Koelvloeistof temperatuur te hoog

A

Anoniem

Guest
Hallo, ik heb 3 maanden geleden een Opel Astra J 1.7 cdti uit 2012 gekocht.
Sinds ik de wagen heb zit ik met het probleem dat de koelvloeistoftemperatuur veel te hoog wordt.

Op mijn boordcomputer zie ik de digitale temperatuur.
Op de autosnelweg bedraagt die vaak 96-98°C, dit bij een normale constante snelheid van 130 km/u.
Bij stilstaan loopt dat soms op tot 105°C.
En gewoon in stad rijden zit het vaak rond de 95-96°C.

Het gebeurt wel eens dat die gewoon de hele rit op 90-91°C blijft staan, maar meestal wordt die te warm.
Het maakt niet uit of het zon of regen is, het is altijd zo, al 3 maanden lang.
Als ik uitstap wanneer die zo warm is, dan voel ik gewoon de hitte van de motor als ik naast de auto sta.
Als ik dan vervolgens de motorkap opendoe, dan slaat de hitte in mijn gezicht, ik moet hem minstens 10 minuten laten afkoelen voor ik de beschermplaat bovenop de motor eraf kan halen.

Weet iemand wat het kan zijn?
De ventilator van de motor hoor ik ook steeds draaien.

Zijn op zich geen slechte temperaturen.
En zeker met deze zomer hoef je maar even stil te staan of in stadsverkeer te rijden of de ventilator moet te hulp schieten.
Bovendien: heb je airco? als die aan het werk is zal je temperatuur makkelijker hoger zijn.......

* controleer eens de hoeveelheid koelvloeistof (koude motor, vlakke ondergrond)
* controleer eens de kwaliteit: echte koelvloeistof koelt beter dan gewoon water
* controleer eens de olie (via de vuldop): smurrie = waarschijnlijk verlies koelvloeistof via lekaage koppakking

wat doet de temperatuur als je op de snelweg gewoon constant 100-110 rijdt?

Oh ja klopt, de temperatuur loopt niet op tot 100° als de airco niet draait, dat heb ik wel gemerkt.
Als de airco uitstaat, dan zit die rond de 90-91°.

Dat heb ik allemaal gecontroleerd, koelvloeistof zit juist onder het maximum en heeft een mooie roze kleur.
De dop is proper, geen smurrie.
Dop van de motorolie ook proper.

Dus volgens jou is alles dan normaal?
Op de snelweg had ik trouwens de airco ook aan staan.

Dit zijn normale temperaturen. Omdat het systeem onder druk staat en glycol in koelvloeistof zit kookt het nog niet bij 100 graden.

Dit zijn normale temperaturen.

Een motor kan uit een paar scenario's of profielen kiezen. In 'ECO' houdt hij de temperatuur hoger en in 'SPORT' lager. Dit zijn niet altijd de profielen die je zelf instelt, na een uurtje continu snelweg zal hij vast richting ECO gaan. Met stilstaan zal de auto liever ook niet teveel koelen omdat er dan toch geen vermogen wordt gevraagd.

Auto's met een wijzertje hebben dit gedrag ook, maar daar houdt de computer het naaldje gewoon vast op 90 om bezorgde automobilisten te voorkomen.

Dat je blok heel heet wordt is ook normaal, uiteindelijk verbrand je toch een emmer diesel per uur daarbinnen in en de tijden dat alles open en bloot lag en fors naar 90 graden werd gekoeld zijn voorbij.

Terug
Bovenaan