer nostalgische hyundais namelijk,later hierover misschien meer.

groeten jasper

Hoi Jasper,

Schitterende Stellar!!! Ik heb jouw you tube filmpjes van deze Stellar, en enkele oude Pony's MkI, als eens bewonderd. Heerlijk!
Komt de Stellar te koop, of heb jij 'm van het bedrijf overgenomen?

groeten,
Sander
 
Wat een prachtige Stellar! Ik vind zo'n Stellar met minder forse bumpers en kleinere achterlichten ook een stuk mooier (verschil 2.0 vs. 1.6 of GSL vs. SL/L?). Had wel mooi gestaan naast de i40 trouwens :) Ik ben benieuwd naar je Pony en andere (?) Koreanen.
Ik bezit zelf deze Hyundai Scoupe uit 1991 met 49.000 km: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4174820

P1040580.jpg
 
hoi sander,ik denk niet dat ik m ga verkopen,ik ben dol op schaarse auto's namelijk;)
 
dat is een hele mooie scoupe,ik heb er vroeger ook 1 gehad,een 25 special turbo,lekkere auto.

ik heb nog een lading onderdelen voor het eerste type scoupe trouwens,koplampen ,achterlampen, motorkap nieuw,richting aanwijzers,wie weet is het wat voor je,kost een kleinigheidje,je weet het nooit
 















deze is helaas weggegaan richting de sloop premie...was best rot trouwens en ik moecht alles eraf slopen,ik hou meer van de pony type 1


al ziet ie er hier nog goed uit:)

deze heb ik onlangs opgehaald:






deze staat trouwens nu in een mooie stalling,samen met de rood-met-groene-waas pony te wachten op een grondige opknap beurt.

die glimmende rode daar rij ik elke dag in,die is prima,ik heb nog nooit met pech gestaan met deze dingen

deze heb ik ook pas gehaald,voor een prikkie,hij was slechter dan de pony die ik voor de slooppremie had weggedaan...:eek:maar voor die paar honderd kon ik het natuurlijk niet laten staan heh,net weer een jaar apk erop,en dan zien we weer verder.




met v. gr. een hyundai classic freak!!!
 
Gaaf, heel gaaf die vroege Pony's !!! Al eens van Elk Merk Waardig gehoord ?
 
Noord-Korea mag in dit topic niet ontbreken:

https://www.youtube.com/watch?v=rW4ygNCULjo

ofwel een in licentie geproduceerde Fiat Siena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyeonghwa_Motors
 
Leuk die oude Pony's: Heb begin jaren 90 ooit met de gedachten gespeeld om mijn zilvergrijze Golf in te ruilen op een vijfdeurs Pony van het soort dat hierboven staat. Heb de Koreaanse auto's altijd aardig gevonden. De eerste jaren vooral omdat ze nog naam moesten maken (vanuit een underdog positie zich een plaats op de markt vechtend) en nu nog steeds omdat ze nu ongeveer de Japanners voorbij streven met degelijke auto's, goede garantievoorwaarden en aantrekkelijk design.
 
De (correcte) stelling de Zuid-Koreaanse merken de Japanse merken op meerdere aspecten voorbij lijken te streven zegt ook iets over de passieve houding van de Japanse merken in vergelijking met zo'n 20 tot 30 jaar geleden, afgezien van hun aandeel in de ontwikkeling van hybride-techniek.
 
Goedendag zei:
wow mooi wagenpark.

maar waarom een weggedaan voor de slooppremie????


nou die goudgroene type 2 was al aardig krokant geworden,en de linkerzijkant was plat,en ik kon een leuke NF sonata kopen,zo kreeg ik toch nog wat heerlijke centen ervoor terug,dus nu heb ik 3x een type 1 en dan weer 1x een type 2(die moskleurige rode en die glanzende dat zijn 2 verschillende wagens:))
 
ponymans zei:
mag ik u verheugen met dit goede nieuws:




deze heeft bij ons 15 jaar op zolder gestaan,en ruim 2 jaar in de showroom,auto is in smetteloze nieuwstaat,er staat 70.000km op de teller
en nu de nieuwe I40 in de showroom is gekomen moest de stellar weg,nu heb ik hem,en kan ie bij mij verder slapen,ik heb nog meer nostalgische hyundais namelijk,later hierover misschien meer.

groeten jasper
Leuk, wees er zuinig op!(y)
 
Wat een prachtige Pony's ook! Vooral de glanzend rode ziet er geweldig uit. Wordt die eerste rode opgeknapt of dient 'ie als donor? Dat groene facelift exemplaar meen ik me te herinneren van Marktplaats.

Je hebt trouwens PM voor de Scoupe onderdelen :)

Luap zei:
Noord-Korea mag in dit topic niet ontbreken:

https://www.youtube.com/watch?v=rW4ygNCULjo

ofwel een in licentie geproduceerde Fiat Siena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyeonghwa_Motors

Op de vorige pagina is meer te vinden over de Noord-Koreaanse auto-industrie.
 
Ik zag vandaag die witte Stellar staan bij autobedrijf Koenen in Susteren. Bleek dat onverlaten van een aantal auto's de voorruit hadden ingegooid. De Stellar heeft deze aanslagen echter overleefd.
 
heeft er iemand nog onderdelen voor een stellar btw? ik zoek koelwaterslangen:D
 
@ponymans: jammer, want als die Stellar ooit weg mag houd ik me aanbevolen!

En werkelijk schitterende Pony's ook, die groene automaat type 2 stond volgens mij bij een medelander te koop in Den Haag of niet? Was redelijk knapperig onderaan de deuren en dorpels volgens mij.

Maar ik weet precies wat je bedoelt: ik heb zelf een Daihatsu Charmant en ben ook weg van schaarse auto's. Kijk ook eens op Elk Merk Waardig. Jij en je wagenpark passen daar prima bij! zie ook het sticky topic bovenaan de pagina.
 
ja die type 2 was niet zo heel duur,ik heb m net weer door de apk gehaald,maar dit jaar moet er wel wat aan de roest gebeuren anders gaat het bergaf met m,ik heb m uit amsterdam btw,lekker dichtbij,anders had ik m ook niet gekocht,ik had m 5 jaar geleden al eens bekeken in friesland trouwens,toen was de staat 100x beter:)

ik heb een paar jaar terug nog een charmant in stukken gedaan,weet niet meer waar ik die toen had opgehaald...de bodemplaat kan ik weer voor mn ae86 gebruiken.
 
ponymans zei:
ja die type 2 was niet zo heel duur,ik heb m net weer door de apk gehaald,maar dit jaar moet er wel wat aan de roest gebeuren anders gaat het bergaf met m,ik heb m uit amsterdam btw,lekker dichtbij,anders had ik m ook niet gekocht,ik had m 5 jaar geleden al eens bekeken in friesland trouwens,toen was de staat 100x beter:)

ik heb een paar jaar terug nog een charmant in stukken gedaan,weet niet meer waar ik die toen had opgehaald...de bodemplaat kan ik weer voor mn ae86 gebruiken.
was dat niet een rode uit Lelystad?
 
En de rest van de onderdelen is naar mij gegaan. Helaas heb ik die voorraad met mn vorige (blauwe) Charmant meeverkocht aan de huidige eigenaar.
 
Gek eigenlijk, volgens marktplaats moet die Stellar op minder dan een kilometer van hier te koop staan, maar ik heb hem echt nog nooit gezien...

Als ik het Stellarregister moet geloven is XB-74-JN dus de enige nog rijdende Stellar 2.0?
 
Forummer HarroZellef heeft zo te zien de aftermarket velgen van de SB-65-XT 'koprol Stellar' overgezet te hebben op de XB-74-JN.
Er is trouwens nog een Stellar die in AutoWeek heeft gestaan, ik zal er eens een scan van maken. Het kenteken had ik echter al gechekt en die was wederom niet meer bekend bij RDW...
 
Ff iets helemaal anders dat ik er nu ga tussen gooien: op een ander forum, skyscrapercity, kan je vanuit je luie zetel gemakkelijk een overzicht krijgen van alle mogelijke steden in de wereld. Bij het bekijken van Algerijnse steden valt het erg op hoeveel Koreaanse wagens daar rond rijden. Ik denk dat ze gemakkelijk 1/3de van het wagenpark uitmaken. De rest lijkt me hoofdzakelijk frans, beetje duits en soms wat chinees te zijn.
Kijk maar: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1025765&page=39
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Forummer HarroZellef heeft zo te zien de aftermarket velgen van de SB-65-XT 'koprol Stellar' overgezet te hebben op de XB-74-JN.
Er is trouwens nog een Stellar die in AutoWeek heeft gestaan, ik zal er eens een scan van maken. Het kenteken had ik echter al gechekt en die was wederom niet meer bekend bij RDW...

Is dat Stellar register ook voor gesloopte exemplaren? KS-69-HB bestaat niet meer, RS-08-VX kent de RDW nog wel.
 
Van die eerste serie wat luxere Stellars in NL staan me vooral de wieldoppen bij, ze waren vierkant op rond.

Was de Stellar niet gebaseerd op de Ford Taunus basis?
 


Kenteken van RS-08-VX is nog steeds geldig, misschien staat hij ergens opgeslagen;) Er staat 'Olympique' op de achterklep, een of ander actiemodel? Kan er niets over terugvinden, ook in de test wordt er niets over geschreven.
 
Terug
Bovenaan