Kinderziekten Mercedes C350e Plug-In Hybride: structurele oplossing van Mercedes gevraagd !

A

Anoniem

Guest
Meld kinderziekten van uw C350e !

Er zijn aardig wat reviews verschenen over de nieuwe MB C350e Plug-In Hybride. De ene helft van eigenaren was helemaal Hosanna, de andere helft bepaald niet ! Behalve het item 'levertijd' dat elders in dit forum al is uitgekauwd, betreft het vooral technische gebreken.
Degenen die, net als ik zelf, een C350e met kinderziekten hebben ontvangen, nodig ik graag uit hun ervaringen hier te delen. Over het algemeen zijn de dealers heel actief geweest met het oplossen van symptomen (en hadden daarbij vaak prachtige technische verhalen), maar mijn overtuiging is dat de 350e helaas lijdt aan structurele kinderziekten en misschien zelfs ontwerpfoutjes. Dat was te verwachten van een model dat (te?) snel op de markt is gebracht vanwege bijtellingsvoordelen, maar van een automobiel van 60 mille tot zeg 75 voor een aangeklede versie, verwacht je voor die problemen dan wel een oplossing op centraal niveau. Met andere woorden: terugroepactie en totale revisie van de betreffende onderdelen. Tot nu toe heb ik alleen symptoombestrijding ervaren.

Hier zal ik mijn eigen ervaringen met de 350e Estate samenvatten. Let wel, de minder goede ervaringen. En ik nodig anderen uit hetzelfde te doen. Onderstaande kritiek laat alle positieve punten onverlet, maar is gericht op het verbeteren van de zaken die bij dit merk en voor deze prijs gewoon niet mogen voorkomen. Ben heel benieuwd welke problemen iedereen ervaart en wellicht kunnen we die gezamenlijk bij de fa. Benz te Stuttgart aankaarten. Anderzijds, als iemand een 'MB-rijdersclub' kent die dit al namens de berijders te berde kan brengen bij Der Benz, nog beter.
Welke verrassingen mocht ik meemaken ?

Alle accu’s leeg: op een kwade dag bleek niet alleen de hybride-accu niet geladen te zijn, maar ook de 12-volts accu was helemaal leeg. Ofwel, de stroom ging even de verkeerde kant op ! Bij het inpluggen (op het gewone 240V buitenstopcontact) moet ik nu soms de steker aan de autozijde even los maken en dan weer insteken om zeker te weten dat het goed gaat. Commentaar van Mercedes Den Haag: de 240V-adapter is eigenlijk alleen bedoeld als noodoplossing als geen laadpaal voorhanden is. Grappig, bij de fabriek in Stuttgart werd me deze lader als enige (standaard) meegegeven.... dit mag gewoon niet voorkomen.

Schokkende aandrijflijn: dit hebben zoals ik zag, meerdere berijders beleefd: dat de bak niet weet welk verzet hij zal kiezen of dat het bij-of afschakelen tussen de beide motoren niet soepel gaat. Naar mijn ervaring geen probleem wanneer je in een rechte lijn accellereert, maar bij tussentijdse lastwissels (inhaalsprintje) zeker wel. Zelden op de snelweg, maar bij lagere snelheden, in de stadsomgeving, doet het zich vaker voor.

Schokkend afremmen: bij hogere snelheid werken de remmen top; maar bij het stoppen bij lagere snelheden, gaan de laatste meterss nogal schokkend en moeilijk te doseren. Ligt misschien aan de milieuvriendelijke materialen - heb het ook wel eens gemerkt bij andere auto's...

Van 6 liter reserve naar nul, zonder een meter rijden: dat mag wel een wonder heten, maar dan van de verkeerde soort. Ik kwam op mijn werkplek aan met volgens de computer nog 68 km actieradius op brandstof en een paar km op de accu. 8 uur later toen ik wilde starten, bleek de brandstofreserve verdampt. Tenminste volgens –alweer- de computer, die doodleuk aangaf ‘alleen elektrisch rijden’. Gelukkig was de benzinepomp amper 500 meter verder. Daar kon ik met moeite 44 liter in de 50-liter tank pompen. Ergo, was er ergens nog wel 6 liter, maar weigerde de auto dat zelf toe te geven ! Een ontwerpfoutje wellicht, per slot is de auto van een nieuw type, maar niet één die me erg blij stemde. Gemakkelijk om er rekening mee te houden nu ik het weet, maar van een Mercedes van bijna 70 mille euro’s verwacht ik beter. Van de dealer kreeg ik een prachtig verhaal waarmee ik u niet zal vervelen, maar m.i. is er maar één oplossing: terugroepactie en oplossen dat probleem !

Electrisch bereik: Afhankelijk van rijstijl en drukte onderweg, kom ik in de praktijk nooit meer dan 18 km ver, ook als op het dashboard staat dat ik voor 24 km stroom aan boord heb. Een beetje teleurstellend, temeer omdat ik bij mijn kantoor (15 km ver) niet kan bijladen.
Parkeerindicatoren: dit is een algemene ontwerpfilosofie van MB – dus geen kinderziekte van dit model – maar ik vind het vermeldenswaard omdat we praten over, helaas, prehistorische opvattingen, waar MB het verder juist zo goed doet. Als enige autofabrikant ter wereld heeft Der Benz aparte gedachten over waar de indicatielichtjes van een parkeersensor zich moeten bevinden en vooral hoe de akoestische signalen moeten werken: niet ! Waar alle andere fabrikanten een akoestisch signaal inbouwen dat minstens een meter van een obstakel al begint te piepen, meent Mercedes dat het voldoende is dat de piep pas komt als je nog maar 5 tot 10 cm van een deuk verwijderd bent. Veel te laat voor de gemiddelde bestuurder volgens mij. Verder is het in ergonomische zin ongelooflijk dom (sorry, heb er geen ander woord voor) dat de indicatie van de vóórsensoren tussen de meters op het dashboard zit en die van de achtersensoren achter je aan het plafond hangt. Iedereen heeft tegenwoordig een plaatje van de auto op het dashboard en in dit geval zou het geen slecht idee zijn als Mercedes die filosofie gewoon volgt. Dan ziet de bestuurder op één plek precies wat er om de auto gebeurt. Iedereen vóór ?

Akkoord, Mercedes levert ook een 360 graden birds-eye view camera als je wilt. Die heb ik er óók in. Maar het beeld is niet altijd helemaal je dat en afstanden zijn heel moeilijk in te schatten. Geef mij maar één plaatje op de dash en een hoorbare pieper voor en achter ! Een gemiste kans voor Mercedes qua ergonomie.

Een paar kleinere verbeteringsvatbare zaken, tenslotte:

De touchpad kan uitgeschakeld worden maar is bij nieuwe iedere start weer automatisch ingeschakeld. Dat leidt dus tot onbedoelde wisselingen van radiostation en dergelijke. Ik begrijp niet waarom het uitschakelen niet een permanente instelling kan zijn, als je toch ook een draaiknop hebt.

En de display ? Over uitschakelen gesproken: wanneer de centrale display wordt uitgeschakeld, staat ook je radio en je navi uit. Jammer, want radio, navi, en andere functies kunnen ook op het dashboard voor de bestuurder (tussen de meters) geprojecteerd en waarom zou je, als je alleen één van die functies wilt zien, de centrale display ook ingeschakeld houden ? Inmiddels las ik van een andere gebruiker dat het blijkbaar wel kan, maar daarvoor moet je eerst het hele (electronische) handboek een paar keer gelezen hebben schijnt het. Verbeteringsvatbaar qua instellingsgemak als je het mij vraagt.

Het Burmester soundsystem valt een beetje tegen. Als je weet dat een auto de akoestiek heeft van een plastic zak, dan is het sowieso een uitdaging. Maar het viel op dat de bassen niet doorkwamen zoals ik ze verwachtte. Voorin zit meen ik een (sub)woofer onder het dashboard, die de taak niet helemaal aan kan. Het blijkt dat wanneer de Fader een positie of 3, 4 naar achter wordt gedraaid, het geluid voorin nog steeds prima klinkt en de Woofer(s) achterin de auto de bassen strak en diep voor hun rekening nemen.

De Bluetooth verbinding en de Garmin navigator hebben wat beperkingen. De Garmin navigator accepteert wel stemcommando’s, maar heeft een beperkt vocabulaire. ‘Waar wilt u naar toe?’ Het antwoord ‘ Enkhuizen Centrum’ wordt niet begrepen. Misschien een kwestie van oefening (voor ons!). De begeleiding en plaatjes zijn wel duidelijk en in orde.
Bij de routekeuzes onder ‘nuttige punten’ missen we o.a. restaurants en vliegvelden, je moet echt het straatadres daarvan hebben.

kiezen met stemcommando’s kan met mijn telefoon maar via de beschikbare interface kan ik die niet geven ! Jammer. De geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn is uitstekend, maar de bluetooth verliest wel eens het contact met de telefoon. Gelukkig bel ik tegenwoordig weinig onderweg. Voor veelbellers zal het zeker een probleem zijn en levert het ook gevaar op (afleiding) om handmatig te moeten kiezen met de draaiknop. Muziek haal ik vaak van mijn playlists op mijn smartphone. Wil ik van playlist wisselen, dan moet ik toch wel even de telefoon zelf pakken.

Kortom, wie meer luxe wil en volledige stembediening zal de Comand-optie moeten bestellen maar meer dan 2.000 euro extra daarvoor vind ik echt zwaar overdreven. Uw ervaringen en meningen ?

Grootlichtassistent: het Intelligent Light System met LEDs geeft zeker fantastische verlichting. Alleen de grootlichtassistent vond ik minder. Op momenten dat er geen andere auto’s in de buurt zijn, maar wel straatverlichting, wordt niet automatisch op grootlicht overgeschakeld. Ik had dat graag anders gezien. Heel benieuwd naar de ervaringen van anderen..

Tot zover, benieuwd naar uw reacties.

Als ik dit zo lees heb je een probleem met een schokkende aandrijflijn. De overige punten lijken mij dat je gewoon een verkeerde (jou niet passende) configuratie hebt qua auto. Iets teveel haast gehad om toch maar die bijtellingsvoordelen te pakken?

Grappig dat je zo negatief bent over de parkeer indicatoren. Ik vind het systeem van MB het beste ever. Niet die K piepjes, maar gewoon lekker op de - volgens jou prehistorische - lichtjes kijken en vervolgens pas piepen bij de rode lichtjes. Achter aan het plafond is toch geniaal bedacht? Ik parkeer altijd met behulp van mijn spiegels en het laatste stukje kan ik exact inschatten door in mijn achteruitkijkspiegel te kijken. Voor mij veel beter dan zo'n irritante camera oid waarbij ik mijn ogen van de spiegels moet halen.

Overigens zitten mijn voor-indicatoren OP het dashboard ipv in het infoscherm. Dat is wel een veel betere locatie dan in het infoscherm.

P. Klieder zei:
Als ik dit zo lees heb je een probleem met een schokkende aandrijflijn. De overige punten lijken mij dat je gewoon een verkeerde (jou niet passende) configuratie hebt qua auto. Iets teveel haast gehad om toch maar die bijtellingsvoordelen te pakken?

Helemaal mee eens! Veelal persoonlijke frustraties. Waar je hier - op een autoforum - weinig mee gaat bereiken ben ik bang.

Dat krijg je als je op basis van bijtelling kiest... Accu en schokkende aandrijflijn moet niet kunnen inderdaad maar de rest is allemaal behoorlijk smaakgevoelig.

Wat de parkeerpiepjes betreft, er is geen merk wat het beter toepast wat mij betreft. Lijkt me verstandiger om tegelijkertijd ook nog naar buiten te kunnen kijken ipv op een scherm. Dit is nou echt een voorbeeld van iets waar Mercedes vasthoudt aan haar eigen filosofie omdat ze daadwerkelijk vinden dat het beter is ipv de rest volgen. Net als de plaatsing van de electrische stoelverstelling (verstellen zonder je horloge te bekrassen) of de multifunctionele richtingaanwijsstengel aan de linkerkant. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niks anders meer.

Ik vind het ook nog wel meevallen. Zeker niet terugroepwaardig. Als je de gok van 70k neemt dan zal inmiddels toch wel het klappen van de zweep kennen? Ik bedoel : "Bij ons is uw spaargeld veilig", "De VVD zal nooit dit of dat", "Uw huis wordt altijd meer waard".

Een Mercedes E200 is een wijs besluit een C350e klinkt toch wel een beetje te mooi om waar te zijn. "The Best or Nothing" zeggen ze daar dan.

Schokkende aandrijflijn is volgens mij al in de eerste persartikelen genoemd, het range-probleem had je vanaf dezelfde 24km kunnen zien aankomen. Dat met die accu is wel vreemd, blijkbaar blijft er iets draaien op de startaccu?

Alle infotainmentzaken: Tja het is geen BMW!

Ik snap een aantal reacties niet helemaal, want wat heeft bijtellingsvoordeel nu te maken met de mate waarin Mercedes geacht mag worden een goed product te leveren en te corrigeren als dat niet het geval is.... En of ze dat ding nu wel of niet te snel op de markt gebracht hebben, verandert ook al niets aan de verantwoordelijkheden..... :confused:

De piepjes en de range zijn denk ik geen geval van problemen van Mercedes want de range is veelal een theoretisch verhaal; de range is bij een C350E al matig en in de praktijk kom ik met mijn V60 D6 bij een rustige rijstijl ook niet verder dan 40Km i.p.v. de theoretische 50km.....en de piepjes had je kunnen weten. Mercedes kiest daarvoor en je kunt moeilijk verwachten dat ze voor jou een andere filosofie kiezen...

Maar het schokken van de aandrijflijn en de accuproblemen dienen gewoon opgelost te worden; zo meteen krijg je nog op zijn Pon's te horen dat het een producteigenschap is....;)

Ik lees vooral first world problems...

Maar als ik een dergelijk bedrag zou besteden aan eender welke auto, zou het mij ook wel frustreren.

Dus veel succes gewenst met een keurige afhandeling door MB zodat je er ten volle van kan genieten (y)

Drs D zei:
Van 6 liter reserve naar nul, zonder een meter rijden:
...
Van de dealer kreeg ik een prachtig verhaal waarmee ik u niet zal vervelen,

...
Je verveeld me juist niet met dat verhaal. Dus graag, vertel!

Een paar reacties:
- brandstofmeter: in bijna alle mercedessen die ik heb gehad heb ik klachten gehad over de brandstofmeter/aangegeven reikwijdte.
- parkeersensoren: vind ik top bij Mercedes
- grootlichtassistent: werkt ook bij Audi slecht. Bij BMW heb ik betere ervaringen
- Burmester: jammer om te horen. Ik heb goede eerdere ervaringen met Harman Kardon bij Mercedes. Had verwacht dat dit nog beter zou zijn.
- infotainment: heb je niet het uitgebreide comand systeem?
- schokken aandrijflijn: dat hoort niet bij Mercedes. Een kennis van me heeft er ook een en die heeft er geen last van en vindt het een grote vooruitgang ten opzicht van de hybride Lexus die hij eerder had. Daar stoorde hij zich aan de cvt die de motor teveel toeren/lawaai liet maken bij fors accelereren.

FHgt3 zei:
- Burmester: jammer om te horen. Ik heb goede eerdere ervaringen met Harman Kardon bij Mercedes. Had verwacht dat dit nog beter zou zijn.

Eigenlijk verrast het mij niet....
Burmester is in Duitsland een grote naam, maar heeft mij in de high end home audio shows die ik in het verleden bezocht nooit kunnen overtuigen ; veelal fantastisch afgewerkt met kilo's aan marmer en chroom, maar bij het luisteren een nogal "Duitse", harde en analytische sound, die de smaak van velen niet zal zijn en zeker ook niet de mijne was. Ik denk dat de prijs kwaliteits verhouding van Harman Kardon in het algemeen veel beter is.
Burmester heeft met haar home Audio spullen buiten Duitsland ook nooit potten kunnen breken qua verkoop, in tegenstelling tot Mark-Levinson (Lexus), B&W (Volvo, Maserati) of Naim (Bentley). Mark Levinson is echt een van de absolute topmerken wereldwijd (ook qua prijs) en de top luidsprekers van B&W zijn wereldwijd met afstand de best verkochte in de prijsklasse boven 10.000 Euro.
Zo'n Mark Levinson set in een Lexus GS gehoord en dat was werkelijk fenomenaal en onlangs bij de Volvo dealer in de nieuwe XC demo de B&W set gehoord en die klonk ook bijzonder goed.
De Burmester in de auto nooit zelf gehoord, maar ik heb al vaker gelezen dat de sound voor diverse berijders niet je van het is.....

Jawel; ik heb meerdere ritten gemaakt met de C200. Die reed perfect; was eigenlijk van plan om deze te gaan leasen. Tioen kwam de aankondiging van de C350e plug-in dus heb ik even gewacht... maar qua rijden (souplesse, stuurgedrag) prefereer ik dus de benzinebroer.

'Tja het is geen BMW' - grappig, mijn vorige was een BMW 525dAT. UIt 2005 dus allemaal wat minder geavanceerd, maar wel vanzelfsprekend en comfortabel - mee eens dus. Anderzijds doet het BMW-dashboard oubollig aan vergeleken met de nieuwe MB C-klasse.

P. Klieder zei:

Bepaald niet, meneer Klieder... in november/december had ik feitelijk al de MB C200 uitgezocht om te gaan leasen. Toen kwam de C350e en heb ik in februari daarop ingetekend... vandaar misschien de kinderziekten, één van de eerste series.Maar ik had dus al meerdere keren proefgereden en van alles geprobeerd.

Alleen nooit opgemerkt dat de lichtbalk van de achtersensoren... aan het plafond achter me hing :-( Ik zat naar het balkje op het dashboard tussen de meters te kijken. En gelukkig gebruiik ik ook altijd nog mijn spiegels, ja. Neemt niet weg dat ik veruit de voorkeur geef aan een akoustische waarschuwing boven alleen optisch, tot het laatste moment. Je hebt nl. je ogen vaak nodig voor alle andere verkeer.

Majortom zei:
.....en de piepjes had je kunnen weten. Mercedes kiest daarvoor en je kunt moeilijk verwachten dat ze voor jou een andere filosofie kiezen...

Mee eens. Ik had dat alleen niet in de gaten omdat ik meest met de camera aan het oefenen was. Het blijft natuurlijk persoonlijk maar ik geef veruit de voorkeur aan een simpele akoustische waarschuwing, voor en achter, dan de MB oplossing. Je hebt nl. je ogen vaak nodig voor alle andere verkeer.

Hoe vind jij de stoelen van de C zitten? Vooral daarop is hij voor mij afgevallen.....Ik had na een iets langere rit gelijk last van mijn onderrug en ik had bewust ook gevraagd om een langere proefrit, omdat ik in het verleden bij meerijden met een collega ook al niet lekker zat.....
Van binnen vind ik de C (in de juiste configuratie) echt prachtig, de buitenkant vind ik persoonlijk iets minder bij de sedan.
Dus is het voor mij uiteindelijk toch een V60 geworden, waar de stoelen (voor mij althans) fantastisch zitten en daarmee het comfort toch beter voor elkaar is dan in de Mercedes....

MajorTom,

wat betreft de stoelen; ik had zoals je kunt lezen voorheen een BMW 525 met standaardstoelen (geen sportstoelen dus), die werden in de loop der jaren zachter maar ik heb er toch heerlijk op gezeten bij langere ritten (denk aan 700 km per dag op vakantie), van het 5e tot het 10e levensjaar van de auto. De stoelen in de MB - ik geloof 'comfort'stoelen- hadden meer verstelmogelijkheden maar gaven me toch problemen. Ik had veel meer moeite de goede zitpositie te vinden, met name omdat de kantelhoek van de stoel bij Mercedes niet instelbaar is en ik vond de stoelen iets te hard. De uitschuifbare steun voor de onderbenen, waarvan ik dacht dat die me veel extra comfort zou geven, gaf na een uur rijden of zo juist pijnlijke druk net boven de knie. Maar het hangt natuurlijk he-le-maal van je eigen fysiek af. Ik ben nu 59 en heb sneller pijntjes dan vroeger, toen ik 25 was kon ik letterlijk op de vloer slapen zonder een centje pijn. En hield ik juist van een beetje stevige stoelen.

Het uiterlijk is natuurlijk smaakzaak maar wat mij betreft is de Estate, die ik had, van de Merc wel een stuk fraaier en krachtiger ogend van achteren dan de sedan. Overigens, je bent zelf voor een V60 gegaan, ook een stationcar, dus waarom heb je dan niet de C350 Estate overwogen ??

Voor mij is de Volvo V60, die ook op mijn lijst stond, overigens afgevallen vanwege a) hogere leasekosten (diesel vs. benzine en ik rijd niet heel veel km), b) veel minder ruimte voor achterpassagiers en in de kofferruimte (objectief scheelt het misschien weinig maar subjectief werd ik daar een beetje claustrofobisch van... en onze hond die achterin moet, vast ook ;)

Ik heb de Mercedes gewoon afgeschreven vanwege de, voor mij althans, slechte stoelen en die zijn in de station natuurlijk hetzelfde. Ik kreeg echt pijn in de onderrug en, net als jij, ben ik de 50 inmiddels ook gepasseerd en dus is comfort voor mij het allerbelangrijkste. Ik rijd ongeveer 40K per jaar en voor mij was de Mercedes juist duurder in de lease en zat de Volvo als Summum ook nog eens flink dikker in de spullen. Qua ruimte binnen heb ik weinig verschil tussen beide auto's kunnen ontdekken.
Daarbij had ik al eerder Volvo gereden naar volle tevredenheid ( V70 privé en S80 zakelijk) en ben ik lyrisch over mijn dealer (Vos Zaltbommel) hier in de buurt. Gewoon de beste service die ik in alle jaren dat ik nu privé en zakelijk rijd, heb mogen ervaren.
De BMW 520D was de andere optie, reed heerlijk, maar het bijtellingsverschil vond ik uiteindelijk te groot.

Ik moet ook zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben over de Volvo V60; ik heb begrepen dat er in aanloop bij de D6 ook wel wat kinderziektes waren, maar ik (en enkele van mijn collega's ook) rijd er probleemloos(en als ik soms de power knop inschakel glimlachend) mee rond....

Majortom zei:
Ik heb de Mercedes gewoon afgeschreven vanwege de, voor mij althans, slechte stoelen en die zijn in de station natuurlijk hetzelfde. Ik kreeg echt pijn in de onderrug en, net als jij, ben ik de 50 inmiddels ook gepasseerd en dus is comfort voor mij het allerbelangrijkste. Ik rijd ongeveer 40K per jaar en voor mij was de Mercedes juist duurder in de lease en zat de Volvo als Summum ook nog eens flink dikker in de spullen. Qua ruimte binnen heb ik weinig verschil tussen beide auto's kunnen ontdekken.

Major Tom,

benieuwd bij welke maatschappij jij de Volvo least en hoeveel maatschappijen je hebt vergeleken ? Tot mijn verbazing zag ik vooral bij de duurdere luxe-wagens zoals BMW en Mercedes, aanzienlijke verschillen in leastarieven (ik heb waar beschikbaar de online calculators van de leasefirma's gebruikt om een indicatie te hebben). Ik had verwacht dat de leidende leasefirma's bij vergelijkbare leasepakketten (vervangend vervoer, winterbanden e.d.) dicht bij elkaar zouden liggen qua maandkosten en meer/minder km, maar niets bleek minder waar !!

Waar ik uitkwam, bij 20.000 km per jaar, was de Merc bij Alphabet Toplease relatief voordelig t.o.v. de Volvo. BMW's zijn daar trouwens tot veel meer dan honderd euri per maand voordeliger dan bij andere leasers (niet vreemd misschien want Alphabet is eigendom van BMW, maar toch....). Aan dat verschil hou ik per jaar geld voor een mooie vakantie over. Bij andere kilometrages en als je om eigen redenen een andere leasemij prefereert of gewoon het contract van je werkgever moet volgen, kan het natuurlijk heel anders uitpakken.

Hier nog een C350e rijder die enkele problemen herkent. Wat betreft het 'probleem' met de parkeersensoren heb ik echter een oplossing.

Ik ben naar mijn dealer gegaan, overigens geen officiële MB dealer, en heb aangegeven dat ik het late piepen van de parkeersensoren als zeer onprettig ervaar. Ik was al de zoveelste die ermee kwam, dus is men op onderzoek uit gegaan. Uiteindelijk bleek het mogelijk te zijn dit aan te passen in de software.

Resultaat: Mijn auto begint voortaan te piepen vanaf ca. 1 meter afstand! Geweldige service en wat mij betreft een grote verbetering!

Herken de klachten. Auto inmiddels 1,5 week kwijt door kapotte versnellingsbak. Zie mijn auto review.
https://www.autoweek.nl/autoreview/42254/mercedes-benz-c-350-e-lease-edition

Herkenbaar:

Van 6 liter reserve naar nul, zonder een meter rijden

Heb ik dus gisteren gehad. Kom thuis met brandstof voor nog ca. 100km volgens de boordcomputer.
Volgende dag: Alleen mogelijk in E-mode te rijden, ga direct tanken!

Nu was ik toevallig thuis, waar ik kan laden en dus bij de pomp kom. Voor hetzelfde geld ben ik ergens anders en is de accu leeg.
Wat dan?

ps: Ik heb hier melding van gemaakt bij de dealer. Hopelijk kan men dit verhelpen want dit is toch wel erg slordig.

Ik kan het ergens begrijpen: bijna thuisgekomen is de motor warm, je brandstofverbruik is minimaal, dus met het verbruik wat je net gehad hebt is de actieradius blijkbaar nog 100 km. De volgende ochtend start je de auto, super ongunstig verbruik op dat moment en hij maakt meteen een berekening van dat moment en de actieradius die 'je nog tegoed' hebt, die dan zowat nihil blijkt te zijn. Gelukkig kon je elektrisch doorrijden.
Als ik met mijn auto koud wegrijdt en ik 'vraag' hoeveel km's ik nog kan, dan geeft hij bijv. aan (bij volle tank) 800 km, ben ik zo'n 10 minuten onderweg met een sukkelgangetje van 90 zeg maar, dan kan ik opeens (als ik dus op dezelfde manier blijf doorrijden) volgens de display 840 km!
Ik zou als ik jou was, gewoon wat eerder gaan tanken.

Met brandstof in de tank voor 100 km staat bij mijn Volvo het halve dashboard al te knipperen. Verder wat Speedtouch hier bover zegt. Hebben ze je niet vreselijk uitgelachen bij de dealer?

Van 100 naar 0 door enkel te starten zou niet mogen. Auto houd toch je laatste x km in de berekening over verbruik bij?

Ik zie het ook in mijn auto, van de week nog, reed weg met nog 88 mijl, naar het vliegveld, toch een 40 mijl, naar de stad, toch een 15 mijl , terug naar huis, en kon er nog 30. Gewoon het verschil in de rit,

Eerder tanken is wel een makkelijk antwoord, hoop dat de dealer anders reageert.

Als ik dit zo lees is er dit aan de hand:

- Schokkend rijden (kiezen v/d versnelling)
- Problemen met de standaard laadkabel

De rest is gewoon zoals je de auto gekocht & proefgereden hebt, en omdat je de handleiding niet gelezen hebt. Hoe kan je hier Mercedes de schuld van geven? Wat betreft de actieradius.. dit zie ik toch echt bij veel andere merken ook. Vooral Japanners (Mazda & Toyota) spannen de kroon. Boordcomputer staat gerust op 0km terwijl er nog 6 liter in de tank zit.. Ook BMW heeft hier last van hoorde ik van een vriend van me die een nieuwe 1-serie rijdt.

A3-White zei:
Van 100 naar 0 door enkel te starten zou niet mogen. Auto houd toch je laatste x km in de berekening over verbruik bij?

Klopt! Maar dat kan toch veranderen binnen een zeer korte tijd na de toch al 'onzuinige' koude start?
Verder zijn de eerste kilometers 's ochtends, incl. de koude start de meest onzuinige, dat bedoelde ik in ieder geval te zeggen en de computer past zich meteen aan aan de situatie op dat moment, daar is het een computer voor. Het kan best zijn dat als LV350E na de start vertrokken was (niet elektrisch), dat de display na enkele kilometers (motor warm bijv.) weer een bepaalde hoeveelheid nog te rijden km's aangaf.
Ik probeer het alleen maar zo verklaren, meer niet.

LV350e zei:
Herkenbaar:

Heb ik dus gisteren gehad. Kom thuis met brandstof voor nog ca. 100km volgens de boordcomputer.

Nu was ik toevallig thuis, waar ik kan laden en dus bij de pomp kom. Voor hetzelfde geld ben ik ergens anders en is de accu leeg.
Wat dan?

ps: Ik heb hier melding van gemaakt bij de dealer. Hopelijk kan men dit verhelpen want dit is toch wel erg slordig.

lol. is dit je eerste auto oid?
man man man

Gullwing zei:
LV350e zei:
Herkenbaar:

Wat dan?

man man man

Wat is dit voor een vreemde reactie? De boordcomputer van mijn vorige BMW 320d klopte perfect.
Of wil je beweren het normaal is dat de brandstof verdampt tijdens de nacht?

Alleen al op dit forum zijn minstens 3 C350e rijderes die hetzelfde probleem ervaren.

De benzine wordt, indien je niet elektrisch rijdt, rondgepompt door het systeem en gaat voor een klein deel door de injectoren en voor een groot deel terug naar de tank. De benzine warmt op (fungeert ook voor koelmiddel van de injectoren) en zet dus uit. Warme dag, veel uitzetting, afkoeling 's nachts; minder volume en blijkbaar net onder een kritisch meetpunt. Tsja, deze ervaring geeft je dus inzicht dat je bij nog 110 km te gaan toch langs de pomp moet rijden (of zorgen dat je batterijtje vol zit). En de kwaliteit van de boordcomputers is ook niet meer wat het geweest is. Bij m'n Hyundai's staat/stond in het boekje dat het 'slechts ter indicatie is', maar dat is logisch, Koreaanse rommel.

Gullwing zei:
LV350e zei:
Herkenbaar:

Wat dan?

man man man

:D
Bizar. Die dealer heeft nu gelukkig ook weer hardop kunnen lachen bij het biertje na het werk;)

Ik ook! :p, zeer content met de auto's! Auto's blijven auto's die om een reden in een (financieel) hokje moeten passen en daardoor links en rechts bezuinigd wordt om dat te realiseren. M'n i20 diende weinig te wegen, dus besparen op geluidsisolatiemateriaal en dunnere ruiten monteren. Bij de Sebringen speelde dit item niet. De zichzelf tot premium uitgeroepen merken willen vaak trendgevoelig zijn en voorop lopen met de gadgets, struikelen over elkaar heen, waardoor er te weinig tijd is voor gedegen doorontwikkeling. Nu pas roept Merc dat er ook elektrische uitvoeringen van ieder model moeten komen. Vreemd om dan eerst (te vroeg) Hybride uitvoeringen te leveren, welke technisch, door de combinatie, ingewikkelder zijn.

LV350e zei:
Herkenbaar:

Ja, is wel vreemd om dat als gebruiker te ervaren. Los van dat dit technisch misschien wel klopt. Wat gaf de brandstofindicatiemeter (indien je die nog hebt) aan? Zat daar nog 'een beetje beweging in'?

LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Dit lees ik als zijnde dat de auto die nacht niet aan de laadkabel 'gehangen' heeft. Klopt dit?
Zo ja, dan valt mij dat wel tegen.. doel met zo'n auto zou toch moeten zijn om ten alle tijde op te laden waar dat mogelijk is.

durashift zei:
LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Dit lees ik als zijnde dat de auto die nacht niet aan de laadkabel 'gehangen' heeft. Klopt dit?
Zo ja, dan valt mij dat wel tegen.. doel met zo'n auto zou toch moeten zijn om ten alle tijde op te laden waar dat mogelijk is.

Nee natuurlijk niet joh, zo'n auto rijd je toch alleen vanwege de financiele voordelen ;)

Aras zei:
(..)Hebben ze je niet vreselijk uitgelachen bij de dealer?

Ik pak deze quote even, al zijn er meerdere van gelijke strekking.

Ik vind dit juist een teken van 'ouderwets denken'.. de aanname dat LV350e zijn melding in fysiek persoon bij de dealervestiging gedaan heeft..

De melding / mededeling kan toch ook per digitaal medium verzonden zijn?
Lijkt mij juist meer bij de tijd passen én ook iets wat Mercedes graag heeft... gebruikerservaringen..
Dát is toch waar het huidige zakendoen veelal om draait? Talloze bedrijven willen 'onze ervaringen weten'.. etc.. of een duim omhoog ontvangen.. (waarom nooit eentje omlaag? ;))

Durashift zei:
LV350e zei:
Herkenbaar:

Ja, is wel vreemd om dat als gebruiker te ervaren. Los van dat dit technisch misschien wel klopt. Wat gaf de brandstofindicatiemeter (indien je die nog hebt) aan? Zat daar nog 'een beetje beweging in'?

LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Er zit geen gewone analoge meter in die auto, maar hij gaf nog één streepje op de 12 ofzo.

Het is totaal niet relevant of mijn auto aan de lader hangt ja of nee. Begrijp ook niet hoe jij uit mijn post kunt beoordelen dat de auto niet aan de lader hing, maar goed. Je kunt ook ergens zijn waar je de mogelijkheid niet hebt om op te laden, en dan sta je daar met een lege accu en zonder brandstof. Althans, volgens de boordcomputer.

Maar ik begrijp uit meerdere reacties hier dat ik wel achterlijk zal zijn en dat het de normaalste zaak van de wereld is dat de benzinemeter van een auto van >Eur 60k volstrekt onbetrouwbaar is. Blijkbaar is BMW de enige fabrikant die wel weet hoe het moet.

Lycan_Capri (TSC) zei:
durashift zei:
LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Nee natuurlijk niet joh, zo'n auto rijd je toch alleen vanwege de financiele voordelen ;)

Natuurlijk wel, waarom zou je hem niet opladen? Het is voordeliger, stiller, beter voor het milieu, comforabeler en sneller. Begrijp nooit waarom mensen denken dat dit soort auto's niet opgeladen worden.

Maar dat doet niets af aan de problemen met de C350e. Dealer heeft aangegeven het probleem niet te herkennen (vreemd, hier op het forum zijn al 3 personen met hetzelfde probleem) en wil het wel uit gaan zoeken. Ben ik de auto wel een paar dagen kwijt.

LV350e zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
durashift zei:
LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Natuurlijk wel, waarom zou je hem niet opladen? Het is voordeliger, stiller, beter voor het milieu, comforabeler en sneller. Begrijp nooit waarom mensen denken dat dit soort auto's niet opgeladen worden. .

Heel simpel; ik ken persoonlijk meerdere mensen die puur vanwege de financiele voordelen een PHEV hebben gekocht

Lycan_Capri (TSC) zei:
LV350e zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
durashift zei:
LV350e zei:
Wat dan?
(..).

Natuurlijk wel, waarom zou je hem niet opladen? Het is voordeliger, stiller, beter voor het milieu, comforabeler en sneller. Begrijp nooit waarom mensen denken dat dit soort auto's niet opgeladen worden. .

Heel simpel; ik ken persoonlijk meerdere mensen die puur vanwege de financiele voordelen een PHEV hebben gekocht

Uhh, logisch toch? Dat heb ik ook gedaan. Je betaalt nl. minder wegenbelasting én je rijdt voordelig elektrisch (mits je afstanden niet te lang zijn).
Dat is goedkoop én beter voor het milieu. Daarnaast laad je nog wat bij gedurende de rit (uitrollen / afremmen) wat vaak weer voldoende is om een stukje file elektrisch te rijden. Het bijtellingsbedrag is niet veel lager dan een 14% Peugeot 308 ofzo dus dat argument vind ik maar onzin.

Wel vreemd dat jij zo'n vooroordeel hebt over hybride rijders. Hier op de zaak rijden er wel 10, die allemaal zowel thuis als op de zaak de auto netjes opladen. Ook om mij heen hoor ik werkelijk nooit dat mensen hun PHEV niet opladen. Misschien moet je eens in zo'n auto gaan rijden en zelf ervaren wat de voordelen zijn van elektrisch rijden.

LV350e zei:
(..)

Het is totaal niet relevant of mijn auto aan de lader hangt ja of nee. Begrijp ook niet hoe jij uit mijn post kunt beoordelen dat de auto niet aan de lader hing, maar goed.

Dat beoordeel ik niet, ik denk aan de mogelijkheid en vraag het aan jou ter verificatie. Zoals ik erbij schrijf 'zoals ik het lees'..
Want, jij schrijft dat de auto de volgende ochtend de melding geeft (vrij vertaald) rij elektrisch , benzine brandstof is op.. en jij 'kon gelukkig nog laden'..

Zoals het het nu schrijft.. was dat laatste dus meer 'de auto was gelukkig opgeladen tijdens de nacht'..
Dan vind ik het weer vreemd dat de auto een melding geeft om elektrisch te rijden.. met een volle accu zou hij dat uit zichzelf moeten doen.. tenzij de berijder de aandrijfmodule instelling overschrijft met een persoonlijke keuze..

LV350e zei:
Je kunt ook ergens zijn waar je de mogelijkheid niet hebt om op te laden, en dan sta je daar met een lege accu en zonder brandstof. Althans, volgens de boordcomputer.

Eens. Dan resteert niks anders dan 'proberen of de auto het gewoon kan doen op sap en de melding van de boordcomputer negeren.

Durashift zei:
LV350e zei:
(..)

Het is totaal niet relevant of mijn auto aan de lader hangt ja of nee. Begrijp ook niet hoe jij uit mijn post kunt beoordelen dat de auto niet aan de lader hing, maar goed.

Dat beoordeel ik niet, ik denk aan de mogelijkheid en vraag het aan jou ter verificatie. Zoals ik erbij schrijf 'zoals ik het lees'..
Want, jij schrijft dat de auto de volgende ochtend de melding geeft (vrij vertaald) rij elektrisch , benzine brandstof is op.. en jij 'kon gelukkig nog laden'..

Zoals het het nu schrijft.. was dat laatste dus meer 'de auto was gelukkig opgeladen tijdens de nacht'..
Dan vind ik het weer vreemd dat de auto een melding geeft om elektrisch te rijden.. met een volle accu zou hij dat uit zichzelf moeten doen.. tenzij de berijder de aandrijfmodule instelling overschrijft met een persoonlijke keuze..

LV350e zei:
Je kunt ook ergens zijn waar je de mogelijkheid niet hebt om op te laden, en dan sta je daar met een lege accu en zonder brandstof. Althans, volgens de boordcomputer.

Eens. Dan resteert niks anders dan 'proberen of de auto het gewoon kan doen op sap en de melding van de boordcomputer negeren.

Ik laad er auto uiteraard altijd op. Maar het is al duidelijk dat het echt een specifiek probleem voor de C350e. Lees ook: https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=75045&start=120

Dus voor al die mensen met die vreemde reacties hierboven (dealer zou wel gelachten hebben etc.), lees dat maar eens. Of google eens op dit probleem, wij hier in dit topic zijn niet de enigen! Het wordt tijd dat hier eens iets aan gedaan wordt.

Overigens wil ik eraan toevoegen dat het zelfs gevaarlijk kan zijn. Dus als je de auto op reserve parkeert, minimaal 4 uur wacht en weer gaat rijden krijg je de melding dat je alleen nog maar in E-mode kan rijden. Komt de accu onder 10% valt de auto gewoon stil!

LV350e zei:
Misschien moet je eens in zo'n auto gaan rijden en zelf ervaren wat de voordelen zijn van elektrisch rijden.

U ook, immers is een PHEV geen elektrisch voertuig. ;) En of het milieuvriendelijk is waag ik te betwijfelen vanuit well to wheel maar goed.

Maar verder is het natuurlijk wel jammer van de brandstofmeter. Vraag ik mij echter wel af waarom je de auto wegzet met een brandend benzinelampje. Als het lampje aangaat ga je toch tanken? Of ben ik daar te makkelijk in?
Wellicht is het een easteregg of spelletje wat MB speelt. Kijken of mensen het ook op hun accu redden mocht het nodig zijn.

Nico GTR zei:
LV350e zei:
Misschien moet je eens in zo'n auto gaan rijden en zelf ervaren wat de voordelen zijn van elektrisch rijden.

U ook, immers is een PHEV geen elektrisch voertuig. ;) En of het milieuvriendelijk is waag ik te betwijfelen vanuit well to wheel maar goed.

Maar verder is het natuurlijk wel jammer van de brandstofmeter. Vraag ik mij echter wel af waarom je de auto wegzet met een brandend benzinelampje. Als het lampje aangaat ga je toch tanken? Of ben ik daar te makkelijk in?
Wellicht is het een easteregg of spelletje wat MB speelt. Kijken of mensen het ook op hun accu redden mocht het nodig zijn.

Weet je wat pas jammer is? Al die onzin en niet-relevante zaken die verschillende users in dit topic posten. Jullie verzieken het voor de mensen met zo'n auto die er wél graag op een normale manier over willen praten.
Enkele voorbeelden:
- Posten dat je denkt dat ik uitgelachen wordt bij de dealer vanwege het probleem met de brandstofmeter? (wat een rare gedachte trouwens)
- De discussie starten over dat de auto enkel gereden wordt vanwege financiëel gewin, dat mensen met zo'n auto nooit laden, dat ik de auto niet geladen heb de betreffende avond etc. etc.
- Beginnen over dat je maar direct moet gaan tanken wanneer het lampje brandt.
- In twijfel trekken of de auto wel milieuvriendelijk is.

Waarom kan er niet gewoon over het daadwerkelijke onderwerp gediscussieerd worden? Gaat dit altijd zo op het Autoweek forum?

Ik denk dat op vele forums, in onderwerpen, na verloop van berichten / pagina's het onderwerp enigszins gaat afwijken van het openingsbericht..
Dat is in een 'normaal (natuurlijk persoon) gesprek' tussen mensen onderling toch ook zo?

Enfin, er is een maand voorbij.. nog iets gehoord van MB NL omtrent de melding?

Ja, zo gaat dat hier.

Even over die brandstofmeter: hoe nauwkeurig is die, in jouw perceptie? Mijn ervaring met de brandstofmeters van Mercedes-Benz is dat ze niet zo nauwkeurig zijn, maar wellicht is dat bij jou anders.

Staat er in de handleiding overigens niet iets over dit punt? Ik kan me voorstellen dat Mercedes-Benz een waarschuwing in de handleiding opneemt, als dit een kenmerkende producteigenschap is. Enerzijds snap ik dat je dit meldt bij de dealer, anderzijds vraag ik me wel af hoe vaak dit voorkomt. Zeker nu je deze onhebbelijkheid kent, zul je de auto niet meer parkeren zonder voldoende brandstof in de tank.

Terug
Bovenaan