Klopt omslagpunt wel?

Wouwtert

Net ingestapt
Weet dat er aardig wat discussies zijn over omslagpunt benzine/diesel, maar wil even het volgende dilemma met jullie delen, in de hoop op wat onderbouwd advies her en der. Wellicht helpt het bij mijn beslissing.

Ik ben al bijna vier jaar tevreden bezitter van een Audi A4 B6 station uit 2003. Leuke uitvoering; 1.8 Turbo Quattro met zesbak in een mooie originele zilverblauwe kleur. Toch wil ik afscheid nemen na de zomer. En komt wat groter onderhoud aan, daarnaast vind ik hem simpelweg te duur worden wat betreft verbruik (gemiddeld 1:11).

Nu ligt de tijd van écht kleine kinderen achter ons (de jongste van de twee is inmiddels vier), ik heb dus geen station meer nodig. Ik zoek dus naar een auto uit de middenklasse (C klasse). Ik zoek ook iets jongers, ga uit vanaf 2010. Budget € 7500 max.

Echter de meeste merken hebben in deze periode niet de kwalitatief beste benzinemotoren geleverd. Denk aan de problemen met motoren van PSA en de VAG groep. Daarnaast valt de trekkracht vaak tegen, áls ze al iets mogen trekken. Ik heb een caravan van 900 kg, dus een beetje trekkracht is handig.

De aanschafprijs van een diesel van deze leeftijd in dezelfde klasse is behoorlijk gekelderd, betrouwbaarheid lijkt echter beter én levert qua trekkracht weinig problemen op. Als je echter puur naar kilometers per jaar kijkt (ca. 20.000) is de keuze voor benzine weer meer voor de hand liggend.

Je weet het vaak pas achteraf, maar waar doe ik goed aan? In de zoektocht denk ik overigens aan categorie Ds4, 308, Leon, Auris etc.

Door het grote verschil in de tweedehandsprijzen komt het omslagpunt steeds lager te liggen. Heel niet gek dus, een diesel. Zo'n 1.6 TDI doet zonder moeite 1:20 en dan heb je lekker wat koppel. Maar bedenk je wel dat je 'm niet makkelijk weer verkoopt als je er klaar mee ben.
Voor 7,5k heb je ook wel een Focus 1.0 Ecoboost. Benzine, wel een fijn ding. Zorg wel dat de riem al vervangen is (interval is 10 jaar).

Ik vind het ook een lastige.

De aanschafprijzen van Diesels ligt inderdaad aanzienlijk lager. Scheelt soms zomaar 3 tot 5 duizend euro met een vergelijkbaar model op benzine heb ik gezien.

Aan de andere kant ligt de inruilwaarde van een auto op diesel in de toekomst (waarschijnlijk!) wel heel laag.

Daarnaast kennen ook moderne Dieselmotoren hun standaard kwaaltjes, en die zijn duur. Verstuivers, turbo's, roetfilters, EGR kleppen enz. Ongeveer bij alle dieselmotoren zijn dit de bekende aandachtspunten / zwakke punten. Als één van die zaken kapot gaat ben je ook aan de beurt.

Kortom, ik denk eerlijk gezegd dat het om het even is. Als je specifiek op zoek gaat naar merken en modellen met benzinemotoren die niet zo problematisch bekend staan ben je denk ik beter af. Maar ik ben me bewust dat je de spoeling dan fors verdunt.

De kans dat je er als particulier financieel nog wat op vooruitgaat met een diesel (kleine d) is zo ongeveer nihil geworden, blijft nog het wat het je waard is qua trekkracht of misschien rijplezier...

De nieuwe APK regels hebben ervoor gezorgd dat we afscheid genomen hebben van onze euro5 diesel.
Destijds bewust voor euro5 gegaan ivm milieuzones. Nu per januari is de roetdeeltjestest ingevoerd voor euro5 diesel (deze hebben verplicht een roetfilter t.o.v. euro4). Hierbij zie en hoor ik vooral dat de eco / sjoemel diesels de test massaal valen. Kosten omdat te vixen is geen garantie dat je jaren goed door kunt. Diesels met Adblue vertoppen dan weer je roetfilter, waardoor deze sneller vervangen moet worden, dan je waarschijnlijk van uit gaat.

We rijden nu gelukkig ook minder, maar had nog graag willen doorrijden met de diesel, want ondanks de kilometerstand van 310k was er niets mee aan de hand. Inruilwaarde was, wat een gek ervoor geeft. Is direct op de export gegaan.

Ik zou voor een benzine auto gaan.
Ford Focus 1.0 of 1.6 ecoboost, Opel Astra 1.4T, Renault Megane 1 4t, paar voornamelijk van auto's met turbomotor binnen budget.

Als ik kijk de wensen en het budget zou ik eerder een diesel kiezen. Populaire ex lease diesels zoals de Renault Megane 1.5 DCI en Peugeot 308 1.6 HDI koop je nu voor weinig geld. En ze zijn erg zuinig, en hebben een hoog koppel. De Megane scoort wel hoger op betrouwbaarheid.

Met elke auto kun je pech hebben, maar onze eigen ervaring na 9 jaar in een Citroën C3 1.6 e-HDI uit 2011 is dat dit in de praktijk bijzonder meevalt.
Aan de dieseltechniek zijn geen reparaties geweest. De kans op storingen bij motoren met Ad Blue toevoeging is wel wat groter. Maar die heeft deze Euro 5 diesel niet.

Kijk ook even wat een roetfilter voor een bepaald model kost, bij de C3 zijn die heel goedkoop. Gezien de brandschone uitlaat denk ik dat de auto de roettest makkelijk haalt.

Eigenlijk weet je pas achteraf wat de beste keus was.

Dank voor de reacties zover. Nogal wat diversiteit, eigenlijk dezelfde afwegingen die zich in mijn hoofd ook al afspeelden, dus ik ben nog niet heel veel wijzer. Wat betreft restwaarde diesel; stel ik geef 6000 uit en rij er een jaar of vier mee rond, zal het verschil in restwaarde niet enorm zijn ten opzichte van benzine verwacht ik. Weegt in ieder geval niet (of zeer minimaal) op tegen de meerprijs in aanschafwaarde die ik nu kwijt ben voor een benzine van hetzelfde bouwjaar en met dezelfde opties. Meerprijs ingeschat op circa 2000 euro.

Met Opel (Astra H) heb ik niet zo'n goede ervaring wat betreft degelijkheid (veel plastic) en Renault heeft me nooit echt aangesproken, die worden het dus waarschijnlijk niet.

Het probleem is natuurlijk dat niemand in de toekomst kan kijken en we geen idee hebben wat er gaat gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat diesel of 4/5 jaar helemaal uit de markt geprijsd is en je heel weinig terug krijgt voor een diesel.

Als je nu een diesel koopt zou ik hem gewoon oprijden. Maar ja omslagpunt klopt op dit moment wel. Let op dat het natuurlij kan omslaan als er aan de wegenbelasting of aan de brandstofprijs wordt gezeten. Maar vooralsnog lijkt het invoeren van bijvoorbeeld rekeningrijden autorijden sowieso onbetaalbaar te maken. Dus in dat opzicht hebben we nog maar 6,5 jaar.

Ik zou je ook op het hart drukken toch even te kijken naar een Renault.

Megane met een 1.5 DCi of toch een Laguna (2.0 dci) of Talisman.

Volvo met de 2.0 D4 ligt net in budget, V40 is wat krap, V60 is dan meer iets voor je.

Audi met een 2.0, maar kijk ook zeker even naar Skoda.

Ik zou de Peugeot laten staan, niet dat die moto perse slecht is, maar de 308 eromheen is dat wel.

En uiteindelijk ben ik het eens met Frits, je moet dat ding echt helemaal afschrijven. Ga er maar vanuit dat je niks terugkrijgt en reken het dan nog eens door. Als je dan nog positief uit komt lekker doen. Maar diesel zit in een hoek waar het niet meer uit komt. Ten onrechte, maar het is wel.....

Een vriend rijdt al jaren met een Mégane diesel. De auto wordt vaak als trekvoertuig ingezet en is uiterst betrouwbaar.

Je zou er eens mee moeten rijden om te kijken of dat je bevalt. Hij is natuurlijk een maatje kleiner.

Ik ben eruit, het wordt 'gewoon' benzine. Ik red terug rekenend de 20.000km per jaar net niet, zal eerder rond 17.500km zitten. En dan wordt het simpelweg de moeite niet meer waard. Zat ik richting de 25k per jaar zou ik het wel hebben geweten, dan was het diesel geworden.

Nu nog een betrouwbare occassion zien te vinden. Zou bijna geneigd zijn om auto van rond bouwjaar 2008 te kopen met beproefd blok dan de troep met de turbo's die sindsdien op de markt is gebracht. Maarja, oog wil ook wat. Wordt nog een dilemma!

Als je nu een diesel koopt zou ik hem gewoon oprijden. Maar ja omslagpunt klopt op dit moment wel. Let op dat het natuurlij kan omslaan als er aan de wegenbelasting of aan de brandstofprijs wordt gezeten. Maar vooralsnog lijkt het invoeren van bijvoorbeeld rekeningrijden autorijden sowieso onbetaalbaar te maken. Dus in dat opzicht hebben we nog maar 6,5 jaar.

Ik zou je ook op het hart drukken toch even te kijken naar een Renault.

Megane met een 1.5 DCi of toch een Laguna (2.0 dci) of Talisman.

Volvo met de 2.0 D4 ligt net in budget, V40 is wat krap, V60 is dan meer iets voor je.

Audi met een 2.0, maar kijk ook zeker even naar Skoda.

Ik zou de Peugeot laten staan, niet dat die moto perse slecht is, maar de 308 eromheen is dat wel.

En uiteindelijk ben ik het eens met Frits, je moet dat ding echt helemaal afschrijven. Ga er maar vanuit dat je niks terugkrijgt en reken het dan nog eens door. Als je dan nog positief uit komt lekker doen. Maar diesel zit in een hoek waar het niet meer uit komt. Ten onrechte, maar het is wel.....
Volvo D4 zou ik alleen met vijfcilinder doen. De D4 viercilinder (VEA) is in veel gevallen een olieboot. Ik stond twee keer per week olie bij te vullen. Nu weer een V70n met D5.

Terug
Bovenaan