Kia Picanto 2018 uitlezen - Kappa 1.0l MPI-motor (benzine)

Luuk 6304520

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Kia Picanto uit 2018. Zojuist krijg ik een oranje motorlampje meldings storing. Ik heb een Strex OBD Scanner OBD2 gekocht om de melding uit te lezen.

Weten jullie waar ik deze op moet aansluiten onder mijn motorkap?

Hoor graag.

Gr

Die zit vanaf je bestuurdersplaats bezien, links onder de afstelling van je koplampen en de tractiecontrole uit knoppen.

Dank.

Is dat als je voor de auto staat (motorkap open en die naar het motorblok kijkt) rechtsonderin? Ik zie er een aansluiting met een kapje "Diagnosis" op staan, volgens mij is dit hem?

kShvGgM

Hierbij een afbeelding.

Gr

Daar heb ik inderdaad voor gebeld. Echter, deze 7 jaar garantie geldt enkel wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld om de 20K km een onderhoudsbeurt door een KIA-dealer. Helaas is dit door de vorige eigenaar niet gedaan....

Goedeavond allemaal,

Waar kan ik de nokkenaspositiesensor van mij Kia Picanto uit 2018 (Benzine) vinden? Ik heb onderstaand enkele foto's gemaakt waarbij volgens mij de sensoren zitten, ik weet niet welke degene van de nokkenaspositiesensor is. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

YpSSvWY

59r81CH

Y0v0rwc

80D3KDL

wYXGj3m

Dank :)

Hoe heeft u deze foto's zo kunnen weergeven? Het lijkt bij mij alsof die de http-link niet pakt.

Weet u overigens welke de nokkenaspositiesensors zijn?

Ik heb op het plaatje van de links "Afbeelding openen in nieuw tabblad" uitgevoerd en daar de links van gebruikt met "URL van een afbeelding invoegen". Het antwoord op de vraag waar de sensor zit heb ik helaas niet.

Bij de meeste auto's is het een hall-sensor die op het nokkenas-tandwiel zit. Die kun je op deze foto's waarschijnlijk helemaal niet zien. Eerst dus eens wat plastic verwijderen en het kleppendeksel eraf. Dan kun je m links (op de foto) vermoedelijk zien zitten. Al weet ik dat bij deze auto niet met zekerheid.

Als je 1 auto hebt met meerdere vragen, dan hoef je niet voor elke vraag een nieuw topic te openen

Ivanov
AutoWeek Moderator

Op geen van de foto's die je hebt gedeeld laat je de nokkenaspositiesensor zien.

De foto's laten de bobines en de injectoren zien. Nokkenaspositiesensor hoe kom je daarop, heb je hem uitgelezen welke foutcode kreeg je?

Luuk 6304520 zei:
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Kia Picanto uit 2018. Zojuist krijg ik een oranje motorlampje meldings storing. Ik heb een Strex OBD Scanner OBD2 gekocht om de melding uit te lezen.
(..)

Wat deed je besluiten om direct 5 tientjes aan zo'n apparaat uit te geven?

Voor dat geld had de KIA dealer of een goede, universele, garagist met profi testkast en datatoegang tot KIA ook jouw auto wel willen uitlezen + de interpretatie van hetgeen de testkast weergeeft.

Je hebt een oranje storingslampje.. dus niet rood, dus niet acuut.
Wat zijn de klachten die je van motor ervaart .. of zijn die er niet?

Durashift zei:
Wat deed je besluiten om direct 5 tientjes aan zo'n apparaat uit te geven?

Misschien omdat hij niet op een paar dubbeltjes hoeft te kijken, who cares!

Voor dat geld had de KIA dealer of een goede, universele, garagist met profi testkast en datatoegang tot KIA ook jouw auto wel willen uitlezen + de interpretatie van hetgeen de testkast weergeeft.

Zou gewoon service moeten zijn, bij een garage. Maar als ik dat moest betalen om even 5 min. de ecu te laten uitlezen, dan kocht ik ook wel zelf zo'n ding.
Paar weken geleden een officieel mazda/ford 90's diagnose apparaat gekocht voor m'n 626. Niet echt nodig, maar gewoon leuk voor de heb.

Je hebt een oranje storingslampje.. dus niet rood, dus niet acuut.
Wat zijn de klachten die je van motor ervaart .. of zijn die er niet?

Niet accuut idd. maar ik zou er ook zenuwachtig van worden. Bloedhekel aan lampjes die branden als het niet moet en andersom.

Dank voor u reactie. Ik ben begonnen met zoeken naar de sensor. Ik vind de motor niet lekker lopen dus ben bang dat het misschien wel mijn distributie ketting is...

Nico GTR zei:
Op geen van de foto's die je hebt gedeeld laat je de nokkenaspositiesensor zien.

De foto's laten de bobines en de injectoren zien. Nokkenaspositiesensor hoe kom je daarop, heb je hem uitgelezen welke foutcode kreeg je?

Sorry dat ik niet direct de juiste foto's maak. Vandaar dat ik jullie hulp vraag. Hopelijk kunt u me verder helpen.

Terug
Bovenaan