Koop annuleren incl inruil

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn man heeft gisteren een andere auto gekocht en heeft nu enorm spijt van zijn aankoop.
Hij denkt erover de aankoop te annuleren incl die 15% die je betaald.

Nu is mijn vraag of dat over het bedrag gaat wat de auto kost bijv. €30.000 of over het bedrag na inruil €8.000

*bedragen zijn fictief

Groetjes

Gewoon de garage bellen, of beter even langsgaan. Even kletsen werkt altijd beter.

De annulerings fee zal ongewijfeld worden besproken in de algemene voorwaarden die je man heeft ontvangen (achterop overeenkomt?)

Ja daar staat 15% van het aankoopbedrag van de auto.
Dus nu weet ik niet of ze dan het overgebleven bedoelen of de totale aankoop zonder inruil.

Ik zal morgenochtend idd even bellen, maar was benieuwd of iemand dit wist.

We moesten €6500 bij betalen dus dan zou t over dat bedrag gaan?

Gewoon volgende week bij de garage langs gaan ( op een rustig moment) en de punten rustig bespreken. Bij aankoop van een auto heb je geen wettelijke bedenktijd, maar een garage wil ook graag in de toekomst nieuwe klanten hebben, misschien zijn ze wel coulant.
Lees ook even goed de achterzijde van het koopcontract door dan weet je wat de voorwaarden tot ontbinding van de koop zijn.

Waarschijnlijk zijn de BOVAG voorwaarden van toepassing, dus dan zou artikel 7 van toepassing zijn:

Artikel 7 - Annulering 1. De koper heeft de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren, ongeacht of de verkoper in zijn verplichtingen tekort is geschoten. Deze annulering kan alleen schriftelijk plaatsvinden. De koper is gehouden om binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten gevolge van de annulering lijdt te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de koopprijs van de geannuleerde auto.

Dus dan 15% van de koopsom van de auto..... niet wat je moet bijbetalen

ak2 zei:
Lees ook even goed de achterzijde van het koopcontract door dan weet je wat de voorwaarden tot ontbinding van de koop zijn.

Héél belangrijk. Ik dacht zelf dat je de auto binnen 14 dagen mocht terugbrengen of de koop ongedaan maken.

De ingeruilde auto is natuurlijk een vorm van betalen, als de nieuwe auto 30K kost, dan betaal je dat met je oude auto, en een bij te betalen bedrag. Dat de fee van 15% gaat over de nieuw te kopen auto lijkt mij in die zin dan ook redelijk.

speedtouch zei:
Héél belangrijk. Ik dacht zelf dat je de auto binnen 14 dagen mocht terugbrengen of de koop ongedaan maken.

Nee, alleen als je de auto via internet hebt besteld/gekocht.

Op welk gebied ligt de spijt?
Of is het meer het 'besef' dat er, wellicht wat impulsief, een grote aankoop is gedaan?

Ik zou eerst gaan praten met de verkoper, wellicht dat er wel mogelijkheden zijn om het soepel op te lossen?

De annuleringsfee is inderdaad 15% van de catalogusprijs/koopsom en dus incl. BTW/BPM.

Maar goed, van de week was hier op het forum een voorbeeld dat na uitleg van de situatie die 15% ongeveer gehalveerd werd door de verkopende partij. Andere situatie.. maar het geeft misschien hoop op een minnelijke uitkomst voor beide partijen.

Meer het besef dat hij zijn droomauto dan kwijt is. Ondanks dat hij dit ook een mooie auto vind, krijgt hij dit niet meer terug. Anderzijds heeft ie wel zo iets van ik vind de auto wel mooi, anders had ik m niet gekocht na 3 bezichtigingen en 2 weken....

Volgens mij is er 8 dagen wettelijke bedenktijd bij het aangaan van contracten.
Dit is juist vanwege impulsaankopen, zoals dit feitelijk is.

Fysiek getekende contracten zijn keihard.

Plan B: de droomauto houden en de nieuwe snel weer particulier verkopen.

Ik vind dit verder wel wat kinderachtig gedrag. 2x kijken, tekenen en dan voor de overdracht al spijt hebben. De oude was een zeldzame Italiaan met V8 of de zoveelste duitser met grote velgen en kleine motor?

Ik zou mezelf serieus afvragen of je zo erg spijt hebt dat je die 15% in een put wil gooien.

Het is in dit geval 15% over de aankoopsom (30.000) wat neerkomt op 4.500 en niet 15% over de 8.000 restantbetaling wat neer zou komen op 1.200 euro. Dit maakt de annuleringsoverweging heel anders.

Berouw komt na de zonde. Ik ben wel heel benieuwd wat de ingeruilde auto is.

Bloem12345 zei:
Meer het besef dat hij zijn droomauto dan kwijt is. Ondanks dat hij dit ook een mooie auto vind, krijgt hij dit niet meer terug. Anderzijds heeft ie wel zo iets van ik vind de auto wel mooi, anders had ik m niet gekocht na 3 bezichtigingen en 2 weken....

Nou ja, die droomauto hoeft niet ingeruild te worden natuurlijk.. zal er alleen ff financiering ter inruilwaarde ervan gevonden moeten worden. ;)

Het komt mij een beetje over als 'koud water vrees'.. en besef van wat definitief is geworden.. Beroep op 'impuls' lijkt mij niet realistisch.
Misschien is hij ietwat gezwicht voor de 'druk' van de verkoper? . Want die dacht natuurlijk ook wel.. na 3 x terugkomen voor die auto.. laat ik die kerel niet meer gaan zonder transactie..:cool:

Als de auto zaterdag gekocht is en je wilt er nu al van af zou ik maandagmorgen om 8 uur bij de dealer op de stoep staan.
Groot kans dat de dealer hem nog niet bij de importeur heeft besteld en er waarschijnlijk over een gunstige annuleringsregeling kan worden gesproken.

ScaniaV8 zei:
(..)
Groot kans dat de dealer hem nog niet bij de importeur heeft besteld en er waarschijnlijk over een gunstige annuleringsregeling kan worden gesproken.

Volgens mij is er sprake van een reeds fysiek bestaand model.. dus 'bestellen van' is hier niet aan de orde.

Bloem12345 zei:
(..) . Anderzijds heeft ie wel zo iets van ik vind de auto wel mooi, anders had ik m niet gekocht na 3 bezichtigingen en 2 weken....

;)

Terug
Bovenaan