Koelprobleem en raar geluid

R

Rickaa

Guest
Hoi allen,

Ik heb vorig jaar een goedkoop peugeot 206je gekocht (mijn eerste auto) en heb er tot enkele weken geleden geen problemen mee gehad (pasgeleden tevens door de apk gekomen).

Sinds een paar weken koelt mn auto echter steeds minder goed wanneer ik zachtjes rij of stil sta (met name in de file). Wanneer mijn auto ongeveer de 95 graden aantikt begint hij een ontzettend hard en raar geluid te maken (heb het nooit eerder gehoord maar ben dan ook een leek op autogebied). Het is heel moeilijk te omschrijven maar als ik een poging zou wagen zou ik het een schurend/ratelend geluid noemen. Tevens koelt mijn auto dan nauwelijks af. Vandaag stond ik iets langer dan normaal in de file waardoor de temperatuur zelfs het rood aantikte en er STOP kwam te staan (nog niet eerder gehad). Net op dat moment begon het verkeer gelukkig weer hard te rijden waardoor mijn auto in een mum van tijd weer afgekoeld was en ik hem dus niet langs de kant heb hoeven zetten.

Het ratelende geluid heeft mijn auto altijd als hij boven de ongeveer 95 graden uitkomt.

Ik heb heel lang gezocht op internet maar ik kon nergens de combinatie van het rare geluid en de snel warmer wordende motor vinden, laat staan waar het wandaan komt en wat de relatie kan zijn. Weet iemand waardoor dit kan komen? Ik ben bang dat als ik gelijk naar de garage ga ik dan heel veel geld kwijt ben en zoveel geld heb ik niet dus probeer ik het eerst hier ;)

Alvast bedankt!

Mijn auto komt trouwens uit 2001, heeft iets meer dan 200.000 op de teller, is een 1.4 en heeft geen airco (aangezien ik dat in andere discussies voorbij xag komen).

Die koelvin... Als je stil staat is bij deze temperaturen extra 'rijwind' nodig. Daar zorgt de fan (of bij Peugeot vaak fans) in de neus van de auto voor. Het lijkt er op dat die versleten is. Het feit dat de motor gewoon weer op temperatuur komt tijdens het rijden duidt er op dat de rest van het koelsysteem wel in orde lijkt te zijn.

s velthuis zei:
Die koelvin... Als je stil staat is bij deze temperaturen extra 'rijwind' nodig. Daar zorgt de fan (of bij Peugeot vaak fans) in de neus van de auto voor. Het lijkt er op dat die versleten is. Het feit dat de motor gewoon weer op temperatuur komt tijdens het rijden duidt er op dat de rest van het koelsysteem wel in orde lijkt te zijn.

Dankje! Toevallig ook enig idee hoeveel geld het kost om te laten maken/vervangen?

Aangezien er een geluid is zou ik zeggen dat de fan wel draait, of in ieder geval daar een poging toe doet. Je kunt onder de motorkap kijken aan de achterkant van de radiator(vanaf de neus gezien), daar zal de fan(of zullen de fans) zitten. Het ziet eruit als een gewone ventilator of zou er zo uit moeten zien. Het kan zijn dat de motor ervan kapot is.

Rickaa zei:
s velthuis zei:

Dankje! Toevallig ook enig idee hoeveel geld het kost om te laten maken/vervangen?

In onze Oc draaide hij stuk op vakantie. Ook veel kabaal, ook wegvallen van de koeling (was met een caravan aan de haak in zuid duitsland, geen ideale combi). Zelf vervangen door een merkloze nieuwe, dat was 50 euro. Nadeel is dat de fan bij een 206 niet achter, maar voor de radiateur zit. Is wat meer werk om te vervangen, de voorbumper zal er af moeten. Maar controleer eerst of het inderdaad de fan is. Zodra de auto op temperatuur is, laat je hem even stilstaand stationair lopen. De fan moet dan vrij snel inkomen. Dit ding dus:

32.JPG

Overigens kun je je koelvermogen nog behoorlijk vergroten door de ramen open te zetten, de kachel op maximaal heet en de kachelventilator op maximaal toerental. Blowers zo veel mogelijk door de ramen naar buiten richten en je kunt het redelijk uithouden en extra koelen. In Duitsland heb ik op    op die manier de caravan nog tegen heuvels omhoog gekregen. Wel goed je thermometer in de gaten houden. En prijs jezelf gelukkig dat je ten minste nog een echte auto hebt, met zo'n metertje aan boord...

met een slechte lager(veel weerstand) kan een geluid en slechte koeling gebeuren.

me vader heeft een slechte lager voor zijn airco(e39 525D) en die weerklinkt als hij door de stad of dorpjes.

waneer hij bij 29graden 20min in een stad rijd werkt zijn airco niet meer maar als hij op de snelweg zit doet de airco het weer.

zoon lager is niet aprart te koop.

Rickaa zei:
Hoi allen,

Ik heb vorig jaar een goedkoop peugeot 206je gekocht (mijn eerste auto) en heb er tot enkele weken geleden geen problemen mee gehad (pasgeleden tevens door de apk gekomen).

Sinds een paar weken koelt mn auto echter steeds minder goed wanneer ik zachtjes rij of stil sta (met name in de file). Wanneer mijn auto ongeveer de 95 graden aantikt begint hij een ontzettend hard en raar geluid te maken (heb het nooit eerder gehoord maar ben dan ook een leek op autogebied). Het is heel moeilijk te omschrijven maar als ik een poging zou wagen zou ik het een schurend/ratelend geluid noemen. Tevens koelt mijn auto dan nauwelijks af. Vandaag stond ik iets langer dan normaal in de file waardoor de temperatuur zelfs het rood aantikte en er STOP kwam te staan (nog niet eerder gehad). Net op dat moment begon het verkeer gelukkig weer hard te rijden waardoor mijn auto in een mum van tijd weer afgekoeld was en ik hem dus niet langs de kant heb hoeven zetten.

Het ratelende geluid heeft mijn auto altijd als hij boven de ongeveer 95 graden uitkomt.

(..)

Ik zou beginnen om, bij koude motor, het koelvloeistof niveau te controleren. Als de ventilator, hoe minimaal ook wellicht, draait.. en dan toch de temperatuur oploopt.. kan er wel gewoonweg te weinig vloeistof in zit om de circulatie rond te maken..

Heb het zelf met mijn 406 een keer gehad.. bij warm weer.. ventilator deed het gewoon.. .. hij gebruikte wel wat vloeistof.. en was het een beetje vergeten in de gaten te houden.. floepte het STOP lampje ook aan op een warme dag en wat tegenzittende stoplichten..

Bedankt voor jullie reacties,

Heb hem uiteindelijk toch maar na laten kijken door een maat van mij die wat meer verstand heeft van autos. Blijkt idd de koelvin te zijn die was afgebroken. Gaat me ongeveer 100 euro kosten voor een nieuwe koelvin en daarnaast nog een uur of 2 aan loonkosten en dergelijke. Sommige koelvinnen zijn 240 euro, maar mede doordat ik geen airco heb en het een oud model is vallen de kosten dus toch nog redelijk mee(y)

Terug
Bovenaan