Koppeling maakt herrie

Guest
Beste lezer,

sinds enige tijd maakt mijn koppeling een vreemd geluid. Als ik de koppeling intrap, dan maakt deze (of een ander onderdeel), een schrapend geluid. Schakelen gaat zonder problemen, als een mes door de boter. Maar tijdens het (ont)koppelen is het geluid er weer.
Het geluid wordt minder bij de 4de en de 5de versnelling, en soms is het geluid ook helemaal weg, om vervolgens weer lekker hard terug te komen.
Het geluid is alleen hoorbaar bij een ingetrapte koppeling. Geef ik een beetje gas met ingetrapte koppeling, dan past het geluid zich aan het toerental aan.

Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Lager in koppeling kapot aan het gaan imo. Kan een jaar goed gaan, maar het kan ook over 2 kilometer afgelopen zijn. Remedie: nieuwe koppeling voor een honderdje of 6 all in..

wibi zei:
Lager in koppeling kapot aan het gaan imo. Kan een jaar goed gaan, maar het kan ook over 2 kilometer afgelopen zijn. Remedie: nieuwe koppeling voor een honderdje of 6 all in..

Dat was ook mijn idee, een aankondiging van het begin van het einde.
In dit geval waarschijnlijk het einde van een lager in de de drukgroep.

Drukgroep gaat naar z'n grootje. Heb t ook gehad en heb er een nieuwe koppeling ingegooid en toen was t weg

Duidelijke antwoorden, bedankt daarvoor!

Misschien te simpel gedacht van mij, maar alleen vervangen drukgroep is niet voldoende? Wat wordt er dan eigenlijk vervangen als de koppeling vervangen wordt?

Het moet toch los gegooid worden meen ik en dan kan meteen de koppeling ook vervangen worden. Extra kosten zijn nog geen €200,- en loop je niet het risico dat die ook spoedig kapot gaat. Zie het maar als het vervangen van de distributieriem waarbij meestal ook de waterpomp wordt vervangen..

Nu breekt mijn klomp! Ik rijd een uur geleden van mijn werk op weg naar huis. De koppeling laat natuurlijk weer van zich horen. Ongeveer 40 kilometer verder heb ik de koppeling weer nodig voor het schakelen, en toen ik van de 4de naar de 5de versnelling ging, leek het alsof de koppeling bijna geen weerstand meer bood. Dan was dan het einde van de koppeling dacht ik, en gelukkig was ik in de buurt van de dealer.
Maar eerst maar eens stoppen voor het rode verkeerslicht, remmen en toen ik bijna stilstond de koppeling intrappen. Die deed het, maar nu ZONDER herrie te maken ?!? De koppeling werkt nu weer normaal, en maakt geen herrie meer. De koppeling slipt niet, schakelen gaat nog steeds licht, en ik kan nu de versnelling in achteruit zetten zonder dat ik iets hoor (dan kon eerst niet, ook niet voordat hij herrie ging maken).

Wat is hier nu aan de hand? Laatste stuiptrekkingen?

De symptonen die je aangaf in de openingspost duiden op een versleten drukgroep. Dan is de totale koppeling vervangen het juiste imo. Maar als hij het nu normaal doet zal ik nog even niks aan doen. Kan later weer terugkomen en dan op vervanging overgaan. Leg alvast een €600,- apart...Succes verder ! (en je weet nu hoe het klinkt)

wibi zei:
De symptonen die je aangaf in de openingspost duiden op een versleten drukgroep. Dan is de totale koppeling vervangen het juiste imo. Maar als hij het nu normaal doet zal ik nog even niks aan doen. Kan later weer terugkomen en dan op vervanging overgaan. Leg alvast een €600,- apart...Succes verder ! (en je weet nu hoe het klinkt)

Ik weet nu hoe het klinkt, dat klopt. Maar toch vreemd dat ik hier al een tijdje mee rondrijd, herrie werd steeds erger, en nu is het muisstil....

Komt het weer terug dan gaat de auto meteen naar de garage!

@ wibi heel bijzonder dat je zo kunt schatten dat het 600 euro gaat kosten! misschien kost dat alleen het uurloon al, je weet niet of het subframe er onderuit moet of voor andere dingen je kunt tegen komen wat de prijs opdrijft.
Zal bij moderne auto's maar niet proberen dan ga je geheid nat, dit kan soms alleen al het vliegwiel kosten.

De druk groep is niet(nog) versleten, maar het druklager is kapot, als je hier mee door gaat rijden worden de diafragma veren steeds dunner en op een gegeven moment komt de koppeling niet meer goed vrij. Omdat het druklager niet meer op alle vingers drukt.

Het vervangen van een complete koppeling (incl. drukgroep) kost rond de €600,-. Dat kostte die voor een kennis van mij afgelopen week nog...

wibi zei:
Het vervangen van een complete koppeling (incl. drukgroep) kost rond de €600,-. Dat kostte die voor een kennis van mij afgelopen week nog...
Omdat het bij een kennis zoveel kostte, kost het bij alle auto's max. € 600,-?

Ik heb mijn kenteken ingevoerd op mijn garage punt nl, en gekozen voor de optie koppeling vervangen. Hieruit kwam het bedrag van 600 euro en nog wat eurocenten. Bedrag is dus juist.
Gelukkig kan ik bij een garage terecht waar het werkplaats tarief veel lager is, waardoor het eindbedrag wat lager uit zal vallen.

Voorlopig blijf ik doortuffen met mijn, op miraculeuze wijze genezen, auto.

Hansyii zei:
wibi zei:

Tis een gemiddeld bedrag wat je ervoor neer moet tellen als je het niet zelf doet. Soms is het 400, soms 700. Ligt eraan waar je gaat en voor welke auto het is.
Koppeling vervangen is helaas zo duur door de manuren. koppeling zelf is niet zo duur (altijd drukgroep, platen en druklager vervangen!)

Dat je koppeling ineens wel beter werkt: ligt het niet aan de kabel? Zeker zelfstellende kabels kunnen opeens rare afwijkingen vertonen, en de ene keer goed werken, en de andere keer niet.

Hansyii zei:
wibi zei:

waar staat max. ? Zelf verzonnen ? Kan ook best €699 worden voor betreffende auto...schei toch eens uit...

MitsubishiMan zei:
Ik heb mijn kenteken ingevoerd op mijn garage punt nl, en gekozen voor de optie koppeling vervangen. Hieruit kwam het bedrag van 600 euro en nog wat eurocenten. Bedrag is dus juist.
Gelukkig kan ik bij een garage terecht waar het werkplaats tarief veel lager is, waardoor het eindbedrag wat lager uit zal vallen.

Voorlopig blijf ik doortuffen met mijn, op miraculeuze wijze genezen, auto.

Dank voor het nazoeken Mitsubishiman. (y) Ze geloven me niet op mijn donkerbruine ogen....

wibi zei:
Hansyii zei:
wibi zei:

waar staat max. ? Zelf verzonnen ? Kan ook best €699 worden voor betreffende auto...schei toch eens uit...

Voor mijn auto kost een koppelingsplaat € 241,-, een drukgroep € 248,-, en het druklager € 81,-, en de koppelingshefboom (moet mee vervangen worden) € 17,-.
Totaal aan onderdelen € 587,-.

Overigens ooit een keer bij 150k de boel open gehad. Koppelingsplaat is toen niet vervangen, eenvoudigweg, omdat deze nog goed was. Een beetje monteur kan dit ook vast stellen.

Voor een 6 cilinder Audi zal het wel meer kunnen kosten, maar bij een 'normale' auto kost het bovengenoemd bedrag. Wellicht zou een Aygo of iets dergelijks goedkoper zijn, maar we spreken hier over een Mitsubishi Carisma met 4 cilindertjes...

wibi zei:
Voor een 6 cilinder Audi zal het wel meer kunnen kosten, maar bij een 'normale' auto kost het bovengenoemd bedrag. Wellicht zou een Aygo of iets dergelijks goedkoper zijn, maar we spreken hier over een Mitsubishi Carisma met 4 cilindertjes...

Voor de 4 cilinder zijn de bedragen respectievelijk € 297,-, € 236, € 61, en € 17.
Totaal € 611,-.

Mwoah, schatting van koppeling vervangen voor een normale middelklasser van zo'n 600 euro is helemaal niet gek hoor. Koppelingsset voor de Space Star kost 130 euro (valeo) tot 180 euro (LUK). Uurtarief 80 euro, 6 uurtjes werk, komt dan inderdaad op de gegeven 600 euro. Hoeft verder ook geen tweemassavliegwiel of andere onzin mee vervangen te worden en de bereikbaarheid in de motorruimte van een Space Star is (voor zo ver ik mij goed herinner van de 1.6 uitvoering van een collega) redelijk goed bereikbaar.

wibi zei:
Ongeveer €600,-...dat zeg ik...:D

Ah, jij weet een garage, met een uurtarief van € 0.

Als ik uitga van de cijfers van Velthuis, komt er aan arbeidsloon zo'n € 480,- bovenop.

s velthuis zei:
Mwoah, schatting van koppeling vervangen voor een normale middelklasser van zo'n 600 euro is helemaal niet gek hoor. Koppelingsset voor de Space Star kost 130 euro (valeo) tot 180 euro (LUK). Uurtarief 80 euro, 6 uurtjes werk, komt dan inderdaad op de gegeven 600 euro.

Het ging wel om vernieuwen koppelingsplaat, drukgroep en druklager.

Je schijnt het niet te willen begrijpen. Mitsubishiman heeft het ook over €600,- en een beetje. Wat wil je nu ? Moet jij het betalen ?

wibi zei:
Je schijnt het niet te willen begrijpen. Mitsubishiman heeft het ook over €600,- en een beetje. Wat wil je nu ? Moet jij het betalen ?

Ik begrijp het uitstekend.
Met een beetje "geluk" hoeft alleen het druklager vernieuwd te worden, en met een beetje pech het druklager, de drukgroep en de koppelingsplaat.
Alleen welke onderdelen (en van welk merk) er in de internetprijsopgaaf zitten, is me volstrekt onduidelijk.

Hansyii zei:
wibi zei:

het druklager, de drukgroep en de koppelingsplaat.
Alleen welke onderdelen (en van welk merk) er in de internetprijsopgaaf zitten, is me volstrekt onduidelijk.

Als dat het probleem is zullen deze onderdelen in de prijsopgaaf zitten, want dat kost bij elkaar het genoemde bedrag...

mensen, mensen.... de discussie ging over een geluid in de koppeling... niet over de prijs ervan.
Misschien een idee voor autoweek om een autoweek discussie-topic te openen? dan kan iedereen die het niet met elkaar eens is over bepaalde dingen het daar lekker gaan roepen ;) (ben het overigens met wibi en velthuis eens).

Je verhaal lijkt idd op het druklager... Hoewel het wel vreemd is dat hij het nu weer normaal doet.
Had je eerder ook wel eens dat de auto "bokt" bij het wegrijden of koppeling loslaten na overschakelen? Het wil soms voorkomen dat de koppeling blijft plakken op de price-as, maar dit zou het geluid volgens mij niet echt verklaren.
Zal als ik jou was een eindje voor dat je op vakantie gaat het spul laten vervangen als je het niet vertrouwd... want je zult net zien dat hij een dag voordat je weggaat weer begint ;)

Inderdaad, laten we geen ruzie maken over de prijs van mijn koppeling.

In de offerte staat:

- kwaliteitskoppeling van het merk LuK
- arbeidsloon
- btw
- milieutoeslag

totaalbedrag: 600.25 euro.

Mijn eigen garage rekent overigens maar 35 euro ex. btw per uur.

*EDIT*: offerte is niet van mijn eigen garage!

En ik had inderdaad last van "bokken". Dat is nu weg.

MitsubishiMan zei:
Inderdaad, laten we geen ruzie maken over de prijs van mijn koppeling.

In de offerte staat:

- kwaliteitskoppeling van het merk LuK
- arbeidsloon
- btw
- milieutoeslag

totaalbedrag: 600.25 euro.

Waar we het min of meer over eens zijn, dat de oorzaak in het druklager moet worden gezocht.
Dat betekent dus vervanging van het druklager.
Omdat de boel dan toch open ligt, moet je bij twijfel omtrent de goede staat eveneens de drukgroep en/of koppelingsplaat vernieuwen.
Als dus alles vernieuwd moet worden, komt er nog een bedrag bovenop.

MitsubishiMan zei:
Duidelijke antwoorden, bedankt daarvoor!

Misschien te simpel gedacht van mij, maar alleen vervangen drukgroep is niet voldoende? Wat wordt er dan eigenlijk vervangen als de koppeling vervangen wordt?

N.B. met koppeling bedoelt een garage vaak alleen de koppelingsplaat

Hij doet er alles voor om per se gelijk te krijgen. Bij deze: je krijgt gelijk ! Voor €602,- moet het mogelijk zijn. Raadpleeg diverse garages en vraag maar of ze het voor €500,- all-in willen doen en dan zal je zien dat het bedrag een honderdje hoger wordt. Succes en laat het ons weten wat de kosten waren !

Hansyii zei:
s velthuis zei:
Mwoah, schatting van koppeling vervangen voor een normale middelklasser van zo'n 600 euro is helemaal niet gek hoor. Koppelingsset voor de Space Star kost 130 euro (valeo) tot 180 euro (LUK). Uurtarief 80 euro, 6 uurtjes werk, komt dan inderdaad op de gegeven 600 euro.

Dat weet ik. En de genoemde prijzen zijn dus ook voor een complete kit; drukgroep, plaat en lager: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/mitsubishi/space-star/space-star-dg-mpv-00-1998-00-2006/13-16-v-kat-06-1998-12-2006-63kw/koppeling/koppelings-kit

MitsubishiMan zei:

Da's een net uurtarief. Als ze dan ook nog goed werk leveren heb je een goede garage te pakken. Maar als je voorlopig niet van plan bent om heel ver weg op vakantie te gaan met de auto, dan kun je inderdaad overwegen om het nog eens even een poosje aan te kijken. Is toch weer 600 euro en voor een oudere auto die leeft bij de dag is dat geen kattepis. Alleen als je er europa mee in wilt, zou ik hem wel sneller laten vervangen. Misschien dat de koppeling inderdaad zelfstellend is, maar geluiden hoort een koppeling niet te maken. Is toch een teken dat hij in elk geval niet meer okselfris is. En als je inderdaad gaat vervangen, dan gewoon de complete kit laten vervangen. Zoals je in de eerdere link van mij kunt zien zijn de materialen de kosten op zich niet zo.

Met mijn beperkte technische kennis ben ik toch even onder de motorkap gedoken.

Op het onderstaande plaatje is de boosdoener te zien. De zwarte staaf die omhoogsteekt en vast zit aan het horizontale "dingetje" zit los. Soms niet, soms wel. Met los bedoel ik speling. Dit is ook het onderdeel dat naar rechts gaat als de koppeling wordt ingetrapt. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

Herrie maken is overigens weer terug......

img3840c.jpg

Ik denk dat ik maar een koppelingvervangbedrijf begin met die prijzen o_O

Bij mij zat er voor €200 een nieuwe koppeling (drukgroep+druklager+frictieplaat) in... Origineel, dus geen namaak.

Het zwarte ding op de foto blijkt de gaffel te zijn. De gaffel heeft vanochtend voor het verkeerslicht van een druk kruispunt afscheid genomen van de rest van de auto. Met andere woorden, de gaffel is afgebroken.

Gelukkig heb ik een garagebedrijf gevonden dat voor mij de auto ging ophalen (Mitsubishi dealer in Tilburg heeft geen mogelijkheden hiervoor). Men stuurde een medewerker naar mijn huisadres, zodat we de auto samen konden afslepen. Gelukkig ben ik ook weer keurig thuis gebracht, en dat is wel zo fijn als het regent. De medewerker kon gewoon rijden met mijn auto, ook al deed de koppeling het niet, en ik erachter in een auto met zwaailampen. Was ik weer even een klein jongetje....

General Custom zei:

Bij mij zat er voor €200 een nieuwe koppeling (drukgroep+druklager+frictieplaat) in... Origineel, dus geen namaak.

Wanneer? Een jaartje of 25 geleden? De koppeling zelf kost al rond de €170,-. En dan is de rest nog niet eens meegenomen. Onzin dus...

wibi zei:
General Custom zei:

Wanneer? Een jaartje of 25 geleden? De koppeling zelf kost al rond de €170,-. En dan is de rest nog niet eens meegenomen. Onzin dus...

Een jaar of 2 geleden... Maar ik weet natuurlijk totaal niet wat ik betaald heb, want dat kun jij toch veel beter weten?

Materiaalkosten waren rond de €140, en er is 2 uur aan gewerkt...

General Custom zei:
wibi zei:
General Custom zei:

Een jaar of 2 geleden... Maar ik weet natuurlijk totaal niet wat ik betaald heb, want dat kun jij toch veel beter weten?

Beste mensen, stop hier a.u.b. mee. Alvast bedankt! :)

Een koppelingset voor mijn auto kost 130 euro. Alles erop en eraan. Komt dan alleen uurloon bij.

Nu betreft het bij mij dus de gaffel (rare naam eigenlijk). Ze laten me z.s.m. weten wat het gaat kosten.

MitsubishiMan zei:
Nu betreft het bij mij dus de gaffel (rare naam eigenlijk). Ze laten me z.s.m. weten wat het gaat kosten.

De gaffel is de hefboom waarmee de drukgroep bediend wordt. OP dit plaatje is hij het mooiste te zien:

Clutch.jpg

Nooit eerder van gehoord dat die gebroken is, maar alles kan stuk natuurlijk. Voor zo ver ik het zo inschat zal toch de versnellingsbak eraf moeten en komt het dus toch neer op een koppelingswissel.

@s velthuis: nu snap ik hoe het allemaal in elkaar zit, bedankt voor je duidelijke afbeelding.

Ik wacht nog op telefoon van de garage, maar ik heb alvast rekening gehouden met 600 euro. Dan kan het in ieder geval niet tegenvallen.

s velthuis zei:
Hansyii zei:
s velthuis zei:

Dat weet ik. En de genoemde prijzen zijn dus ook voor een complete kit; drukgroep, plaat en lager: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/mitsubishi/space-star/space-star-dg-mpv-00-1998-00-2006/13-16-v-kat-06-1998-12-2006-63kw/koppeling/koppelings-kit

Dat is een heel nette prijs (y)

MitsubishiMan zei:
@s velthuis: nu snap ik hoe het allemaal in elkaar zit, bedankt voor je duidelijke afbeelding.

Ik wacht nog op telefoon van de garage, maar ik heb alvast rekening gehouden met 600 euro. Dan kan het in ieder geval niet tegenvallen.

Die oranje hefboom heeft dus op de één of andere manier de geest gegeven. Maar aan die hefboom zit een vork vast en bij mijn weten kun je die niet demonteren zonder de koppeling uit elkaar te halen. Hij kan alleen binnendoor los gehaald worden, voor zo ver ik weet. Die 600 euro is dan dus geen gekke richtprijs. Weet niet wat zo'n vork los kost, maar dat zal vermoed ik om tientjeswerk gaan.

wibi zei:
Dan neem ik aan dat die 2ehands was, want nieuw is niet mogelijk...

Kan aan sachs koppelingen komen voor 80 euro, en merkloos voor 60. LUK en valeo ook rond de prijs van sachs. Ligt er maar net aan wat voor auto het is en waar je inkoopt.

En het is vrijwel nooit zo dat men alleen een druk groep of alleen de platen vervangt. Dat is 9 van de 10x alleen als set te verkrijgen. Alleen als er een inspectieluik aanwezig is, controleert men vooraleer ze een koppeling vervangen. Anders is het net zoveel werk om te controleren als die 15 a 20 minuten die het kost om de koppeling te monteren (werk zit m niet in de koppeling, maar het demonteren van de versnellingsbak)
Wel word vaak het druklager vergeten.

Er zijn trouwens ook autos waarbij de bak er niet eens af hoeft (opel astra eerste generatie bijvoorbeeld). Is ook een stuk goedkoper om te laten doen.

Om even terug te komen op de TS, aangezien er nu al ontwikkelingen zijn:
Gaffel stuk. Apart. Is dat ding van plastic dan?
Ben benieuwd wat die reparatie gaat kosten.
Ligt dus niet aan de koppeling zelf. die bleef waarschijnlijk gewoon slippen door dit probleem.

Rijden zonder koppeling kan idd gewoon. Je kunt zelfs schakelen, al is het niet gezond voor je bak/synchromeshringen.

Nee Pobresh, de gaffel is niet van plastic ;) Ze vonden het bij de garage ook vreemd dat deze kapot gegaan was. Ik heb de auto pas sinds augustus 2012 en ik vond de auto altijd al een beetje moeilijk in de eerste versnelling te krijgen, en vooral in zijn achteruit zetten ging nooit echt soepel. Ook niet nadat de auto al een tijdje stilstond, koppeling op laten komen, weer intrappen en dan in zijn achteruit. Het leek dan net alsof je de koppeling niet ver genoeg had ingetrapt. Schakelde ik eerst naar de tweede versnelling en dan meteen in zijn achteruit (bij stilstand) dan was er niets aan de hand. Ik heb het vermoeden dat het al voor mijn aankoop speelde.

Van de andere kant, voor 600 euro (ga ik toch maar even vanuit) heb ik geen andere auto waarvan de rest (inclusief airco) wel gewoon werkt.

MitsubishiMan zei:
Van de andere kant, voor 600 euro (ga ik toch maar even vanuit) heb ik geen andere auto waarvan de rest (inclusief airco) wel gewoon werkt.

Nee idd.
Zou goed kunnen dat het al sinds de aankoop gespeeld heeft. Verborgen gebreken uiten zich wel vaker na verkoop (vaak weet de verkopende partij er gewoon vanaf...)

Ik hoop dat de reparatie niet al te veel gaat kosten.
Zou me niets verbazen als je ineens van de problemen af bent.
Ben alleen bang dat de bak er toch voor afgehaald moet worden. kun je er net zo goed gelijk een nieuwe koppeling op zetten. Door dit probleem heeft die ook meer slijtage gehad.

In 2019 zelfde probleem bij Peugeot 307sw: drukgroep slijtage- vervangen koppeling kosten bij garage 650 euro. Verstandig om bij vaststelling niet te lang meer door te rijden.

Terug
Bovenaan