Koelvloeistof bijvullen of verversen?

HSR

Startmotor
Benieuwd naar de ervaringen van de kenners hier, daar hecht ik veel waarde aan. De koelvloeistof van onze Dacia Logan MCV 0.9 uit 2014 (70.000 km) moet worden bijgevuld, maar ik speel ook met de gedachte om volledig te verversen.

Auto aangeschaft in 2021. Verder geen enkele informatie over welk merk/soort koelvloeistof er op dit moment in zit (behalve de kleur: geel) en ook niet of deze ooit ververst of bijgevuld is. Wat kan ik het beste doen?

Even Googlen leert dat Renault standaard gele koelvloeistof heeft. Je kan een litertje bij de dealer halen en bijvullen. Of alle koelvloeistof aftappen en hervullen met G12 (roze) koelvloeistof. Over het algemeen wordt afgeraden om verschillende soorten te mengen.

Volgens mij komt de koelvloeistof pas na een jaar of 15 in aanmerking voor verversen. Maar waarom bijvullen? Het is gesloten circuit, bijvullen betekent een lek(je).

Na oplossen van lek of in ieder geval beoordelen of het systeem dicht is kan verversen nooit kwaad. De vraag is alleen of je dat er voor over hebt bij een Dacia, en inderdaad zo oud is die vloeistof nog niet.

How to top up your engine coolant
1 Find the coolant reservoir. Your cars handbook should explain where to find the reservoir and also what kind of anti-freeze to put in it. ...
2 Check the minimum & maximum lines. ...
3 Create your mixture. ...
4 Unscrew the coolant cap. ...
5 Use a funnel. ...
6 Fill it to the max.

Even de twijfelachtige link weggehaald, de nuttige tips bewaard.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan