Keuzehulp / mening voor 2e hands auto

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuk autotje. Al een tijdje bezig en heb al veel research gedaan, maar blijf een beetje twijfelen en vind het moeilijk een knoop door te hakken. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen!

Wil hem gebruiken voor:
- Gemiddeld 2 dagen per week naar werk ( 24km heen, 24km terug), vooral snelweg, af en toe file.
- Soms nog voor privé 1x per week
- Misschien een zomervakantie door Europa

Eisen:
- Liever geen gezeur qua onderhoud, dus kijk een beetje naar recente auto's 2017+
- Verbinding voor MP3 / Telefoon voor muziek

Niet vereist, maar wordt ik blij van:
- Automaat is fijn, maar kan ook schakel rijden
- Achteruitrijcamera / navi / cruise

Mijn keuzes voor nu:
1. (logische keuze gezien de kosten en gemak) Kia Picanto (bijv eentje uit 2018, 31.000 KM) voor €10.450. Zuinig en weinig maandelijkse kosten (wegenbelasting + verzekering).
2. (verliefd op het uiterlijk) Fiat 500 (bijv. eentje uit 2019, 4 cilinder uitvoering, 77.000km) voor €12.245. Tussenin qua zuinigheid, maar ook niet duur maandelijks (wegenbelasting + verzekering).
3. (rijdt heerlijk, veilig en betrouwbaar vergeleken met een Fiat) Toyota Yaris, hybride automaat (bijv. 2018, 70.000km) € 16.450. Zuinig qua benzine, maar maandelijks duurder door wegenbelasting + verzekering, dus ook als ie gewoon stilstaat.

Ik vind het lastig om nu de knoop door te hakken omdat ze allemaal wat anders qua voordeel hebben. De Kia is het beste voor mijn portomonee maar is niet 100% waar ik warm van wordt. Die andere 2 wel, maar de Fiat is wat onbetrouwbaar heb ik gelezen (en mijn eigen vorige had ik ook veel kosten aan gehad) en de Yaris is gewoon een hele bak geld + maandelijks meer kosten.. Maar hij rijdt wel heerlijk en voelt veilig met weinig kans op mankementen.

Als jullie nog tips hebben voor deze keuze hoor ik het graag. Suggesties voor een andere auto waar ik naar kan kijken is ook welkom natuurlijk, al zal dat de keuze misschien ook weer moeilijker maken :)

Alvast bedankt voor degene die tijd hebben genomen om dit allemaal te lezen en zijn / haar mening te geven!

Groetjes,

Selina

Een goed onderhouden Yaris moet zeker 20 jaar meekunnen zonder al te veel kosten weet ik uit ervaring. Dus je kunt ook voor een iets ouder exemplaar gaan! Zelfs met een nette Toyota Urban Cruiser moet je nog jaren kunnen doen.

https://occasions.toyota.nl/#Model=urban%20cruiser&Mileage=undefined-140000

Ik had in 1e instantie voorgenomen niet meer als 10.000 uit te geven.. Maar kwam er achter dat de 2e hands auto's flink in prijs zijn gestegen in korte tijd. Dus ik hou nu een beetje rond de 12.000 aan als het echt is wat ik mooi vind (bv die Fiat). Bij de Yaris vind ik 16.500 wel echt veel geld... Maar ik vind hem wel heel mooi en lekker rijden. Dus ik zou zeggen dat dat mijn echte max max is. Voor een andere auto zou ik niet boven de 12.000 willen gaan.

Gezien je gebruik zie ik weinig redenen om extra veel uit te geven aan een duurdere auto, automaat lijkt me ook overbodig bij die paar duizend kilometer per jaar. Verschil in brandstofkosten tussen zuinig en heel zuinig is ook verwaarloosbaar. Ik zou het lekker bij het lagere budget houden en als de Fiat 500 je zo bevalt zou ik daar gewoon voor gaan. Als alternatief voor de 500 kan je nog naar de Opel Adam kijken, voor je budget heb je daar ook hele leuke exemplaren van.

Gezien je wensen en voorkeur lijkt mij de Fiat 500 uit 2019 de beste keus.

Na je slechte ervaring zou ik geen 500 nemen, maar dat is persoonlijk. Als je er toch 1 koopt neem er dan 1 met apple carplay/ android auto.
Wat vind je van een Ford Fiesta?

Zo'n 500 is wel leuk inderdaad. Maar de genoemde Adam is ook leuk en lijkt me net iets lekkerder rijden.
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/opel/m1910862172-opel-adam-1-0-turbo-jam-favourite-airco-carplay-pdc-v-a?correlationId=b5a70c9d-bfa6-47a4-adcc-3fb246baf962>

Maar je moet in elk geval voor een auto gaan waar je iets mee hebt! :)

Frits79 zei:
Nou heb ik niks met een Adam, maar zou ik er 1 kopen dan zo eentje.
Opel Adam S

Maar dan liever wel een "echte" ( origineel Nederlandse auto ) die hebben namelijk altijd WEL de Recaro stoelen ;)

Maar in dit geval is een Rocks uitvoering misschien ook leuk, met canvas dakkie wat open kan.
zoiets dus

Wouw verbaasd me dat je die hebt gevonden! En ja klopt inderdaad. Daar kwam ik ook vandaag achter. Bijna alle Fiat 500's met 4 cilinder rond die prijsklasse en bouwjaar zijn geïmporteerd lijkt het wel..

Die 2 Adams zijn ook leuk! Vooral die gele vind ik een goeie prijs voor wat je krijgt. Het enigste is dat ik het interieur wat heftig vind en ze zijn maandelijks ook duurder, net zoals de Yaris.

Barri zei:
Zo'n 500 is wel leuk inderdaad. Maar de genoemde Adam is ook leuk en lijkt me net iets lekkerder rijden.
<https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/opel/m1910862172-opel-adam-1-0-turbo-jam-favourite-airco-carplay-pdc-v-a?correlationId=b5a70c9d-bfa6-47a4-adcc-3fb246baf962>

Maar je moet in elk geval voor een auto gaan waar je iets mee hebt! :)

Deze is ook heel erg mooi! Leuke kleur en niet te druk van binnen. Thx!

Adam is inderdaad iets duurder in de maand vergeleken met een Fiat 500, maar een Adam is ook echt wel iets meer auto.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar verschil in materiaalgebruik op het dashboard bijvoorbeeld of naar mogelijke opties/uitrusting.
De Fiat 500 is echt een A-segment auto, de Adam is dat wat ruimte betreft ook maar staat op het onderstel van een B-segmenter ( Opel Corsa ) en dat merk je aan alles, auto voelt gewoon veel volwassener aan. Dus is inderdaad iets zwaarder daardoor, maar daar krijg je dus wel ook wat meer auto voor terug.

Mazda 2 of suzuki Swift, https://www.autoweek.nl/carbase/brandstof--benzine/?auto=mazda--2/suzuki--swift&sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&bouwjaar=--2020 beide goedkoop in de wegenbelasting ivm gunstig gewicht.

Hou wel in de gaten dat wanneer je je niet _voor je gevoel _ indertijd tegen mankementen door een dure auto te kopen je véél geld in je zak houdt.

Ik zou gerust een 6 jaar oud beestje met 150.000 km durven kopen. €3000 in een reserve pot die je waarschijnlijk nooit nodig hebt in feite is dit dan je generieke reservepot die je misschien toch al had.

Zolang je boven de €4500 én met garantie koopt zie ik eigenlijk geen problemen die je met een €10-15k auto niet zou hebben.

Of nav boven staande bij een auto van 4.500 krijgt die voor de 2e x een reparatie die een auto van 15.000 euro voor de eerste keer krijgt en beide zijn voor rekening van ts. Vroeg of laat loop je tegen onderhoud aan.

Terug
Bovenaan