Koopadvies BMW 318i 2008

Robin 6154563

Startmotor
Hoi allemaal,

Eind vorig jaar had ik op dit forum om wat advies en hulp gevraagd voor het vinden van een leuke, luxe sedan (richting MB, BMW, Audi etc.) occasion, onder de €3000,-. Een lastige taak, maar dankzij jullie advies een aantal mooie opties gevonden en uiteindelijk een lekkere 5-serie (E39) op de kop getikt.

Maar, zoals ik toen ook al aangaf, heb ik wat in te halen omdat ik pas relatief laat mijn rijbewijs heb behaald. Ik genoot ontzettend van de 5 serie, maar wil nu een tikje nieuwer en praktischer. Zo kwam ik deze tegen:

https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie-benzine-2008-51215126

Vandaag een stuk mee gereden, en ook al is het een 4-cilinder, reed hij echt heel fijn. Geschiedenis lijkt ook dik in orde, en km stand is nog vrij laag. Een mooie deal, maar wou toch nogmaals van jullie ervaring en kennis gebruikmaken.

Ik weet dat ik bij deze modellen moet letten op de distributieriem, de electronica en het motortype. Als ik me niet vergis heeft deze een N43 motor, en is dat de motor die je wilt hebben, zag in een filmpje van Autoweek dat de n47 motoren nog wel eens problemen hebben.

Hebben jullie nog tips, suggesties of gaat er gelijk een alarmbelletje rinkelen? Ik hoor het graag, enorm bedankt alvast weer!

De N43 is de motor die je juist niét wilt hebben; eigenlijk zijn alle benzine BMW 4-cilinders uit die periode niet best. De enige 4-cilinder benzine die ik zou overwegen is de 1.9 M43 maar die is nooit in de E90 geleverd.
De N47 is overigens een diesel, op zich geen slechte motor maar de ketting kán gaan ratelen en is een rotklus om te vervangen want zit aan de achterkant van het blok, tegen de firewall aan. Dan liever de oudere M47 motor met de ketting gewoon aan de voorkant van het blok.

Ha, kijk, dat is goed om te weten zadelsnuiver. Lees inderdaad nu ook op andere sites dat er blijkbaar vaak problemen zijn met de distributieketting van de N43. Ben van plan als ik een stapje verder ga met deze, wel een aankoopkeuring en even te checken of de ketting al eens vervangen is, dan is dat op zich geen obstakel meer.

Hij reed ondanks dat het geen 6 cilinder is wel echt heerlijk rustig en alsnog een mooi geluid, dus ik overweeg hem nog wel.

Heb ook als alternatief een 523i op het oog uit 2005, maar is helaas geen station en niet helemaal de gewenste uitvoering.

Ja zo'n BMW 4 cilinder loopt prima, veel soepeler dan menig andere motor in die categorie. Ik heb zelf een E46 Coupé gehad met de N42 wat zeg maar een voorloper is van de N43 en zelf geen problemen mee gehad dus het kan allemaal best meevallen. Een aankoopinspectie is inderdaad een erg goed idee, laat ze vooral de valvetronic, de ketting en alle vanos units goed controleren en bij aankoop wellicht proberen een garantie op die zaken te bedingen evenals een afspraak maken qua olieverbruik want sommige lusten wel een slok olie. De valvetronic wordt bediend door de oliedruk dus als het oliepeil niet op orde is kun je daar grote problemen mee krijgen. Ohja koppakking kan ook een zwak punt zijn dus kijk goed of er geen mayonaise onder de olievuldop zit.

Topadvies Zadelsnuiver, bedankt! Zal op die punten even goed letten, krijg ik dan ook mooi de kans voor bij de inspectie.

Ketting kan je naar mijn weten niet controleren van de buitenkant. Ik zou het te riskant vinden. Heb zelf verschillende E39s gehad en een E90. Ja de E90 rijdt strakker, is moderner, etc. Maar de punten die zadelsnuiver opnoemt, je gaat er minimaal één voor je kiezen krijgen als je iets langer blijft rijden erin dan een jaartje.

E39 > E46 > E90 > E60.

Een E90 zescilinder is helemaal prachtig maar qua onderhoud niet goedkoper. Minder last van opgerekte kettingen, dat wel. Semi-moderne BMW's rijden is niet goedkoop.

Ik dacht dat je de spanning van de ketting wel kunt testen via de olievuldop, als het goed is zie je 'm net zitten. Even met een schroevendraaier "voelen" of 'ie nog voldoende op spanning staat.

Hee, ik dacht ik doe even een korte update, aangezien ik nogal onbeleefd glad ben vergeten dit vorig jaar te doen. Heb hem uiteindelijk gekocht en een mooie prijs voor kunnen onderhandelen met inruil van m'n oude 5 serie.

Tot nu toe (rijd er inmiddels een jaar mee) 0 problemen gehad met de auto, was in top staat bij de verkoop, is hij nog steeds.

De punten die Zadelsnuiver noemde bleken allemaal in orde te zijn. Enige wat ik aan mankement heb gehad is een deurrubbertje wat scheurde, maar dat lijkt me niet meer dan logisch gezien de leeftijd. Verder rijdt het als een dijk, mee op vakantie geweest naar Duitsland, berg op en af gegaan, off road zelfs hier en daar en verder nog helemaal in orde.

Nu komt de grote beurt en eerste APK eraan, verwacht geen gekke dingen maar mocht het wel zo zijn dat er iets aan mankeert, update ik het hier nog wel even.

Bedankt nogmaals allemaal!

Ha Robin, goed dat je nog even hebt laten weten wat de uitkomst was (y) fijn om te horen dat de 318i goed bevalt. Wat ik me vooral afvroeg was hoeveel je uiteindelijk nog voor de E39 hebt gekregen, ik hoop stiekem iets meer dan wat je er toendertijd voor had betaald :)

Terug
Bovenaan