Kia Imagine Concept

Rutger DC

Asfaltkampioen
Kia neemt een performance EV Concept mee naar het Autosalon van Genève.

4yby5lnb9blb_800.jpg

gsnyyr8b7k4e_800.jpg

Kia will unveil a new performance-focused electric concept at the Geneva motor show next month, which the firm says will show its “desire to move forward” with electrification.

The as-yet unnamed car aims to achieve a balance between efficiency, dynamism and usability, according to the Korean company. A preview image of the concept reveals angular body lines, flared wheel arches, a low, wide stance and Kia’s signature ‘tiger-nose’ grille as seen on the Stinger performance saloon.

Minimalist stalks protruding from the A-pillars hint at the use of rear-view cameras in place of conventional wing mirrors, suggesting the model will act as a showcase for technology to arrive on future production Kias.

Gregory Guillame, vice-president of design for Kia Motors Europe, said Kia’s Frankfurt-based design team aimed to design a car that “answered consumer concerns around range, performance, recharging networks and driving dynamism, but one that also gave you goosebumps when you looked at it”.

Kia has not released any information about the concept’s powertrain, but it is likely to feature a variation of the 64kWh motor in the range-topping variant of the e-Niro crossover. This unit produces 201bhp, but could be tuned for enhanced power output at the expense of range.

The Korean company is pushing forward with its strategy to expand its portfolio of electrified production models.

A plug-in hybrid version of the Ceed estate will go on sale in the second half of this year, while the Los Angeles motor show in November last year featured the debut of the new Soul EV compact crossover.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/kia-reveal-performance-ev-concept-geneva

Een beetje lomper dan ik had verwacht (semi-crossover - helft maal de helft), maar alsnog een fraai ding.

Lompe en vreemde auto. Past ook slecht bij het merk Kia. Die twintig smartphones op een rijtje zijn ook een lachertje natuurlijk

Foie Gras zei:
Past ook slecht bij het merk Kia.

Gelukkig hebben de heren en dames bij Kia er meer kaas van gegeten. ;)

Kijk eens, reageren als een echte Roder of Beupel is zo moeilijk nog niet. :T

Je bedoelt te zeggen dat je Kia (en alle Koreaanse automerken) stom vindt, daardoor niet objectief naar auto's van dit merk kunt kijken en vindt dat Kia kleine en goedkope auto's moet blijven bouwen, want anders past het niet in je wereldbeeld.

Rutger DC zei:
Foie Gras zei:
Past ook slecht bij het merk Kia.

Gelukkig hebben de heren en dames bij Kia er meer kaas van gegeten. ;)

Kijk eens, reageren als een echte Roder of Beupel is zo moeilijk nog niet. :T

Je bedoelt te zeggen dat je Kia (en alle Koreaanse automerken) stom vindt, daardoor niet objectief naar auto's van dit merk kunt kijken en vindt dat Kia kleine en goedkope auto's moet blijven bouwen, want anders past het niet in je wereldbeeld.

Cursusje inlevingsvermogen heb je blijkbaar nog steeds niet gevolgd;)
Laat ik het zo zeggen, jij zou zelfs moeten zien dat dit er zonder logo's niet uitziet als een Kia. Dat je een bekrompen wereldbeeld hebt was al duidelijk en behoeft geen verduidelijking, Daewoo.

De Tiger Nose komt terug in de grille én achterruit. Niet alle merken hebben een even helder definieerbare designtaal, steeds meer merken dupliceren hun ontwerpen, dan heb ik er weinig moeite mee als ontwerpers een mooie auto proberen neer te zetten in plaats van een auto die lijkt op wat we al kennen. Toen Renault met een nieuwe ontwerptaal kwam, hoorde je ook mensen roepen dat de (nu oude) Clio totaal niet op een Renault leek en nu weet men niet beter. Ergo; een designtaal kan ook veranderen.

Rutger DC zei:
De Tiger Nose komt terug in de grille én achterruit. Niet alle merken hebben een even helder definieerbare designtaal, steeds meer merken dupliceren hun ontwerpen, dan heb ik er weinig moeite mee als ontwerpers een mooie auto proberen neer te zetten in plaats van een auto die lijkt op wat we al kennen. Toen Renault met een nieuwe ontwerptaal kwam, hoorde je ook mensen roepen dat de (nu oude) Clio totaal niet op een Renault leek en nu weet men niet beter. Ergo; een designtaal kan ook veranderen.

Een designtaal kan veranderen ja, merk-DNA is wat anders. Je gaat me niet vertellen dat dit uitstraalt waar Kia voor staat laat staan dat dit mooi is, maar dat is een andere discussie.
Prima dat je Kia-fan bent, even goede vrienden. Ik ben het alleen niet, en heb daar mijn redenen voor.

Nou, als je goed had opgelet had je geweten dat ik uitermate kritisch ben over de designkoers die Kia de laatste jaren vaart. Ik vind het meeste tegenvallen. De Picanto, Stonic, Sportage, Sorento en Stinger vind ik mooi, over de rest ben ik minder enthousiast. Of saai/saaier dan voorheen of niet kloppende verhoudingen.

Waar staat Kia voor? Kia heeft geen heel duidelijke koers, het is vooral het merk dat voor ieder wat wils heeft. Van kleine stadsauto's tot luxueuze limousines. Van driecilinder tot V8, benzinemotor, dieselmotoren, hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto's. Vanaf 2020 een waterstofauto. Stuk voor stuk van goede kwaliteit en voor een nette prijs. Weinig autofabrikanten hebben zo'n breed aanbod, alleen Volkswagen, Toyota en uiteraard Hyundai kunnen zoveel bieden.

Rutger DC zei:
Nou, als je goed had opgelet had je geweten dat ik uitermate kritisch ben over de designkoers die Kia de laatste jaren vaart. Ik vind het meeste tegenvallen. De Picanto, Stonic, Sportage, Sorento en Stinger vind ik mooi, over de rest ben ik minder enthousiast. Of saai/saaier dan voorheen of niet kloppende verhoudingen.

Waar staat Kia voor? Kia heeft geen heel duidelijke koers, het is vooral het merk dat voor ieder wat wils heeft. Van kleine stadsauto's tot luxueuze limousines. Van driecilinder tot V8, benzinemotor, dieselmotoren, hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto's. Vanaf 2020 een waterstofauto. Stuk voor stuk van goede kwaliteit en voor een nette prijs. Weinig autofabrikanten hebben zo'n breed aanbod, alleen Volkswagen, Toyota en uiteraard Hyundai kunnen zoveel bieden.

Fijn dat je daar eerlijk over bent, siert je(y)
Juist die laatste alinea is wat ik zeg, deze conceptcao past slecht binnen Kia. Waar Kia 'gewoon' auto's aanbiedt die de middelmatigheid in alle opzichten niet ontstijgt, is dit een ongemakkelijk ogend en ongedefinieerd concept. Uitstraling past niet binnen Kia, model kent geen aansluiting bij het gamma, interieur is niet meer dan lelijke luchtfietserij. Ook als Halo-car of image builder is dit het net niet, met dit ding win je geen 'best of show' tussen al het conceptcar geweld op de GIMS. Dan blijft er weinig over...

Foie Gras zei:
Juist die laatste alinea is wat ik zeg, deze conceptcao past slecht binnen Kia. Waar Kia 'gewoon' auto's aanbiedt die de middelmatigheid in alle opzichten niet ontstijgt, is dit een ongemakkelijk ogend en ongedefinieerd concept. Uitstraling past niet binnen Kia, model kent geen aansluiting bij het gamma, interieur is niet meer dan lelijke luchtfietserij. Ook als Halo-car of image builder is dit het net niet, met dit ding win je geen 'best of show' tussen al het conceptcar geweld op de GIMS. Dan blijft er weinig over...

Middelmatigheid? Kia scoort bovengemiddeld met betrouwbaarheid en klanttevredenheid en levert waar voor je geld. Dat het geen aansluiting heeft bij de rest van het gamma komt omdat het een nieuw model is en waarop bovendien het nieuwe merklogo wordt geïntroduceerd. Een halocar hoeft het niet te zijn want daar blijft pas helemaal niks van over, mocht het überhaupt tot productie komen. Deze Image staat waarschijnlijk binnen anderhalf jaar in de showroom, precies op het moment dat de VAG-modellen ook in de verkoop komen, zoals de Skoda Vision iV waar deze Kia sterk op lijkt qua grootte en concept.

Live @ Genève:

dt-geneva-2019-kia-imagine-3-700x467-c.jpg

dt-geneva-2019-kia-imagine-1-700x467-c.jpg

dt-geneva-2019-kia-imagine-7-700x467-c.jpg

dt-geneva-2019-kia-imagine-8-700x467-c.jpg

dt-geneva-2019-kia-imagine-2-700x467-c.jpg

dt-geneva-2019-kia-imagine-6-700x467-c.jpg

kia_imagine_2472f.jpg

kia_imagine_2470d.jpg

kia_imagine_2469c.jpg

Meer foto's:
https://www.digitaltrends.com/cars/kia-bringing-electric-high-performance-concept-to-geneva-show/
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-geneva-motor-show/four-door-imagine-kia-concept-has-performance-focus

Foie Gras zei:
Waar Kia 'gewoon' auto's aanbiedt die de middelmatigheid in alle opzichten niet ontstijgt, is dit een ongemakkelijk ogend en ongedefinieerd concept. Uitstraling past niet binnen Kia (...)

Je bewijst mijn punt. Je vindt dat deze concept uitstraling heeft en dat misgun je Kia om de een of andere gekke reden. Je vindt dat Kia zich moet bezighouden met gewone auto's die de middelmatigheid niet ontstijgen.

Er zijn echter genoeg Kia's die de middelmatigheid ontstijgen, maar dat wil je ook al niet zien. Picanto is misschien wel het beste 'kleintje', de Ceed hoort tot de top van zijn segment (zeker beter in bijna alles dan de Megane, zie vergelijkingstest AutoWeek), de Stinger is niet perfect maar allesbehalve de grauwe middelmaat, de Sportage is qua vormgeving nog steeds een van de meest opvallende crossovers in zijn klasse.

Zucht, dat zeg ik dus juist niet. 'Ongemakkelijk ogend en ongedefinieerd' bedoel ik heel wat anders mee dan 'uitstraling hebben'. Is niet zo moeilijk, misschien volgende keer beter lezen;)
Kia's zijn altijd sober en strak, soms met wat frivools (bijv. vorige Rio, huidige generatie heeft dat minder). Kijk nou eens goed, jij moet toch ook zien dat deze auto uittaling mist en niet bij Kia past?

De vergelijking met de Megane zie ik even niet zo trouwens, volgens mij zitten er meer auto's in die klasse. Daarnaast, als Europese merken het A-segment laten voor wat het is, is het als buitenstaander natuurlijk niet zo moeilijk daar te 'shinen'. Ook de Sportage is trouwens een enorme achteruitgang ten opzichte van het vorige model. Kia en Hyundai maken er een beetje een rommeltje van de laatste jaren. Jammer, want ze waren (met name met de Rio) zo goed op weg.

Terug
Bovenaan