Kleine lpg tank?

kww

Startmotor
Goedemorgen.

Ik denk erover om mijn Twingo van 2011 op lpg te laten rijden.
Mijn auto weegt 839 kilo en door het gewicht van de lpg-tank zou deze in de categorie komen van 851-950 kilo.
80 procent van de inhoud van de tank wordt meegeteld als extra gewicht.
Nu vraag ik me dus af of er een 14 liter lpg tankje is waardoor het gewicht op 850.2 kilo blijft. (ik vermoed dat dit naar 850 kilo afgerond wordt)
Iets kleiner mag natuurlijk ook, het idee is om er later een tweede tank bij te plaatsen om de actieradius te vergroten.
Waarom deze moeite?
Wegenbelasting lpg tot en met 850 kilo is 21.66 euro per maand of 260 euro per jaar.
Wegenbelasting lpg tot en met 950 kilo is 33.33 euro per maand of 400 euro per jaar.
Lijkt niet zo veel, maar als je toch bezig bent kun je het net zo goed proberen.

Klinkt als belasting ontduiking. Later bijplaatsen is vast niet hoe de regels zijn bedacht.

Ik heb een Colt op lpg. Dat rijdt erg fijn.

Met deze redenatie ga je er van uit dat de LPG installatie zelf niet weegt, maar dingen als een verdamper voegen ook gewicht toe.

Met zo'n inhoud kom je al in de uitwisselbare lpg gasflessen, heb zo'n sterk vermoeden dat de RDW dat niet toestaat.
De meeste tanks beginnen rond de 30L inhoud.
Maar een 14L lpg tank..... 80% vulling dus 11,2L lpg gaat erin.... schoon leeg rijden gaat het ook niet worden, dus effectief zo'n 8½ liter lpg om te rijden.... dat komt ongeveer neer op ritjes van pomp naar pomp tenzij je weer op benzine verder gaat, maar daarvoor schaf je dus geen lpg-installatie aan.
De tank later wisselen voor een groter exemplaar betekent ook dat je dan 2x de aanschaf van een tank hebt (al snel € 200,= extra uitgave), en daarmee gooi je een fors deel van die "belastingwinst" voor de komende 2 jaar dus ook al gelijk weer weg.

https://www.camperpassie.nl/camperset-3-aluminium-lpg-tankfles-multiventiel-met-livello-meter-vulnippel-buiten-vul-set.html?gclid=EAIaIQobChMIhN_5t7eq9wIViwCLCh3M1gQAEAQYBCABEgLETfD_BwE

Dat zijn dampgastanks, als je die wilt gebruiken zal je ze inwendig eerst nog aan moeten passen met een standbuis naar de bodem zodat je de vloeibare lpg naar de motor krijgt.
Dampgastanks zijn om mee te koken en verwarmen, de lpg afname daaruit gebeurt in de 20% expansieruimte (dus bovenin de tank) waardoor je gelijk gasvormige lpg krijgt.
Bij je kooktoestelletje of kacheltje wil je namelijk geen vloeibare lpg uit je brandertje krijgen, dat geeft geheid een spectaculaire vuurbol. (1 liter vloeibare lpg geeft een gaswolk van ongeveer 250 liter)

Muddy Bandit zei:
Dat zijn dampgastanks, als je die wilt gebruiken zal je ze inwendig eerst nog aan moeten passen met een standbuis naar de bodem zodat je de vloeibare lpg naar de motor krijgt.
Dampgastanks zijn om mee te koken en verwarmen, de lpg afname daaruit gebeurt in de 20% expansieruimte (dus bovenin de tank) waardoor je gelijk gasvormige lpg krijgt.
Bij je kooktoestelletje of kacheltje wil je namelijk geen vloeibare lpg uit je brandertje krijgen, dat geeft geheid een spectaculaire vuurbol. (1 liter vloeibare lpg geeft een gaswolk van ongeveer 250 liter)

Is wel handig, kan je de verdamper gewoon weglaten. :LOL:

Ga eens naar een weegbrug, en kijk wat je auto weegt. (zo leeg mogelijk natuurlijk)
Als dat in de buurt komt van het leeggewicht van het RDW, kan je proberen wat dingen uit je auto te halen om het gewicht te verlagen. (isolatie, tapijt, wat kappen, etc. Weet niet of je je achterbank mag weglaten) Dan kan je je gasinstallatie er inbouwen, en hem achteraf bij het RDW laten wegen. Dan kom je misschien net in die lagere belastingklasse uit.

Niet doen.

Ik heb een Suzuki Baleno gehad met een 30 liter tank en dat was geen pretje. Dat is werkelijk iedere dag tanken.
Ik denk dat je er dan beter aan doet een goede aanhanger te kopen en een grote gastank te laten monteren.

Muddy Bandit zei:
(..)

Kan je dit niet op 'een heftruck' manier regelen? Liggen achterop en er gaat één slang naar de motor, d8 ik zo.

Evengoed kan ik mij gedachte van TS'er voorstellen (zo veel mogelijk schrapen..) alhoewel het fiscale regime m.b.t. de houderschapsbelasting nog redelijk mild is. Tot de 850 kilogram is er geen sprake van LPG toeslag. Daarna een tientje extra per maand, uit mijn hoofd.

Je kan misschien beter op zoek naar een eerste generatie (model) Twingo.. die zijn lichter, dan blijf je wel onder de 850 kg, denk ik. ;)

Meenen heeft een 10 liter lpg tank voor 145 euro.
67R01 gehomologeerd en geschikt voor een auto lpg installatie.
Ook een 15 liter is mogelijk.
Na de rdw keuring kan er dan een normale ringtank als tweede tank geplaatst worden.

kww zei:
Meenen heeft een 10 liter lpg tank voor 145 euro.
67R01 gehomologeerd en geschikt voor een auto lpg installatie.
Ook een 15 liter is mogelijk.
Na de rdw keuring kan er dan een normale ringtank als tweede tank geplaatst worden.
Alsof er ook maar iemand binnen de RDW gaat geloven dat die 10 liter tank daadwerkelijk er in blijft zitten.
Dit is haast aanzetten tot belastingontduiking, denk niet dat de staat daar heel blij mee gaat zijn.

RDW en belastingdienst/douane zijn 2 verschillende instanties, RDW doet alleen maar het technische gedeelte keuren en die gegevens verwerken en bemoeit zich totaal niet met het belastingtechnische deel.
Wat je veranderd aan de tankinhoud zonder opnieuw te keuren is eigen risico, maar in de praktijk is dat risico echter nihil... achteraf een grotere brandstoftank onder een bedrijfswagen plaatsen is ook gewoon een werkplaatshandeling waar geen RDW herkeuring op los gelaten wordt.
Importeurs/fabrikanten doen feitelijk precies hetzelfde: eerst een NL/EU-toelating krijgen voor een type auto waarbij het gewicht ook wordt vastgesteld, en daarna wordt de individuele auto vol hangen met de bestelde accessoires uit het aanvinklijstje en afgeleverd aan de klant.
Plaats je eigen auto maar eens op een geijkte weegbrug en vergelijk het werkelijke gewicht even met de kentekengegevens, vermoedelijk kom je dan ook wel een categorie hoger in de mrb-staffel terecht ook al heb je al je losse spulletjes thuis gelaten en de stofzuiger erdoor gehaald.;)

Wat betreft die kleine 1-gats tank: bij die kale tankprijs zal er dan nogmaals zo'n bedrag bij gaan komen voor de multivalve, tankkast en tankbevestiging (en evt. laten plaatsen/aansluiten), en als je later een tank met andere vorm of diameter neemt kun je al dat bijbehorende spul voor die kleine tank dus niet meer opnieuw gebruiken voor die grotere tank.
En daarmee wordt de terugverdien tijd van de installatie gelijk ook weer een aardig stukje langer, naar mijn idee wegen al die meerkosten voor dat tijdelijke kleine tankje al niet meer op tegen het beetje mrb-winst bij een 11 jaar oude Twingo.

Het is niet mijn taak of doel om de belastingdienst gelukkig te maken ;)
Als er na de keuring geen verplichting bestaat tot herkeuren als je een lpg tank toevoegt of vervangt dan is dat dus ook geen oplichting.
Ik geef toe dat het wel de grenzen opzoeken is binnen de wet.

@muddy, het zou geen vervanging zijn maar een toevoeging, een normale ringtank komt op 46 liter uit.
Stel je rijdt 1 op 15 op lpg dan kun je met 36.8 liter (80 procent) dus 552 km rijden.
Voeg je daar die 10 liter bij kom je op 44.8 liter en 672 km voordat je weer moet tanken.
Scheelt inderdaad maar 120 km en of het voor de RDW geloofwaardig is of iemand met 10 liter lpg tank blijft rijden is niet zo relevant denk ik.

Vroeger mocht je zelf een lpg installatie inbouwen en iedereen bepaalde zelf de regels. Dat was natuurlijk lang niet altijd veilig maar wel goedkoop.

Dus niet voor niks dat je gekeurde spullen moet gebruiken en een erkent bedrijf moet goedkeuren.

Dat later een 2e tank inbouwen klinkt dan ook niet direct alsof je daarmee aan de regels voldoet. En dat doet het ook niet, bij de 1e apk krijg je afkeur.

kww zei:
@muddy, het zou geen vervanging zijn maar een toevoeging, een normale ringtank komt op 46 liter uit.
Stel je rijdt 1 op 15 op lpg dan kun je met 36.8 liter (80 procent) dus 552 km rijden.
Voeg je daar die 10 liter bij kom je op 44.8 liter en 672 km voordat je weer moet tanken.
Scheelt inderdaad maar 120 km en of het voor de RDW geloofwaardig is of iemand met 10 liter lpg tank blijft rijden is niet zo relevant denk ik.

Die toevoeging voegt niets toe, een 2e tank in serie geplaatst werkt alleen fatsoenlijk als je ze op gelijke hoogte plaatst... en ik heb een sterk vermoeden dat er daarvoor in een Twingo helemaal geen ruimte is.
Dat soort dingen is meer geschikt voor een grote pickup of bus, waar nog ruimte genoeg over is op of onder de laadvloer.

Voor mijn auto is de HSB met "zwaardere gewichtsklasse" plus LPG G3 99,- euro per drie maanden meer dan op benzine (stapjes van 100 kg).
De brandstof LPG kost 1,33 per liter, euro 98 (gooi er aub geen el-cheapo E10 in) kost 2,30 per liter tegenover E10 van 2,20 per liter.
Het verbruik op LPG (LPG G3) is net zo hoog als op benzine en het onderhoud is een fractie duurder.

Wat wel lastig is, is dat veel tankstations gestopt zijn met LPG. Daarom is een kleine LPG tank heel erg vervelend, je moet dan letterlijk van pomp naar pomp rijden. Die motorfietsen (ik ken een K75 die op LPG reed) hadden meestal een 10 liter tankje met verdamper. Dan kom je op gas max 120 km ver en dat is heel erg weinig.

In het buitenland zijn nog minder LPG tankstations. In Spanje/Portugal heb ik maar een tweetal tankstations met LPG gevonden, ik heb daar bijna het hele stuk op benzine gereden.

Afgelopen week nog even de beide gastanks van m'n Wagoneer gevuld, maar dat begon ook al aardig op een financiële aderlating te lijken met ruim € 120,= aftikken aan de kassa.:(
Het is maar goed dat dat ding de huidige moderne kwastenreiniger (ook wel benzine genoemd) niet eens lust, en ik kan weer een kleine 450 km rijden tot de volgende vulling.

In het buitenland is lpg trouwens ook prima verkrijgbaar, al moet je er in sommige landen nog even een industrieterrein voor opzoeken waar een dakdekker of gasflessen vulstation zit i.p.v. een gewoon tankstation. (volg de gids van de kampeerders/campers maar:))
Zorg er in ieder geval wel voor dat je dan een compleet setje verloop vulnippels bij je hebt, want de aansluitingen zijn niet overal in europa hetzelfde.

rke zei:
Het verbruik op LPG (LPG G3) is net zo hoog als op benzine en het onderhoud is een fractie duurder.

Is dat niet vreemd? De calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager dan benzine.... m.a.w. je verbruik zou 26% moeten stijgen of je gaat met zo'n arm mengsel rijden dat de temperatuur in de cilinderkop te hoog wordt (met alle gevolgen van dien). Kan natuurlijk ook zijn dat je auto op benzine veel te veel verbruikt.

Pietzoveel zei:
rke zei:

Is dat niet vreemd? De calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager dan benzine.... m.a.w. je verbruik zou 26% moeten stijgen of je gaat met zo'n arm mengsel rijden dat de temperatuur in de cilinderkop te hoog wordt (met alle gevolgen van dien). Kan natuurlijk ook zijn dat je auto op benzine veel te veel verbruikt.

Ik zou niet weten hoe veel de verbrandingswarmte van LPG tov benzine is, ik heb gewoon ouderwets een paar tankjes genoteerd en leeg gereden.

Wat overigens wel een dingetje is: Een Duitse universiteit heeft ooit een 107 aangepast zodat hij alleen voor LPG geschikt was (hogere compressie, andere zuigers, andere voorontsteking en inspuiting). Dat ding liep na alle aanpassingen ruim 1 op 30 maar kon dus niet meer op benzine draaien.

Dat resultaat zou juist wijzen op een hogere verbrandingswaarde van LPG, een LPG auto heeft voor LPG eigenlijk een te lage compressie en te late ontsteking. In de tijd van de verdampers onder de carburatuer zette men de ontsteking van een gasbak ook rustig 5 graden eerder.

Er worden ook vrachtwagenmotoren omgebouwd naar LPG. Daar hoeft compressie (16,5:1) niet aangepast te worden.

rke zei:
Pietzoveel zei:
rke zei:

Dat resultaat zou juist wijzen op een hogere verbrandingswaarde van LPG, een LPG auto heeft voor LPG eigenlijk een te lage compressie en te late ontsteking. In de tijd van de verdampers onder de carburatuer zette men de ontsteking van een gasbak ook rustig 5 graden eerder.

Tegenwoordig wordt alles aan de meetkast gehangen en op LPG apart ingesteld.

Mijn Volvo ging van 1:12,5 op benzine naar1:11,5 op LPG. Ik weet niet of er daarbij minder vermogen is. Sowieso power genoeg.

Terug
Bovenaan