Koppeling druk valt weg tijdens rijden maar geen lekkage

Ryan87

Net ingestapt
Beste leden,

Ik heb een VW Scirocco TDI uit 2009, handgeschakeld.
223000km

Mijn druk van de koppeling valt regelmatig weg en gebeurd steeds vaker. Het lijkt er ook mee te maken te hebben dat hoe harder ik rijd, hoe sneller het optreed.
In de stad geen probleem, veel koppelen dus dan blijft de druk er op.
Maar als ik lange stukken 100/120/130 rijd dan heb ik ineens geen druk meer. Even pompen en het is so weer terug.
Ik vermoed dat er lucht in komt want er ligt geen olie onder de auto, ook is het niveau nog niet gezakt.

Dit is er al geprobeerd:

Koppeling ontluchten, dan ging het weer een tijdje goed.
Olie van de koppeling volledig ververst en ontlucht, dit is in augustus gebeurd en ging het langere tijd beter.

De garage denkt dat het druklager vervangen moet worden en dat kost me dan 1500,- en het liefst een nieuwe versnellingsbak en dat is nog eens 1500,-.
Nou klinkt dit mij beide niet logisch in de oren want schakelen doet de auto prima, ook geen slippende koppeling.

Ik vermoed zelf dat er een klein lekke in een van de cilinders zit, er daardoor lucht in komt, maar met het pompen deze lucht er weer deels uit gaat.

Nu ben ik geen expert.

Wat is jullie mening/advies?

Ik weet niet hoe het systeem precies in elkaar steekt, maar het lijkt er op dat binnen het systeem ergens de olie terug kan lopen naar het reservoir. De suggestie van de garage doet mij in ieder geval dringend adviseren een andere garage op te zoeken. Zonder fatsoenlijke diagnose reparaties van 3000- euro aansmeren, slaat nergens op.

Het lijkt er op dat er inderdaad wat in de cilinders mis is. Het kan zijn dat die intern lekken waardoor je minder druk kan opbouwen. Op zich normale slijtage en ze gaan zo'n 10 a 15 jaar mee. Dit kan zich inderdaad uiten afhankelijk van de temperatuur en dergelijke. Meestal is de slave-cilinder de schuldige (in/aan de bak) omdat die het zwaarte leven heeft.
Echter... bij veel auto's van de laatste 10 a 15 jaar is de slave cilinder geïntegreerd in het druklager... dat zal de garage dan wel bedoelen.

Die 1500 voor het vervangen van het druklager lijkt de juiste diagnose en ook juiste actie. Het hoort bij het onderhoud wat komt kijken bij een auto van tussen de 10 en 15 jaar.
Ik zou begrijpen dat de garage dan adviseert om meteen de koppeling zelf ook te vervangen (de versnellingsbak ligt er dan toch al af) en misschien ook wel meteen het 2-massa vliegwiel. Anders komen die over een jaar a 2 jaar aan de beurt. Misschien bedoelde ze dat? Dat bedrag lijkt me ook nog wel enigzins te kloppen. Een nieuwe versnellingsbak erop lijkt me inderdaad niet van toepassing.

3000 Euro is pijnlijk maar een koppeling systeem is nu eenmaal iets wat binnen de 15 jaar op is. En het is wat hoogwaardigere (en duurdere) techniek dan vroeger dus de kosten zijn ook niet meer te vergelijken met die tijd.

ik vind de prijzen die hier rondvliegen nogal fors, het symptoom wijst niet op een druklager dus het werk is allemaal buiten de bak.

De onderdelen zijn vrij goedkoop, een volledige set heb je rond 300 euro en dat is inclusief een drukgroep.

laten we even doen alsof ze 1500 euro vragen voor alles, dus 1200 aan werkuren. hoe lang zou dit nu duren, ik schat een 2 tal uren, maar laten we van 8 uur uitgaan

dus dat maakt 150 eur/uur als ze zo traag als mogelijk werken.

en het is wellicht gewoon de diafragmaveer van de drukgoep, een drukgroep kost 30-40 euro en het vervangen stelt letterlijk niets voor.

ik ga er mij niet over opwinden, het is mijn auto niet.

methal zei:
ik vind de prijzen die hier rondvliegen nogal fors, het symptoom wijst niet op een druklager dus het werk is allemaal buiten de bak.

De onderdelen zijn vrij goedkoop, een volledige set heb je rond 300 euro en dat is inclusief een drukgroep.

laten we even doen alsof ze 1500 euro vragen voor alles, dus 1200 aan werkuren. hoe lang zou dit nu duren, ik schat een 2 tal uren, maar laten we van 8 uur uitgaan

en het is wellicht gewoon de diafragmaveer van de drukgoep, een drukgroep kost 30-40 euro en het vervangen stelt letterlijk niets voor.

ik ga er mij niet over opwinden, het is mijn auto niet.

Zoals ik al schreef is het druklager en de slave cilinder tegenwoordig 1 onderdeel. Dat hoort bij de nadelen van een wat modernere auto. De kosten die jij noemt zijn alleen voor auto's tot 2005 grofweg.

methal zei:

Ik vind het een knappe prestatie als je in 2-tal uren een koppeling met hydraulisch druklager kunt wisselen, in dat geval heb ik een goed betaalde baan voor jou.
Ik heb in m'n leven al aardig wat koppelingen vervangen, maar zelfs een ouderwetse kabelbediende koppeling van een achterwielaandrijver vervangen is mij nog nooit gelukt in 2 uur tijd.

wacht, ik heb het even opgezocht. dat ding heeft inderdaad een hydrolische druklager, ipv een hydrolisch bediende mechanische druklager.

Om daarbij te komen moet de bak van de motor gehaald worden..... Hoop werk, veel onderdelen en als het allemaal uit elkaar ligt is het raadzaam om de slijtagedelen gelijk te vervangen. En dan gaat het hard met de prijzen.

^^ je kan alvast de bouten met wat kruipolie inspuiten.. kost het misschien iets minder tijd als het niet al te vastgerot zit..

Pietzoveel zei:
Om daarbij te komen moet de bak van de motor gehaald worden..... Hoop werk, veel onderdelen en als het allemaal uit elkaar ligt is het raadzaam om de slijtagedelen gelijk te vervangen. En dan gaat het hard met de prijzen.
Meestal zit er ook nog een oliekeerring tussen motor en vliegwiel, die zou je ook nog mee kunnen nemen.

Engineer2 zei:
Het lijkt er op dat er inderdaad wat in de cilinders mis is. Het kan zijn dat die intern lekken waardoor je minder druk kan opbouwen. Op zich normale slijtage en ze gaan zo'n 10 a 15 jaar mee. Dit kan zich inderdaad uiten afhankelijk van de temperatuur en dergelijke. Meestal is de slave-cilinder de schuldige (in/aan de bak) omdat die het zwaarte leven heeft.
Echter... bij veel auto's van de laatste 10 a 15 jaar is de slave cilinder geïntegreerd in het druklager... dat zal de garage dan wel bedoelen.

Die 1500 voor het vervangen van het druklager lijkt de juiste diagnose en ook juiste actie. Het hoort bij het onderhoud wat komt kijken bij een auto van tussen de 10 en 15 jaar.
Ik zou begrijpen dat de garage dan adviseert om meteen de koppeling zelf ook te vervangen (de versnellingsbak ligt er dan toch al af) en misschien ook wel meteen het 2-massa vliegwiel. Anders komen die over een jaar a 2 jaar aan de beurt. Misschien bedoelde ze dat? Dat bedrag lijkt me ook nog wel enigzins te kloppen. Een nieuwe versnellingsbak erop lijkt me inderdaad niet van toepassing.

3000 Euro is pijnlijk maar een koppeling systeem is nu eenmaal iets wat binnen de 15 jaar op is. En het is wat hoogwaardigere (en duurdere) techniek dan vroeger dus de kosten zijn ook niet meer te vergelijken met die tijd.

Heb zat auto's gehad van 15 jaar plus maar nog nooit koppelingsproblemen gehad, en daar zaten beestjes tussen met meer dan 400.000km op de klok
Misschien dat het voor een VW wel geldt , dat weet ik niet.

hahaha, m'n laatste Peugeot 306 ging naar de sloop ton ie 22 jaar oud was zonder dat er ooit iets aan de koppeling was gedaan.
N=1 , maar een ijzeren wet 15 jaar> koppeling op is er dus niet.
Wel was het druklager na 22 jaar hoorbaar, vandaar dat ik tegenwoordig niet ga zitten wachten met ingedrukte koppeling, zet hem meteen in automatisme vrij.

Omdat er geen uitwendige lekkage zichtbaar is van de slave en de master de enige cilinder is die intern kan lekken neig ik naar een defecte master cilinder.

Terug
Bovenaan