Kleine auto voor lange mensen, advies gevraagd

A

Anoniem

Guest
Wij zijn opzoek naar een 2e auto voor erbij. We willen dus dat hij in aanschaf betaalbaar is maar ook zuinig en lage maandelijkse kosten, daarom zijn we opzoek naar een kleine/compacte auto. Echter is mijn man 2.11 meter dus hebben jullie nog tips voor een kleine auto met wel genoeg ruimte voor een lange bestuurder?

We horen het heel erg graag.

Tijdens de zoektocht kun je de volgende tips gebruiken:

- Een zonnedak vermindert meestal de hoofdruimte
- Stuurwiel moet in hoogte-/lengterichting verstelbaar zijn
- Zitting moet in hoogte verstelbaar zijn
- Controleer of de stoelrail uitgebreid kan worden (optie vanaf de fabriek of langere rail later inbouwen)
- De dikte van het zitkussen (auto-bekleding) kan worden verminderd, hetgeen kan resulteren in een beetje meer hoofdruimte.
- Eventueel een speciale stoel kiezen (vanuit de fabriek of zelf laten inbouwen). Hierdoor kan men individuele aanpassingen doen met veelzijdige instelmogelijkheden.

Bron: https://www.klublangemensen.nl/nieuws/detail/welke-auto-is-het-meest-geschikt-voor-lange-mensen

Gewoon proberen. Een collega van me, ook meer dan 2 meter lang, zit beter in zijn Citigo dan in menig grotere auto.

Het lijkt mij ook dat je beter kunt kijken naar een wat hogere auto, b.v. 150+cm. Een SUV, Crossover of MPV zijn al hoger. Gaat het om een nieuwe auto?

Barri zei:
Gewoon proberen. Een collega van me, ook meer dan 2 meter lang, zit beter in zijn Citigo dan in menig grotere auto.

Zelf ben ik 1.96m en zat in de UP ook wel goed. Het enige nadeel vond ik dat je in die auto het stuur niet in lengte kon verstellen waardoor je nét niet lekker zat.

In mijn MINI daarentegen zit ik perfect. Laag bij de vloer waardoor er voldoende hoofdruimte ontstaat, en ook is het stuur over een goede lengte instelbaar. De auto komt ook goed uit de 'lange mensen test', dus dat is wel een compacte auto die ik zou aanraden.

Mitsubishi Colt CZ5? Las een keer een reportage in AW over iemand van ook langer dan 2 meter, die zat het prettigst in de Colt. Maar hangt natuurlijk sterk af van iemands bouw.

Misschien handig om een budget te noemen, word het wat makkelijker om ideeën te geven.

Ik zou in ieder geval een 3-deurs nemen. Dat helpt niet alleen de instap vanwege de grotere deur, je zit daarnaast ook niet telkens tegen die B-stijl aan te kijken.

Dat is gewoon té lang! :pIk weet maar 1 goede optie:

m1ayst7bo0rr_800.jpg

Moet het dicht zijn, kom je op zoiets?
8655011-1.jpg

Enzo Ferrari zei:
Tijdens de zoektocht kun je de volgende tips gebruiken:

- Een zonnedak vermindert meestal de hoofdruimte
- Stuurwiel moet in hoogte-/lengterichting verstelbaar zijn
- Zitting moet in hoogte verstelbaar zijn
- Controleer of de stoelrail uitgebreid kan worden (optie vanaf de fabriek of langere rail later inbouwen)
- De dikte van het zitkussen (auto-bekleding) kan worden verminderd, hetgeen kan resulteren in een beetje meer hoofdruimte.
- Eventueel een speciale stoel kiezen (vanuit de fabriek of zelf laten inbouwen). Hierdoor kan men individuele aanpassingen doen met veelzijdige instelmogelijkheden.

Bron: https://www.klublangemensen.nl/nieuws/detail/welke-auto-is-het-meest-geschikt-voor-lange-mensen

Naast deze goede tips ook goed kijken naar de middenconsole. Hoe breder die is, hoe lastiger het wordt qua beenruimte waarschijnlijk. Kijk eens naar auto's zonder middenconsole. Je kunt ook kijken naar (stuur)automaten voor meer beenruimte/praktischer bediening.

Ik ben zelf 2.01m en rijd een fiat grande punto. De stoel staat bij niet eens in de achterste stand maar wel op de laagste stand. Daardoor voldoende hoofd- en beenruimte. Zoals eerder al vermeld is een hoogte en diepte verstelbaar stuur noodzakelijk voor de langere mens.

Nissan Micra. Een heerlijk ruim bolletje voor het bolletje van uw man.

Zoals gezegd het ligt aan de stoel/rails/stuur combinatie. MINI is best fijn. Duitse wagens in het algemeen. Ik gok dat Volvo gemiddeld ook wat meer ruimte biedt dan de Japanners. Let ook goed op de configuratie, sportstoelen zijn weer anders als normale stoelen, net als sturen. Daarom hoef je niet bij de eerste mismatch het type verder te laten staan.

Ik (1.98) let er altijd op dat ik m'n knie onder het stuur kan houden tijdens het remmen. Bij erg veel autorijden krijg ik anders last van m'knie (omdat je er anders zijwaards kracht mee gaat zetten).

Een ander puntje is de achteruitkijkspiegel, die kan soms heel laag zitten waardoor je veel moet 'duiken'.

Een Daihatsu cuore die zitten erg ruim.
En ik kon zelfs achter mij zelf zitten. En ik ben 2,04.
Iets nieuwer een Opel Karl of een Agila /wagonR+/splash

Met m'n net geen 2m (blijf steken op 1.98) kijk ik ook vooral naar de instap. Het is storend om jezelf in een auto to moeten origamien ook al zit je daarna goed. Ea is persoonlijk en de TS geeft aan dat de auto compact moet zijn en voordelig in gebruik en aanschaf. Geen andere wensen of eisen.
Wij hebben in huize Dagdromer als 2e auto/schooltuut/boodschappenkar een Skoda Fabia II uit 2010. Voldoende ruimte om te zitten, maar ook voor het lichaam. Omdat de positie achter het stuur wat hoger zit dan normaal, zit je wat rechter op en hou je nog een beetje plek over voor eventuele kinderen op de achterbank. Maar ook voor andere lichaamsdelen als armen en schouders hebben genoeg ruimte.

Deze vraag is een hele lastige omdat de een wel past en de ander niet. 2.11 meter is wel erg lang. Het is nogal een verschil waar de lengte zit. De Duitse auto’s hebben relatief veel ruimte voorin. Volkswagen Golf bijvoorbeeld is behoorlijk ruim. Verder een niet te grote middenconsole en zo klein mogelijke handvaten aan de deur. Neemt alleen maar plek en waar je anders je benen kwijt kan. Een drie deur VW Up is behoorlijk ruim. Het beste kan je gewoon gaan passen. Het zal niet meevallen.

Bedankt voor alle tips! Wij gaan denk ik binnenkort maar even op een rondje auto passen o_O

In een smart kunj je heel goed zitten al zou je dat niet geloven, hier ook al opgenoemd is de mitshubishi colt, fijne wagen.

Rij zelf een 3 deurs up, voordeel is de brede instap dankzij breed portier. Je kunt de stoel ook vrij laag zetten. Natuurlijk haal ik de 2 meter niet (187cm) maar heb dan vrij veel hoofdruimte over. Ik verwacht wel dat je de stoel helemaal naar achter moet zetten

In een Opel Agila B of Suzuki Splash (beide identieke auto's) heb je ook veel hoofdruimte en goede stoelen en zien er nog vlot uit ook.

Ben 2 meter en heb met de VW Golf plus de ruimste auto ooit, de hoogte is belangrijk en hoef niet eens helemaal naar achteren te zitten,
ook kan ik mijn benen prima kwijt zonder dat ik op de achterste stand zit en daardoor in-uitstap in deze 4 deurs ook prima, al is dit
natuurlijk niet echt een kleine auto, want hij is nogal aan het gewicht.....

De VW Up! Genoeg (motorische) mogelijkheden en zat (hoofd) ruimte! Of de Fiat Panda, Mini...zat keus!

Absoluut de Volkswagen Up! Ruimere stoelen die veel verder naar achteren kunnen als in mijn Mazda 6 Sportbreak.
Ik zit lekkerder in ons 'boodschappenautootje' dan in de grote gezinsbak.

Zoals @Kristian al aangaf. Kies de Up, Mii of Citigo. Zit je voorin beter dan in menig C segment auto.
Ik heb een Focus 3, maar die is voorin krapper dan een Up.
Neem de Panda ook even mee in je vergelijking Ook zeer ruim.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Lancia Ypsilon vanaf 2004 tot 2011 generatie heeft enorm veel hoofdruimte.
Tevens goedkoop, betrouwbaar en zuinig.

Deze kan ik beamen.

Zat er met mijn 2.02m beter in dan in menig (veel) grotere auto.

Over de Cuore. Misschien de automaat? Ik moest daarin optrekken in z'n 2 omdat de schakel pook vast zat in mijn knieholte.

MForum zei:
Over de Cuore. Misschien de automaat? Ik moest daarin optrekken in z'n 2 omdat de schakel pook vast zat in mijn knieholte.
Lekker bijtijdse post.

Terug
Bovenaan