Kilometervreter 2500 - 4000 euro

Hidde 2411217

Net ingestapt
Goedemorgen forumleden,

Mijn rijbewijs is bijna binnen, en nu ben ik mij her en der een beetje aan het oriënteren op diverse autoverkoop sites. Ik zie nu alleen vanwege het gigantische aanbod door de bomen het bos niet meer. Gezien mijn grote kennis van auto's (ahum...:confused:) leek het mij verstandig om jullie raad te plegen! Ik wil uiteraard een betrouwbare kilometervreter aanschaffen, geen kat in de zak.

Handig om te weten:

- Ik ben van plan zo'n 50.000KM p/j te gaan rijden, en dit zo comfortabel mogelijk
- Voorkeur gaat uit naar een wat ruimere auto (D of E-segment)
- Maandelijkse kosten maken me niet zo veel uit, zolang de auto maar betrouwbaar te boek staat
- Lederen (of half lederen) bekleding is een must

Tot nu toe ben ik bij de volgende wagens uitgekomen, graag hoor ik hier jullie meningen en ervaringen over:

- Volvo V70 2.4D/D5
- Volvo V50 2.0D
- Mercedes E 220/270 CDI

Alvast bedankt!
Groetjes, Hidde

HOi Hidde. Van jou lijstje is de V50 fors kleiner dan de andere 2. OVerigens in hou situatie mogleijk wel de beste keus van de 3. Rijdt fijn, de 2.0d is redelijk betrouwbaar en onderhoud en reparaties zullen aardig wat goedkoper uitvallen dan bij de andere 2 auto's. Gezien je beperkte aanschaf budget ga je bij de andere 2 waarschijnlijk niet echt veel btrouwbaarheid vinden ( bij de V50 zit je ook aan de onderkant van de markt te kijken, maar daar is de kans op een fatsoenlijke auto wel groter.

Voor dit budget een E-klasse? Volgens mij zit je dan vooral te zoeken in de categorie ex-taxi's en dergelijke. Aan de andere kant, met drie of vier ton op de teller maakt een halve ton per jaar erbij ook niet zoveel meer uit.:)

Gezien je wensen is een lening misschien een optie? En dan een recente b/ c segment diesel? Voor 3000 euro een e segmenter die betrouwbaar is bij 50.000 per jaar...dat wordt zeuren denk ik.
In combinatie met de te verwachten onderhoudskosten ben je per saldo wellicht beter uit...
E.e.a. moet natuurlijk wel passen in je plannen. Het heeft ook invloed op je maximale hypotheek bijvoorbeeld...

Van deze 3 lijkt mij een Volvo V50 met 2.0 HDI van Peugeot de beste keus, bij de V70 en E klasse kom je met dit budget bij echt hele oude auto's terecht, met hele hoge kilometerstanden waar je enorm op leeg kunt lopen.

De degelijke 2.0 HDI zit ook in de Ford Mondeo als 2.0 TDCI wat een erg goed alternatief is, erg ruim en betrouwbaar, en niet duur. Je krijgt aanzienlijk meer auto voor je geld dan bij Volvo. ( De V70 staat op het zelfde onderstel). Veel mensen denken dat Volvo betrouwbaarder is dan Ford, maar volgens de cijfers is juist Ford betrouwbaarder.

In deze prijsklasse kun je ook kijken naar de Renault Laguna 3 1.5 DCI en 2.0 DCi vanaf 2007, dit is een erg betrouwbare en degelijke auto, erg ondergewaardeerd. De Megane 3 1.5 DCI vanaf 2009 is ook een heel goed en betrouwbaar alternatief.

Of kijk bijvoorbeeld naar een Fiat Croma 1.9 JTD, dit is een zeer comfortabele, ondergewaardeerde en goede auto.

In deze lage prijsklasse blijft het natuurlijk opletten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ga er op deze manier even op proberen te reageren, komtie:

@Arjee, de V50 is nét ruim genoeg. Een veel kleinere auto komt er in ieder geval niet in :D Voor een net exemplaar zou ik mijn budget misschien ietsje verhogen, maar dit komt ook doordat de maandlasten dan uiteindelijk minder zijn dan bij een V70. Ik ga mij zeker even verdiepen in de 2.0D!

@D Elzinga, viel me nog mee hoeveel origineel Nederlands geleverde (non-ex-taxi) E-Klasses er binnen mijn budget te koop staan. Zitten zelfs een paar tussen die redelijk goed onderhouden zijn.

@AutoMaat1, bedankt voor het meedenken maar lenen is voor mij -idd wat je zegt- met het oog op de toekomst niet erg verstandig. Ik ben ook niet van plan de auto meer dan een jaar te houden. Het gaat misschien een beetje krap worden, maar 't is voor mij zeker haalbaar.

@ak2, duidelijke taal, en bedankt voor de suggesties! Naar de Mondeo en Mégane heb ik al gekeken. Ben het met je eens dat dit goede alternatieven zijn, alleen vallen deze qua exterieur voor mij af. Ik weet dat mijn budget niet erg ruim is, maar het oog wil ook wat :p Daarom valt de Croma ook af. Iedereen zijn smaak natuurlijk, maar deze vind ik gewoon enorm lelijk. Ik had niet gedacht dat er zo veel Laguna-aanbod binnen mijn budget zou zijn! Leuk, want dit vind ik dan weer wel een mooi model. Ook hier ga ik mij even in verdiepen.

Wat heb je achter de hand voor onderhoud en reparaties?
Want met dit budget dergelijke auto's kopen is vragen om problemen vaak....
Uiteraard kun je geluk hebben maar je geeft zelf al aan geen verstand te hebben van auto's.
Ondanks dat je de auto dan maar een jaar wil rijden bestaat de kans nog steeds dat er iets kapot gaat voor die tijd.

En misschien niet geheel onbelangrijk maar een auto moet ook wel veilig zijn. Dat er een geldige APK op zit zegt ook niet altijd iets.

Waarom wil je trouwens zo'n grote auto? Heb je kinderen?

Bobslee zei:
Wat heb je achter de hand voor onderhoud en reparaties?
Want met dit budget dergelijke auto's kopen is vragen om problemen vaak....
Uiteraard kun je geluk hebben maar je geeft zelf al aan geen verstand te hebben van auto's.
Ondanks dat je de auto dan maar een jaar wil rijden bestaat de kans nog steeds dat er iets kapot gaat voor die tijd.

En misschien niet geheel onbelangrijk maar een auto moet ook wel veilig zijn. Dat er een geldige APK op zit zegt ook niet altijd iets.

Waarom wil je trouwens zo'n grote auto? Heb je kinderen?

Ik ben van plan zo’n 100 euro per maand aan de kant te leggen voor onderhoud. Is dit een beetje reëel denk je? Ik twijfel erover om een aankoopkeuring uit te laten voeren. Daarnaast neem ik sowieso iemand mee die er verstand van heeft.

Naast dat ik een grotere auto gewoon veel mooier vind is het voor mijn werk als zelfstandig ondernemer ook handig om een ruime auto te rijden. Kinderen moet ik voorlopig nog niet aan denken ;-)

Oei, je durft wel. Een E-klasse diesel voor maximaal 4.000 euro o_O
De eerste bouwjaren van de W211 (E-klasse vanaf 2002) staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. Vanaf modeljaar 2004 wordt het wel iets beter. Pas vanaf de facelift in 2006 zijn er kwaliteitssprongen gemaakt. Tip is dus, zoek een W211 van na de facelift.

Helemaal aan de bovenkant van je budget vind je deze:

1280x960.jpg

Persoonlijk zou ik dit nooit aandurven. Zoals eerder gezegd, je kan er qua kosten echt op leeglopen. Verder is 100 euro per maand wel erg mager om te reserveren voor onderhoud. Misschien red je dat bij 20.000km p/jr maar bij jouw jaarkilometrage zou ik zeker het dubbele reserveren.

Welke auto's heb je zelf gevonden? Kan je daarvan de linkjes delen? Op basis van de E-klasse kom ik er niet veel tegen (of je moet voor ouder dan 2002 gaan kijken maar dan wordt het nog risicovoller).

Denk dat je met 100 euro per maand aan onderhoudskosten echt veel te laag zit. Ik zou met een D- of E-segment Diesel EN Mercedes/Volvo eerder uitgaan van 200 euro per maand of zelfs meer bij 50.000 km per jaar, zeker voor het eerste jaar dat je de auto hebt. Je rijdt bijvoorbeeld binnen 2 jaar al 4 banden af met dit kilometrage, enig idee hoeveel je dat al kost voor een D-segmenter? Oudere diesels met hoge kilometerstanden worden vaak afgedankt zodra er hogere onderhoudskosten aan zitten te komen - en dat zijn vaak grapjes van zo 1000-1500 euro of nog meer per geval, buiten het reguliere onderhoud om. Met 50.000 km per jaar is de kans heel groot dat je deze gaat tegenkomen! Dubbelmassavliegwiel, turbo, verstuivers en wat nog meer, als je pech hebt krijg je alles in een paar jaar tijd en het kost je duizenden euro's.

Ik zou zelf 50.000 km niet in zo'n oude auto doen, zeker niet in een D- of E-segmenter, dat is alleen leuk als je weinig rijdt en dat het niet erg is als je deze een paar dagen moet missen als die bij de garage staat. Dan zou ik eerder een auto nemen van een wat later bouwjaar en lagere km-stand als die keuze er is en één die simpeler is qua techniek en goedkoper in onderhoud. Minder kijken naar het uiterlijk, maar naar wat het kost om de auto op de weg te houden. Want op bijvoorbeeld een Volvo kun je compleet leeg lopen als je pech hebt.

Risicovol idee dit soort auto's met dit budget.

Waar ik me nog het meeste "zorgen" om maak is de opmerking omtrent onderhoud.

Ik ben van plan zo’n 100 euro per maand aan de kant te leggen voor onderhoud.

Als ik dit heel letterlijk neem ga je dus sparen voor het onderhoud en zou je na 1 jaar een Euro 1.200 beschikbaar hebben voor onderhoud.
Wat als er na 1 week een reparatie om de hoek komt kijken van 1.500 Euro?

Ik snap heus de voorkeur wel voor een dikke bak maar bij een oude dikke bak rijden voor dit budget horen vaak ook dikke rekeningen, achterstallig onderhoud, pech, ouderdom, gewoon slijtage, je bent hoe dan ook flink aan de beurt als er iets kapot gaat.

Total Loss zei:
Risicovol idee dit soort auto's met dit budget.

Waar ik me nog het meeste "zorgen" om maak is de opmerking omtrent onderhoud.

Ik ben van plan zo’n 100 euro per maand aan de kant te leggen voor onderhoud.

Als ik dit heel letterlijk neem ga je dus sparen voor het onderhoud en zou je na 1 jaar een Euro 1.200 beschikbaar hebben voor onderhoud.
Wat als er na 1 week een reparatie om de hoek komt kijken van 1.500 Euro?

Ik snap heus de voorkeur wel voor een dikke bak maar bij een oude dikke bak rijden voor dit budget horen vaak ook dikke rekeningen, achterstallig onderhoud, pech, ouderdom, gewoon slijtage, je bent hoe dan ook flink aan de beurt als er iets kapot gaat.

Je kan met dit budget wel een kilometervretertje rijden. Ik heb nu een Renault Clio waarmee ik op werkdagen vaak genoeg 300 km heb gereden. Hiervoor had ik een Peugeot 106, die had wat reparatie nodig (nieuwe radiateur en upgrade koelsysteem) maar is daarna ook ingezet voor dagelijks bijna volgas dik 200 km scheuren.

Echter, jij noemt hier enkele luxe directiebakken op. Auto's waarvoor de werkplaatschef alvast de koffie en het gebak voor je klaar zet. En dat bedoel ik niet vervelend maar - bijvoorbeeld - ik betaalde voor een Toyota Camry V6 ieder beurtje zeker 600 euro terwijl de 106 soms beneden de 200 bleef. Ook in brandstofverbruik scheelt het (uiteraard).

Mijn twee centen: neem een klein gebaksdoosje en ga daar mee rijden. Een Aygo, een Seicento, een Clio, een Twingo, een Corsa, een Up, een Polo.... Er is genoeg te scoren voor een paar kromme muntjes. Dan heb je genoeg aan die honderd euro per maand en je betaalt minder voor rbandstof.

P.s. Een kleine diesel is soms echt spotgoedkoop.

6jr een V70 benzine gereden en fatsoenlijk onderhoud gegeven. Kosten onderhoud waren zo'n 2k/jr bij 25kkm/jr maar daarbij geen gekke reparaties gehad, wel automaat laten spoelen e.d. en ze lusten wel wat rubbertjes, draagarmen en sensoren. Een diesel kent hogere onderhoudskosten en een D5 is niet helemaal probleemloos, heeft bij dit budegt ongetwijfeld achterstallig onderhoud (distr. riem, onderstel) en ben je aan de beurt voor bijv een automaatrevisie ben je op zijn minst een 2,5-3k verder, TL dus. Datzelfde geldt voor kat, roetfilter e.d dieselongein. Voor 50kkm/jr wil je een betrouwbare auto hebben, een V70 in goede staat is een fijne een aardig betrouwbare auto maar dat kost je meer dan die €100,- p/mnd waarbij je waarschijnlijk de grootste kosten krijgt kort na aanschaf.

In deze prijsklasse zijn auto's zoals de Renault Twingo en Clio 1.5 DCI en Citroen C3, DS3 of Peugeot 208 1.6 HDI wel hele goede opties om veel goedkope kilometers per jaar te rijden. De onderdelen zijn meestal ook heel goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.

Mijn eigen ervaring met een Renault Laguna 3 op benzine was dat deze heel goedkoop in onderhoud was. Tussentijds ging er vrijwel niets kapot en kwam een maal in de 30.000 km of 2 jaar in de garage, de beurt zat meestal onder de € 400,00. Een diesel is natuurlijk wel wat duurder in onderhoud.

Van mensen die een Volvo V70 op diesel reden begreep ik wel dat deze duur was in onderhoud en reparaties, ik denk dat je er met € 100 per maand zeker niet komt.

Je koopt oude auto's reserveer dus genoeg voor dure tegenvallers.

Misschien is de Fiat Bravo met 1.9 JTD en 1.6 JTD nog een goed alternatief, ondergewaardeerd auto, let wel even op of de versnellingsbak geen bijgeluiden maakt, en of alle elektrische zaken werken. Dat zijn bekende zwakke plekken van deze auto.

Hidde 2411217 zei:
Ik ben van plan zo’n 100 euro per maand aan de kant te leggen voor onderhoud. Is dit een beetje reëel denk je? Ik twijfel erover om een aankoopkeuring uit te laten voeren. Daarnaast neem ik sowieso iemand mee die er verstand van heeft.

Nee absoluut niet. En het echte probleem, dit hele plan is niet reëel.

Je kan in deze klasse geen goede auto kopen voor dat geld. Zo simpel is het. Goede auto's zijn duurder, de auto's die wel aangeboden worden hebben meestal nog ongeveer het aanschafbedrag aan reparaties nodig.
Het waren ooit hele dure auto's, met bijbehorende kosten. De onderdeel prijzen dalen natuurlijk wel wat in de jaren, en kan je natuurlijk aftermarket kopen. Maar een hoop dingen blijven gewoon duur. En vaak is de prijs van het onderdeel ook niet zo het probleem, maar de uren.
Zo'n auto kopen kan best interessant zijn, als je er zelf verstand van hebt, of een goede beunhaas kent.

En je heb je rijbewijs nog niet, maar je weet wel dat je 50K per jaar gaat rijden? Hoe weet je dat? Overschat je dat niet gigantisch? En dan denk ik dat je jonger bent? Of valt dat wel mee? Kijk ook eens wat de wegenbelasting en verzekering kost. Want zeggen dat de maandelijkse kosten niet uit maken, terwijl het budget voor de auto zo beperkt is vind ik een beetje bijzonder. Onderschat die kosten ook zeker niet. Kan je gewoon berekenen.
Deze kilometers willen rijden in een auto van dit budget is ook een beetje een bijzondere. Als je zo veel gaat rijden, is er toch ook wel wat meer budget?

Dan heb je ook nog het punt van zo'n grote auto rijden met een net nieuw rijbewijs, dat is ook niet zo handig. Een kleine auto is meestal veel overzichtelijker, en je zit natuurlijk minder snel ergens tegenaan.

Al met al, spaar nog een tijdje door, of neem een kleinere auto. Je hoeft er natuurlijk ook niet meteen jaren mee te gaan rijden. Begin met een klein autotje, krijg je een idee over de kosten, of je echt zo veel rijd, en bevalt het echt niet koop je iets groters.

Wow! Oké, duidelijk. Dan ben ik toch blij dat jullie heb geraadpleegd. Ik had me dus anders enorm verkeken op de onderhoudskosten. Volvo en Mercedes zijn dus relatief duur in onderhoud, maar hoe hoog liggen die kosten bij een Laguna (2.0 DCI)? Het moet toch echt minstens een D-segmenter zijn. Kleiner is i.v.m. mijn werk gewoon totaal niet handig.

@Skeep, deze E220 CDI sprak mij bijv. wel aan. Lage kilometers, origineel Nederlands en nog maar 2 eigenaren gehad. Toevallig had ik die in Balkbrug ook in mijn lijstje staan. Daarnaast staan deze en deze V70's, deze V50 en deze Laguna ook in mijn lijstje.

@AnnoNu, banden zou ik apart doen, dus deze heb ik niet meegerekend. Was misschien handig geweest als ik dat er even bij had gezegd. Ik probeer ook niet al te veel naar het exterieur te kijken, maar ik weiger om in een auto te rijden die ik zelf gewoon rondweg lelijk vind (een Croma bijv.).

@rke, een kleine diesel kan idd ook erg leuk zijn, maar dat zou betekenen dat ik altijd 2/3x op en neer zou moeten rijden wegens gebrek aan ruimte. Niet erg efficiënt lijkt me, haha. Het is nu eenmaal niet anders.

De V50 staat op het onderstel van de Ford Focus, een C segmenter. Terwijl de prijs wel D segment was

Ik heb 9 jaar lang een Laguna 3 gehad op benzine, die was erg goedkoop in onderhoud, en zeer betrouwbaar. Je voorbeeld is echter een diesel met 3 ton op de teller, de betrouwbaarheid staat of valt wat er aan gedaan is. De 2.0 DCI is een fantastische en zeer degelijke motor, een 1.5 DCI is echter wel duidelijk goedkoper om te rijden.

Let even op deze Laguna staat midden in de zomer nog op winterbanden, en de wielen zijn niet orgineel Renault. Waar is de orginele set zomerbanden en wielen ?

Van afstand kan ik niet beoordelen wat de beste koop is, dat voel en hoor je o.a. tijdens de proefrit.

Lenen zou ik zeker niet doen.

Ik zou in jouw geval kiezen voor een Renault Clio DCI.

Dat is een betrouwbare diesel. Kies iets uit waarbij je genoeg budget over hebt voor een dure reparatie. Mijn ervaring is dat zeker van die leeftijd veel auto's worden gedumpt zodra er hoge kosten komen. Als het meevalt is dat mooi, doet dat het niet kan je de factuur betalen zonder zorgen.

Zelf koop ik ook auto's in dit budget, dat kan prima. Houd er wel rekening mee dat premium merken zoals Mercedes, BMW en Audi duur zijn in onderhoud.

Zelfstandig ondernemer, geen kinderen...is grijs kenteken geen optie? Scheelt een hoop mrb...
Voorbeeldje:
https://www.autowereld.nl/kia/sportage/2-0-crdi-executive-hr-clima-stoelverwarming-34879329/details.html?_ga=GA1.2.516256561.1624303642
Een berlingo/ caddy zijn er nog veel meer, en wellicht verstandiger. Maar gok dat dat je smaak niet is...?

Ja ik kan zo niet ruiken wat voor werk je doet maar is een VW Caddy bijvoorbeeld geen optie?
Dan heb je ook zeeën van ruimte en rij je nog relatief goedkoop omdat de techniek wat eenvoudiger is .

Een andere optie is een compacte B segment auto met trekhaak, en dan als het nodig is gewoon een aanhanger huren of als het regelmatig is kopen.

Hidde 2411217 zei:
@Skeep, deze E220 CDI sprak mij bijv. wel aan. Lage kilometers, origineel Nederlands en nog maar 2 eigenaren gehad. Toevallig had ik die in Balkbrug ook in mijn lijstje staan.

Mooi exemplaar heb je gevonden echter wel uit de eerste bouwjaren. Check even onderstaande video dan begrijp je waarom het risicovol is.

V70 voor dit aankoopbudget lukt wel. Kijk echter niet naar km stand, maar naar algehele staat van de auto en de onderhoudsgeschiedenis. Dat moet goed zijn. Let bv op of de distributieriem op tijd is vervangen en bij een automaat of de bakolie regelmatig is vervangen.

Eventueel een classic op lpg kan ook prima.

Mijn Volvo historie:
850 glt 20V was een miskoop. De vorige eigenaar had het lpgsysteem vernaggeld

S602.4T 235000->385000 gereden

V70 D5 euro 4 293000 -> 480000 gereden

S70 2.5 10V 460000-> 740000 gdreden

V70 D5 euro 3 460000-> 600000 gereden

Huidige V 70 D4 gekocht bij 215000 nu op 240000

Je onderhoudsbudget is wel wat aan de lage kant. Ik rijd gemiddeld 55k km per jaar en ben ongeveer €2000 per jaar kwijt aan onderhoud.

Kijk even op een forum van bv volvo of mercedes.
Misschien is er daar iemand die er eentje aanbied.
Wat dikke diesels moet je van liefhebbers of huidige eigenaren kopen, niet van handelaeren.
Mijn keuze: een V70 D5 voor de facelift, dan heb je iig geen EGR geneuzel.

@Hidde:
Uit nieuwsgierigheid; wat is de status? Heb je iets aan bovenstaande info gehad?

Waarom geen Skoda Octavia 1.9 diesel. Zeer betrouwbare auto,s met een zeer goed en probleemloos dieselblok. Heb daar jaren zonder problemen in gereden en beviel uitmuntend. Het 1.9 diesel blok is een heel betrouwbaar blok wat naar mijn weten geen echte problemen kent.

Hidde 2411217 zei:
Ik ben van plan zo’n 100 euro per maand aan de kant te leggen voor onderhoud. Is dit een beetje reëel denk je? I)

Reken op zeker 250 euro per maand, en zorg dat je dan minstens 12x250 achter de hand hebt voordat je de auto koopt. Groot onderhoud wacht niet totdat jij voldoende gespaard hebt.

R Wolters zei:
Reken op zeker 250 euro per maand, en zorg dat je dan minstens 12x250 achter de hand hebt voordat je de auto koopt. Groot onderhoud wacht niet totdat jij voldoende gespaard hebt.

Ik had voor de grap berekend wat zo'n Volvo V70 2.4D ongeveer aan diesel zou kosten in de maand, bij 50K per jaar.
Dat is gewoon 300 euro in de maand aan diesel!

Zoals ik al eerder zei, denk dat TS de kosten onderschat, en de kilometers veel te hoog inschat.

Terug
Bovenaan