Kleine, ruime, zuinige gezinsauto +- 10k

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Zoek een kleine, toch ruim van binnen, zuinige gezinsauto (2 kleine kinderen).

+- 20-25k km per jaar. Voornamelijk snelweg.

Harde eisen:
- Benzine
- Automaat
- Lage onderhoudskosten (goede bang for buck)
- Airco
- Cruise control
- Zuinig in verbruik
- Ruimte voor 2 kinderen achterin met autostoeltje
- 5 sterren NCAP

Leuk om te hebben maar niet noodzakelijk:
- Hoge instap
- 4 cylinders, geen liefhebber van die 3 cylinders met turbo. Betwijfel of ze de 200k km halen...
- Geen turbo als het kan

Ben van plan de auto min. 5 tot 6 jaar te houden. In wat voor bouwjaar / km stand kan ik dan het beste zoeken? Ik dacht zelf aan 2012+ en +-100k km.

Hierbij kwam ik op het volgende:

- Hyundai IX20 / Kia Venga (hoge instap, niet veel van verkocht)
- Nissan Note (3 cylinder, geen 5 sterren NCAP)
- Skoda Fabia Combi (alleen 2013+, vorige versie is lelijk..)
- Skoda Octavia (zijn er niet veel voor 10k)
- Toyota Verso-S (duur voor wat je krijgt, geen cruise control standaard)
- Renault Clio Estate (kleine motor met turbo... liever niet)
- VW Golf (duur, vrijwel alleen met hoge km standen)

Wat denken jullie? alvast dank!
 
Is een Suzuki Splash groot genoeg?

0-e5930eca-090d-4e94-8aaa-05693dcf6964.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/splash/46071158


0-8ff20fc8-9967-454f-b486-3a1effd980d3.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/splash/46023162
 
Honda Jazz mis ik nog. Echte Japanse kwaliteit heeft z'n prijs uiteraard.
 
De Hyundai IX20 en Kia Venga vind ik net als de Renault Clio Estate hele goede opties.

Ook goede opties lijken mij de technisch identieke Suzuki SX4 en Fiat Sedici. Als je kijkt naar de Suzuki Splash kijk dan ook naar de technisch volledig identieke Opel Agila 2.

Zet de maximale kilometerstand niet precies op 100.000, dat doen heel veel mensen met als gevolg dat je daar veel meer voor betaald.
 
Unkki zei:
Beste allen,

Zoek een kleine, toch ruim van binnen, zuinige gezinsauto (2 kleine kinderen).

+- 20-25k km per jaar. Voornamelijk snelweg.

Harde eisen:
- Benzine
- Automaat
- Lage onderhoudskosten (goede bang for buck)
- Airco
- Cruise control
- Zuinig in verbruik
- Ruimte voor 2 kinderen achterin met autostoeltje
- 5 sterren NCAP

Leuk om te hebben maar niet noodzakelijk:
- Hoge instap
- 4 cylinders, geen liefhebber van die 3 cylinders met turbo. Betwijfel of ze de 200k km halen...
- Geen turbo als het kan

Ben van plan de auto min. 5 tot 6 jaar te houden. In wat voor bouwjaar / km stand kan ik dan het beste zoeken? Ik dacht zelf aan 2012+ en +-100k km.

Hierbij kwam ik op het volgende:

- Hyundai IX20 / Kia Venga (hoge instap, niet veel van verkocht)
- Nissan Note (3 cylinder, geen 5 sterren NCAP)
- Skoda Fabia Combi (alleen 2013+, vorige versie is lelijk..)
- Skoda Octavia (zijn er niet veel voor 10k)
- Toyota Verso-S (duur voor wat je krijgt, geen cruise control standaard)
- Renault Clio Estate (kleine motor met turbo... liever niet)
- VW Golf (duur, vrijwel alleen met hoge km standen)

Wat denken jullie? alvast dank!

realiseer je dat bij de ix20 , Venga, sprake is van 4 traps automaten, die beïnvloeden het verbruik.

De laatste generatie note , heeft een 3 cylinder , daarvoor hadden ze een 4 cylinder , maar dan wederom een 4 traps automaat

De fabia, octavia golf en clio zijn geen hoge instap , maar dat was niet noodzakelijk. Maar vag spul blijft een risico met dsg automaten en tsi blokken. Je kan ook nog naar de skoda rapid spaceback kijken.

0946938562b8450eaa69ac5090439c05.jpg


De verso is denk ik wat het beste bij je past uit je lijst, of de honda jazz, bij de jazz wel om denken dat je 1 doet met een cvt automaat en niet met een semi automaat.
 
Helaas niet uit 2012 maar wel heel bijzonder. Je moet er van houden zeg maar

cube

0-a5d793f4-9d79-434c-806c-b77b4a5edd7c.jpg


Ik heb ook nog gekeken naar een kia soul automaat, maar kan ik helaas nergens vinden. .
 
Met 6 jaar maal 25.000km rij je genoeg voor diesel denk ik. Je rijdt hem snel op, lage inruil tegen die tijd maakt niet meer uit, de voordelige inkoop steek je meteen in je zak.
 
Hij is al een paar keer genoemd, de Honda Jazz. Ruim, praktisch (iedere Jazz heeft Magic seats), zuinig en uiterst betrouwbaar.
Binnen budget heb je ook al een Honda Jazz Hybride in de luxueuze Elegance uitvoering met panoramadak.
Die hybride is dus zuinig. Werkelijk gemiddeld verbruik gemeten over minimaal 10.000 km.: 1:18,6 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1293-Jazz_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=10000&powerunit=2
Twee voorbeelden, deze (met bijbetaling afleverpakket(ten) met 24 0f 36 maanden Quality Plus garantie mogelijk): https://honda.vannieuwkerk.nl/showroom/occasions/detail/honda/jazz/8257661-honda-jazz-14-i-automaat-elegance---dak---garantie

honda-jazz-8257661-2-640.jpg


honda-jazz-8257661-24-640.jpg


Of deze: https://www.viabovag.nl/auto/honda-jazz-14-hybrid-automaat-elegance-aircocruisepanoramadaklmv-2jm58h4

media.0047-1024w.jpg


Magic seats:
honda-jazz-8286681-10-640.jpg
honda-jazz-8286681-11-640.jpg


Is dat nou wat, zo'n Jazz? ([size=small]even lezen...)[/size]
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=jazz/occasiontest/14c455c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4?/merk=honda/model=jazz
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=jazz/rij-impressie/38648fcc-ab1d-468f-a2f6-100279787e61?/merk=honda/model=jazz

Dan is er natuurlijk ook nog de Toyota Yaris Hybrid. Iets minder ruim, iets minder praktisch, maar nog duidelijk zuiniger. Weer werkelijk gemeten verbruik: 1: 20,9 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_e=2015&minkm=10000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldjes:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/46537888

0-e4112d81-e043-49c8-8194-eb40fa143343.jpg


Of deze rode Dynamic (wel even langs een dealer, openstaande terugroepactie...): https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/45154096 https://www.autotrack.nl/tweedehands/45154096/carfax/icr

0-b02840c5-513f-4a5c-9839-422293548837.jpg
 
Ik moest ook gelijk denken aan de Toyota Auris, kent weinig problemen en zuinig. Klein en toch ruim maar geen hoge instap.. Die hybrides komen met een prettige automaat, weer een bijkomend voordeel
 
Gezien het aantal kilometers en het gebruik zou ik aanraden om ook naar diesel te kijken. De Renault Clio 4 Estate 1.5 DCI heeft een hele fijne, zeer zuinige en betrouwbare motor. Helaas vind je ze vrijwel niet in automaat, en word het dan eerder met handbak. Bij de Megane vind je meer automaten.

Door het hele grote aanbod koop je ze voor heel weinig geld, hierdoor kunnen ze al heel snel uit. En bedenk dat elke auto die je nu koopt straks met een tellerstand van boven de 2 ton nog maar heel weinig waard is. Alles wat je nu niet uit geeft schrijf je ook niet af.
 
Gewoon voor een Prius gaan, simpelweg de beste gezinsauto die je kunt kopen. Ietwat hogere MRB verdient zich vanzelf terug in lagere gebruikskosten en onderhoud. Zeer veilig, ruim en comfortabel en waardevast!
 
Als je kan leven met een iets hogere KM stand. Rij je wel in een luxere wagen. Verbruik 1:20, betrouwbaarheid top. CVT automaat, 1.8 liter 4 cilinder zonder turbo. Past precies in jouw straatje toch? :LOL:


lexus-ct-200h-1-8-hybrid-businessline-navi.jpg


https://www.autowereld.nl/lexus/ct-200h/1-8-hybrid-businessline-navi-31739430/details.html



of

lexus-ct-200h-hybrid-17-lm-beige-leer-camera.jpg


https://www.autowereld.nl/lexus/ct-200h/hybrid-17-lm-beige-leer-camera-31695634/details.html


Onderhuids is het gewoon een Toyota Prius/Auris, maar het ziet er wel wat luxer/sportiever uit :)
 
Bobslee zei:
Als je kan leven met een iets hogere KM stand. Rij je wel in een luxere wagen. Verbruik 1:20, betrouwbaarheid top. CVT automaat, 1.8 liter 4 cilinder zonder turbo. Past precies in jouw straatje toch? :LOL:


lexus-ct-200h-1-8-hybrid-businessline-navi.jpg


https://www.autowereld.nl/lexus/ct-200h/1-8-hybrid-businessline-navi-31739430/details.html



of

lexus-ct-200h-hybrid-17-lm-beige-leer-camera.jpg


https://www.autowereld.nl/lexus/ct-200h/hybrid-17-lm-beige-leer-camera-31695634/details.html


Onderhuids is het gewoon een Toyota Prius/Auris, maar het ziet er wel wat luxer/sportiever uit :)
Alleen zijn ze vergeten een fatsoenlijke kofferbak in de auto te stoppen en met 2 kinderen heb je dat wel nodig.
 
2015 met 53.000 km (ik weet alleen je budget niet), veel ruimere hatchbacks zijn er niet. betrouwbare zuinige motor, met 1180 kg niet extreem zwaar. Conventionele automaat en daardoor super betrouwbaar.

https://www.autowereld.nl/nissan/pulsar/1-2-dig-t-connect-edition-automaat-31888656/foto.html#foto-406124252
 
Ik was idd ook aan het zoeken naar het budget van TS maar deze heeft hij alleen in de topictitel gezet :p
 
@ Vin cent:
Het budget staat duidelijk in de topic titel. Daar zit deze Pulsar dus wel flink boven.
Daarnaast heeft het ding géén kenteken, het is dus overduidelijk een import met een lage, volgens de advertentie controleerbare (?) kilometerstand..
a015.gif
.
Daarom wordt natuurlijk ook duidelijk vermeld (met foto) dat het onderhoudsboekje plus rekeningen aanwezig zijn...
c086.gif
 
Ik zie het nu ook. Pulsar is dat net boven budget, al zou ik het wel weten. Een Pulsar uit 2015 of een Golf uit 2010 met een 1.4 TSI DSG :rolleyes:

Pulsars zijn niet veel verkocht, misschien even wachten op een 2014 model met iets meer km op de teller.
 
Iedereen heel erg bedankt voor de goede reacties!

Honda Jazz:
Zeker een goede optie, had ernaar gekeken maar vergeten toe te voegen. Helaas is er niet veel aanbod, maak mij ook zorgen om aanbod van onderdelen / kosten daarvan.

Lexus CT200H:
Erg mooi wagen, helaas heel hoge km standen en niet super veel ruimte

Toyota Auris / Yaris / Prius:
Als ik Auris en Yaris vergelijk zijn er niet veel verschillen, moet ik hier vooral denken aan afwerking van interieur? De Auris is wel veruit de mooiste.
Prius is zeker mooi, veel ruimte, betrouwbaar en veel van verkocht dus onderdelen moeten wel te vinden zijn.

De grote vraag is dus;

Wat is nog een acceptabele km stand, jaar en prijs voor de Toyota Hybrides? 2010/2011 met 100-150k km en een prijs van 10k, het klinkt duur maar als die auto zonder problemen mee gaat...
 
Unkki zei:
Iedereen heel erg bedankt voor de goede reacties!

Honda Jazz:
Zeker een goede optie, had ernaar gekeken maar vergeten toe te voegen. Helaas is er niet veel aanbod, maak mij ook zorgen om aanbod van onderdelen / kosten daarvan.

Lexus CT200H:
Erg mooi wagen, helaas heel hoge km standen en niet super veel ruimte

Toyota Auris / Yaris / Prius:
Als ik Auris en Yaris vergelijk zijn er niet veel verschillen, moet ik hier vooral denken aan afwerking van interieur? De Auris is wel veruit de mooiste.
Prius is zeker mooi, veel ruimte, betrouwbaar en veel van verkocht dus onderdelen moeten wel te vinden zijn.

De grote vraag is dus;

Wat is nog een acceptabele km stand, jaar en prijs voor de Toyota Hybrides? 2010/2011 met 100-150k km en een prijs van 10k, het klinkt duur maar als die auto zonder problemen mee gaat...
Yaris/auris is hetzelfde als Polo Golf. De Auris is een grotere auto, met meer ruimte en beter comfort door de grotere wielbasis, het is aan jou of je dat wilt hebben.
Een Auris kan prima 400dkm aan.
 
Wat wel extra lonend kan zijn, is dat je door spaart voor een plug-in Prius. Maar dan moet je wel goed in kaart hebben of je kan opladen thuis en op je werk en of je Niet vaak harder rijdt dan 90 km per uur. Zie in je opening dat je veel snelweg kilometers maakt. Maar dat hangt natuurlijk af hoe druk die betreffende snelwegen zijn. Bepaalde andere merken die plugin hybrides aanbieden verbruiken veel brandstof als de accu leeg is, maar bij Toyota blijven dan benzine en electro motor samen werken als een hybride.

Op dit moment krijg je ook nog korting op de wegenbelasting bij een Prius plug-in, deze korting krijg je niet bij gewone hybride modellen. Echter deze korting zal niet nog jaren voortduren
 
Terug
Bovenaan