Keuze uit 4 stations periode 2010-2012

A

Anoniem

Guest
Privé auto nodig ivm jobwissel en einde lease.
Shortlist:

Ford Mondeo 2.0 benzine
Toyota Avensis 1.8 benzine
Hyundai i40 1.6 benzine
Mazda 6 1.8 of 2.0 benzine

Ontloopt elkaar allemaal niet gek veel qua lasten, verbruik en kofferbak maar welke is nou de betere. Qua bouw kwaliteit, betrouwbaarheid en ook binnenruimte op de achterbank ivm de nodige kinderstoelen etc.

Wat zou jullie voorkeur hebben?

de i40 is er ook met een 2.0

Maar denk dat je qua mondeo de meeste keuze hebt, dan staat er altijd wel meerdere van dichtbij in de buurt.

De Mazda 6 van de 1e en 2e generatie goed checken op roest. 3e generatie loont om budget te verhogen.

Zelf zou ik de Mondeo kiezen. Om de volgende redenen: Veel ruimte, veel auto voor het geld, veel aanbod. En de onderdelen zijn niet al te duur. De 2.0 benzine is een hele goede motor.

Geen van de opties is een slechte keus.

De Mazda 6 is relatief gevoelig voor roest. Die zou ik zelf niet kiezen.

(Er staat op Autoweek ook nog een occasiontest tussen de Toyota Avensis en de Renault Laguna 3. Leuk om te bekijken. Ik heb zelf 9 jaar een Laguna 3 gehad, en kan niet anders zeggen dat dit een zeer degelijke en zeer betrouwbare auto was.)

Goeie tip, de Laguna 3.
Lijken flink goedkoper te zijn ook?

Binnenruimte m.n. op de achterbank vergelijkbaar met de rest?

De binnenruimte in de Laguna 3 is prima, als volwassene van gemiddelde lengte kun je goed achterin zitten. De ruimte is vergelijkbaar met de meeste concurenten. Er zijn grotere auto's in deze klasse, maar je komt in de praktijk niets tekort.

De Laguna 3 is vooral een hele fijne en comfortabele kilometervreter, die erg lekker, stil en stabiel rijdt op de grote weg. De auto is erg goed tegen roest behandeld, je merkt aan de auto dat Renault erg zijn best op deze auto heeft gedaan om een hele goede auto te bouwen (wat gelukt is), om zijn voorganger te doen vergeten. Door zijn voorganger de Laguna 2, die een matige naam had op betrouwbaarheid, koop je de veel betere Laguna 3 voor relatief weinig geld.

Er gaat heel weinig kapot, een van de weinige zwakke punten zijn de achter veren, onderdelen zijn echter heel goedkoop.

Veel succes met de zoektocht.

Als ruimte heel belangrijk is dan is de Honda Accoord generatie 2005 facelift 2008 tot 2011 interessant, de Generatie daarop die van 2011 tot 2015 is al weer minder ruimte. Maar ze vragen er nog stevige prijzen voor. De Civic station moest uiteindelijk het gat opvangen en ondanks dat deze een segment kleiner is , is het echt wel een ruimte wonder, het best te vergelijken met een Skoda octavia.

De Accord is boven budget, of anders gezegd, binnen het budget zie ik ze alleen met dik meer dan 2 ton op de teller en dat is geen optie.

Wat is je maximale budget?
Wat vind je van deze:
1)https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v50-2-0-business-edition-trekhaak-roofrails-xenon-benzine-zwart-0d7af61a-8147-4fd2-90ea-bfa867938071?cldtidx=4&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=1465244877
2) iets te klein? https://www.autoscout24.nl/aanbod/hyundai-i30-wagon-1-6-gdi-i-motion-benzine-grijs-26da73a3-9c98-4878-9db7-78a24cde9ecc?cldtidx=4&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-421354034
3) https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-ceed-cee-d-sw-1-6-gdi-135pk-plus-pack-ecc-cruise-navi-pdc-cam-benzine-bruin-b9c2ddc4-a841-4d0d-86cf-c0e4395f1dcb?cldtidx=16&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-421354034

Dank voor de suggesties maar vind ze te krap of gewoon niet aanspreken.

Gisteren een 2011 Laguna ervaren qua ruimte. Dik voor elkaar, kofferbak wel de kleinste tov Mondeo en Avensis. Daarentegen wel een stuk goedkoper in aanschaf maar wel weer duurder in de wegenbelasting. Keuzes...

Vooralsnog lijkt de Avensis te winnen. Zuiniger, meer kofferbak en minder zwaar. Echter wel duurder in aanschaf en vaak met hogere km standen maar die durf ik wel aan denk ik.

Heb je ze al gereden? De Avensis rijdt echt wel anders dan de Ford. Ook qua rijgeluiden en audio systeem ga je verschil merken.
De Avensis is ook verkrijgbaar met een betrouwbare CVT automaat.

Onderdelen (denk ook aan schade, steenmarters) zijn 4x zo duur bij Toyota dan bij Ford.
Als je een iets jongere Ford koopt, dan kun je de 1.6 turbo nemen, die rijdt stuk zuiniger,veel fijner en blijken betrouwbaar te zijn.

Nu een jaar de Laguna III. Beter wordt het niet. Ruim, stil, comfort. 2.0 16 v. 👌🏻

Kan een Citroën C5 ook?
Citroën C5, voor € 9945
https://www.autotrack.nl/a/citroen-c5-benzine-2010-51589982?utm_id=at005

Meer km en stuk goedkoper
Citroën C5 Tourer 2.0 16V Dynamique / Climate Control / Schu
€ 4.595,00
https://link.marktplaats.nl/m1757687335?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hangt toch zo'n THP blok in?
Kreeg daar het TSI van de PSA groep gevoel bij...

In de getoonde C5 ligt inderdaad de 1.6 THP, deze is wel van na de 1e update met de distributieketting in 2010. Ze kunnen dan nog wel last hebben van vervuiling en een hoog olieverbruik. De 2e update was vanaf productie september 2014, toen waren de kinderziektes/ problemen opgelost.
Een latere 1.6 THP zoals in de 508 is zeker geen verkeerde keus, toen was de motor betrouwbaar.

Mijn eigen ervaring is dat Renault, Citroën en Ford over het algemeen goedkope onderdelen hebben. En deze merken bieden over het algemeen veel auto voor het geld. De Mondeo en Laguna 3 zijn dan ook goede opties. De Avensis is ook een goede auto maar dat weten meer mensen.

Mijn Laguna 3 was opvallend goedkoop in onderhoud en reparaties. Volgens de Enfelse Reliability Index van Warenty Direct is Renault na Suzuki van de nu nieuw verkochte merken het voordeligst in reparatiekosten.

Mijn advies is om vooral ook te gaan rijden, en niet alleen naar de reputatie te kijken. Het is ook heel belangrijk of de auto plezierig rijdt, en natuurlijk hoe er mee om is gegaan.

Veel succes.

Is deze groot genoeg?
Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 CGI BlueEFFICIENCY Busines
€ 9.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1758196569?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 K BlueEFFICIENCY Business
€ 9.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1749409721?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Stuk goedkoper
Renault LAGUNA 2.0 GRANDTOUR 140PK AIRCO PDC
€ 5.900,00
https://link.marktplaats.nl/m1757966690?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Inmiddels enkele auto's gereden en verrassend genoeg hebben de Mondeo's nu de voorkeur.
Zaterdag bij 2 Mondeo's kijken. Te weten een 1.6 en een 2.0.

Iemand hier een mening over? Een 2.0 zal meer verbruiken maar we rijden ook minder dus wellicht streept dat tegen elkaar weg.
Aan de andere kant, als je dan rijd is zuinigheid ook wel fijn zeker omdat het geen 6 bak betreft.
Daarentegen houden we ook van autovakanties ri Duitsland/Oostenrijk/Italie...

De 1.6 is niet zo populair in de Mondeo logischerwijs.

Meningen?

Ga er vanuit dat het hier gaat om de 1.6 zonder Turbo. Eerste wat me opvalt is dat de 2.0 zo te zien ook net in een hogere MRB klasse lijkt te vallen. Proefrit in beide versies zal verder wel uitkomst geven of de 1.6 voldoende is voor jullie gebruik.

Goed dat je het zegt, dacht dat ze nog binnen dezelfde categorie vielen.

Voor de zekerheid nog eens gekeken maar zo te zien heb jij gelijk, denk dat ik eerst bij de sedan/hatchback keek maar het gaat hier om de station.
Dus dan lijken ze inderdaad in dezelfde categorie te vallen. Maar wel iets om goed te checken straks als je echt 2 exemplaren met elkaar vergelijkt ( bouwjaar, uitvoering, automaat, etc, ) kan er allemaal voor zorgen dan auto net een categorie hoger komt te zitten. Al zitten ze hier net boven de 1350 kilo en ga je pas bij de 1450 kilo naar de volgende schijf,

Na veel wikken en wegen toch nog een keer de stoute schoenen aantrekken en morgen bij een Hyundai i40 station kijken...
Wat in mn hoofd bleef rondspoken als groot nadeel is dat de Mondeo's maar 5 versnellingen hebben...

Daarbij komt dat de i40 veel rijker uitgevoerd is dan een Mondeo Titanium. Oa parkeercamera met hulplijnen en het oogt allemaal wat vlotter en frisser.
Bij Hyundai durf ik een iets hogere KM stand ook wel aan icm volledige onderhoudshistorie.

Het is niet makkelijk shoppen in deze klasse op de huidige occasionmarkt iig. Ik heb nog 3 weken om iets te kopen, want dan is de leasert weg.

De Hyundai verbruikt 10% meer bij gelijk vermogen tov Mondeo.
De 2.0 Mondeo verbruikt 20% meer dan de 1.6
Dit volgens spritmonitor.de

Maar dit zijn gemiddelde uit Duitsland, waar je 180 mag rijden met je 2.0

Uit eigen ervaring: het meeste verbruik je in de stad bij korte afstanden. Op vakantie heb je het zelf in de hand en zal het vermogen niet zoveel uitmaken.
5 versnellingen zegt niet zoveel, als het lang versnellingen zijn, maakt het niets uit met een 6v.
Als je ooit een caravan gaat trekken, dan zou ik de 2.0 nemen.
Maar eigenlijk zou ik doorsparen voor een 1.6 Ecoboost of een focus station 125pk Ecoboost nemen (rijdt beter en 50% zuiniger dan de Mondeo 2.0).

De Ford Mondeo, Hyundai I40, Renault Laguna en Toyota Avensis verschillen in de praktijk niet heel veel in buiten afmetingen, gewicht en verbruik. De bestuurder en gebruiksomstandigheden hebben het meeste effect op het verbruik.

Ook verschillen ze niet heel veel in betrouwbaarheid, belangrijker is hoe er mee om is gegaan.

Ga ze gewoon proberen, en kies de auto die onder streep het meeste biedt, en het fijnste rijdt.

Dat de gewone 1.6 minder populair is in de Mondeo dat snap ik wel, de motor levert voor een grote en Mondeo niet overdreven veel vermogen en koppel, en moet behoorlijk hard werken, de 2.0 heeft gewoon meer over. Ik heb ooit met een Ford Focus 2 1.8 proef gereden, en deze motor en bak combinatie viel mij tegen, echt vlot ging het niet, en de motor was lawaaiig.
De 2.0 16V met 140 pk in de Renault Laguna, is een Nissan Motor, de andere benzinemotoren zijn degelijke Renault motoren.
De 1.6 Hyundai motor is met directe inspuiting, hierdoor is de motor wel efficiënter maar zal eerder last hebben van vervuiling.

Ik denk dat in de praktijk dit allemaal goede keuzes zijn. En dat deze motoren bij goed onderhoud en zorg goed zijn voor veel kilometers.

De Renault is uitermate goed tegen roest behandeld, is mijn eigen ervaring.

Vandaag geslaagd voor een metallic witte i40 wagon Blue Business 1.6

Rijd heerlijk stil,. comfortabel, veel luxe, zeeën aan ruimte en goede audio.

Dank voor alle hulp en adviezen!

Heb er 37 jaar gewoond (plus 17 jaar in naburig Heiloo) dus de vuilverbranding op de achtergrond herkende ik meteen; mijn laatste baas in NL zat daar om de hoek :)

ps ziet er mooi uit, lekker ruim; veel fijne km's gewenst !

Terug
Bovenaan