Keuze voor aandrijving: Electrisch of Hybride

gast 3266977

Net ingestapt
Ben me aan het orienteren op een andere auto, ik rijd nu een BMW2 Grancoupe 2.0 uit 2023.

IK vraag mij af wat beter is voor mij electrisch of hybride, rijd ongeveer 12k per jaar, ermee op vakantie gaan is geen must.

Als ik voor electrisch ga is het onderhoud een stuk minder dan bij hybride omdat je nog wel steeds de vebrandings motor hebt.

Ook is het gewicht bij hybrde veelal hoger.

Tips en raad zijn welkom.

Lees trouwens ook eerst even dit, want we kunnen nu niks....

Hybride of BEV of kaal ICE is een geloofskwestie geworden. Voor mij begint het met een rekensom: wat rijd ik en wat kost het. En opbasis daarvan keuze of het er eigenlijk wel toe doet.

Als je 1000 kilometer per maand rijdt en stel je verbruikt 6 liter per 100 is dat 60 liter per maand = 120 euro brandstof plus 90 euro mrb.

Als je electrisch gaat, betaal je 15kw per 100 km maal je stroomtarief, zeg 30 cent is 45 euro stroom. Mrb voor een ev of plugin zijn soort van hetzelfde.

Hybrides lijken onzuiniger te zijn op stroom dan volledig electrisch.

Een eigen laadbox met 3fase aanpassing is ca 2000euro. Bij Tesla laad je voor 39ct per kw of 29daluren per kw, dus dat verdien je lastig terug, het is gemak wat je koopt.

Buurman heeft een hybride en daar zie ik soms een verlengsnoer uit de garage liggen.
Voor thuisladen is dat ook een optie. Ietsje langzamer maar die accu is ook kleiner.

Heb nu een stroomabonnement voor 22 cent in daluren. Dan rijd ik dus voor 3.50 euro 100 kilometer.

Laden op straat kost zeg het dubbele van thuis.

Hybride is veel gedoe om ergens tussen de prijs per kilometer op benzine of stroom uit te komen met kans op gebreken aan die experimentele techniek en kwam voor mij niet in aanmerking.

Veel plezier met het kiezen.

Ben me aan het orienteren op een andere auto, ik rijd nu een BMW2 Grancoupe 2.0 uit 2023.

IK vraag mij af wat beter is voor mij electrisch of hybride, rijd ongeveer 12k per jaar, ermee op vakantie gaan is geen must.

Als ik voor electrisch ga is het onderhoud een stuk minder dan bij hybride omdat je nog wel steeds de vebrandings motor hebt.

Ook is het gewicht bij hybrde veelal hoger.

gezien de onderhoudskosten ga ik er van uit dat het een prive aanschaf is?

ik weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar kan nooit meer dan 3 jaar zijn. Nu de grootste afschrijving hebt gehad en weer gaat inruilen kost het altijd erg veel geld. Die paar honderd euro die je maximaal in een jaar gaat besparen ga je nooit terug zien in een EV.

zeker als je nu weer een nieuwe of vrijwel nieuwe auto gaat komen, krijg je weer die klap afschrijving. Er zijn tal van redenen om deze vrij jonge auto weer in te ruilen voor een andere auto / EV. bijvoorbeeld groter, of wat kleiner, een keer wat anders, etc. Maar om de kosten zou ik het zeker niet doen.

Klopt ik heb de auto bijna 2 jaar bij de BMW dealer afschrijving ongeveer 18K bij ander merk loopt het op naar ruim 20k. Het is een erg fijne auto dus ik hou um nog maar ff.
Bedankt

zo dat is een serieuze afschrijving voor een auto uit het premium C-segment.

vanuit kosten oogpunt veruit de meest verstandige keuze.

Hybride of BEV of kaal ICE is een geloofskwestie geworden. Voor mij begint het met een rekensom: wat rijd ik en wat kost het. En opbasis daarvan keuze of het er eigenlijk wel toe doet.

Als je 1000 kilometer per maand rijdt en stel je verbruikt 6 liter per 100 is dat 60 liter per maand = 120 euro brandstof plus 90 euro mrb.

Als je electrisch gaat, betaal je 15kw per 100 km maal je stroomtarief, zeg 30 cent is 45 euro stroom. Mrb voor een ev of plugin zijn soort van hetzelfde.

Hybrides lijken onzuiniger te zijn op stroom dan volledig electrisch.

Een eigen laadbox met 3fase aanpassing is ca 2000euro. Bij Tesla laad je voor 39ct per kw of 29daluren per kw, dus dat verdien je lastig terug, het is gemak wat je koopt.

Buurman heeft een hybride en daar zie ik soms een verlengsnoer uit de garage liggen.
Voor thuisladen is dat ook een optie. Ietsje langzamer maar die accu is ook kleiner.

Heb nu een stroomabonnement voor 22 cent in daluren. Dan rijd ik dus voor 3.50 euro 100 kilometer.

Laden op straat kost zeg het dubbele van thuis.

Hybride is veel gedoe om ergens tussen de prijs per kilometer op benzine of stroom uit te komen met kans op gebreken aan die experimentele techniek en kwam voor mij niet in aanmerking.

Veel plezier met het kiezen.
Qua business case zijn de aanbiedingen van Tesla ook iets om in de gaten te houden. Ik kreeg 2 jaar gratis laden (het was in eerste instanite gelimiteerd tot een aantal kilometer maar dat konden ze niet verwerken dus werd het 2 jaar). Ondanks dat ik een thuislader heb ga ik dus regelmatig bij een supercharger staan zodat Musk mag betalen.

Terug
Bovenaan