Komen er meer DDI's naar Nederland?

C

Clignoteur

Guest
De DDI ben ik in Nederland nog maar enkele keren tegengekomen.

Ze zijn, en ik denk dan dat ik namens velen spreek, enorm prettig: Ze zijn overzichtelijk, er zijn minder conflictpunten, de doorstroming is beter en ze zijn veel veiliger. Gaan er in Nederland meer komen?

Op het Wegenforum vindt je er meer over. Ik de omdat de gemiddelde AW forummer niet weet wat een DDI is.
Ooit waren er plannen voor eentje bij Maarssen: de N230 bij de aansluiting met de A2.
Op dit moment zijn er twee tijdelijke (Leiden en Amstelveen) maar nog geen definitieve. Heb er pas bij Seclin in Frankrijk eentje ervaren en ik vond het maar vreemd, al snap ik de voordelen zeker.

Probeer even uit je bubbel te stappen. Normale mensen weten natuurlijk niet wat DDI's zijn, laat staan dat ze daar een mening over hebben.

Ze hebben in Putten het idee van de DDI toegepast bij de herontwikkeling van het kruispunt Waterweg, Stenenkamerseweg en de Hoornsdam.

Op Google StreetView is de oude situatie nog te zien.

https://www.google.nl/maps/@52.2641004,5.546557,3a,75y,285.45h,90.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1syQRiBw6nTvZLvhOria1Djw!2e0!7i13312!8i6656

In de nieuwe situatie dien je, rijdend vanaf de Stenenkamerseweg linksaf slaand naar de Waterweg, links aan te houden.. terwijl tegemoetkomend verkeer vanaf de Hoornsdam (A28 afkomend) dat ook linksaf wil slaan, dus rechts van jou passeert. Op zich geen unieke gebeurtenis.. bij gelijkwaardige kruisingen waarbij tegenover elkaar staande voertuigen die beide (voor hun) linksaf willen slaan gebeurt hetzelfde: de voertuigen passeren elkaar aan hun rechterzijde.

Het wordt ingewikkeld als er ook nog rechtdoorgaand verkeer tussen zit.. o_O

Jan 7666490 zei:
Probeer even uit je bubbel te stappen. Normale mensen weten natuurlijk niet wat DDI's zijn, laat staan dat ze daar een mening over hebben.
Een DDI is gewoon een soort kruispunt. In Nederland niet heel gebruikelijk, maar wereldwijd wel.
Carfanatic zei:
Dubbel D's ken ik wel, maar DDI?
Dit is een DDI:
https://www.google.nl/maps/@52.1655357,4.4535311,3a,75y,288.27h,93.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCyH2nCh2R_gaT8JzE4tAGA!2e0!7i16384!8i8192
Doordat je een stukje spookrijdt zijn er minder conflictpunten en kun je overzichtelijker oversteken.

Zou helpen als je op z'n minst de afkorting zou uitleggen/uitschrijven;)

Verder zie ik er weinig bijzonders aan, gewoon een situatie om een complexer/drukker verkeerspunt op te lossen.

Is een DDI echt zo onbekend? Dit is toch een autoforum? Of moet een ECU van een auto ook worden uitgeschreven en beschreven omdat niet iedere auto een ECU heeft?

Een autoforum ja, geen infrastructuur forum. We zijn niet allemaal vastgeroeste wegennerds experts. Niet meer dan normaal een topic te openen met een bericht met uitleg van een situatie of achtergrondinfo. Doe je in het normale leven ook bij een email, vraag of verhaal lijkt me.

Niet in Nederland...afrit Waregem E17 ligt er nu een. Werkt best goed eigenlijk, geen tokkievolk meer daar wat in de spits de kruisingen blokkeert.

Ik zie het grote voordeel eigenlijk niet zo. Zeker niet t.o.v. een klaverblad. En zeker niet gezien de forse investeringen die nodig zijn om zaken te veranderen. Voordeel per geinvesteerde euro is erg laag.

Klaverblad past niet overal. Op de N201 onder de A2 bij Vinkeveen zal een DDI wel een welkome aanvulling zijn. Juist omdat er veel verkeer daar van de N201 de A2 op en af gaat en vrij weinig verkeer doorgaand verkeer op de N201 zelf is.

Terug
Bovenaan