Koop advies SUV gezinsauto (Mazda CX-5)? En inruilwaarde Mazda 2.

Rikapvs

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik heb gelukkig al wat kennis van het forum op kunnen doen door oudere topics te bekijken. Nu heb ik zelf een vraag.

Wij zijn een gezin met nu één kind en de tweede is op komst. We hadden een VW T-Roc en daarna een Kia Niro in de lease maar vanwege een andere baan hebben we deze ingeleverd. We maken nu gebruik van onze huidige Mazda 2 uit 2015. Die is natuurlijk wat klein voor 2 kids.

We zoeken nu een grotere auto en willen de Mazda 2 inruilen. We zoeken een SUV met een maximumprijs van €25.000. Hij moet minimaal een caravan kunnen trekken (trekgewicht geremd meer dan 1500kg). En flinke ruimte in de achterbak.

We hebben ons oog laten vallen op een Mazda CX-5 2.0 GT-Luxury uit 2018 handgeschakeld in de kleur Soul Red Chrystal met 87.000 km op de teller. Prijs circa €24.000 bij de plaatselijke BOVAG-dealer, dit lijkt qua prijs prima als ik dezelfde auto vergelijk bij andere dealers. Hij is recent geïmporteerd maar wel volledig dealeronderhouden (onderhoudshistorie beschikbaar in Digitaal Service Register). Afleverpakket kost maarliefst €1500, daarvoor wel APK, kleine beurt, inbouwen apple carplay (zat er nog niet in), vervangen remblokken achter en 12 maanden BOVAG-garantie.

Voor onze Mazda 2 1.5 GT Skylease kleur Soul Red uit 2015 met 85.000 op de teller wordt nu €9100 geboden. Blijkt op het achterscherm (boven het wiel) wel wat roest te zitten op de lak. Moet gespoten worden, circa €750 aldus dealer. Auto is altijd dealeronderhouden geweest.

We hebben ook overwogen: Volvo XC40 (te duur, en net iets te klein), Lynk & Co (prima prijs op dit moment, maar ook net iets klein), Skoda Karoq (geen favoriet qua looks). Tot slot, we willen sowieso geen Franse auto.

Dan nu mijn vragen, hopelijk kunnen jullie ons helpen!
- Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten bij de aankoop van een Mazda CX-5 occasion? Las bijv. op het forum wat over lakproblemen bij de kleur Soul Red.
- Zouden deze lakproblemen jullie weerhouden om deze auto te kopen?
- Wat vinden jullie van de hoge prijs van het afleverpakket? Bij andere dealers zie ik vaak €500-€750. Zien jullie nog onderhandelruimte daarin of bijv. in de aankoopprijs?
- Wat vinden jullie van de inruilwaarde van de Mazda 2?
- Gezien onze wensen, zouden jullie een Mazda CX-5 aanraden? En zo niet, wat zou je alternatief zijn?
Dank alvast!
 
Laatst bewerkt:
De kleur is juist de reden dat ik hem zou kopen, ondanks de lak problemen.
Inbouwen Carplay klinkt heel ingewikkeld maar er hoeft niks ingebouwd te worden, maar met nieuwe remblokken en apk en garantie zou ik hem er niet voor laten staan.
 
De kleur is juist de reden dat ik hem zou kopen, ondanks de lak problemen.
Inbouwen Carplay klinkt heel ingewikkeld maar er hoeft niks ingebouwd te worden, maar met nieuwe remblokken en apk en garantie zou ik hem er niet voor laten staan.
Dank voor je reactie, goed om te horen. Begreep inderdaad dat Carplay niet ingewikkeld maar ook niet heel duur is (zo'n €300 normaal).
 
Kijk ook naar alternatieven de Mazda CX5 is populair dus best een dure occasion.
Is best veel geld voor een 7 jaar oude auto.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Mitsubishi Eclipse Cross, Jeep Compass, Skoda Karoq en Nissan QashQai.

Of kijk gewoon naar een stationcar of MPV dan krijg je veel meer auto voor je geld.

De inruilwaarde lijkt mij heel redelijk, zeker omdat de auto niet roest vrij is.

Het aflever pakket vind ik erg duur, aan een goede auto hoeft immers maar weinig te gebeuren. En de kans op dure mankementen is relatief klein.

(Als het om de betrouwbaarheid gaat dan zou ik niet alle Franse merken en modellen zo maar afschrijven, de afgelopen ruim 14 jaar ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest, ze waren bijzonder betrouwbaar en erg degelijk)
 
Laatst bewerkt:
Apple CP voor 300€ is erg weinig bij Mazda zelf weet ik uit eigen ervaring, was eerder richting het dubbele 3 jaar geleden…
Je leest weinig gekkigheid over een CX-5 (zie bvb de review van A3 White met 350K km van nieuw) betrouwbare techniek en in de juiste trim lekker veel uitrusting tot stoelverwarming A en ventilatie voor aan toe. En met kleine kinderen zou ik altijd en overal (kunst)leer aanraden wegens makkelijk te onderhouden als ze morsen of erger.
Soul Red is niet mijn ding wegens te opvallend, maar dat is persoonlijk. Wel een drama als het moet herspoten worden volgens mijn garage.
 
Kijk ook naar alternatieven de Mazda CX5 is populair dus best een dure occasion.
Is best veel geld voor een 7 jaar oude auto.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Mitsubishi Eclipse Cross, Jeep Compass, Skoda Karoq en Nissan QashQai.

Of kijk gewoon naar een stationcar of MPV dan krijg je veel meer auto voor je geld.

De inruilwaarde lijkt mij heel redelijk, zeker omdat de auto niet roest vrij is.

Het aflever pakket vind ik erg duur, aan een goede auto hoeft immers maar weinig te gebeuren. En de kans op dure mankementen is relatief klein.

(Als het om de betrouwbaarheid gaat dan zou ik niet alle Franse merken en modellen zo maar afschrijven, de afgelopen ruim 14 jaar ben ik niet tussen de beurten in de garage geweest, ze waren bijzonder betrouwbaar en erg degelijk)
Dank voor je uitgebreide reactie. Inderdaad een dure occasion, hopelijk ook effect op de waarde bij uiteindelijke verkoop na een paar jaar of is dit te gunstig gedacht?

We gaan in ieder geval voor een SUV vanwege de instaphoogte. Ga even goed naar jouw opties kijken.

En goed om jouw beeld te hebben van de prijs van het afleverpakket. Ben het er helemaal mee eens. Kijken of dat in de onderhandeling nog wat kan betekenen. Uiteindelijk gaat het om het bedrag onderaan de streep (aanschaf - inruil + afleverpakket).
 
Apple CP voor 300€ is erg weinig bij Mazda zelf weet ik uit eigen ervaring, was eerder richting het dubbele 3 jaar geleden…
Je leest weinig gekkigheid over een CX-5 (zie bvb de review van A3 White met 350K km van nieuw) betrouwbare techniek en in de juiste trim lekker veel uitrusting tot stoelverwarming A en ventilatie voor aan toe. En met kleine kinderen zou ik altijd en overal (kunst)leer aanraden wegens makkelijk te onderhouden als ze morsen of erger.
Soul Red is niet mijn ding wegens te opvallend, maar dat is persoonlijk. Wel een drama als het moet herspoten worden volgens mijn garage.
(kunst-)leer heeft zeker onze voorkeur, hebben al wat ongelukjes gehad in de auto met de kleine ;) Deze heeft variant heeft in ieder geval leer.
 
Dank voor je uitgebreide reactie. Inderdaad een dure occasion, hopelijk ook effect op de waarde bij uiteindelijke verkoop na een paar jaar of is dit te gunstig gedacht?

We gaan in ieder geval voor een SUV vanwege de instaphoogte. Ga even goed naar jouw opties kijken.

En goed om jouw beeld te hebben van de prijs van het afleverpakket. Ben het er helemaal mee eens. Kijken of dat in de onderhandeling nog wat kan betekenen. Uiteindelijk gaat het om het bedrag onderaan de streep (aanschaf - inruil + afleverpakket).
Uit eindelijk wordt bijna elke auto afgeschreven naar o. Alles wat je nu niet betaald schrijf je dus ook niet af.
We zitten in een transitie fase, het is dus heel lastig om te voorspellen hoe snel een auto gaat afschrijven.

De Mazda CX5 is nu een gewilde occasion, alleen niemand weet of dat over bijvoorbeeld 6 jaar nog zo is.

Het gaat er om hoe gewild is een model nog over een aantal jaar, hoeveel aanbod en hoeveel vraag.
( een aantal jaren geleden gaf een verkoper ook aan ja hij kost veel meer maar schrijft ook weinig af, ( leuk verkooppraatje )
9 jaar later bleek dat de auto die ik toen veel goedkoper had gekocht juist een hogere inruilwaarde had.)

Succes met de keuzes.
 
Als mede Mazda eigenaar (nu een 2019 6 hiervoor een 2015 CX5) ben ik natuurlijk niet geheel objectief maar sowieso voor de cx5 gaan:

- kwaliteit is uitstekend
- bij een inruil tzt blijven ze populair
- je ziet de CX5 wel heel veel maar in vergelijking met een Karoq of RAV4 geeft een CX5 je toch gewoon een smile, zowel interieur als exterieur?

Tip: ga idd voor leer met kids, maar dat ben je volgens mij al van plan

Waarom geen automaat? Onze CX5 had een handbak (zeker geen straf!) maar de 6 heeft een automaat en ondanks dat het niet de meest snelle bak ter wereld is (itt de dsg bakken wel bombproof) zou ik niet meer willen schakelen
 
Voorlopig is de CX-5 al 13 jaar zeer populair net zoals de 3 en ik verwacht niet dat daar snel verandering in zal komen.
 
Ik wou het niet schrijven in mijn vorige post, maar ik zou ook de automaat nemen… handbak en ACC is op zijn vriendelijkst gezegd meh.

Die V-bak is absoluut niet traag of lui, ik begrijp dat vooroordeel niet. Zet het in Sport en flipper zelf als dat je ding is. Sneller dan die “truttende Aisin” 8 bak uit de huidige Volvo V60 die ik 4 jaar leasde en die op een druk kruispunt nooit wist, schakel ik nu van 1 naar 2 of van 2 terug naar 1 of in 2 blijven, ik ergerde me er enorm aan.
Probeer het uit zou ik zeggen.
 
Ik wou het niet schrijven in mijn vorige post, maar ik zou ook de automaat nemen… handbak en ACC is op zijn vriendelijkst gezegd meh.

Die V-bak is absoluut niet traag of lui, ik begrijp dat vooroordeel niet. Zet het in Sport en flipper zelf als dat je ding is. Sneller dan die “truttende Aisin” 8 bak uit de huidige Volvo V60 die ik 4 jaar leasde en die op een druk kruispunt nooit wist, schakel ik nu van 1 naar 2 of van 2 terug naar 1 of in 2 blijven, ik ergerde me er enorm aan.
Probeer het uit zou ik zeggen.
Ik rij weleens mee met een collega met een 2022 VW Passat en die DSG schakelt wel echt sneller dan onze Mazda 6. Idem voor een 2024 MB C klasse die ik onlangs twee dagen te leen had.

Maar idd, probeer het uit. Ik ben meer dan tevreden met onze automaat en speel liever op safe. Nog teveel verhalen van falende DSG's bij wat hogere standen, zeg 200.000 plus. Die Mazda automaat is bij regulier onderhoud storingsvrij, ook bij fors hogere kilometerstanden.
 
Wat vinden jullie van de hoge prijs van het afleverpakket? Bij andere dealers zie ik vaak €500-€750. Zien jullie nog onderhandelruimte daarin of bijv. in de aankoopprijs?
Het is wel geld. Maar natuurlijk volledig relatief aan de vraagprijs t.o.v. vergelijkbare CX5'en.

En een verse beurt, apk en remblokjes zijn mooi meegenomen. 12 maanden garantie zou je overal moeten krijgen voor dat geld.
 
Mijn specialist heeft 10 CX-5s te koop staan tussen 9,5 en net geen 34K€. OK prijzen in BE zijn ietwat anders wegens fiscaliteit & uitrusting verschilt tss landen, maar hij vraagt 20,9K voor een Exclusive Line 2017 met 66.000 km, stoffen interieur dus ik vind de vraagprijs zo gek nog niet, ook al blijft het veel geld uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel wat zeggen over de inruilprijs van de Mazda 2. Ik had tot 31.08.2024 een titanium flash (bruin metallic) 1,5 GT-m automaat met 95.000 km op de klok. Hiervoor kreeg ik een bod van Eur 10.500,- bij inruil op een gloednieuwe Suzuki Swift cvt Select. Dus die 9.100,- lijkt me een prima bod, we zijn bijna een jaar verder en jullie auto heeft iets minder op de klok staan.

Succes met het kiezen van de juiste CX-5.
 
Ik rij CX-5, een uit 2019, meer 365000 km, een 2.0 benzine automaat, dealer onderhouden Wees niet bang om er een te kopen met meer dan 100.000 km op de teller. Zelfs 150.000 km is niets voor de auto, het is geen sportieve auto. De meest voorkomende problemen zijn de inklapbare buitenspiegels (bij mij inmiddels 2 jaar een haat liefde verhouding, dan weer wel en dan weer niet) en de veiligheidsgordels (rollen niet op), maar hiervoor zal de dealer, mits altijd dealer onderhouden waarschijnlijk gewoon garantie geven. Bij de dealer kan je ook de onderhoudshistorie inzien. Ik heb ca. 3,5 cent per Km aan onderhoud uitgegeven. Incl banden
 
Ik ben inmiddels met m’n 3e CX-5 bezig. Begonnen met het 2012 model, daarna een 2.0 uit 2018 in Soul Red Crystal en nu wederom een 2018 model maar dan de 2.5 AWD in dezelfde kleur. Opgeteld zo’n 100.000km ervaring in beide. Geen significante aandachtspunten afgezien van de spiegels zoals A3 al noemt. Als ze tegelijkertijd in- uitklappen geen probleem, maar treed er een grote hapering op dan alert zijn. Vwb de lak, er zijn inderdaad problemen geweest dat jaar wat bij veel auto’s is hersteld. Maar als je bij 87K km geen gekke steenslag ziet op onlogische plekken (dak, portieren etc.) dan is er weinig aan de hand. Er mag echt wel wat zitten natuurlijk. De grootste reparatie die ik had was een lekke condensator maar dat kwam vermoedelijk door steenslag. Is echter door de dealer kosteloos vervangen omdat het binnen een jaar van aanschaf gebeurde.

De aanschafprijs van €24.000 valt overigens nog wel mee. Ik zie bij mijn Mazda dealer 2019/2020 modellen met veel hogere km standen voor hogere prijzen verkocht worden. De aflevering lijkt duur, maar als ik zie wat daarbij is inbegrepen ook weer niet heel gek. Met name verse APK, 12 maanden garantie (is elders vaak 6 maanden) en CarPlay (los zo’n €350 bij Mazda zelf). Zou wel proberen hier wat af te onderhandelen. Is vaak hun standaard ruimte om je tegemoet te komen.

Succes met de keuze!
 
Ja, die spiegels zijn echt een Mazda ding… vaak user inflicted (vorst en dan de boel forceren) maar goed, kan beter.
En om gedoe te vermijden elk jaar de batterijen vervangen van de 2 keyless zenders, ik doe het steevast in de Kerstvakantie voor mijn Mazda’s. Nodig nee, maar staan sukkelen onderweg is ook een ding.
 
Terug
Bovenaan