koplamp te fel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Beste forumleden

Alvast een fijn weekend gewenst! ik heb recent een H4 led koplampen set aangeschaft. dit is een 4000LM per lamp in de kleur 6500K wit. ik heb deze gemonteerd en heb de koplampen bij de garage laten afstellen. bij het afstellen kwam er de conclusie dat 1 van de afstel schroeven was afgebroken. deze is juist gezet en vastgelijmd. er van uitgaan dat ik geen mensen verblind flitste toch de eerste paar auto's die ik tegen kwam naar mij. ik heb toen gelijk de reserve lampen er in gezet aangezien het uiteraard niet mijn bedoeling is om andere weg gebruikers te blinderen.

Hoe kan het dat mijn koplampen zo fel zijn? waarschijnlijk moet ik dan naar een H4 setje zoeken die goede verlichting op het wegdek geeft maar dus lage brightness heeft als je mij tegemoet komt en bestaat dit uberhaupt?

Ik heb een volvo 440 uit 96. wellicht dat de headlightunit indeling invloed heeft? hoe kan ik dit allemaal wel mogelijk maken?

Ik vraag me sterk af hoe het strooilicht van de lampen is. Dit zou een garage moeten hebben gezien en is trouwens ook apk afkeur.
LED lampen zijn vaak niet goed geschikt. Ben erg benieuwd wat voor soort lampen je hebt aangeschaft.

Een "goede" set kost momenteel rond de 300 euro, dus kwaliteit qua strooilicht van een halogeen. En toch een grotere bak met licht.

Stop je die dan een reflectorlamp uit 1994 in de hoop dat het goed gaat.....is ondertussen behoorlijk verouderd. Het toevoegen van een lens kan helpen. Maar dan zit je op een level van beunhazerij waar je u tegen zegt.
Verwacht ook niet dat dit past. Dus ja.....halogeen terugplaatsen.

Pobresh zei:
Ik vraag me sterk af hoe het strooilicht van de lampen is. Dit zou een garage moeten hebben gezien en is trouwens ook apk afkeur.
LED lampen zijn vaak niet goed geschikt. Ben erg benieuwd wat voor soort lampen je hebt aangeschaft.

Dat zou inderdaad best kunnen. volgens mij is het zo dat de koplampen gewoon te vel zijn als je er in kijkt. De garage heeft mij hier niks van verteld. eenmaal thuis kwam ik er ook achter dat het linker licht hoger staat dan het rechter licht. maargoed het afstelschroef van het linker licht is vastgelijmd aangezien deze kapot was.

Je kan niet zomaar H4 gloeilampen vervangen door H4 led lampen. Deze ledlampen hebben vaak meerere leds die in een parabolische reflector voor "wild" strooilicht zorgen dat niet af te stellen valt. Alleen als het een ledlamp met één enkel led betreft, kun je deze gebruiken als alternatief voor gloeilamp.
Je zou wel eens een xenon conversie kt kunnen proberen, aangezien xenon lampen ( net als gloeilampen) slechts een enkel lichtpunt heeft.

Controleer dus even de H4 led lampen. Indien deze meerdere leds bevat, mag je die met zekerheid niet gebruiken op de openbare weg.

De makkelijkste manier om meer lichtopbrengst te krijgen is er een setje Osram Nightbreaker Plus H4 in te zetten.

Ik heb dat met mijn motor gedaan en ik vond het verschil in lichtopbrengst echt enorm.

Stuur even een linkje van die lampen.
Denk ook aan je koplampglas. Een dof glas zorgt voor heel veel strooilicht.

Ik ga de Leds terug brengen aangezien dit inderdaad niet correct is. volgens mij zijn er ook zat alternatieven op de markt met een standaard H4 halogeen. Ik ben meer opzoek naar iets wat redelijk veel oppervlakte verlicht en redelijk ver met het liefst een wit kleurtje.

Paul Z zei:
De makkelijkste manier om meer lichtopbrengst te krijgen is er een setje Osram Nightbreaker Plus H4 in te zetten.

Ik heb dat met mijn motor gedaan en ik vond het verschil in lichtopbrengst echt enorm.
Bedankt voor de tip! ik zal eens een kijkje nemen !

Excellentie zei:
Je kan niet zomaar H4 gloeilampen vervangen door H4 led lampen. Deze ledlampen hebben vaak meerere leds die in een parabolische reflector voor "wild" strooilicht zorgen dat niet af te stellen valt. Alleen als het een ledlamp met één enkel led betreft, kun je deze gebruiken als alternatief voor gloeilamp.
Je zou wel eens een xenon conversie kt kunnen proberen, aangezien xenon lampen ( net als gloeilampen) slechts een enkel lichtpunt heeft.

Controleer dus even de H4 led lampen. Indien deze meerdere leds bevat, mag je die met zekerheid niet gebruiken op de openbare weg.
Mijn H4 lamp heeft 3 leds. 2 daarvan zijn voor normaal dimlicht en de 3e gaat pas aan met groot licht. volgens mij heb ik inderdaad een wil strooilicht waardoor mensen flitsen naar mij. garage heeft ze afgesteld maar zelfs na het afstellen werd er geflits naar mij. Dus als ik het goed begrijp kan ik een H4 ledlamp beter gebruiken als mijn autolampen ene lens hebben?

Ik ben er alleen bang voor want het afstel schroefje van mijn linker koplamp is vast gelijmd aangezien deze kapot was. ik ben er bang voor dat die koplamp totaal verkeerd staat.

V0RQ zei:
Stuur even een linkje van die lampen.
Denk ook aan je koplampglas. Een dof glas zorgt voor heel veel strooilicht.

Rhe3K8v.jpg
dit zijn mijn koplampglazen.

Een koplamp uit 96 heeft eigenlijk per definitie veel strooilicht. Tenzij er nooit mee gereden is. En zelfs dan, het luistert allemaal minder nauw met origineel H4.

V0RQ zei:
Een koplamp uit 96 heeft eigenlijk per definitie veel strooilicht. Tenzij er nooit mee gereden is. En zelfs dan, het luistert allemaal minder nauw met origineel H4.

ik zou best de glazen willen vervangen met gewone transparante, maargoed die zullen wel nergens te verkrijgen zijn voor mijn auto.

Te fel is eigenlijk geen echt begrip : wel verstrooiing van het licht.
Dat kan - zoals anderen je er al op wezen - het gevolg zijn van de reflector; van het koplampglas, maar ook de vormgeving van de koplamp.
Deze op jouw auto is nooit ontworpen om een krachtige bundel zonder te veel verstrooing van het licht, goed op de weg weer te geven.

Gelet op de leeftijd van de auto, adviseer ik je te stoppen met veel geld uit te geven aan led-verlichting, maar een betere kwaliteit H4 te monteren.
Een betaal alternatief met xenon effect, is bijvoorbeeld de GP Thunder 5800 K op de site van xenonlamp.nl wellicht een tip ( kost net geen € 20 per set

Duurder is de Philips , zoals de vision plus en white vision plus ; https://www.philips.nl/c-m-li/autoverlichting/koplampen/halogeen
reken hier op ongeveer net geen € 40 per set.

Nico GTR zei:
Een "goede" set kost momenteel rond de 300 euro, dus kwaliteit qua strooilicht van een halogeen. En toch een grotere bak met licht.

Sinds wanneer is de prijs maatgevend voor strooilicht. Een halogeenlamp is als het ware een enkele puntbron, met een LED kan je nooit en te nimmer hetzelfde afstraalgedrag krijgen.
Als het allemaal goed te doen zou zijn zouden Philips en Osram zelf al wel met aftermarket LED en Xenon voor H4/H7 zijn gekomen. Zolang die merken hun vingers er niet aan durven te branden (die setjes hebben ook nooit E-keur) kan het per definitie al niet goed zijn.

Bij een H4 halogeen lampje heb je een gloeidraadje wat licht geeft. Dit gloeidraadje zit op een zeer nauwkeurig bepaalde positie in het lampje zodat het licht precies goed via de lampreflector via het koplampglas naar voren wordt geprojecteerd. Als je nu een LED H4 pitje monteert, dan zitten daar vast meerdere LED'jes op waarvan er waarschijnlijk meerdere ver van het punt zitten waar normaal gesproken het gloeidraadje van een halogeenlamp hoort te zitten. Hierdoor komt er licht vanuit andere punten op de lampreflector dan waar de lamp voor ontworpen is. Dit kan dus veel strooilicht geven. Bovendien heeft jouw auto nog conventionele koplampen met eenvoudige parabolische reflectoren en geribbelde koplampglazen. Deze ribbels sturen het licht naar de juiste plaats. Latere auto's met heldere koplampglazen hebben meestal reflectoren met complexe vormen. Hier stuurt de reflector het licht precies naar de juiste plaats en is het glas eigenlijk alleen nog nodig voor de bescherming van de lamp.
Meestal zijn dit soort lampen niet erg geschikt voor een andere verlichtingssoort, denk hierbij aan Xenon of LED.
Heb je echter projectiekoplampen, waarbij het licht door een serie lenzen tot een juiste bundel wordt gestuurd, dan is het plaatsen van een andere lichtbron zoals Xenon of LED meestal niet zo'n probleem. Deze lampen hebben niet zo'n last van strooilicht waardoor medeweggebruikers ook niet zo snel verblind worden.

bedankt voor de uitleg! heb zoals eerder aangegeven de leds terug gebracht. ik ga inderdaad geen geld meer uitgeven aan de verlichting van mijn auto. Ik wil best nog wel een H4 halogeen setje overwegen maar dat is voor de toekomst. Bedankt voor jullie hulp jongens!

Terug
Bovenaan