Kia automaat spoelen of niet? (170k km)

Fps Doug

Wegverkenner
We rijden een Kia Proceed 1.4 GT automaat uit 2020. Deze automaat ligt vast in veel meer modellen (en merken?).
De auto heeft nu iets meer dan 170k gelopen.

De automaat heeft denk ik geen gebreken. Héél soms stottert de auto iets met koud starten en daarna kruipend wegrijden. En rond de 45 km/u gaat er soms een beetje lage brom door de auto als ik bijv. een heuvel oprij, maar ik vermoed dat dat meer komt door het vrij vroeg opschakelen wat de automaat doet waardoor de auto net wat laag in de toeren zit.

Is het handig om preventief de automaat te laten flushen? Ik lees wisselende berichten: bijv. of geregeld doen, of juist helemaal niet als de auto al een beetje ervaring heeft. Iemand die er iets zinnigs over kan melden? Wellicht over deze specifieke automaat.

De auto is verder nog behoorlijk netjes en dat wil ik graag zo houden, dus als ik er wat geld in moet stoppen zodat de automaat een langer leven beschoren is, dan is dit geen probleem.

Alvast dank.
 
De olie veroudert en het filter zal langzaam vol komen te zitten met slijtagedeeltjes uit de bak zelf. Spoelen en een nieuw filter is bij jonge auto's geen probleem. De nieuwe olie (met een sterk vuil oplossend vermogen) kan bij oude automaten delen van de vastgekoekte troep losweken, waardoor klonten troep de hydraulische kanalen kunnen blokkeren. Maar 170k km en 4-5 jaar oud is een mooi moment om een keer te verversen en het filter te vervangen! Ik zou het doen!
 
Ik heb nog even verder gegoogled.
Het betreft een DCT 7 transmissie die "drooggeschakeld" zou zijn (ik heb er geen verstand van wat dit precies betekent). Maakt dat nog iets uit t.a.v. het advies om te spoelen?

Online vind ik dit voorbeeld van een Optima, ik vermoed dat die een zelfde bak heeft. Kost nog een aardige duit.
 
Ik weet niet of het flushen veel toegevoegde waarde heeft. Even googelen levert wel wat lagere tarieven op.
 
"Spoelen", van automaten van zo'n jonge auto is weggegooid geld. Bij oude auto's kan het zinvol zijn, maar zie het niet dat er problemen mee op gelost worden. Kans bestaat zelfs dat de problemen juist groter worden !
 
Ik zou niet gaan spoelen maar gewoon een olieverversing en filtervervanging doen.
Vertrouw niet te veel op 'longlife sealing' van fabrikanten.
 
Ik heb nog even verder gegoogled.
Het betreft een DCT 7 transmissie die "drooggeschakeld" zou zijn (ik heb er geen verstand van wat dit precies betekent). Maakt dat nog iets uit t.a.v. het advies om te spoelen?

Online vind ik dit voorbeeld van een Optima, ik vermoed dat die een zelfde bak heeft. Kost nog een aardige duit.
Tja, wij van WC-eend bevelen WC-eend aan.... weggegooid geld dus. Zou ook te gek voor woorden zijn, dat je een automaat iedere 3 jaar moet "spoelen". Slaat nergens op. Het bedrijf "flushed", zal er anders over denken.
Zou ik ook zeggen als ik de directeur ervan was.;)
 
Ik heb de automaat van mijn Volvo een paar jaar geleden bij ongeveer 150k laten flushen. Eigenlijk reed hij prima, maar toch schakelde hij daarna merkbaar beter dus de auto rijdt nu nog fijner. Kosten waren toen 350 euro, achteraf dus geen seconde spijt van gehad.

Maar ja, of voor een ander merk (de automaat in mijn auto is van ZF) ook opgaat, geen idee.
 
Kan een "normale garage" dat doorgaans of moet ie daarvoor naar een specialist?

Tja, wát is de specialist? De specialist in automatische transmissies (of de gerobotiseerde varianten daarop tegenwoordig) of een specialist in een bepaald merk?

Het is misschien wel handig als de werkplaats van jouw keuze toegang tot de fabrieksvoorschriften qua onderhoud heeft zodat er eventueel een specifiek dingetje in het proces beschreven staat. Aan de andere kant: als Kia een 'sealed for life' advies heeft, staat er misschien niks beschreven over de procedure van oliewissel.

Vraag het je garage gewoon of ze transmissieolie en filter willen vervangen, of ze daar ervaring mee hebben. (want je wilt niet het proefkonijn zijn natuurlijk. ;) )
 
Tja, wát is de specialist? De specialist in automatische transmissies (of de gerobotiseerde varianten daarop tegenwoordig) of een specialist in een bepaald merk?
Ik bedoelde een specialist in automatische transmissies.

Mijn auto's krijgen onderhoud bij een universele garage. Zal daar eens informeren als de auto weer een beurt nodig heeft.
 
Je kan "gewoon' de olie aftappen en weer vullen. Bij spoelen wordt er met een apparaat onder een geringe druk olie gevuld en via de aftapplug weer afgevoerd. Door de geringe druk "spoelt" de bak wat beter schoon. De apparatuur om te kunen spoelen kost wel een investering en zal ook terugverdiend moeten worden. Met het spoelen gaat er ook ongeveer het dubbele aantal liters ATF doorheen.

 
Check, weer wat geleerd. Olie verversen zonder spoelen zou een doorsnee garage dus moeten kunnen.
En zo'n filter vervangen is dan vast ook te doen lijkt me.
 
Ik heb een Kia Ceed 1.5 T-GDI met zeventraps DCT automaat.
Ik heb het bedrijf Flushed gevraagd bij welke km stand automaat gespoeld moet worden.
Antwoord: bij elke 55.000km de olie verversen, spoelen kan niet.
Dat is even nieuw voor mij, vraag het nog eens bij een ander bedrijf.
 
Doen! Ik laat het binnenkort bij mijn ZF8HP automaat ook doen. De auto heeft nu bijna 140.000km gelopen en ik wil er graag voorlopig nog wat jaren mee rijden. Ik laat de olie verversen en de bak ook spoelen. Dit zonder gebruik van een reinigingsmiddel! Uiteraard wordt ook het filter vervangen. Kan ik er daarna weer 100.000km mee rijden.
 
Terug
Bovenaan