Koppelingscilinder vervangen, volgens garage moet de versnellingsbak eruit?

mrnn

Startmotor
Onze Ford B-Max heeft het volgende probleem:

Met draaiende motor, versnelling in zijn 1 (of achteruit) en het koppelingspedaal volledig ingedrukt, begint de auto na enige tijd langzaam te rijden. Daarna krijg je hem ook niet meer ontkoppelt zonder de auto uit te schakelen. Pas dan kan je de koppeling op laten komen, weer indrukken en de auto in zijn vrij zetten.

Telefonisch vermoedt de garage een defecte koppelingscilinder. Dat was ook mijn eigen vermoeden, hij lijkt druk te verliezen.

We zijn gevraagd morgen even met de auto langs te komen ter bevestiging van de diagnose, maar mijn vrouw kreeg daar de opmerking bij dat ze dan waarschijnlijk ook de versnellingsbak moeten demonteren om het op te lossen.

Een versnellingsbak demonteren om een koppelingscilinder te vervangen snap ik niet helemaal. Ik had gehoop op een niet al te dure reparatie, maar dit lijkt dan toch behoorlijk ingrijpend te worden.

Normaal gesproken vertrouw ik deze garage, maar ben toch wel benieuwd naar wat reacties, klinkt het logisch dat de bak hiervoor uitgebouwd moet worden?
 
De symptomen wijzen in de richting van een interne lekkage van de koppeling hydrauliek. De exacte locatie kan op afstand niet worden vastgesteld. Het kan de cilinder bij het pedaal zijn, maar ook de cilinder bij de koppeling. Afhankelijk waar de drukcilinder bij de koppeling zit, kán het nodig zijn om de versnellingsbak te verwijderen om bij de drukcilinder te komen.
 
Jah die zitten aan de binnenzijde. Tenzij die lekt aan de buitenkant op de afdichting zelf maar dat klopt niet in combinatie met de symptomen.

Je kunt proberen om eerst de vloeistof te vervangen en te kijken of het probleem dan weg blijft. Anders zal de bak even eraf moeten.

Klinkt bij de meeste autos overigens erger dan het vaak is. Een geoefend monteur moet dit meestal binnen een uur of 4 wel gedaan krijgen.
 
Terug
Bovenaan