Koelvloeistoftemperatuur te hoog met airco op 28°C normaal?

GrandePunto2020

Net ingestapt
Toen ik vanmorgen naar werk reed met koude motor kreeg ik een melding vd boordcomputer dat de temperatuur vd koelvloeistof te hoog was. Ik had op dat moment 2 minuten gereden met de airco op 28°c en de blower op de hoogste stand om de ramen wat te ontdooien en de auto snel warm zou worden. Is dit normaal met de temperatuur zo hoog dat je dan deze melding krijgt? Buitentemperatuur was-6°C. Toen ik de melding kreeg heb ik gelijk de blower op stand 1 gezet op 19°C en verder naar werk gereden, verder geen meldingen meer.

Ik had op dat moment 2 minuten gereden met de airco op 28°c en de blower op de hoogste stand om de ramen wat te ontdooien

Huh? Je rijdt weg met bevroren ruiten? Lijkt me niet erg slim.
Verder, na 2 minuten al een te hoge koelvloeistof lijkt me vrijwel onmogelijk. Maar ik ben verder niet technisch. Lijkt me eerder een foutje van de bc.
Als laatste, airco aan met deze temperaturen heeft geen zin. die werkt toch niet.

Is niet normaal, maar kan verschillende oorzaken hebben en niet perse iets om je nu al gigantisch druk om te maken. Voor het gemak kun je je koelvloeistof ed even controleren, maar als de melding al is weggegaan en niet meer terugkomt zou ik er verder vooralsnog niets mee doen.

Je climatecontrol op 28 zetten heeft geen enkel nut, het is geen aan-/uitschakelaar.
Als het 15 graden of kouder is zal de kachel ook met de thermostaat op 18 graden vol aan gaan.

De airco wordt meestal onder de 3 graden uitgeschakeld om bevriezing te voorkomen, die hoef je dus ook niet aan te zetten.

Ik heb het zelf wel eens gehad bij stevige vorst dat een dashboard een rood lampje gaf op de koelvloeistof. Verder niks aan de hand, het reservoir was niet bevroren, temperatuur steeg gelijkmatig volgens de wijzer.

Ik denk dat zoiets ook bij jou aan de hand was, temperatuursensor is de weg kwijt door de kou en geeft foutmelding. Aangezien een motorblok met -5 nooit binnen enkele minuten kan overkoken gebruik je hier je verstand: is het logisch: nee, kan de motor zijn warmte kwijt bijvoorbeeld via de kachel? ja, prima.
Na 5 of 10 minuten rijden eventueel de motor stoppen en weer starten, alles normaal? prima oke, doorrijden.

Dashboard gaf geen meldingslampjes aan, en temperatuurmeter zat nog helemaal onderaan (was pas net weggereden van huis). Reden dat ik de temperatuur op 28 met airco zette was om de voorruitverwarming aan te doen, en hiervoor moet ik eerst de airco inschakelen. Toen het ijs ontdooid was ben ik gaan rijden (temperatuur op 28 laten staan), en toen kreeg ik even later dus de melding, die na 1 seconde ook weer van de boordcomputer verdwenen was. Maar hoe zou ik dan volgens jou de voorruitverwarming aan moeten doen? Zonder airco krijg ik de blower niet aan in mijn peugeot 206sw.

Alle auto’s hebben verwarming in de auto, dus ook auto’s ZONDER airco. De airco doet onder 3 graden niets meer, en kan je dus uit laten.

Airco en verwarming zijn twee aparte dingen. Airco haalt vocht uit de lucht én kan de lucht koelen. Verwarming, je raadt het nooit, kan de lucht verwarmen of verkoelen tot de temperatuur van buiten. Dus als het 25 graden is, krijgt de ‘verwarming’ het niet koeler dan 25 graden.

Je hebt de airco ook niet nodig swinters, warme lucht kan meer vocht vast houden dan koude lucht. Dus enkel warme lucht op de voorraam is voldoende. Gewoon de blower naar je voorruit aanzetten en klaar.

Airco is dat knopje met A/C of sneeuwvlokje. De enigzins milieu- en/of technischbewuste rijder heeft dat normaal gesproken uit staan. Alleen met beslagen ruiten (natte jassen) of warm weer zet je de airco aan, anders slijt de pomp en verbruik je extra brandstof. (tip: zet hem elke week wel even aan om de boel door te smeren)

De hele module met temperatuurinstelling noem je kachel/climate control/blower. Die zet je doorgaans op standje 1 tot 3 en op blauw/rood/18/20/22 naar gelang je voorkeur.

Je voorruit ontdooien met de kachel is heel slecht voor de motor. Je krijgt zo veel benzine in je olie en daardoor slijt de motor harder (ook nadat hij warm is wordt de olie nooit meer zoals hij was).

Een minuutje de motor laten draaien en de blower voluit is soms wel nodig. Soms helpt het om je raampjes een stukje open te doen en vooral niet tegen je koude ruit te gaan zitten hijgen :)

En zo is het precies : (y) voor VORQ en WesleyAR voor zowel uitleg en de tips !

Op YouTube vind ik filmpjes gepost door Peugeot zelf. Hier doet men ook airco aan tijdens het ontdooien van de voorruit. Trouwens heb ik zelf geen draaiknop blauw-rood maar moet ik de temperatuur met pijltjes instellen zoals ik al zei. Aangezien deze normaal op max gedraaid moet worden draai ik deze steeds op 28 graden, aangezien dit de max. is die ik kan instellen.

Het is misschien handig om het aantal verschillende topics te vermijden en al je vragen in 1 topic te stellen. Dat is overigens niet raar, maar heel makkelijk!

Terence
Autoweek moderator

Lauji6991 zei:
... deze normaal op max gedraaid moet worden draai ik deze steeds op 28 graden, aangezien dit de max. is die ik kan instellen.

Link or it did not happen! ;)

Ja je hebt dus climate control en die hoef je niet op max te zetten. Wel hard laten blazen.

Terug
Bovenaan