Koppeling Kia Rio probleem

Hallo allemaal,

mijn 8 jaar oude Kia Rio heeft al vaker problemen gegeven met de koppling. De koppeling gaat soms erg zwaar. Het is al eens gebeurd dat ie zo zwaar ging dat je hem niet meer ingetrapt kreeg. Niet handig als je op kruispunt staat bij een stoplicht. Wegenhulp kwam erbij en waarschijnlijk omdat de motor toen al was afgekoeld ging alles weer goed. Wegenhulp reed mee naar mijn garage. Daar hebben ze de olie vervangen en nagekeken maar konden ze niks vinden. Er stond toen 8500 op de teller. Van de week weer probleem. Je kunt dan niks met met de auto. Stond vast bij een rotonde. Kreeg koppelings pedaal niet ingedrukt. Afgekoeld ging alles weer goed. Mijn vraag is: zijn er meer mensen met dit probleem? Er staat nog geen 12000 op de teller. Het lijkt vaak voor te komen bij warmer weer. Vaak gaat de koppeling wat zwaarder als je stukje hebt gereden al. Is mijn koppleing zelf kapot met zoi weinig kilometers? Kan het een cilinder zijn? Ik heb er de ballen verstand van. Ik wil vd week wel naar garage van de dealer, maar hoop niet dat hele koppeling al kapot is bij 12000 km. Iemand een idee?

Als het temperatuur afhankelijk is zou het de koppelingscilinder kunnen zijn. Dan hoeft de koppeling zelf er niet uit. Als het het druklager/ de drukgroep is, dan moet de koppeling er wel uit.

Dank voor de reactie. De koppeling voelt als het niet warm is ook net niet helemaal fijn. Dat hij wat zwaarder begint te gaan na min. of 20 rijden. Maar het probleem lijkt groter op warmere dagen.

12000 km in 8 jaar:unsure:
Het gaat dus om een Rio van de vorige generatie.
Mijn schoonzusje heeft zo'n Rio en daarin vind ik juist de koppeling erg licht gaan.

Ga je bij de dealer of bij een universele garage?

Kans op oxidatie (te weinig gebruik) op de spiebanen.... draaipunt gaffel.... Motor en bak toch even splitsen en na laten kijken

Kans op oxidatie (te weinig gebruik) op de spiebanen.... draaipunt gaffel.... Motor en bak toch even splitsen en na laten kijken
Dank voor de reply. Ik rijd sowieso iedere 10 dagen even een half uurtje. Vooral om alles gangbaar te houden. Dan zou de auto daar geen last van moeten hebben toch? Ik begrijp dat het weinig km's zijn. Maar het is ook niet zo dat ie vaak weken achter elkaar stilstaat.

Een hele directe vraag:
Ben jij iemand die zijn voet standaard op het koppelingspedaal laat staan, ongeacht of dat nodig is of niet?

Een druklager wordt daardoor onnodig belast, en gaat veel sneller kapot. Ook de koppeling kan er extra door slijten.
Het wordt daarnaast ook allemaal veel te warm (wat verklaard waarom het steeds erger wordt naarmate de temperatuur oploopt)

Als je dan ook nog weinig en vooral korte stukjes rijdt, wordt de koppeling sowieso extra veel belast vanwege de vele koppel-momenten.

Ik vraag dit omdat veel mensen onbewust het koppelingspedaal lichtelijk intrappen waardoor dit soort problemen soms zelfs binnen 5000km ontstaan.

Een hele directe vraag:
Ben jij iemand die zijn voet standaard op het koppelingspedaal laat staan, ongeacht of dat nodig is of niet?

Een druklager wordt daardoor onnodig belast, en gaat veel sneller kapot. Ook de koppeling kan er extra door slijten.
Het wordt daarnaast ook allemaal veel te warm (wat verklaard waarom het steeds erger wordt naarmate de temperatuur oploopt)

Als je dan ook nog weinig en vooral korte stukjes rijdt, wordt de koppeling sowieso extra veel belast vanwege de vele koppel-momenten.

Ik vraag dit omdat veel mensen onbewust het koppelingspedaal lichtelijk intrappen waardoor dit soort problemen soms zelfs binnen 5000km ontstaan.
Nee, absoluut niet. Ook bij stoplicht in vrij en handrem en alles.

G dag ik heb dezelfde probleem met mijn kia rio 2016 , schakel pedaal wordt erg hard bij warm weer , ik kan niet meer schakelen maar na 10 min doet hij het weer . Ook dealer onderhouden. Wat was de oplossing Marcel. Bij moj kon de desler ook niets vinden.

Terug
Bovenaan