Koelvloeistof lekt weg, maar waar naartoe?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Onze Peugeot 306 break xr uit 2000 wordt momenteel opgereden maar dat gaat misschien wat sneller dan gedacht.

Vorige week koelvloeistof bijgevuld omdat hij onder het minimum zat en na zo'n 100 tot 150km rijden zie ik dat het reservoir alweer een stuk leger is dan na het bijvullen.

Ik heb er inmiddels een litertje ingegooid bij elkaar.

Ik denk dat er dus vloeistof lekt tijdens het rijden, maar hoe? Als ik het goed begrijp kan het de koppakking zijn of het thermostaathuis. Klopt dat? Kan ik daar sporen van zien? Zijn er symptomen om op te letten? En wat kost dat eventueel om te laten maken? Is dat de moeite?

Ik zie geen witte rook bij het wegrijden. De thermometer schiet vaak na het wegrijden na zo'n 3-5 minuten bebouwde kom in het rood waarna ook het stoppen lampje aangaat. Als ik dan wat langzamer rij, of voor een stoplicht sta, zakt de temperatuur weer, tot rond de 90, maar hij stijgt daarna weer tot ongeveer 100/110 als ik doorrij met zo'n 90 op de snelweg.

Je hebt extern gewoon ergens lekkage, als het oliepeil hetzelfde is en ook nog eens eruit ziet als olie dan is dat goed tenminste.

Je praat over een autootje wat al 19 jaar is en dan kan je wel wat lekkage gaan verwachten. Of het rendabel is of de moeite waard is om te repareren moet u eerst concreet weten wat het probleem is.

Even de motor goed schoon laten spuiten en de lekkage komt waarschijnlijk uit een niet goed sluitend slangetje of zo, beetje gescheurd of zit net niet meer goed vast.

Succes,

Hugo83 zei:
Als ik het goed begrijp kan het de koppakking zijn of het thermostaathuis. Klopt dat?

Niet perse, het kan natuurlijk ook de radiateur of een slecht slangetje zijn.

Ik zie geen witte rook bij het wegrijden. De thermometer schiet vaak na het wegrijden na zo'n 3-5 minuten bebouwde kom in het rood waarna ook het stoppen lampje aangaat. Als ik dan wat langzamer rij, of voor een stoplicht sta, zakt de temperatuur weer, tot rond de 90, maar hij stijgt daarna weer tot ongeveer 100/110 als ik doorrij met zo'n 90 op de snelweg.

Dit klinkt als een slechte thermostaat.

Tu motor. Koppakking zeker niet uitgesloten. Als je de auto koud start zonder dop op de koelvloeistof, borrelt het vat dan?

kijk bij het starten even naar een witte rookpluim.

of laat de wagen bij een warme motor 5-10min stationair draaien. na die 5-10min even goed gas geven. komt er veel witte rook uit. dan weet je dat die koppakkig kapot is.

3de manier is:
start de motor als die koud is. en haal de koelvloeistoff dop eraf. komt er rook uit dan weet je het.

Hallo allemaal,

bedankt voor de tips! We waren even een weekendje weg, gelukkig met de andere auto, maar ik zal vanavond jullie tips proberen en kijken of daar iets uitkomt.

Op m'n woon-werkroute ligt een flinke brug, waar je ongeveer met 50 op komt, en met 100 overheen gaat, en tijdens die toer kwam het wijzertje weer in 't rood, dit keer zelfs heel flink eroverheen. Even op de vluchtstrook gestaan en na een minuutje of 2 met de versnelling in z'n vrij is hij weer gezakt naar 90, bij het rijden zelf bleef hij daarna rond het streepje na de 90 zitten - ik reed denk ik rond de 90/95.

De auto is wel onlangs nog voor de APK gegaan, ongeveer een maandje geleden. Ik weet niet of er dan naar dit systeem gekeken wordt? Er werd toen overigens gezegd dat er wat olie lekte, ik vermoed bij de koppakking, maar dat kan ook zijn omdat dit woord nu in m'n hoofd zit.

Misschien overbodig om te vragen, maar een garage laten kijken is waarschijnlijk het slimste?

Ja lijkt mij het slimst:D Omdat jezelf weinig faciliteiten hebt voor deze uitdaging is de weg naar een vakman het beste. Daar zetten ze het systeem onder druk en voila.

Terug
Bovenaan