Keuzestress tussen 2 Opel Astra's

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik en mijn vrouw zitten te twijfelen tussen de volgende 2 autos:

https://www.benbakkerautos.nl/collectie/opel-astra-sports-tourer-1-0-turbo-105-pk-online-edition-trekhaak-navi-pdc-achteruitrijcamera/
Opel Astra 1.0 turbo Sports Tourer online edition
2018
41000km
15955 euro

https://occasions.autobedrijftjeerdsma.nl/automotive/detail/74/opel-astra
Opel Astra 1.2 Sports Tourer.
2020
77000km
16950 euro

Welke zouden jullie kiezen en waarom?

Zonder linkjes naar de auto's lastig vergelijken en kiezen. Puur op basis van deze info absoluut de nieuwere, aangezien het de 1.2 motor is moet dat een facelift uitvoering zijn waarbij vooral het interieur flink verbeterd is.

Zelf zou ik de witte Opel Astra kiezen uit 2020 kiezen.

Dit is het faceliftmodel met een 1.2motor die meer vermogen en koppel levert, en volgens testen mooier loopt , en heeft ook een moderner infotainment.

En de auto is 2 jaar jonger.

Zelf vind ik wit de auto goed staan.

Nu met linkjes zou ik zeker nog voor de nieuwere gaan, behalve nieuwer is deze ook luxer. Enige wat opvalt is het verschil in voorstoelen, zo te zien heeft bij de nieuwere auto alleen de bestuurderstoel de mogelijkheid tot verlengen van de zitting, nog nooit gezien zo eigenlijk met 2 verschillende voorstoelen. Maar dat hoeft natuurlijk geen punt te zijn, bestuurderstoel is het belangrijkste.

Plussen en minnen per model:

Opel Astra 1.2 Sports Tourer
+nieuwer model, van na de facelift, recenter bouwjaar
+grotere motor, rijdt waarschijnlijk iets soepeler
+zesbak
+automatische airconditioning (temp gescheiden instelbaar L/R, temp en luchtstromen automatisch geregeld, etc)
-Goedkoper infotainment met kleiner scherm en minder fysieke knoppen ( 4.0 Intellink als ik mij niet vergis), wel geschikt voor apple carplay en vermoedelijk ook android auto
-Eenvoudige (niet-AGR) passagierstoel met minder verstelmogelijkheden
-Meer kilometers dan de andere kandidaat

Opel Astra 1.0 turbo Sports Tourer online edition
+Infotainment uitgebreider, intellink navi 900 met groot scherm, met menuknop, werkt zeer prettig; geschikt voor apple carplay, mogelijk ook android auto (even testen!)
+Beide voorstoelen volgens AGR kwalificatie met uitgebreider verstelmogelijkheden en zittingverlenger
+Minder kilometers
-vijfbak
-kleinere motor met iets minder vermogen
-Pre facelift, ouder bouwjaar
-Mechanische airco
-Beschadiging aan stuurwiel (werken de knoppen nog wel?)

De kleur even buiten beschouwing latend, en op voorwaarde dat de beschadiging aan het stuurwiel alleen cosmetisch is, en Android Auto functioneert op het infotainment (maar heb goede van wel), zou ik kiezen voor de oudste van de 2. De nieuwere is net wat kariger qua uitrusting (afgezien van de airco) en heeft meer gelopen. Mogelijk is-ie motorisch prettiger, dat kan ik niet beoordelen. Ik heb zelf wel vaak de 1.0 met vijfbak als leenauto van de garage meegehad en ik vond dat een prima auto met voldoende fut. Zesbak geeft wel net wat meer rust op de snelweg.

Total Loss zei:
Nu met linkjes zou ik zeker nog voor de nieuwere gaan, behalve nieuwer is deze ook luxer. Enige wat opvalt is het verschil in voorstoelen, zo te zien heeft bij de nieuwere auto alleen de bestuurderstoel de mogelijkheid tot verlengen van de zitting, nog nooit gezien zo eigenlijk met 2 verschillende voorstoelen. Maar dat hoeft natuurlijk geen punt te zijn, bestuurderstoel is het belangrijkste.
Dat heb ik wel vaker gezien, bij een aantal Opel optie pakketten zit er alleen een AGR bestuurdersstoel, de bijrijder kant is dan een optie.

Soms vraag ik me af hoe sommige mensen iets stuk krijgen. Hoe krijgen ze nu een gat in de schakelaar op het stuur... Ik zou voor de 1.2 gaan zonder gat in het stuur.
Of voor deze.

@EVV Ik wist dat het bestond en dat het mogelijk was, alleen nu voor het eerst echt op foto's gezien. Ziet er wel wat raar uit, voorkant van bestuurderstoel is recht en steekt wat uit, voorkant van bijrijdersstoel is wat korter en halfrond

De jongste. Ik rijd er zelf in 10 jaar nog geen ton bij, maar tegen die tijd heb ik liever een 12 jaar oude auto dan een 14 jaar oude.

De 1.2 met 6 bak klinkt me ook wat moderner in de oren als de erg kleine 1.0.

EVV zei:
Soms vraag ik me af hoe sommige mensen iets stuk krijgen. Hoe krijgen ze nu een gat in de schakelaar op het stuur... Ik zou voor de 1.2 gaan zonder gat in het stuur.
Of voor deze.
Het doet je afvragen hoe de vorige eigenaar verder met de auto om is gegaan.

De 1.4 in je linkje zou ook eerder mijn keuze zijn. Prima motorisering, toch weer wat lekkerder dan een driecilinder.

Zit geen gat in het stuur, de softlack is hier gewoon losgelaten. Niet fraai en ook redelijk vlot. Vorige eigenaar had vast last van zweethandjes. :)

Terug
Bovenaan