Koelvloeistof vervangen Corsa C

Henk39

Net ingestapt
Ik zit erover na te denk om de koelvloeistof eens te vervangen gezien dit her en der wel wordt aangeraden na zoveel tijd (hoewel ik ook lees dat fabrikanten garanderen dat de koelvloeistof levenslang hoort mee te gaan).

Maar goed het is een corsa c uit 2005 en uit het boekje kan ik niet echt opmaken of de koelvloeistof ooit is vervangen. Opzich werkt alles perfect, nergens problemen mee.

Wanneer ik op internet rondkijk kan je de vloeistof via een een ventiel linksonder leeg laten lopen. Alleen er blijft dan altijd nog wat achter in de motor. In Haynes staat wel uitgelegd hoe je dat eruit moet krijgen alleen is dat mij te veel werk.

Nu zit er rode vloeistof in allen weet ik niet exact welke. Hierdoor heb ik een beetje twijfels of je dan de deels afgetapte vloeistof kan bijvullen met bv rode koelvloeistof van de Action of wat voor merk dan. Is dat een recipe for disaster of gewoon prima te doen?

heel eerlijk? Ik zou het gewoon laten zitten als het er nog gewoon fris uit ziet en je hebt geen problemen.

Mocht je ooit een radiator stuk hebben of iets anders aan het koel systeem, dan zou ik het wel mee pakken.

Dan zou ik dat geld eerder in andere onderhoudszaken steken, zoals remvloeistof. Juist dat zit er bij de meeste auto's veel te lang in en kan op den duur voor problemen zorgen.

Ik heb even een foto gemaakt, zo ziet de koelvloeistof er nu uit.

Niceau ziet er prima uit

Het lijkt niet enorm helder hoewel je dus wel de bodem goed kan zien....en eerlijk gezegd weet ik niet helemaal of dit nou rood is/was. gezien het bruinig is. Lees wel her en der dat het roest kan zijn (het is niet melkachtig wat kan duiden op olie)

En is bv een ph-check een goede net zoals bij remolie?

Xehp258.jpg

Je kan gewoon bij de Action halen inderdaad. Je kan het ventiel gebruiken of de onderste slang van de radiator los halen. Het meeste komt er dan wel uit. Dat beetje dat blijft zitten maakt niet uit.

Hoeveel liter/procent komt er dan uit wanneer je alleen de radiatordop losdraait?

Henk39 zei:

Simpele diepvriestest... tap een beetje af, plaats dit in de vrieskist en kijk of het bevriest.
Maar een keertje verversen is absoluut niet verkeerd, en voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

Aftappen, even doorspoelen tot er helder water uitkomt. Liefst met demiwater.

Dan nieuwe koelvloeistof erin, let wel even op het ontluchten.

Muddy Bandit zei:
Henk39 zei:

Simpele diepvriestest... tap een beetje af, plaats dit in de vrieskist en kijk of het bevriest.
Maar een keertje verversen is absoluut niet verkeerd, en voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

om te checken of de antivries nog goed werkt neem ik aan?

Het verversen zie ik inderdaad ook niet als probleem, het enig is dus dat ik mij afvraag hoeveel er nog achterblijft wanneer ik de koelvloesitof alleen via de radiatordop laat leeglopen.

Ik heb Haynes nog eens doorgenomen, opzich begrijp ik het meer en lijkt het niet moeilijk om ook de koelvloeistof uit het blok te krijgen.

Ik begrijp dus dat wanneer ik thermostaat eruit haal bovenaan het blok (wat heel makkelijk is) daar dan water in moet laten lopen in het blok wat er dan aan de onderkant via de slang die normaal aansluit op de radiator er weer uit loopt?

5sgUl9D.jpg

Ok thx

Kan iemand nog 1x bevestigen of ik het dus goed begrijp met behulp van een voorbeelplaatje (t.i. in de corsa zit alles gespiegeld, dus rechts is links)

1) drainplug los maken -> radiator loopt leeg
2a) radiatorslang losmaken boven
2b) radiatorslang losmaken onder
Spoel radiator met water
3) thermostaat losschroeven
Spoel motorblok met water -> water loopt via de radiatorslang onder leeg

Wat ik dan evenniet begrijp is: waarom kan ik niet gewoon de radiatorslang onder los maken, immers dan loopt de radiator EN het bloktoch gewoon leeg? Of loopt het danniet leeg omdat het vaccum zit?

MPslx8Y.jpg

Hier is de thermostaat eraf. moet ik daar dan water in gieten?

MdkOX5n.jpg

Ik heb toen gewoon de vuldop open gezet en de onderste slang eraf gehaald. Dan komt een heel groot deel er wel uit. Hoeveel er blijft zitten weet ik niet maar kan nooit veel zijn. Dan slang weer vast en afvullen. Even ontluchten en afvullen en klaar

Inderdaad niet moeilijker doen als nodig.
Kachel op stand "hot", onderste radiatorslang los (of indien aftapkraan aanwezig deze gebruiken), en de radiatordop eraf.
Na het vullen weer goed ontluchten en klaar.

opel omega zei:
Ik heb toen gewoon de vuldop open gezet en de onderste slang eraf gehaald. Dan komt een heel groot deel er wel uit. Hoeveel er blijft zitten weet ik niet maar kan nooit veel zijn. Dan slang weer vast en afvullen. Even ontluchten en afvullen en klaar

klopt ga het ook zo doen

btw ontluchten betekent dop eraf en motor laten lopen zodat alle luchtbellen eruit "bubbelen"?

Ik las namelijk ergens dat er ook een atomatisch onluctingsventiel in een corsa c zit (?)

En hoezo moet je eerst op hot draaien? De thermostaat blijft toch gewoon dicht gezien de motor koud is?

Henk39 zei:
En hoezo moet je eerst op hot draaien? De thermostaat blijft toch gewoon dicht gezien de motor koud is?

Omdat dan ook het koelwater uit de kachel meekomt. Ontluchten is inderdaad motor even laten draaien met de vuldop open. Als hij goed op temperatuur is en je niveau is goed dan ben je klaar. Ook hier de verwarming even aan zetten na een tijdje.

Zojuist via via aftapkraan alles eruit laten lopen. Er kwam ongeveer 2,5 a 3 L uit (beetje ernaast).....dat is dus niet alles (als ik het goed heb zit er iets van 4,5L in)

Verder heb ik het koelvloeistofreservoir er uit gehaald en boven de koel-peil zit een zwarte smurrie *dus niet waar de koelvloeistof zat), ben het nu aan het schoonmaken. De vloeistof zag er wel redelijk helder uit (en ook rood-achtig)

Iets om zorgen over te maken?

ewFHHE0.jpg

Inwx7Qj.jpg

zSLpLET.jpg

Kleur van de kvs lijkt me goed, daar zat in ieder geval geen olie in. Er blijft ook wat kvs achter in je blok, vandaar dat je niet de volledige 4,5 liter eruit hebt gekregen. En na verloop van tijd kan dat kvs-reservoir vies worden. Mooi schoonmaken en weer terugzetten.

Gaat volgens mij allemaal goed dus. (y)

Klopt!

Had eea gelezen dat het zwarte waarschjinlijk gewoon afschijding is van de rubberen slangen dus heel normaal.

Tip: laat het ventiel gewoon open voor een nacht, er komt nog langzaam best wat kvs uit lekken (denk nog wel een ruime halve liter). Uiteindelijk heb ik er 3 L uit gekregen wat dus inderdaad 2/3 van het totaal is.

Terug
Bovenaan