Kleine en zuinige/lichte 4x4 gezocht (tweedehands). Graag advies

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Ik zou graag wat advies inwinnen van jullie autokenners.
Ik ga mijn Toyota Corolla uit 1994 vaarwel zeggen (iemand nog interesse, eventueel voor onderdelen ;-)? ).
Sinds maart werk ik in het veld, waarbij ik soms op modder- en zandpaden moet rijden.
Hoewel mijn Corolla veel trekt, is de lage wegligging zeer nadelig, zeker als er al sporen door een voorganger getrokken zijn *schraap schraap*.

Ik ben al enige tijd online naar tweedehandsjes aan het kijken.
Maar de prijzen schieten nu langzaam (vanwege corona?) de pan uit, dus ik wil er echt wat vaart achter zetten.
Ik ben niet op zoek naar een grote zware zuipbak, wat de meeste auto's wel zijn voor 2016 (dus al helemaal een 4x4).

Wie kan mij adviseren voor een auto die aan mijn wensen voldoet?
* Kleine auto met enigszins laadruimte -> groter dan een Toyota Aygo, kleiner dan een stationwagen
* Zuiniger dan mijn huidige auto, dus < 8l/100 km
* Hoge wegligging
* Geen zwaar model, liefst niet zwaarder dan 1100 kg, gezien mrb snel oploopt.
* Benzine, ik rijd te weinig, denk max 10.000 km per jaar (en mrb loopt ook erg op voor diesel)
* Liefst 4x4, voor het betere werk op de stuifzanden
* Ook voor enigszins comfort snelweg, maar met max snelheid van 100km/u op veel wegen niet zo moeilijk lijkt me.
* Airco of Clima control
* 6 mnd BOVAG garantie
* liefst < 150.000 km gereden

Niet noodzakelijk, maar wel handig
* offroad en hill assist zijn een grote plus
* dakdragers zijn een plus
* achteruitrijcamera ook plus, voorkomt misschien toch een extra boompje in de kofferbak haha

Een auto die, op papier, aan al deze eisen voldoet is eigenlijk de Suzuki Ignis Allgrip.
Echter, ligt deze auto wel echt boven mijn budget.
Ik heb er een voor 13.000 euro in de buurt gevonden met <20.000 km op teller.
Wie weet kan ik iets regelen qua afbetaling, maar eigenlijk is mijn budget max 7500 euro.

Wie o wie kan mij een goede auto aanraden?
En ervaringen delen over de Suzuki Ignis Allgrip (model 2017-2018) is ook erg welkom. Wie heeft er al eens mee off-road gereden?

Thanks!

Fiat panda is er ook als 4x4

Daihatsu terios van de 2e generatie is voor ern suv licht qua gewicht

Daihatsu sirion is er ook als 4x4 en valt wel in jouw gewichtsklasse

Daihatsu materia ook als 4x4

Susuki sx4 zowel hatchback als sedan en ook als Fiat sedici. Weet niet uit mijn hoofd welke wel en welke niet 4x4

Eerste generatie suzuki ignis is er ook als 4x4 en ook als subaru justy

Subaru impreza ook in basismodel 4x4

Is je Toyota een 4 of 5 deurs? Die zijn gewild in het buitenland, even gratis op autoscout24 zetten en achterover leunen maar.

Je kan net zo goed zoeken tot 1149kg, want 1100 kg valt in de categorie 1050kg-1149kg.

Camera kun je ook achteraf in laten bouwen

4x4 en zuinig lijkt me geen makkelijke combinatie.
https://www.autotrack.nl/a/suzuki-sx4-benzine-2007-49769274

Auto encyclopedie zei:
Fiat panda is er ook als 4x4

Zeker waar, maar lijkt in Nederland niet te vinden.
Vind de Fiat Panda 4x4 / Fiat Panda Cross erg mooi, maar eveneens in dezelfde prijsklasse (en in NL krijg ik hem dus niet gevonden).
Lijkt ook wat hoger te liggen dan de Suzuki Ignis Allgrip, wat zeker een voordeel is :).

Heb je een idee hoe goed die het offroad doet?
Hij zou volgens internet nogal last hebben van onderstuur en daarnaast geen fijne (erg platte) stoelen hebben.

Auto encyclopedie zei:
Eerste generatie suzuki ignis is er ook als 4x4 en ook als subaru justy

Deze generatie Suzuki is welliswaar op papier iets zuiniger, maar ik vind het weinig verbetering.
Snelweg rond 9l/100 km en stad 6l/100 km. Dan komt die toch al snel overeen met mijn Corolla.
Grote kans dat die bij werkelijk gebruik meer verbruikt dan wat op papier staat.
Dan zou die niet echt zuiniger zijn, daarom probeer ik theoretisch verbruik snelweg lager te houden dan 8l/100 km.

Auto encyclopedie zei:
Is je Toyota een 4 of 5 deurs? Die zijn gewild in het buitenland, even gratis op autoscout24 zetten en achterover leunen maar.

Nope, helaas, hij is "3-deurs". En de slotvergrendeling doet het niet meer, 1 raam kan niet meer open en er zit geen radio meer in.
Hij is dus eigenlijk echt voor de onderdelen, om zo in te rijden niet echt fijn.
Ik heb het 3 jaar gedaan, maar ben erg blij als ik airco heb en mijn auto niet meer via de bijrijdersstoel hoef af te sluiten.

Auto encyclopedie zei:
Je kan net zo goed zoeken tot 1149kg, want 1100 kg valt in de categorie 1050kg-1149kg.

Goed punt, dan zou onder de 1050 kg zelfs mijn voorkeur hebben, maar afhankelijk van de prijs dan eventueel tot 1149 kilo.
Dat hangt uiteraard ook af van het verbruik, want daarmee zou de hogere rmb gecompenseerd kunnen worden.

De andere auto's die je aandracht moet ik nog even naar kijken, bedankt!

Ik vind overigens niet zo snel een Suzuki Ignis eerste generatie met 4x4 bij een dealer (BOVAG).
Iemand die toevallig al tegengekomen. Zie wel veel Suzuki Ignis, maar lijken mij allemaal voorwielaandrijving auto's.

Sylvana 6313208 zei:
Ik vind overigens niet zo snel een Suzuki Ignis eerste generatie met 4x4 bij een dealer (BOVAG).
Iemand die toevallig al tegengekomen. Zie wel veel Suzuki Ignis, maar lijken mij allemaal voorwielaandrijving auto's.

Zoek dan op subaru justy of justy g3x, dat is precies dezelfde auto, alleen dan altijd 4x4 en een subaru logo ipv suzuki

Andere suggesties zijn Fiat 500X

En Nissan juke (de 1.2 turbo en de automaat verdienen aandacht)

Deze staat bij een officiële dealer

https://www.autowereld.nl/subaru/justy/1-3-16v-awd-met-garantie-33198522/details.html

En staan nog een handje vol in nl

https://www.gaspedaal.nl/subaru/justy?bmin=2000&cmin=1200&srt=pr-a

Ik moest ook direct aan de Panda denken, dat klinkt als een bijna perfecte omschrijving van wat je zoekt.
Er staan er nog wel een paar te koop, bijv. 6 op Autscout;
https://www.autoscout24.nl/lst/fiat/panda?sort=standard&desc=0&eq=11&ustate=N%2CU&cy=NL&atype=C
(Hopelijk werkt die link).

Als je op zoek bent naar relatief compacte en lichte 4 x 4 auto's dan kun je denk ik niet om Fiat en Suzuki heen.

Zoals de Fiat Panda, Suzuki Jimny, Fiat Sedici die samen met broertje Suzuki SX4 werd geproduceerd in de Suzuki fabriek in Hongarije. Suzuki Vitara.

Of kijk eens naar een Dacia Duster, die gebruikt wel meer brandstof.

4 X 4 en heel zuinig en licht gaan door de grotere verliezen in de aandrijving, en zwaarder, en dubbel uitgevoerde aandrijving ,en hogere bouw niet echt samen.

Zo'n Panda 4x4 is inderdaad precies wat je zoekt! Die zijn niet voor niets populair in de Alpen landen.

der Magistrat zei:
Ik moest ook direct aan de Panda denken, dat klinkt als een bijna perfecte omschrijving van wat je zoekt.
Er staan er nog wel een paar te koop, bijv. 6 op Autscout;
https://www.autoscout24.nl/lst/fiat/panda?sort=standard&desc=0&eq=11&ustate=N%2CU&cy=NL&atype=C
(Hopelijk werkt die link).

Die link werkt. Wat raar dat jij er al meer gevonden krijgt, ik had meen ik toch op hetzelfde gezocht.
Deze heeft wel mijn interesse gewekt Fiat panda 2005
Echter kentekencheck geeft toch aan dat er geregeld wat is met de APK en dat die lang te koop staat, in hoeverre is die dan nog betrouwbaar?
Daarnaast is die maar 60 pk, mijn Corolla heeft 114 pk, maar moet dan ook nog 4x4 trekken.
Is dit niet te zwak in modder/zanderig terrein?
En waar zou ik bij een proefrit nog meer op moeten letten?

De nieuwere versies zitten erg rondom de prijs van een veel nieuwere Suzuki Ignis Allgear (90 pk) inclusief alle extra's die ik noemde, dus dan investeer ik liever in zo'n Suzuki.
Dan maar 2 jaar op droog brood leven :D (als ik überhaupt kan afbetalen).

Er zijn wel meer 4x4 Panda's in die prijsklasse te vinden. Toevallig zat ik er gisteren zelf even op te zoeken, ik kon ook weinig vinden totdat ik er achter kwam dat die generatie 4x4 vooral (of alleen?) als 'climbing' is geleverd. Daarop zoeken helpt. :) Zo zeldzaam is het nou ook weer niet. https://www.gaspedaal.nl/fiat/panda?srt=df-a&trefw=climbing

Gezien jouw toepassing zou ik me niet druk maken om gebrek aan vermogen. Als een lage, tweewielaangedreven Corolla het aankan gaat een 4x4 Panda zeker. Het is niet alsof je oerwouden doorkruist hier in Nederland...

Deze is wat nieuwer en heeft ook meer vermogen (86 pk).

https://www.autowereld.nl/fiat/panda/0-9-twinair-4x4-climbing-33516758/details.html

MWH zei:
Er zijn wel meer 4x4 Panda's in die prijsklasse te vinden. Toevallig zat ik er gisteren zelf even op te zoeken, ik kon ook weinig vinden totdat ik er achter kwam dat die generatie 4x4 vooral (of alleen?) als 'climbing' is geleverd. Daarop zoeken helpt. :) Zo zeldzaam is het nou ook weer niet. https://www.gaspedaal.nl/fiat/panda?srt=df-a&trefw=climbing

Gezien jouw toepassing zou ik me niet druk maken om gebrek aan vermogen. Als een lage, tweewielaangedreven Corolla het aankan gaat een 4x4 Panda zeker. Het is niet alsof je oerwouden doorkruist hier in Nederland...

Onderschat de Veluwse natuur niet:p. Het is inderdaad niet het hooggebergte van Noorwegen, maar het stuifzand en de modderwegen in de winter zijn verradelijk.
Mij lijkt dat je bij een 4x4 juist meer pk zou willen, aangezien de kracht over 4 wielen ipv 2 verdeeld moet worden?
Of is dat een verkeerde gedachtengang?

Maar je geeft aan dat Corolla veel trekt? Moet er ook een aanhangwagen achter kunnen? Auto op afbetaling kost ook geld lijkt mij en ik heb altijd geleerd als jd het niet kan betalen, moet je het ook niet doen.

Auto encyclopedie zei:
Maar je geeft aan dat Corolla veel trekt? Moet er ook een aanhangwagen achter kunnen? Auto op afbetaling kost ook geld lijkt mij en ik heb altijd geleerd als jd het niet kan betalen, moet je het ook niet doen.

Nee, mijn Corolla heeft niet eens een trekhaak.
Ik bedoel daarmee dat die hem goed door de zandweg kreeg getrokken, mits er niet al te veel spoorvorming is, want dan gaat die zichzelf ingraven.
Qua kracht kan die dus best wat hebben en denk ik dat 4x4 niet eens altijd noodzakelijk is, maar hij heeft dan ook wel behoorlijk wat power onder de motorkap.
En genoeg geslip op de zandweg, wat wellicht bij een 4x4 wel aanzienlijk minder is.

Sylvana 6313208 zei:
Mij lijkt dat je bij een 4x4 juist meer pk zou willen, aangezien de kracht over 4 wielen ipv 2 verdeeld moet worden?
Of is dat een verkeerde gedachtengang?

Je verliest eerder grip dan dat je onvoldoende vermogen hebt. Met 150 km/uur over de snelweg kost heel wat meer vermogen dan met 20 km/uur door zand. Voordeel van mijn optie is dat het een turbomotor is, meer koppel bij lagere toeren. Daardoor heb je meer kracht bij lagere toeren.

Misschien niet heel fijn op de snelweg, maar met 100km/h goed te doen en trekt je overal doorheen. ;)
https://link.marktplaats.nl/m1557380950

Dit exemplaar is wel een cabrio met automaat, weet niet of je dat zoekt, maar staat wel bij Jimny kenners te koop.

Vele pk's ben je absoluut niet nodig bij offroad rijden, al die pk's zorgen er alleen maar voor dat je je snel ingraaft.
Een goede aandrijflijn met 4H en 4L brengt je offroad een stuk verder.... kijk maar eens naar de filmpjes op YouTube over de Suzuki Samurai of Jimny, die laten menig Landrover of andere grote 4x4 ver achter zich door de combi van laag eigen gewicht en een goede aandrijflijn met een lage gearing .

De vraag is echter wat je wilt, gewoon een auto om te greenlanen (licht terrein/onverharde en gladde wegen) of een auto die tevens ook nog een diep uitgesleten trekkerpad vol modder of een zandduin kan nemen.

In het eerste geval heb je al genoeg aan een simpele 4WD aandrijflijn (Panda, Terios, Ignis en dat soort auto's met 4WD), in het 2e geval zou ik je toch aanraden om te gaan kijken naar iets wat ook voorzien is van een hoge en lage gearing (4H en 4L) zoals de Suzuki Jimny of (Grand) Vitara.
De categorie greenlane auto's is gewoon een stuk kwetsbaarder in de aandrijflijn: de 4WD wordt meestal gekoppeld middels een visco-koppeling (duur slijtagedeel), en je rijdt in het wat zwaardere terrein ook veel meer met een slippende koppeling door het ontbreken van de 4L stand.
Verder is de bodemvrijheid van deze auto's ook niet veel meer als wat de gemiddelde suv biedt, en als de auto eenmaal met de bodem op de grond hangt (dat lukt snel in los zand) heb je aan de 4WD ook niets meer... vast is vast.
De categorie echte terreinwagens is qua aandrijflijn gewoon een heel stuk steviger gebouwd... dat merk je in het verbruik, dat merk je in het gewicht, dat merk je in de offroad prestaties.
De beide categorieën met elkaar vergelijken kun je totaal niet, dat is een appels-en-peren vergelijk.

Voor beide gevallen kan ik je in ieder geval wel aanraden om een kenner van 4WD's mee te nemen als je op zoek gaat naar een goed 2e-hands exemplaar... vele auto's met 4WD zijn (vaak door onkunde en/of overschatting) gewoon misbruikt en de reparaties aan de aandrijflijn zijn niet bepaald goedkoop.

Ik ka6je uit ervaring vertellen dat een Suzuki Jimny niet echt zuinig is, ook lawaaierig bij 120 km. Bij 100 al beter.
Mijn vrouw kreeg na een Jimny een Daihatsu Terios 2e generatie. Dit is ruimer en stiller.
Een goede 4x4 te vinden zal niet meevallen.

Partial Quote:
Muddy Bandit zei:
De vraag is echter wat je wilt, gewoon een auto om te greenlanen (licht terrein/onverharde en gladde wegen) of een auto die tevens ook nog een diep uitgesleten trekkerpad vol modder of een zandduin kan nemen.

In het eerste geval heb je al genoeg aan een simpele 4WD aandrijflijn (Panda, Terios, Ignis en dat soort auto's met 4WD), in het 2e geval zou ik je toch aanraden om te gaan kijken naar iets wat ook voorzien is van een hoge en lage gearing (4H en 4L) zoals de Suzuki Jimny of (Grand) Vitara.

Voor beide gevallen kan ik je in ieder geval wel aanraden om een kenner van 4WD's mee te nemen als je op zoek gaat naar een goed 2e-hands exemplaar... vele auto's met 4WD zijn (vaak door onkunde en/of overschatting) gewoon misbruikt en de reparaties aan de aandrijflijn zijn niet bepaald goedkoop.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Helaas komt dat tweede nog wel eens voor, dus eigenlijk zou een deel van het jaar een goede offroader noodzakelijk zijn om spullen tot aan alle proefvlakken te kunnen vervoeren (en mijn gemak/tijdsefficientie te verhogen).
Van de Vitara vind ik ze niet met die uitrusting, de Grand Vitara wel, maar die is ook behoorlijk zwaar en niet echt zuinig.
Jimny1
Jimny2
Jimny3
Jimny4
GVitara1
GVitara2
GVitara3

Ik vind het lastig beoordelen wat een goede prijs is voor deze toch wel wat oudere auto's.
Ik ben bang dat als ik straks veel geld investeer in een te licht ding, dat ik er offroad eigenlijk niks mee kan en dat ik beter een suzuki alto/toyota yaris had kunnen rijden, zodat ik in ieder geval benzine zou sparen.
Of dat het wel een goede auto is, maar dat die vrij snel kapot is.
Ik ben geen autokenner, wat het an sich al lastiger maakt natuurlijk.

Ik ken helaas niet echt mensen die mij denk ik zouden kunnen helpen bij het uitzoeken van een auto.
Mijn indirecte collega's rijden wel 4x4 bedrijfswagens (VW Amarok, zelf tijdelijk ook in mogen rijden), maar ik vraag me af of ze een 2ehands daarop goed kunnen beoordelen.
Ze kiezen immers zelf de auto's niet uit, ze krijgen ze en rijden erin.
Daarnaast werk ik er nog niet zo lang en is het vanwege corona al helemaal moeilijk om te vragen of iemand kan helpen.

Nog tips waar ik op zou moeten letten bij het inschakelen van de 4H en 4L?
Hoe voel je dat die gepakt worden, moet er nog op toerental gelet worden.
Welke manouvres moet ik uitvoeren om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de auto, zeker als niet off-road getest kan worden?

Vergis je niet, zo'n Jimny kan serieus wat: https://www.youtube.com/watch?v=5kFYcFQTcVg

Iets minder spartaans, en wellicht voldoende capabel voor jouw gebruik, is de Toyota Rav4. Ook geleverd als driedeurs, en die versie is relatief licht.

Toch zou ik een Panda 4x4 op goede banden niet afschrijven. Waarom zou je zelf voor je werk zo'n bijzondere auto moeten kopen? En nu met de Corolla kom je niet overal maar zo te lezen is het werk ook weer niet totaal onuitvoerbaar.

Barri zei:
Toch zou ik een Panda 4x4 op goede banden niet afschrijven. Waarom zou je zelf voor je werk zo'n bijzondere auto moeten kopen? En nu met de Corolla kom je niet overal maar zo te lezen is het werk ook weer niet totaal onuitvoerbaar.

Het is niet totaal onuitvoerbaar, omdat ik bij weinig materialen een fiets kan gebruiken, waarbij ik de echt zandige stukken ook gewoon moet lopen.
Maar dat betekent wel tijdverlies en dat is niet altijd even handig.
Houd rekening met een werkweek van ongeveer 60-70u/week in hoogseizoen en je snapt waarom ik liever wat sneller voortbeweeg.
Mijn werk is niet verplicht mij hiermee te helpen, mede doordat het vaak wel met de fiets kan, wat ik dus ook volledig snap.

Ik heb het geluk gehad dat ik in de opbouwfase een VW Amarok kon gebruiken.
Toen waren we met 2 man en moest ik veel te veel spullen meenemen, fiets was niet eens een mogelijkheid.
Echter hebben zij die auto's zelf nodig, dus ik kan die niet standaard iedere keer lenen helaas.

Aangezien ik toch voor een nieuwe auto aan het kijken ben (mijn Corolla kan misschien weer een jaartje mee, maar eens is hij toch echt afgeschreven), wil ik liefst wat extra comfort van mijn auto op het werk, aangezien ik daar de auto verreweg het meeste voor gebruik.
Ik gebruik mijn auto voor voor het volgende:
* Rijden naar de veldwerkplek en terug, m.n. 80-wegen en stadsverkeer
* Rijden in het veld (beperkt met de Corolla, de vorige keer hoorde ik te veel tegen de bodemplaat, dus durf het nauwelijks nog)
* Mijn familie bezoeken ongeveer 1x/maand: 160 km enkele reis, vooral snelweg.
Naar mijn kantoor loop ik, die luxe heb ik gelukkig.

De Swift is er ook al jaren in 4x4, maar wederom zit je met de bodum.

Verder zal je toch iets van je eisen paket moeten laten vallen. Vooral verbruik maakt het lastig.

Iemand trouwens nog tips hoe 4x4 te testen op asfalt?
Ik betwijfel dat ik offroad kan met een testrit.

Ik lees ook gemengde berichten over het aanzetten van 4WD: wel of niet stilstaand, wel of niet in neutraal zetten.
Ook 4WD L tegenstrijdige berichten. De ene zegt dat de auto stil moet staan, de andere dat die langzaam moet rijden, omdat die anders niet pakt.
Ook lees ik tegenstrijdigheden over 4H en 4L, in welke situatie gebruik je nou welke?
Op zandwegen juist H or L?

Ik wil binnenkort wel kijken naar oudere Suzuki Jimny die 2WD, 4WD en 4L aanbieden.
Het lijkt erop dat deze geen knop heeft voor traction control. In hoeverre kom je dan ver op zand?

De Jimmy gaat je denk ik tegen staan, tijdens je maandelijks rit naar familie, dan kun je denk ik beter gaan focussen op de 2e generatie Daihatsu terios.

terios

640x480.jpg

De swift is er ook in 4x4

swift 4x4

1280x960.jpg

Hier een hele mooie impreza , helaas wel een station. Voordeel van station is dat die wel hoge en lage giering heeft en de sedan niet.

subaru impreza

1280x960.jpg

Sylvana 6313208 zei:
Iemand trouwens nog tips hoe 4x4 te testen op asfalt?
Ik betwijfel dat ik offroad kan met een testrit.

Ik lees ook gemengde berichten over het aanzetten van 4WD: wel of niet stilstaand, wel of niet in neutraal zetten.
Ook 4WD L tegenstrijdige berichten. De ene zegt dat de auto stil moet staan, de andere dat die langzaam moet rijden, omdat die anders niet pakt.
Ook lees ik tegenstrijdigheden over 4H en 4L, in welke situatie gebruik je nou welke?
Op zandwegen juist H or L?

Ik wil binnenkort wel kijken naar oudere Suzuki Jimny die 2WD, 4WD en 4L aanbieden.
Het lijkt erop dat deze geen knop heeft voor traction control. In hoeverre kom je dan ver op zand?

Je hebt verschillende 4x4 systemen: permanente 4WD of inschakelbare 4WD.
Permanente 4WD spreekt voor zich, die rijdt overal in 4WD... inschakelbare 4WD kun je zelf inschakelen wanneer nodig.
Sommige 4WD's zijn uitgerust met een "lock"-stand (een langssper) die een starre verbinding maakt in de aandrijflijn tussen de vooras en de achteras.
Deze "lock"-stand mag alleen gebruikt worden op onverharde ondergrond en niet op de gewone weg.
Er zijn ook inschakelbare 4WD's zonder "lock"-stand, deze maken meestal direct een starre verbinding tussen de voor- en achteras... hier mag je de 4WD alleen maar gebruiken op onverharde ondergrond.
Verder heb je nog 4WD H en 4WD L... 4WD H geeft dezelfde overbengingsverhouding als 2WD, die gebruik je dus als je op onverharde omstandigheden waarbij je dezelfde snelheid kunt rijden als in de 2WD.
4WD L geeft een gereduceerde (dus veel kortere) overbrengingsverhouding, die gebruik je als je snelheid in de eerste versnelling 2WD of 4WD H eigenlijk nog te snel is... dus bij manoeuvreren, hindernissen nemen, wegrijden in mul zand of diepe modder, kortom overal waar geen snelheid maar wel tractie gewenst is.
Voor het terreinrijden is de 4WD L heel prettig, je snelheid wordt een stuk lager waardoor je niet continu op de koppeling hoeft te rijden... het gaat allemaal een stuk minder wild en je behoud veel beter de controle over je voertuig.
Inschakelen van 4WD H kan meestal wel onder het rijden (liefst even rechtuit rijden en niet in een bocht), schakelen tussen 4WD H en 4WD L alleen bij stilstand.
Let ook even op of er bij inschakelbare 4WD's vrijloopnaven gemonteerd zijn (meestal in het hart van de voorwielen te vinden): indien niet aanwezig hoef je ze niet in te schakelen, als het automatische vrijloopnaven zijn schakelen ze automatisch in na een paar meter rijden in de 4WD, zijn het handbediende vrijloopnaven moet je ze zelf even handmatig instellen om de 4WD te kunnen gebruiken.

Tevens bestaan er ook nog diverse elektronische terreinhulpjes. (hill assistant, traction control enz.)
Leuk spul, maar het werkt wel allemaal op aansturing van individuele remmen (het wiel wat geen grip heeft wordt afgeremd door de remklauw)... betekent dus ook dat je remblokken en remschijven gigantisch aan slijtage onderhevig zijn als die elektronica ingrijpt, ik heb auto's meegemaakt die na een dagje offroad evenement gelijk de remmen rondom konden vernieuwen.
Maar met een beetje offroad ervaring heb je al die (dure) technische snufjes echt niet nodig.

Wat betreft de Suzuki Jimny: simpele, betrouwbare en degelijke 4WD techniek, de aandrijflijn is nog bijna hetzelfde als van de Suzuki Samurai....
Het zijn perfecte en volwaardige terreinauto's die menig Landrover nog het nakijken geeft in het terrein.... comfort moet je echter niet verwachten.
Een heel stuk comfortabeler is de Grand Vitara, en die staat offroad ook echt z'n mannetje.
Prijstechnisch doen ze 2e-hands niet veel voor elkaar onder, de Jimny is meestal nog iets duurder als de Grand Vitara.
Let er bij de Suzuki Jimny goed op dat je dan wel naar een 4WD Jimny gaat zoeken, die dingen zijn namelijk ook geleverd met alleen maar 2WD.
Verder ook goed letten op roest: met name dorpels, overgang wielkassen/bodemplaat achter, en de vloerdelen achter de voorstoelen.

Ga desnoods eens een keer kijken bij Jimnyparts.nl in Budel of bij Suzi's Place in Buren.... zijn beiden liefhebbers van de offroad sport en bedrijfsmatig gespecialiseerd in Suzuki 4WD, die kunnen je goed en eerlijk advies geven en hebben meestal een leuke keuze aan occasions staan.

@ Muddy

Jij hebt er wel verstand van he? Even voor mijn nieuwsgierigheid (en zonder het topic te willen kapen).

Zit er qua 4x4 ook nog verschil in de volgende auto's? (qua bouw en maakt het qua sterkte uit bedoel ik)

De jeepjes van Suzuki zijn natuurlijk echte sterke wagens. Ook een auto als een Panda lijkt me vrij ver te komen. Die is ook wat hoger dan een gewone Panda. Maar zoals die Swift van hier boven, is dat eigenlijk wel `geschikt´ als 4x4? Komen die eigenlijk wel een beetje door zand en bossen? Of auto's als bijvoorbeeld de Subaru Justy? Heeft het eigenlijk wel nut om zo'n auto te kopen?

Auto's als die Swift is niet bedoeld om in de bossen te crossen maar meer voor bijv Alpenlanden of Scandinavië waar ze nog wel hoogteverschillen en sneeuw kennen.

Peter O zei:
@ Muddy

Jij hebt er wel verstand van he? Even voor mijn nieuwsgierigheid (en zonder het topic te willen kapen).

Zit er qua 4x4 ook nog verschil in de volgende auto's? (qua bouw en maakt het qua sterkte uit bedoel ik)

De jeepjes van Suzuki zijn natuurlijk echte sterke wagens. Ook een auto als een Panda lijkt me vrij ver te komen. Die is ook wat hoger dan een gewone Panda. Maar zoals die Swift van hier boven, is dat eigenlijk wel `geschikt´ als 4x4? Komen die eigenlijk wel een beetje door zand en bossen? Of auto's als bijvoorbeeld de Subaru Justy? Heeft het eigenlijk wel nut om zo'n auto te kopen?

Ik rijd, sleutel en verbouw al ruim 32 jaar terreinauto's, heb vroeger zelfs wedstrijden gereden (NK Trail, Trucktrail), heb diverse jaren als wedstrijdleider in de sectie terreinsport voor de KNAF gedraait, ben nu nog steeds moderator op het meest bekende 4x4 forum van Nederland. (Modderpoel).
Offroad rijden is mijn grootste hobby en daar komt mijn bijnaam Muddy Bandit dus ook uit voort, die naam heb ik in de jaren '90 al aangemeten gekregen doordat ik met m'n auto in ongeveer elk vindbaar moddergat dook.:)

De gewone personenauto's met 4x4 zoals de Panda, Justy, Impreza, Audi Quattro en noem maar op zijn eigenlijk meer auto's voor de bergen waar wat extra tractie heel welkom is... ligt gewoon wat vaster op de weg en gladheid is niet meteen een grote hindernis.
Offroadcapaciteiten moet je daar totaal niet van verwachten, dat beperkt zich voornamelijk tot een natgeregend grasveldje of een modderig zandweggetje zonder spoorvorming van landbouwvoertuigen.
In diezelfde categorie kun je de auto's zoals de Terios, FunCruiser en Freelander ook plaatsen, afgezien van wat meer bodemvrijheid bieden ze totaal niets meer aan offroadcapaciteiten ook al zien ze er wel meer uit als een terreinauto.

Maar van elke 4x4 kun je al vrij simpel de offroad capaciteiten wat verbeteren: vervang de standaard wegbanden maar voor rubber met een wat grover dwarsprofiel.
Het draait voornamelijk om tractie en bodemvrijheid, het koppel op lage snelheden (stapvoets) gaat pas spelen als de omstandigheden wat zwaarder worden als een zandpaadje of grasveld (dus mul zand, diepe modder, stevige hellingen/afdalingen enz.)... dan wordt de 4WD-Low wel een noodzaak.

Wist je trouwens dat je in de praktijk met een 4x4 veel vaker vast komt te zitten als met een gewone personenauto?
Met een 4x4 zoek je de grenzen tussen voertuig en omgeving toch altijd weer op, de normen over begaanbaarheid vervagen dan opeens heel snel... en vreemd genoeg ga je dat opeens ook nog leuk vinden. :)

Bedankt weer allen.
@Auto encyclopedie heb je enig idee wat zo'n Terios verbruikt? Van deze auto kan ik daar geen informatie over vinden.
Het lijkt me een permanente 4WD zonder 4WD-L?
De hoogte maakt het in ieder geval een aantrekkelijke auto, die andere wat minder (dan kan ik net zo goed mijn Toyota naar de prak rijden haha).

Partial Quote
Muddy Bandit zei:
....
Let ook even op of er bij inschakelbare 4WD's vrijloopnaven gemonteerd zijn (meestal in het hart van de voorwielen te vinden): indien niet aanwezig hoef je ze niet in te schakelen, als het automatische vrijloopnaven zijn schakelen ze automatisch in na een paar meter rijden in de 4WD, zijn het handbediende vrijloopnaven moet je ze zelf even handmatig instellen om de 4WD te kunnen gebruiken.
....

Met de vrijloopnaven bedoel je zo'n soort induwbaar systeem bij de voorwielen?
Komt dat voor bij de auto's die hier genoemd zijn? Ik heb het volgens mij enkel bij een lange rover-achtige auto op Youtube gezien als dat is wat je bedoelt (ver buiten mijn budget :p).

@ Muddy, dank je voor je uitgebreide uitleg!

Ik was nieuwsgierig. Heb wel eens gehoord dat een Panda 4x4 en dat soort dingen wel wat kunnen, iets minder dan de Freelander enzo. Persoonlijk lijken mij echt standaard auto's met 4x4 niet veel extra bieden, vandaar mijn (nieuwsgierige) vraag. Ik snap dat er grotere auto's (lees Subaru) voor caravans fijn zijn.

Ik snap wel dat je met een (semi) 4x4 sneller vast zit, je wordt overmoedig denk ik. Zeker nieuwe rijders. Bedankt nogmaals!

Sorry Sylvana voor het kapen van je topic!

Muddy Bandit zei:
Wist je trouwens dat je in de praktijk met een 4x4 veel vaker vast komt te zitten als met een gewone personenauto?
Met een 4x4 zoek je de grenzen tussen voertuig en omgeving toch altijd weer op, de normen over begaanbaarheid vervagen dan opeens heel snel... en vreemd genoeg ga je dat opeens ook nog leuk vinden. :)

Ach, zolang de auto niet beschadigt, dat is voor mij het belangrijkste. Dus dat bodemschrapen vind ik dan niet zo'n goed idee.
Met de zandwegen en modder in de winter, is een 4x4 met 4WD-L toch wel erg aan te raden.
Als ik dan toch eens vast kom te zitten, mag ik op gebak trakteren o_O

Maar Muddy, als expert, heb jij vast tips om die 4WD te testen op asfalt.
Je zegt dat 4WD-L er niet ingeschakeld worden, maar hoe kan ik dan bij een proefrit testen of die wel overschakelt na het aanzetten ervan?

Ik ga binnenkort eens wat auto's testen.
Eens kijken hoe vervelend zo'n Jimny nou werkelijk is om naar mijn ouders te rijden haha.

Mochten jullie nog goede auto's tegenkomen, plaats ze dan zeker.
Liefst niet in het uiterste noorden ;), ik zit zelf namelijk in de buurt van Utrecht.

Klopt je hebt een terios met 2wd en 1 met permanent 4wd. De eerste generatie kwam in 1997 en was er in eerste instantie alleen als 4wd. In 2000 kwam er een facelift en kwam in 2006 de 2e generatie en volgde er een facelift in 2010 en in 2013 Trok Daihatsu zich terug uit Europa.

hier wat meer informatie over de terios

terios

Helaas kan ik hier alleen maar fabrieksverbruikcijfers vinden en die wijken af.

Misschien kun je het hier vinden, maar kan niet selecteren op 2wd en 4 wd

https://www.spritmonitor.de/en/overview/14-Daihatsu/128-Terios.html?powerunit=2

Helaas zit er geen functie op om om te schakelen van hoge naar lage gearing.

De swift was idd niet een hele goede suggestie, maar ik denk dat je met de subaru impreza awd wel verder komt dan je Toyota want er zit wel een lage en hoge gearing op de Subaru, maar de diepe sporten blijft een lastig verhaal.

Meestal kijk ik zelf op gaspedaal voor een occasion, maar daar kun je helaas niet de optie 4x4 aanklikken , dus stap even over op autoscout 24.

terios occastions

Sylvana 6313208 zei:
Met de vrijloopnaven bedoel je zo'n soort induwbaar systeem bij de voorwielen?
Komt dat voor bij de auto's die hier genoemd zijn? Ik heb het volgens mij enkel bij een lange rover-achtige auto op Youtube gezien als dat is wat je bedoelt (ver buiten mijn budget :p).

Zoiets inderdaad, de handbediende versie is een kwartslag draaien om ze in- of uit te schakelen.
Je ziet ze soms op de voorwielen vanterreinauto's met een inschakelbare 4x4, de vrijloopnaven zorgen ervoor dat de aandrijfassen in de vooras gekoppeld of ontkoppeld zijn van de wielen.
In ontkoppelde stand (free) en 2WD draaien de aandrijfassen, de voorste cardanas en het differentieel in de vooras dan niet meer nodeloos mee, dat scheelt wat slijtage, geluid, trillingen en brandstofverbruik.
Er zijn ook automatische versies: die schakelen zichzelf in als de 4WD wordt ingeschakeld en ontkoppelen ook weer vanzelf als de 4WD wordt uitgeschakeld.... deze zijn echter iets kwetsbaarder (hebben eerst een paar meter rijden nodig om goed in- of uit te schakelen) en willen ook wel eens blijven hangen bij achterstallig onderhoud of vervuiling. s)
Verder zijn er ook nog vaste naven: dan draait de gehele aandrijflijn van de vooras altijd mee ongeacht of je nu 2WD of 4WD rijdt.... in 2WD wordt de aandrijflijn in de vooras dan (nutteloos) door de voorwielen aangedreven, in 4WD wordt de aandrijflijn door de versnellingsbak(tussenbak) aangedreven.

Ik vervang de automatische vrijloopnaven of vaste naven altijd direct voor handbediende versies: bij het omdraaien voel je gelijk of ze goed inschakelen, en bijkomend voordeel is dat je de 4WD-L dan ook op harde ondergrond kunt gebruiken met de naven in stand "Free"... je creëert op die manier feitelijk een 2WD-L stand, en dat is heel handig bij het manouvreren met zware aanhangers.

image share free

Je kunt ze treffen op een Jimny, Grand Vitara enz., eigenlijk op alle terreinwagens die geen permanente 4x4 aandrijving hebben maar een 2WD aangedreven op de achteras... op gewone auto's met 4WD zal je ze niet vinden, op terreinauto's met permanente 4WD (o.a. Lada Niva, Landrover) ook niet.

Sylvana 6313208 zei:
Maar Muddy, als expert, heb jij vast tips om die 4WD te testen op asfalt.
Je zegt dat 4WD-L er niet ingeschakeld worden, maar hoe kan ik dan bij een proefrit testen of die wel overschakelt na het aanzetten ervan?

Als je even aangeeft welke auto je gaat testen dan kan ik een iets preciezer antwoord geven.

Uitgaand van een Suzuki Jimni:
Aandrijving 2WD is op de achterwielen, de 4WD schakelt de voorwielen bij en geeft dan een starre verbinding tussen voor- en achteras... de Jimny is niet uitgerust met een langsdifferentieel met een lock-stand (tussensper).
Kijk eerst welk soort naven er in de vooras zitten: handbediend op stand 4WD zetten.
Tussenbak in stand 4WD-H zetten. (bij automatische vrijloopnaven ook nog even 10 meter rijden zodat ze inschakelen)
Als je nu stapvoets een bocht gaat maken (dit hoeft niet haaks om) moet je zondermeer voelen dat het stuur aanmerkelijk zwaarder draait als in stand 2WD, en je mag geen rare geluiden horen anders dan in stand 2WD.
Hoor je hierbij in de 4WD tevens een vrij luid "klak-klak-klak"geluid vanuit de vooras dan is dat al een teken dat de homokineten hun beste tijd hebben gehad en er een reparatie aan zit te komen.
4WD-L is idem, je merkt alleen dat de koppeling veel heftiger op pakt en dat de snelheid veel lager blijft als in 4WD-H. (voelt een beetje alsof de auto gaat springen)
Het kan zijn dat het uitschakelen van de 4WD moeilijk gaat, dit is vrij normaal en komt doordat er dan nog spanning op de starre aandrijflijn tussen voor- en achteras zit.... niet gaan rukken aan de 4WD pook maar gewoon even een paar meter gaan rijden zonder het stuur vast te houden, daarmee haal je de spanning uit de aandrijflijn en kun je weer gemakkelijk naar de 2WD schakelen.
Stand N op die 4WD-pook is neutraal, daarmee zet je de tussenbak in z'n vrij.
En waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar altijd de koppeling intrappen als je de 4WD pook verzet.

Dit geldt trouwens voor de meeste terreinauto's die 2WD aandrijving op de achterwielen hebben en een bijschakelbare voorwielaandrijving.
Het grootste verschil tussen de diverse merken terreinauto's zit hem in de bediening: auto's zoals de Jimny hebben nog gewoon ouderwets een extra pook om de 4WD in te schakelen, er zijn echter ook auto's waarbij dit elektrisch (of vacuumgestuurd) via knopjes op het dashboard bediend wordt. (allemaal wel wat storingsgevoeliger als een pook)
Gecombineerde versies bestaan ook, extra pook voor de 4WD en knopje om 4WD-L in te schakelen, en er zijn zelfs nog terreinauto's (zijn meestal oldtimers of Russische exoten) waarin een pook zit om te schakelen tussen 2WD /4WD en een aparte pook om te schakelen tussen L/H.

Is het niet handiger om voor je werk een quad oid aan te schaffen of een 4 takt crosbrommer. Laatste is wat lastig ivm spullen meenemen

Een andere optie waar ik zelf niet achter sta is een terreinwagen die is omgekeurd naar landbouw voertuig. Helaas zijn dit vaak oude diesels, en dat in de Veluwe.
Het omkeuren mag niet meer, maar bestaande voertuigen staan nog hier en daar te koop. Je houdt dan je huidige auto voor familie bezoek.of je gaat met of zonder onze hulp op zoek naar een zuinige andere auto uit het b-segment (a-segment ben ik niet van)

Hier 2 video's

https://youtu.be/OJNjKJFObHs

https://youtu.be/WsfVlDcWWJU

R W xxx zei:
Ts heeft teveel eisen die niet gecombineerd kunnen worden; comfortabel, 4x4, zuinig, pick 2.

Ik heb nooit gezegd dat de auto super comfortabel moet zijn.
Ja, ik gebruik de auto ook voor privé gebruik, dus het is niet de bedoeling dat ik na 15 min al beu gezeten ben.
Maar als dat werkelijk zo zou zijn, dan is het denk ik ook geen comfortabele auto om op onverharde wegen te rijden; dan is die ook een investering van 7500 euro niet waard, want rond die prijs ga ik zo te zien wel zitten.
Er zijn zeker echt wel goede tips binnen gekomen, waaronder de Suzuki Jimny, die ik dan ook binnenkort wil gaan uitproberen.
Dus, wat is precies je bijdrage aan dit topic?

Comfort is een rekbaar begrip wat voor iedereen weer anders ligt.... voor de één is comfort al een paar stoelen waar je goed in kunt zitten, voor de ander begint comfort pas als alles volautomatisch bediend wordt, vergeven is van allerlei elektronische snufjes en je totaal niets meer hoort of voelt tijdens het rijden.

De Suzuki Jimny is gebouwd op offroad prestaties, en niet op luxe en snelheid.
In vergelijking met z'n voorganger de Suzuki Samurai (technisch identiek aan de Jimny) is de Jimny toch gewoon comfortabel en veel minder spartaans.... het interieur is een stuk completer en beter (netter) afgewerkt, de stugge bladveren zijn vervangen door soepele schroefveren, de carrosserie is wat beter vorm gegeven en geïsoleerd zodat windgeruis e.d. veel minder merkbaar zijn, en ze zijn ook nog waterdicht in een regenbui.
Maar goed, het blijft een terreinauto die gebouwd is voor offroad prestaties die je daarnaast ook nog prima en droog van A naar B brengt, hierin 1:1 vergelijkingen willen doen met een normale personenauto is onzinnig.

Ik heb vanaf 1988 tot 2010 dagelijks gereden met een Suzuki SJ413 LWB (als gezin met 2 opgroeiende kinderen), en heb er zo'n 550.000 km mee afgelegd door geheel Europa.
En dat was altijd prima te doen, de luxe en comfort heb ik nooit gemist (dat is blijkbaar toch iets voor de veel te verwende watjes :)) en de betrouwbaarheid was perfect.

Sylvana 6313208 zei:
R W xxx zei:
Ts heeft teveel eisen die niet gecombineerd kunnen worden; comfortabel, 4x4, zuinig, pick 2.

Ik heb nooit gezegd dat de auto super comfortabel moet zijn.
Ja, ik gebruik de auto ook voor privé gebruik, dus het is niet de bedoeling dat ik na 15 min al beu gezeten ben.
Maar als dat werkelijk zo zou zijn, dan is het denk ik ook geen comfortabele auto om op onverharde wegen te rijden; dan is die ook een investering van 7500 euro niet waard, want rond die prijs ga ik zo te zien wel zitten.
Er zijn zeker echt wel goede tips binnen gekomen, waaronder de Suzuki Jimny, die ik dan ook binnenkort wil gaan uitproberen.

Bedankt voor de terugkoppeling, veel plezier met proefrijden en hou ons op de hoogte!

Last van de warmte ofzo?
Dat je moet kiezen welke kant je op wil. Ik heb een Grand Cherokee gehad, zeer comfortabel, stond prima zijn mannetje offroad maar deed in het beste geval 1:6. Ik heb ook een V70 awd gehad, comfort en naar mijn smaak zuinig genoeg maar offroad, niet echt. Muddy geeft een andere keuze, kan ook. Die Jimny is offroad vrij goed maar niet zuinig en niet comfortabel. Mijn keuze zou in dit geval iets als een Vitara of RAV4 zijn, te overzien verbruik, redelijk offroad, ook geschikt voor dagelijks gebruik.

R W xxx zei:
Die Jimny is offroad vrij goed maar niet zuinig en niet comfortabel. Mijn keuze zou in dit geval iets als een Vitara of RAV4 zijn, te overzien verbruik, redelijk offroad, ook geschikt voor dagelijks gebruik.

Kijk, daar heb ik tenminste iets aan.
Enkel zeggen dat ik te veel eisen heb helpt niet, want dan weet ik alsnog niet in welke richting ik dan wel moet zoeken.

Als het goed is zou de Jimny gemiddeld rond de 8l/100 km moeten zitten, wat dus eigenlijk nog prima aan mijn eisen voldoet, behalve dat ik er op verbruik niet op vooruit ga.
(en dan heb ik het over verbruik op verharde weg, dat die meer benzine gebruikt op onverharde weg lijkt me logisch)
Hij is zuiniger dan de 1:6 die je noemt van de Grand Cherokee. Dat soort gebruik wil ik dan ook echt niet.

Ik zal zeker nog eens naar de Vitara of RAV4 kijken.

Snap wel wat RW xxx zegt. Heb er zelf niet echt praktijk ervaring mee maar verwacht echt 0,0 comfort van bijvoorbeeld een Jimny, met name niet op langere stukken op de snelweg. Misschien leuk voor in de stad en binnenweg en in het terrein maar langere stukken op hogere snelheid lijken mij niet echt de plek waar die auto thuishoort, natuurlijk kan het maar het zal stukken minder fijn rijden dan de Corolla die je nu hebt. Daarom zal je naar mijn idee toch moeten kiezen : enigszins handig in het terrein maar wel comfortabel of goed in het terrein en enigszins comfortabel. Echt heel zuinig zullen geen van de auto's zijn, daarvoor verbruikt de 4x4 functie teveel en is de auto relatief zwaar ( vergeleken bij soortgelijke 2 wiel aangedreven auto's ).

Terug
Bovenaan