Koelvloeistof verdwijnt....

Opvallend: M'n buurman zijn V70 D4 heeft ook een lek inlaatspruitstuk.... lange levertijden! op dat onderdeel!
Dat is inderdaad typisch...van wat ik begrepen heb is dit niet een onderdeel wat vaak stuk gaat. In mijn Volvo zit overigens een D5 motor. Het inlaatspruitstuk voor de D5 was moeilijk te vinden (de garage kon alleen het dure origineel van Volvo zelf vinden), maar gelukkig had Pobresh een link voor mij. Vervolgens het onderdeel besteld in Duitsland. Het was de laatste die daar op voorraad was. (nu alweer een paar maanden geleden)

Zojuist de auto opgehaald!

Het goede nieuws: er zit weer kracht in de motor!

Het slechte nieuws: ik moest 4.100(!) euro betalen ipv de door de garage voorspelde 2.500 tot 3.000 euro.
(Al eerder betaalde ik een nieuw DPF en moest ik zelf het inlaatspruitstuk bestellen = totaalbedrag van 5.600)
Het meerbedrag zit 'm in de temperatuursensor (80 euro) en het aantal zoekuren. Duizend euro aan extra zoektijd dus, nadat het inlaatspruitstuk erop gezet was gezet. (...en het probleem nog niet weg bleek te zijn.)
En dan zei ie zelfs nog dat hij mij meer uren heeft gezocht, dan dat hij berekend had. Maar ik kon er nu weer jaren tegenaan met deze motor zei ie....

Anderzijds zie ik nu op de rekening dat hij ook dingen heeft gerepareerd, die van tevoren niet verteld werden. (zie overzicht verderop) Dus misschien valt er wat af te dingen op het verhaal van het aantal zoekuren.

Het euvel speelde van geen kracht in de motor speelde al vanaf begin maart. Vanaf begin mei bij deze garage (de garage daarvoor was ook geen succes) en nu - een half jaar later en 5.600 euro verder - eindelijk weer een auto die goed rijdt. (fingers crossed)

Overzicht van de reparaties die zijn uitgevoerd: het oplossen van het motorprobleem (DPF, DPF sensor, inlaatspruitstuk monteren en temperatuursensor) / 4 nieuwe remschijven / 1 nieuwe kogellager (vreemd genoeg 1 minder dan vooraf verteld) / 2 nieuwe stabilisatorstangen / het repareren van de handrem (vorige garage had dit 2 jaar geleden al gemaakt op verkeerde wijze) / 2 x nieuwe ABS sensor / 2 draagarmen (werd niet eerder over gecommuniceerd - 2 x 180 euro voor de onderdelen) / 1 remklauw (werd ook niet eerder over gecommuniceerd).
20 arbeidsuren zijn verwerkt in de rekening. (deze uren staan los van de eerder gemaakte uren van het vervangen van het DPF)

Onderweg kwam ik erachter dat het ABS lampje en het ASR lampje nog brandde, terwijl de garage ook de ABS sensor vervangen had en zei dat er geen ene melding meer op het dashboard stond.

Het is een flink hoofdpijndossier geworden (qua tijd en geld), maar hopelijk rijdt ie nu weer perfect.

Er is echter nog 1 ding wat het nog niet doet: de blower doet het niet meer sinds dat het rubberen slangetje (wat water afvoert van het dakraam) los was geraakt, waardoor er water op de bodem van de auto stond. (Vervolgens het water weggezogen en zo goed als mogelijk het schuimrubber onder de vloer gedroogd.) Maar omdat hier ook veel elektrische draden lopen, deed de blower het dus niet meer. Eerst de zekering vervangen, maar dit mocht niet baten. Ik weet nu niet of er een nieuw motortje/molentje in moet of dat er iets anders aan de hand kan zijn. Ik weet wel dat het molentje/blowermotor op een vervelende plaats zit om te vervangen. Wanneer dit gemaakt is, dan is ie weer helemaal compleet als nieuw.

Laatst bewerkt:
Da's een beste klap geld zeg. :eek: Er is dus wel meer gedaan dan de storing oplossen, dus dat is misschien positief voor het algehele gebruik.

Wat betreft die blower: zit er misschien een weerstand in?
Komt er stroom op de stekker naar de blower?

Da's een beste klap geld zeg. :eek: Er is dus wel meer gedaan dan de storing oplossen, dus dat is misschien positief voor het algehele gebruik.

Wat betreft die blower: zit er misschien een weerstand in?
Komt er stroom op de stekker naar de blower?
Ja, dat soort bedragen is echt niet leuk meer....het was overigens 6500 maar had de 5 en de 6 verkeerd om gezet....maar hij rijdt weer erg prettig en dan is de pijn ook wat sneller vergeten.

Ik dank je voor je reactie, maar ik heb echt geen kaas gegeten van stroom. Dus er moet echt iets meer uitleg bij voordat ik het begrijp.

Nieuwe update ivm nieuwe ontwikkelingen, maar eerst een korte resumé:

Onlangs zijn de volgende onderdelen vervangen: (Volvo XC90 D5 2007): het DPF, een DPF-sensor, het inlaatspruitstuk en een temperatuursensor. Met deze reparaties was de kracht in de motor weer terug gekomen. Vervolgens een paar duizend kilometer kunnen rijden zonder problemen, tot aan vandaag.....

...na ongeveer een half uur rijden (door de heuvels alhier) begon mijn motor te stinken (chemisch geurtje). Ik dacht eerst dat het van buiten kwam, maar de stank werd steeds erger. Dus vervolgens de auto stilgezet, maar de motor nog niet uitgezet. Motorkap geopend. Vervolgens een kortstondig, maar hevig 'kloïnk-geluid' voor een seconde of vijf. Vervolgens de motor uitgezet en een uurtje laten afkoelen. Toen maar terug richting huis gereden, maar vervolgens niets meer geroken qua stank. Onderweg wel een plotse hapering van de motor: het gas ging er plots even helemaal vanaf, alsof je van je gaspedaal schiet met je voet. Thuis aangekomen wederom onder de motorkap gekeken: ik zag rook komen vanaf het gebied rondom de vulopening voor de motorolie, maar dit blijkt normaal te kunnen zijn(?)

Mijn vraag over bovenstaand verhaal: heeft iemand een idee wat dit kan zijn en heeft het eventueel te maken met mijn eerdere probleem/reparaties?

Pff lijkt wel gtst die auto van jou. Vervelend om te horen dat er weer een probleem is.

Klinkt alsof er toch nog iets aan de hand is, of weer een nieuw probleem is ontstaan. Heb je de basale zaken zoals olieniveau, koelvloeistofniveau en eventuele adblue al nagekeken?
Eventuele airco al geprobeerd of die nog zn werk doet?
Zijn er geen lampjes gaan branden?

Pff lijkt wel gtst die auto van jou. Vervelend om te horen dat er weer een probleem is.

Klinkt alsof er toch nog iets aan de hand is, of weer een nieuw probleem is ontstaan. Heb je de basale zaken zoals olieniveau, koelvloeistofniveau en eventuele adblue al nagekeken?
Eventuele airco al geprobeerd of die nog zn werk doet?
Zijn er geen lampjes gaan branden?
Daar kan ik in meevoelen. Het hele leven is een soap-serie als je het mij vraagt. Een klucht noem ik het ook wel eens.
Maar allemaal zaken waar ik zelf verder geen controle over heb, dus het is niet zo dat ik het zelf op zoek.

Even de dingen op een rijtje...
Oliepeil was in orde. Koelvloeistof ook. Ad Blue heb ik niet. Airco doet het al een paar jaar niet meer. (Een tijdje daarna begaf de blower het ook, doordat een los geraakte slangetje - afvoer dakraam - de elektronica nat maakte.)
Er zijn geen lampjes gaan branden. Ook de motortemperatuur was in orde.

Verder gaat het goed met mij en de gezondheid. O nee, dat is ook al niet waar. Driewerf kut dus en we proberen er maar om te lachen. Hoop dat jouw gezondheid beter gaat momenteel.

Ik heb geen verstand van autotechniek, maar ik weet prima hoe ik een berg op moet rijden. Twintig jaar internationaal beroepschauffeur geweest en per jaar + 100.000 kg gereden. Dus daar (verkeerd gebruik van de versnelling) ligt het echt niet aan.
:ROFLMAO: :ROFLMAO:ja ik denk dat we verkeerd gebruik wel kunnen uitsluiten

Mijn gezondheid is helaas belabberd en niet stabiel te krijgen. Daar wil ik het niet te zeer over hebben ;)

Wat betreft je volvo: Bekend probleem dat slangetje van het dakraam.

Ik kan eigenlijk uit je symptomen weinig halen. Ik zou het blok controleren op visuele schade. En kijken of er ergens uitwendig lekkages zijn. Dat plots wegvallen van vermogen zou een noodloop kunnen zijn, maar ook een sensor die ineens geen waardes meer doorgeeft zoals die van de gas(klep)positie. Ik heb dat wel eens gehad met een benzine auto, maar dat is niet vergelijkbaar verwacht ik. (diesel is gewoon heel anders)

Ik ben bang dat je toch even naar de garage moet want het zou zomaar kunnen dat er meer aan de hand is nog steeds...

Mijn gezondheid is helaas belabberd en niet stabiel te krijgen. Daar wil ik het niet te zeer over hebben ;)

Wat betreft je volvo: Bekend probleem dat slangetje van het dakraam.

Ik kan eigenlijk uit je symptomen weinig halen. Ik zou het blok controleren op visuele schade. En kijken of er ergens uitwendig lekkages zijn. Dat plots wegvallen van vermogen zou een noodloop kunnen zijn, maar ook een sensor die ineens geen waardes meer doorgeeft zoals die van de gas(klep)positie. Ik heb dat wel eens gehad met een benzine auto, maar dat is niet vergelijkbaar verwacht ik. (diesel is gewoon heel anders)

Ik ben bang dat je toch even naar de garage moet want het zou zomaar kunnen dat er meer aan de hand is nog steeds...
Dinsdag mag ik hem brengen. Benieuwd wat het nu weer is....

Succes/sterkte met de gezondheid. Hoop niet dat het nog steeds door de verkeerde (ander merk) medicatie komt. Zelf heb ik nog steeds last van de medicatie die ik twee jaar geleden (voor een half jaar lang) heb moeten nemen..rotzooi is het.

Wederom een update, want het euvel blijkt nog steeds niet volledig verholpen te zijn.

Een korte resumé:

Maart 2024: de motor kreeg een overduidelijk krachtverlies.
Het betreft hier een Volvo 2.4 5 cilinder diesel XC90 uit 2007.

Wat ondertussen gebeurd is, op volgorde van tijd:
- Het DPF werd geregenereerd.
- Het DPF werd vervangen.
- De DPF sensor werd vervangen.
- Het inlaatspruitstuk werd vervangen.

Pas bij het vervangen van het inlaatspruitstuk, verdween het probleem van krachtverlies.

Nu over naar de recente ontwikkelingen:

Nadat een paar maanden goed gereden had, toch plots weer krachtverlies in de motor. Niet continue, maar dan weer wel en dan weer niet. Ook komt er regelmatig een onaangename geur naar binnen tijdens het rijden, wanneer het raampje op een kier staat.

Gezien het inlaatspruitstuk de oplossing bleek te zijn voor het probleem, dacht ik aan de mogelijkheid dat het inlaatspruitstuk niet goed was gemonteerd. De auto werd vervolgens uitgelezen: er werd mij vertelt dat de wervelklep vervangen moest worden. Vervolgens moest ik (net als bij het inlaatspruitstuk) het onderdeel zelf bestellen, omdat hij zegt dat hij alleen het dure originele exemplaar kan bestellen. Vervolgens werd de nieuwe wervelklep geplaatst.

Toen ik vervolgens (ongeveer een week geleden) de auto op ging halen werd erbij vertelt dat het probleem (krachtverlies) alsnog(!) kan voorkomen, maar dat zou dan aan de intercooler liggen, die volgens hem niet goed was. (De intercooler zou ook een beetje olie verliezen.) Maar die zou volgens hem niet vervangen hoeven worden: dan is het een kwestie van even het contact/motor uit te doen en vervolgens weer aan te doen en dan zou de motor zijn kracht weer terug hebben.

Met andere woorden: ik ben nu 10 maanden en ongeveer 7.000 euro aan verscheidene reparaties verder en het probleem is (eigenlijk) nog steeds niet weg. Ik hoor graag de mening van mensen die hier meer verstand van hebben.

Terug
Bovenaan