Rutger DC
Asfaltkampioen
SsangYong heeft de eerste afbeeldingen van de nieuwe kleine crossover Tivoli vrijgegeven. De auto werd intern met de codenaam X100 geduid en krijgt de beschikking over twee 1,6-liter motoren: een benzine en een diesel. De 1.6 benzinemotor heeft een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van tussen de 140 en 150 gram, de 1.6 dieselmotor van tussen de 110 en 120 g/km. Vermogens en prestaties worden pas bekend gemaakt bij de presentatie van de Tivoli begin 2015. Leveringen van de Tivoli starten begin 2015 in Zuid-Korea en medio 2015 volgt de rest van de wereld.
De Tivoli is ongeveer 4.20 meter lang en moet het opnemen tegen een snel uitdijend aanbod van de concurrentie: uit Frankrijk de Citroën C4 Aircross, Peugeot 2008 en Renault Captur, uit Duitsland de Opel Mokka, uit Tsjechië de Skoda Yeti, uit Zuid-Korea de Kia Soul, uit de Verenigde Staten de Ford EcoSport en Jeep Renegade, uit Japan de Mazda CX-3, Nissan Juke en Suzuki Vitara, uit Italië de Fiat 500X, uit het Verenigd Koninkrijk de Mini Countryman en dan moeten er nog diverse verschijnen. Mogelijk komt er ook een sportieve driedeurs als tegenhanger van de Mini Paceman en toekomstige Peugeot 2008 Coupé.
Het platform van de Tivoli is in samenwerking met moederbedrijf Mahindra ontwikkeld, die het ook voor de eigen line-up zal gebruiken. SsangYong Nederland is bijzonder optimistisch over de kansen van de Tivoli:
Nu moet er wel een wonder gebeuren wil SsangYong hier zulke aantallen daadwerkelijk halen, maar het optimisme betekent ongetwijfeld dat men het serieus aanpakt bij SsangYong. Een actuele website zou een goed begin zijn, die is nu zeer achterhaald qua informatie.
De Tivoli is ongeveer 4.20 meter lang en moet het opnemen tegen een snel uitdijend aanbod van de concurrentie: uit Frankrijk de Citroën C4 Aircross, Peugeot 2008 en Renault Captur, uit Duitsland de Opel Mokka, uit Tsjechië de Skoda Yeti, uit Zuid-Korea de Kia Soul, uit de Verenigde Staten de Ford EcoSport en Jeep Renegade, uit Japan de Mazda CX-3, Nissan Juke en Suzuki Vitara, uit Italië de Fiat 500X, uit het Verenigd Koninkrijk de Mini Countryman en dan moeten er nog diverse verschijnen. Mogelijk komt er ook een sportieve driedeurs als tegenhanger van de Mini Paceman en toekomstige Peugeot 2008 Coupé.
Het platform van de Tivoli is in samenwerking met moederbedrijf Mahindra ontwikkeld, die het ook voor de eigen line-up zal gebruiken. SsangYong Nederland is bijzonder optimistisch over de kansen van de Tivoli:
SsangYong Nederland heeft veel vertrouwen in de Tivoli. Ad de Bruijn van SsangYong Nederland laat in een interview met AutoWeek weten dat SsangYong verwacht volgend jaar in totaal zo'n 2.000 auto's te verkopen. Ter vergelijk: dit jaar werden ongeveer 200 stuks verkocht.
Nu moet er wel een wonder gebeuren wil SsangYong hier zulke aantallen daadwerkelijk halen, maar het optimisme betekent ongetwijfeld dat men het serieus aanpakt bij SsangYong. Een actuele website zou een goed begin zijn, die is nu zeer achterhaald qua informatie.


Laatst bewerkt: