Koop of lease bij minder dan 7.000KM p/j ?

A

Anoniem

Guest
Hallo allen,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren bij het maken van een verstandige keuze.
Ik twijfel namelijk tussen het kopen of leasen van mijn toekomstige "droomauto" :rolleyes:.
Aangezien ik relatief weinig rij, heb ik geen idee wat voor mij de beste optie is.
Ik sta open voor zowel kopen, Operational-, Financial- als Private-lease.

Mijn situatie:
  • ZZP'er
  • Ik rij relatief weinig, omdat ik vaak thuiswerk: circa 7.000KM p/j
  • Budget voor eventueel kopen: max. €45.000

Mijn voorkeuren:
  • Duitse automerk, denk aan: BMW, Mercedes of Audi
  • Sedan
  • Benzine auto

Ps.
Er is op https://www.sternauto.nl/9117811/4-jaar-zorgeloos-rijden.html een actie gaande, is deze actie interessant of zit er een addertje onder het gras?
Rij ik werkelijk voor slechts €49,50 per maand, in een nieuwe Mercedes C-klasse met 4 jaar onderhoud en garantie?

---
Vriendelijke groet,
Calvin

Calvin 7749095 zei:
Ps.
Er is op https://www.sternauto.nl/9117811/4-jaar-zorgeloos-rijden.html een actie gaande, is deze actie interessant of zit er een addertje onder het gras?
Rij ik werkelijk voor slechts €49,50 per maand, in een nieuwe Mercedes C-klasse met 4 jaar onderhoud en garantie?

Dat zou een mooie deal zijn.

Dit bedrag is alleen voor onderhoud en garantie. Dus de auto zelf met de overige bijbehorende kosten komt daar nog bij.

Als ZZP er is het zeer interessant om elektrisch te gaan rijden, je hebt de MIA aftrek en betaald maar 4% bijtelling, als je de auto dit jaar nog koopt. Een Tesla Model 3 of een andere elektrische auto is dus heel veel goedkoper om te rijden dan een benzine auto van BMW, Mercedes of Audi.

En elektrische auto's hebben vrijwel geen onderhoud nodig, olieverversen ed hoeft immers niet. Als je thuis laad dan heb je ook hele lage kosten aan verbruik, zeker als je zonnepanelen hebt.

Ik verwacht ook dat moderne elektrische auto's waardevaster zullen zijn, bij de dure benzine Duitser is dat waarschijnlijk niet het geval.

Ik denk dat het verstandig is om de mogelijkheden met de boekhouder te bespreken, dit kan je heel veel geld besparen.

ak2 zei:
.. Een Tesla Model 3 of een andere elektrische auto is dus heel veel goedkoper om te rijden dan een benzine auto van BMW, Mercedes of Audi.
...

Nouuu.. TS rijdt erg weinig, een mooie aanbieding of occasion kan al snel 25k goedkoper uitvallen dan een Model 3. Daarbij de beperking van de 'short range' uitvoering. Extra €1500 voor de laadpaal.
Het is niet alleen voordeel dat er blinkt bij EV.

Die stern aanbieding slaat nergens op. €50 Als je een 2 jaar oude S-klasse inruilt op een A zeker...

Weinig kilometers dus weinig kans op pech, onderhoud en brandstofkosten. Ik zou iets kopen waar je echt fijn instapt. BMW 435i, mooie X1 of X3. GLC haal je al bijna denk ik. E coupe, CLA als je dat mooi vindt.

Met als sidenote: de zuinigste SUVs zijn waarschijnlijk het waardevastst.

Calvin 7749095 zei:
...
Rij ik werkelijk voor slechts €49,50 per maand, in een nieuwe Mercedes C-klasse met 4 jaar onderhoud en garantie?...

zelfstandigen konden vroeger wel gewoon rekenen.

Wat een onzinnig budget voor een auto waarmee je slechts 7000km per jaar gaat rijden. Koop gewoon een lekkere gebruikte auto van 15-20k en houd de rest in je zak. Is anders alleen maar afschrijving.

FH163500 zei:
Wat een onzinnig budget voor een auto waarmee je slechts 7000km per jaar gaat rijden. Koop gewoon een lekkere gebruikte auto van 15-20k en houd de rest in je zak. Is anders alleen maar afschrijving.

Ook mijn idee hoor. Snap best dat als je het budget en de mogelijkheid hebt om iets leuks te rijden je dat ook zou willen maar voor een luttele 7k per jaar zou ik niet zo snel zoveel geld uitgeven. Als is het vanwege zakelijke mogelijkheden wel de moeite waard om precies uit te zoeken wat er mogelijk is. in combinatie met subsidies, aftrek, teruggave etc. zoals hierboven al aangegeven.

Gullwing zei:
Calvin 7749095 zei:
...
Rij ik werkelijk voor slechts €49,50 per maand, in een nieuwe Mercedes C-klasse met 4 jaar onderhoud en garantie?...

zelfstandigen konden vroeger wel gewoon rekenen.
Correct me if I'm wrong, maar die actie is toch niks meer of minder dan een onderhoudscontract? Aanschaf van de auto komt daar nog 'even' bij op.

Voor zo weinig km per jaar zou ik nooit zo'n bedrag neertellen. Allemaal leuk dan om zo'n auto te hebben maar eigenlijk zonde. Als je dan al nieuw zou doen zou ik voor iets elektrisch gaan.

De meeste ZZP'ers staren zich veel te veel blind op een auto die ze dan eindelijk zelf kunnen beslissen zonder de beperkingen van een autoregeling bij een werkgever. Maar het tij kan ook keren. En dan zit je met een te dure auto. Ga gewoon aan de slag en de auto is bijzaak, zeker als je zo extreem weinig rijdt. Leg je ook niet vast met allerlei langlopende contracten waar je weer lastig vanaf komt.

Correct me if I'm wrong, maar die actie is toch niks meer of minder dan een onderhoudscontract? Aanschaf van de auto komt daar nog 'even' bij op.

Natuurlijk, maar het lijkt mi dat TS denkt dat je voor dat geld de auto er bij krijgt :D

7K per jaar, dat kun je bijna alleen met een taxi doen.

Ik zou voor een nette youngtimer gaan van een duizendje tien max.

Als TS dat er voor overheeft moet hij dat toch gewoon doen? Vriend van mij (loondienst) rijdt 5.000 per jaar en had bij zijn laatste auto circa 45.000 afschrijving na 4 jaar, APK doet ie niet aan dus inruilen die hap.

Denk dat je lekker moet proefrijden, er is zoveel moois voor dit budget. Van een nieuwe A tot een tweedehands 7.

Vin cent zei:
Als TS dat er voor overheeft moet hij dat toch gewoon doen? Vriend van mij (loondienst) rijdt 5.000 per jaar en had bij zijn laatste auto circa 45.000 afschrijving na 4 jaar, APK doet ie niet aan dus inruilen die hap.

Denk dat je lekker moet proefrijden, er is zoveel moois voor dit budget. Van een nieuwe A tot een tweedehands 7.

Kijk, dat zijn waardevolle adviezen. Maar goed lezen en ook tussen de regels doorlezen is een kunst die we blijkbaar niet allemaal beheersen.

FH163500 zei:
Wat een onzinnige opmerking, wat jij vind is niet van belang het gaat er om wat de TS wil.
Ik zou gewoon kijken voor een dikke bak, een met een lekkere 6 cilinder een 435/440iGC of een 335/340i of doe gek een ga voor een V8 als in een 550i. Je leeft maar 1x en nu kan het nog straks zit je aan een totaal emotieloze elektrische auto.

De vraag was naar verstandig advies. Bovendien moet je iemand die zich serieus afvraagt of hij voor 50 euro per maand in een nieuwe C-klasse kan rijden misschien een beetje in bescherming nemen. Vandaar mijn goedbedoelde advies. Maar al koopt ie een auto van 2 ton, het zal mij jeuken uiteraard.

FH163500 zei:
De vraag was naar verstandig advies. Bovendien moet je iemand die zich serieus afvraagt of hij voor 50 euro per maand in een nieuwe C-klasse kan rijden misschien een beetje in bescherming nemen. Vandaar mijn goedbedoelde advies. Maar al koopt ie een auto van 2 ton, het zal mij jeuken uiteraard.
Je haalt nu van alles door elkaar.
Het verstandig ging of hij moest kopen of leasen, dat van die 50 euro per maand gaat echt niet over een auto leasen, dat gaat over onderhoud en garantie en niet over een auto.

Krijg nou wat, de GLC is goedkoper dan de GLA!! ;)

Het is overigens 1 keer aftikken, dus €2400.. en dan zeker alleen de eerste beurt na 2 jaar dus na 4 jaar en een dag kan je weer gewoon €1000 aftikken voor remmen, ruitenwissers en banden.

V0RQ zei:
Krijg nou wat, de GLC is goedkoper dan de GLA!! ;)

Het is overigens 1 keer aftikken, dus €2400.. en dan zeker alleen de eerste beurt na 2 jaar dus na 4 jaar en een dag kan je weer gewoon €1000 aftikken voor remmen, ruitenwissers en banden.
Nadat je al minimaal 57k heb neer gelegd voor de instap GLC

Epica zei:
FH163500 zei:
Zo interpreteerde TS het wel naar mijn mening.
Dat moet hij weten hoe hij het interpreteerd, het staat er alleen niet.

TS vraagt zich (weliswaar ietwat argwanend) af of hij idd voor € 49,50 per maand een nieuwe C klasse kan rijden.

Calvin zei:
Er is op [www.sternauto.nl] een actie gaande, is deze actie interessant of zit er een addertje onder het gras?

---
Vriendelijke groet,
Calvin

haarr zei:
Epica zei:
FH163500 zei:
Zo interpreteerde TS het wel naar mijn mening.
Dat moet hij weten hoe hij het interpreteerd, het staat er alleen niet.

TS vraagt zich (weliswaar ietwat argwanend) af of hij idd voor € 49,50 per maand een nieuwe C klasse kan rijden.

Calvin zei:
Er is op [www.sternauto.nl] een actie gaande, is deze actie interessant of zit er een addertje onder het gras?

---
Vriendelijke groet,
Calvin
Nee dat kan niet en dat staat er ook niet. Maar je kan toch zelf wel verzinnen dat dat niet realistisch is.

Calvin 7749095 zei:
Hallo allen,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren bij het maken van een verstandige keuze.
Ik twijfel namelijk tussen het kopen of leasen van mijn toekomstige "droomauto" :rolleyes:.
Aangezien ik relatief weinig rij, heb ik geen idee wat voor mij de beste optie is.
Ik sta open voor zowel kopen, Operational-, Financial- als Private-lease.

Mijn situatie:
  • ZZP'er
  • Ik rij relatief weinig, omdat ik vaak thuiswerk: circa 7.000KM p/j
  • Budget voor eventueel kopen: max. €45.000

Op die manier houd je de economie in ieder geval wel draaiende... en dat is ook precies wat de politiek en de banken graag willen dat je doet.:)

Het enigste advies voor een verstandige keuze wat ik je kan geven is een (jong) gebruikt exemplaar van je droomauto te gaan nemen waarvan de vorige eigenaar al een fors deel van de afschrijving voor z'n rekening heeft genomen.

Een ander zinnig advies heb ik nog wel voor je: houd de centen voorlopig nog even zoveel mogelijk in je reserves.
Het is momenteel namelijk een zeer dure (en dus slechte) tijd om ergens geld in te gaan investeren omdat de economie (nog) op volle toeren draait.
Over een paar jaar komt er wel weer een volgende crisis, en in die crisistijden krijg je voor veel minder geld veel meer waar voor je geld... zowel roerend als onroerend goed, en met name in het onroerend goed kun je dan stevige toekomstige winsten behalen mits je op dat moment ook wat eigen financiële middelen in kunt brengen.

Wat een non autoliefhebber adviezen weer.
Als TS na hard werken als zelfstandige een mooie dikke bak van 50k wil kopen, dan moet hij dat toch zelf weten.
Er wordt zelfs gesuggereerd dat hij eerst lekker aan de slag moet gaan en een mooie wagen bijzaak is. Wie weet werkt hij al 10 jaar als ondernemer...

Ik zou een BMW phev kiezen. 25k +10k btw wat je terugvordert inleggen en 15k obv financial lease via BMW. Zakelijke voordelen (veel btw, lage mrb en nog 2 jr 15% bijtelling als je er 1 uit 2e helft 2016 kiest), auto is van jezelf, je houdt geld over om te evt. investeren in jouw toko en kun je het niet meer betalen verkoop je de wagen. 24 mnd garantie obv Premium selectie, wat een goede garantie met service is kan ik uit ervaring zeggen.

BMW 530d M zei:
Als TS na hard werken als zelfstandige een mooie dikke bak van 50k wil kopen, dan moet hij dat toch zelf weten.
Er wordt zelfs gesuggereerd dat hij eerst lekker aan de slag moet gaan en een mooie wagen bijzaak is. Wie weet werkt hij al 10 jaar als ondernemer...

Zeker mag hij dat ook helemaal zelf weten.
Maar TS vraagt hier om advies bij het maken van een verstandige keuze dus krijgt hij ook advies daarvoor.... en als een hardwerkende zelfstandig ondernemer met vele jaren aan ervaringen heb ik hem dus ook even een (geheel vrijblijvend) advies gegeven met daarbij nog een gratis tip als bonus.
Ook als ondernemer kun je de zuur verdiende centen maar 1x uitgeven, en waar je het aan uit gaat geven bepaalt wel of het een rendabele/verantwoorde investering of een nodeloos grote onkostenpost is.
Alleen maar je hart volgen is niet altijd een verstandige keuze, je moet het koppie er ook bij blijven gebruiken.;)

BMW 530d M zei:

Ik zou een BMW phev kiezen. 25k +10k btw wat je terugvordert inleggen en 15k obv financial lease via BMW. Zakelijke voordelen (veel btw, lage mrb en nog 2 jr 15% bijtelling als je er 1 uit 2e helft 2016 kiest), auto is van jezelf, je houdt geld over om te evt. investeren in jouw toko en kun je het niet meer betalen verkoop je de wagen. 24 mnd garantie obv Premium selectie, wat een goede garantie met service is kan ik uit ervaring zeggen.

De pot verwijt de ketel over 'autoliefhebberij' gesproken. U komt met één of andere klinisch nieuw BMW plug-in-tje aan, terwijl veel mooiere Jaguars XJ's, Lexi Gs, of LS-en, of de betere BMW 7 series als zoete broodjes klaarliggen voor de zzp-er met gebruik van youngtimerregeling. Helaas, moet ik zeggen, want veel van dit soort auto's zou beter behandeld moeten worden.

Verder geef ik ook geen advies aan TS. Bedenk zelf eens wat als non-autoliefhebber, doe eens creatief. Het geld en de regelingen zijn er.

Om eerlijk te zijn: De begrippen "verstandige keuze" en "auto van € 45.000" gaan eigenlijk al niet samen, zeker niet in combinatie met "7000km/jaar".
Verstandig voor dit kilometrage is een paar jaar oude Toyota Prius. Kopen voor € 15.000 en tien jaar mee rijden.
Dát is verstandig.

Maar als je gewoon jezelf wil belonen voor hard werken met een lekkere auto, dan moet je dat gewoon doen.
Het voordeel van lease is dat je de liggende gelden gewoon op de bank kan houden.
Het voordeel van koop is dat het ding van jezelf is, en je ook zelf kan bepalen wat je er mee doet en hoe lang je er mee wilt rijden.

Waar je gelukkig van wordt weet je alleen zelf.
Geheel persoonlijk heb ik helemaal niets met Duitse auto's en zou er het geld nooit aan uitgeven.
Ik kieper mijn geld, in loondienst verdient inclusief kilometervergoeding, lekker in mijn 13 jaar oude Jaguar S-Type 2.7d.

Maar als jij gelukkig wordt van een BMW of Mercedes, prima!
Verstandig wordt het echter nooit.

Ik zou zelf altijd neigen naar koop, zeker wanneer je het benodigde budget klaar hebt liggen (en ook niet achter de hand hoeft te houden voor het één of ander). Leasen kan interessant zijn, maar als je éénmaal je handtekening hebt gezet dan zit je er wel aan vast voor een bepaalde periode. Een gekochte auto kan je eventueel langer houden / oprijden (als de financiële afschrijving sneller gaat dan de technische afschrijving dan is dat op langere termijn gunstig), daarnaast heb je ook altijd de mogelijkheid om het ding op een gegeven (willekeurig) moment alsnog weer te verkopen en/of in te ruilen voor een ander (goedkoper?) model.

Reken jezelf niet rijk met 49.50 EUR/maand, je moet de rest goed bestuderen! Wat wil je zelf, ben je autominded en wat is je smaak, resp. zijn je behoeften. Je hebt het over je droomauto, welke is dat dan? Welk merk? En wat verwacht je ervan? Private lease is geen gekke optie, maar kijk uit tot hoe ver je gaat.
Hier een voorbeeld:
https://www.udenhoutprivatelease.nl/private-lease/aanbod/AUDI/A3%20Limousine?kilometrage=10000&looptijd=48&fuelType=b&transmission=h&make=audi&excludecalltracking=1&gclid=CjwKCAjwxaXtBRBbEiwAPqPxcMYhJUypQ8V3492-hnuA99vv_AObDagqvGA0l7R8n8q_mTFJqh4L5BoC6nYQAvD_BwE

kopen, Operational-, Financial- als Private-lease.
Je hebt 2 scenarios:
zakelijk of prive.

Zakelijk: je betaalt de auto, alle gebruikerskosten, gaat van je winst af.
Je betaalt BTW bijtelling (2,7% per jaar over de cataloguswaarde), je kunt dan wel alle BTW aftrekken van de kosten.
Je betaalt bijtellingen in de inkomstenbelasting.
Advies: elektrisch rijden, dit jaar nog kopen: 4% bijtelling ipv 8% volgend jaar over de eerste 50000 en gebruik maken van de subsidies zoals eerder gezegd.
Constructies: financial lease of met vermogen van de zaak betalen. Operational lease gaat de subsidie naar de lease maatschappij.

Prive: je betaalt alles prive
BTW: mag je verrekenen, je betaalt dan wel BTW bijtelling van 2,7%. Of 1,5% als je niet de BTW aftrekt van de aanschaf.
Je mag 19 cent/km vragen voor zakelijk verkeer (gaat wel weer van je winst af).
7500 km/jaar: koop een gebruikte die fatsoenlijk is ingereden (uit 2017/2018). Scheelt je 30% op de aanschaf.

Terug
Bovenaan