Kia Ray facelift (KR) nieuw: EV

Rutger DC

Asfaltkampioen
Blijkbaar ontbrak er nog een topic over de vernieuwde Kia Ray, die afgelopen augustus werd gepresenteerd. De Ray is een in 2011 gepresenteerde Mini MPV op basis van een ouder Picanto/i10-platform. Er gelden in Zuid-Korea belastingvoordelen voor auto's met een lengte van minder dan 3600 mm en dus hebben de Zuid-Koreanen een auto met maximale binnenruimte ontwikkeld. Qua concept wijkt de auto daardoor niet erg af van Japanse kei-cars of wat grotere modellen als de Suzuki Solio en Daihatsu Thor/Toyota Roomy.

De Ray heeft vooral een moderner ogend exterieur gekregen. Het interieur is nogal verouderd, al is er wel een nieuw digitaal instrumentarium. De combinatie van een 1.0 benzinemotor met 4-trapsautomaat is op zijn zachtst gezegd niet baanbrekend. De Ray is 3595 mm lang, 1700 mm breed, 1595 mm hoog en heeft een royale wielbasis van 2520 mm.

6829_38470_4114.jpg


6829_38471_434.jpg


6829_38472_434.jpg


Bron: https://www.autotribune.co.kr/news/articleView.html?idxno=6829

2023%EB%8D%94%EB%89%B4%EA%B8%B0%EC%95%84%EB%A0%88%EC%9D%B4_%EC%B0%A8%EB%B4%87%EB%A7%A4%EA%B1%B0%EC%A7%84_%287%29.jpg


2023%EB%8D%94%EB%89%B4%EA%B8%B0%EC%95%84%EB%A0%88%EC%9D%B4%EB%B0%B4_%EC%B0%A8%EB%B4%87%EB%A7%A4%EA%B1%B0%EC%A7%84_%2810%29.jpg


2023%EB%8D%94%EB%89%B4%EA%B8%B0%EC%95%84%EB%A0%88%EC%9D%B4_%EC%B0%A8%EB%B4%87%EB%A7%A4%EA%B1%B0%EC%A7%84_%289%29.jpg


2023%EB%8D%94%EB%89%B4%EA%B8%B0%EC%95%84%EB%A0%88%EC%9D%B4_%EC%B0%A8%EB%B4%87%EB%A7%A4%EA%B1%B0%EC%A7%84_%2813%29.jpg


Bron: https://chabotmagazine.com/posts/3351

Huidig model (facelift, sinds 2017):

201803290821729711_1.jpg


201803290821729711_5.jpg


201803290821729711_6.jpg
 
Ik wilde hem al aandacht geven in het zuid Korea topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,6078839

Als je zin en of tijd hebt, mag je hem daar ook wel inzetten :)
 
Heb er in korea wel eens een paar keer in gezeten. totaal niet mijn type auto maar ergens ook wel weer geinig.

zit er geen CVT in? staat mij vaag iets van bij namelijk. zoiets zal in nederland ook nog wel eens prima kunnen verkopen aangezien er amper echt ruime auto's zijn in dit segment
 
AsconaGT zei:
Heb er in korea wel eens een paar keer in gezeten. totaal niet mijn type auto maar ergens ook wel weer geinig.

zit er geen CVT in? staat mij vaag iets van bij namelijk. zoiets zal in nederland ook nog wel eens prima kunnen verkopen aangezien er amper echt ruime auto's zijn in dit segment

Volgens mij zit er in de elektrische uitvoering een cvt automaat en in de benzine een 4 traps, volgens mij is dat meer Japans om cvt automaten te proppen in hun kleinere segmenten, en de Japanners die hier werden gemaakt kregen vaak een half automaat aygo, colt , yaris 2 en Swift 1.3.
 
Ja er was een versie met een CVT van 2012 tot 2017: https://ko.wikipedia.org/wiki/%EA%B8%B0%EC%95%84_%EB%A0%88%EC%9D%B4
 
In Korea heb ik in vele auto's gezeten en sommigen gereden, zover ik heb ervaren zijn alle personenauto's automaat en vrijwel allemaal ook CVT. Ook De Koreaanse versie van de Opel Karl (chevrolet spart) zijn allemaal CVT, maar ook de Picanto (morning) is allemaal CVT, daar waar hier vaak word gekozen voor een halfautomaat of volautomaat in het zelfde model. Ook de grotere auto's zoals een grandeur en veracruz zijn cvt.
 
Grappig ding. Hoe duur zou zoiets zijn in NL? Met het vertrek van het A-segment zou hier toch wel markt voor zijn? Als EV mag ie hier zo voor de deur hoor!
 
Barri zei:
Grappig ding. Hoe duur zou zoiets zijn in NL? Met het vertrek van het A-segment zou hier toch wel markt voor zijn? Als EV mag ie hier zo voor de deur hoor!

Wat mij betreft had de spark hier gewoon verkocht worden naast de karl.
 
Nu ook weer als EV, met accucapaciteit die is verdubbelt en indrukwekkende snellaadtijden voor het segment.

2024_kia_ray_EV_01.jpg


2024_kia_ray_EV_05.jpg


2024_kia_ray_EV_02.jpg


Powered by a 32.2 kWh LFP battery and improved aerodynamics, the new electric entry-level car can travel 205 km (127 mi). If you’re traveling in the city, that number bumps up to 233 km (144 mi). The Ray EV’s electric motor has 64.3 kW (86 hp) maximum output and 147 Nm max torque.

Although it may not seem like much compared to larger EVs in the US, these figures are up 15% and 55%, respectively, compared to the gas-powered Ray.

With a 150 kW fast charger, the Ray EV can charge from 10% to 80% in 40 minutes, while a 7 kW slow charger would take six hours to go from 10% to 100%.

For the first time in Korea’s compact car class, the vehicle includes an electronic brake and an electronic parking brake.

All seats can be folded flat, enabling a wide-open interior space to make it even more convenient for traveling or business. In addition, a dedicated “utility mode” allows the vehicle’s electric devices, such as the air conditioning and audio, to be used for an extended period while not driving. This can be useful for camping, resting, or working.

The new 1-seater Ray EV starts at 27.35 million won ($20,500), with several different passenger options. These include:

Kia Ray EV trimCostUSD
4-seaterLight: 27.75 million won
Air: 29.55 million won
$20,836
$22,187
2-seaterLight: 27.45 million won
Air: 27.95 million won
$20,611
$20,986
1-seaterLight: 27.35 million won
Air: 27.80 million won
$20,536
$20,873

 
Terug
Bovenaan