Kikker in de aygo?

niek 2563472

Net ingestapt
Dag autoliefhebbers,

Hopelijk staat mijn vraag in de juiste categorie, maar ik waag toch een poging.

Enkele tijd geleden een Toyota Aygo gekocht en momenteel loop ik tegen een probleempje aan. Tijdens het rijden (vooral tijdens het schakelen in de eerste 3 versnellingen) hoor je een vreemd geluid, het lijkt op een kikker. Zoektocht op internetfora geven wisselende berichten (van een kapotte motor tot een kapot veertje). Daar word ik dus niet veel wijzer van. De lokale garage hier geeft aan dat het gewoon normaal is, maar dat lijkt mij sterk. Als de auto stationair draait en ik tot de 3000 toeren gas geef hoor ik het niet, waardoor ik (denk ik) de waterpomp uitsluit.

Herkent iemand dit probleem? En zo ja, wat was de oorzaak?

Bedankt alvast.

Groeten,
Niek

je bedoeld dat squeek geluid?

Lijkt me een restrictie in de inlaat en die kan er ook gewoon standaard in zitten. Maar het kan ook zoiets simpel zijn als een klem die niet goed vastzit of een carter-ontluchting die losgeschoten is.
Of gewoon een enorm vuil luchtfilter.

Is het niet gewoon het typische 3 cilinder roffeltje wat je hoort? Ik kan verder niks bijzonders horen in het filmpje.

Hm. Afspraak bij dealer gemaakt voor aanstaande vrijdag.

Grote kans dat het kantelende zuigers zijn, schijnt een bekend fenomeen te zijn bij de aygo. Keuze is of laten maken (duur geintje) of net zo lang doorrrijden tot de motor het begeeft... ze schijnen er lang mee te kunnen doorrijden..

Wellicht vrijdag meer info.

Bij de Aygo die we hebben gehad, hadden we kantelende zuigers dan hoor je het geluid het meeste bij koude motor. Als de motor warmer wordt dan hoor je het aanzienlijk minder. Het olieverbruik was hoog, maar de auto hebben we 5,5 jaar geleden verkocht en rijdt nog steeds.

Met deze auto hebben we ook een gescheurd uitlaatspruitstuk en een gescheurde katalysator gehad, als je dit geluid vooral hoort bij gas geven dan zou het hier vandaan kunnen komen, het kan ook een breuk in de pijp zelf zijn, Toyota gebruikt ook wel erg weinig ophangpunten.

Toyota vraagt voor sommige onderdelen zoals de katalysator de absolute hoofdprijs, we hebben toen voor imitatie gekozen.

Vrijdag weet je meer.

Bij de garage geweest en het blijken kantelende zuigers te zijn. Schijnt een bekend fenomeen te zijn bij de Toyoya aygo's. Oplossing is om het blok te reviseren, maar dat is een duur grapje. De monteur gaf aan dat ze er oud mee kunnen worden, alleen ze gaan op den duur meer olie verbruiken. Bij stationair draaien hoor je het nog niet, zodra dat wel het geval is gaat het de verkeerde kant op. Zelf heeft hij het geluid al heel vaak voorbij horen komen. Om die reden had hij een goedkope aygo aangeschaft met dat geluid (90k km) en heeft hij doorgereden tot ver boven de 200k km. al die tijd als een zonnetje gedraait, dus ik ga er voorlopig ook nog mee doorrijden.

Advies was om er dikkere olie in te gooien zodat de slijtage minder snel gaat, dus dat gelijk maar gedaan. Verder rijd ik lekker door en hoop ik dat hij het nog een tijdje aanhoudt.

Persoonlijk heb ik de ervaring dat dikkere olie juist meer geluid veroorzaakt bij kantelende zuigers.
Mijn Polo heeft er ook last van. Maar hij is het stilste met de normale voorgeschreven olie er in.

Ze kunnen er inderdaad oud mee worden. Hier staat inmiddels iets meer dan 2,5 ton op de klok. En ik heb niet het idee dat het erger wordt.
Echt olieverbruik hoeft ie er ook niet van te krijgen.

Ik vermoed persoonlijk dat de oorzaak in die aygo/c1/107 blokken komt door vaak korte stukken te rijden waardoor de motor nooit voldoende warm is geworden en dus slecht gesmeerd is geworden. Plus dan het nieuwe rijden (en dat te goed willen doen) Waardoor ze vaak te laag in de toeren worden gebruikt.

En dat is iets waar die kleine stadsauto's veelvuldig voor gebruikt zijn.

Terug
Bovenaan