ketelapper - S4 cabriolet [B7, 06/2006] dakloze ringen voor zonnige dagen - uitgezwaaid 01-10-2022

o_O

Gelukkig staat een paar regeltjes verder op kenteken wel "handelsbenaming: Audi S4 Cabriolet". Oef... voldoet-ie toch aan bordje in mijn garage "Audi Parking only" ;) Mag dus blijven en zelfs binnen staan.

Genieten man met dit weer (y). Heb je nu 's morgens op werkdagen niet de neiging om de cabriolet te pakken i.p.v. de Avant?

Wanneer kunnen we een fotoreportage verwachten van de auto in totale gereedheid?

Meeuw zei:
Had ik even niet aan gedacht, maar in de Seat Exeo hebben ze het dashboard van de A4 cabrio gezet (dat dus compleet anders is dan bij de gewone A4).

Flinke misser, het exclusievere A4-dash toepassen in "low-budget auto" Seat Exeo. Hätte nicht passieren dürfen!

R W D zei:
Meeuw zei:
Had ik even niet aan gedacht, maar in de Seat Exeo hebben ze het dashboard van de A4 cabrio gezet (dat dus compleet anders is dan bij de gewone A4).

Flinke misser, het exclusievere A4-dash toepassen in "low-budget auto" Seat Exeo. Hätte nicht passieren dürfen!

Toch kan ik het wel begrijpen. De Exeo moest low budget zijn, dus daar ga je niet een nieuwe dash voor ontwerpen en wat ze nu hebben gekozen wijkt toch af van de gewone A4.

Op het moment dat de Exeo geïntroduceerd werd, was deze A4 al even uit roulatie en reed de nieuwe generatie A4 al volop rond. Met een nog beter dashboard (mag ik toch aannemen).

Zo gaat dat in autowereld: wat nu nog exclusief en luxe is, is over 5 jaar "doodnormaal".

Het gaat bij de Exeo en A4 cabrio om dit dashboard:

Audi4.jpg

Dat heeft nooit in de gwone A4 gezeten, maar was (voorheen) uitsluitend voor de cabrio,

Dat was mij wel duidelijk ;) Maar ook die A4 cabrio was al niet meer leverbaar toen de Exeo verscheen, of heb ik het mis? Wat ik bedoelde te zeggen is dat er inmiddels bij Audi alweer een verbeterslag was en het oude dash dus niet meer top notch was.

De Exeo was inderdaad een heel duidelijk voorbeeld van recycling waarbij natuurlijk heel bewust naar een luxe uitstratling voor een schappelijke prijs werd gestreefd - vandaar het hergebruik van Audi onderdelen (bovendien hadden ze anders een vorig model Passat moeten gebruiken en dat ging ze natuurlijk veel te ver).

Mar goed, terug naar de blauwe engel. Fraaie bak, Ketelapper!

Phaeton W12 zei:
ketelapper zei:
En nu pas snap ik waarom; leer ik dat dit verwijst naar blijkbaar echt aparte productielocatie :) Nooit geweten, nooit verwacht.

Ja, de auto's met WUA in het chassisnummer zijn op kenteken een QUATTRO en geen Audi. Normaal betreft dit alleen de Audi RS-uitvoeringen (en de R8), maar dus kennelijk ook de S4 bj. 2006 :D Wel leuk dat je quattro ook een echte Quattro is (y)

Er zou wel eens verschil kunnen zitten in een S4 en een S4 cabrio.
Immers, de carrosserie van een cabrio moet op diverse plaatsen behoorlijk worden verstevigd. Meestal gebeurt dit handmatig op een eenvoudige lopende band in een aparte fabriek.
Terwijl de S4 in Ingolstadt van de band rolde, kwam de S4 cabrio wellicht uit Neckarsulm.

Een bekende bouwer van carrosserieën voor cabrio's (lees: het verstevigen en aanpassen van de carrosserie) is de fa Karmann. Daar werd tot 2009 de A4 cabrio gebouwd.

Een cabrio weegt door alle versterkingen wel tot 200 kg meer dan een niet-cabrio.

Een update van vele dingen die ik heb gedaan dan wel heb laten doen.

Inbouw bearlock

AU :confused:
IMG-20140408-00266_zpsc322bd75.jpg

En klaar:
IMG-20140408-00269_zps74dc20ac.jpg

Audiforum poetsmeeting

Eerst inpakken, ff wennen met zo’n kofferbakje als je een A6-stortkoker gewend bent. Op naar een fantastische dag qua gezelligheid en nuttigheid!

IMG-20140405-00249_zpsafd66b84.jpg

Rondje met Monello Veloce. Spot-polijst van plekjes. Uitlaten-fetisch door VroemTFSI. Laagje Dodo Juice.

IMG-20140406-00250_zpsf629eaf6.jpg

De meester aan het werk op specifieke plekjes:
IMG-20140406-00254_zps317dec2e.jpg

IMG-20140406-00252_zpsc08733ac.jpg

De ruitenwissers kwamen er van overeind … :D … VroemTFSI doet inwendige reiniging:
IMG-20140406-00255_zps89c38066.jpg

DSC_0096_zpsdc620639.jpg

DSC_0093_zpse7c93f2c.jpg
DSC_0089_zps557e096f.jpg

Coen Donkers / Audiparts Veghel en wielen, heel veel wielen

Allereerst de noodzakelijke vernieuwing van de remmelarij op vooraf gepland, later aangevuld met waslijst aan kleinigheden die ik toch wel wenste ;)
- remschijven en blokken vóór vernieuwd
- nieuwe S4-remcovers want oude waren verbleekt
- witte lampjes gemonteerd in dagrijverlichting + mistlampen + stadslichten
- nieuw S4-logo in stuurwiel want oude was afgesleten
- aluminium schakelflippers
- multifunctie-knoppen met aluminium randen
- 12V in kofferbak dichtgezet (veertje was gaar)
- nummerbord vóór verlijmd zonder houder er achter
- zomerbanden op de tweedehands gekochte zomervelgen: Michelin Pilot Sport2 in maat 245/35R19 93Y xl.

Remmelarij
IMG-20140412-00291_zpsfdc94c6d.jpg

IMG-20140412-00287_zps6365b233.jpg

Lampjes (meteen achter roosters goed schoon kunnen maken)
IMG-20140412-00281_zps66c05af6.jpg

Voor de geïnteresseerden:
dagrijlampen = MTEC MT-227 21W
stadlichtjes = GP Thunder 194 steeklampjes
mistlampen = GP Thunder H11 55W 7500K super white
Alles besteld via plaatselijke dealer van xenonlamp.nl

Aluminium op stuurwiel

voor:
IMG-20140412-00293_zps962aa39e.jpg

na:
IMG-20140412-00294_zps76b84d6d.jpg

Toen langs dealer om te showen aan mijn vaste verkoper. Leuk en erg positieve reacties (y)

Eenmaal thuis nog flink aan het poetsen geslagen op 12 wielen! De zomerwielen waren erg vies. In eentje zat flink olie-achtige aanslag. Grof geschut van optelsom wassen + Billberry + IronX + TarX + Veloce polijst deed bijna alles verdwijnen. Toen nog een keer gewassen en ten slotte flinke waxlaag er op. Banden in tire gel en de set kon worden gewisseld.

IMG-20140412-00297_zps07f62d31.jpg

Zomerwielen identieke model als winterwielen, maar dan 1 inch groter (19 om 18). Door verschil tussen 8J et45 en 8,5J et42 staan de wielen iets verder naar buiten. Hoe klein verschil op papier ook moge zijn, het smoelt echt wel duidelijk lekkerder (y)

Op winterwielen 18 inch:
IMG-20140412-00299_zps22eab5ec.jpg

Op zomerwielen 19 inch:
IMG-20140412-00300_zpse89ced26.jpg

Na montage naar pompstation gereden om bandenspanning te checken. Daarna thuis de wielbouten met momentsleutel aangetrokken en de naafkapjes erop geklikt.

Samen met mijn eigen winterwielen (die ik bij wissel alleen nog maar snel had gewassen…) had ik toen acht ongepoetste winterwielen liggen. De zon scheen nog, dus lekker doorgeklust. Wassen, kleien, IronX en in de was.

IMG-20140412-00302_zps6edf3ce2.jpg

Twee van de winterwielen van de S4 zijn best rot van binnen. Gedurende zomer eens verkennen wat oplappen zou kosten. Lage prioriteit, want buitenkanten netjes en in de winter zal de S4 toch vooral winterslaap genieten.

Interieur: dode koeien knuffelen

Hele lederen interieur te lijf gegaan met Colorlock cleaner, flink geborsteld. Daarna gevoed ook met Colorlock. Gestofzuigd, dashboard afgedaan.

En toen kon ik niet anders dan de auto ook even wassen, want op terugweg van de poetsmeeting regende het al een beetje dus helaas alweer vies geworden :(

Nu staat-ie blinkend en stralend in de garage. Eindelijk helemaal rijklaar, mijn to-do lijstje kent komende weken alleen maar RIJDEN (en tanken…). Op naar volgend weekend :D

IMG-20140413-00304_zpsb9cd0b0a.jpg

Weer alles georganiseerd, lekker!

Ik kan niet naar NY komen, vanaf de 17de total 1 mei de directie op bezoek, 25ste naar een baseball wedstrijd, en de26ste garage sale, in de avond een koningsfeest bij Nederlandse vrienden,

:eek: Schitterend resultaat ketelapper! (y) Zelf op de (nog steeds Blackberry?) matige kwaliteit foto's. ;)

Heb je/is er ook iets aan het dak gedaan?

De combinatie van kleur, interieur en de zomerwielen vind ik zeer geslaagd.

Die is weer als nieuw! Gaaf hoor!
En je hebt bijna een garage nodig voor je wielen joh! Ik neem aan dat je winterset van de A6 daar ook ergens ligt?

@Barri
Lekker in het hoekje achter de deur staan beide sets winterwielen op velgenbomen :)
En straks eind november staan er twee zomersets naast elkaar...

@Flieger
Dak nog niets aan gedaan. Is keurig zwart en schoon, dus niet nodig. Auto heeft 8 jaar lang alleen maar open geleefd, denk ik :rolleyes:

ketelapper, heb je eigenlijk voor de aanschaf van Sprinty al in een A4/S4 Cabrio gereden? Je oog voor detail en naar je eigen smaak maken lijkt uitzonderlijk, maar ik heb de indruk dat de aanschaf behoorlijk snel besloten is waar je bij de A6(-en) veel geprobeerd hebt.

@Flieger
Jazeker, ik heb wel wat ervaring met S4 (B6) en incidenteel ook S4 B7 cabrio. Ook best wat met A5 cabrio's.
Overtuiging was er al langer dat er een Audi cabrio moest komen. Uit alle probeersels en afwegingen op S4 B7 gekomen. En toen specifiek beeld voor ogen van sprintblauwe lak en silbergrau leer... dus toen dat langskwam op autoscout24.de heb ik inderdaad héééél snel besloten :)

Doorlooptijden van A6-beslissingen waren vooral langer, omdat timing daarbij samen hing met leasetermijn. Voor de cabrio had ik timing helemaal in eigen hand. En bij A6'en veel tijd aan wikken en wegen van opties; bij een occassion is daar minder zinvol tijd aan te besteden want je moet het doen met wat er langs komt... met bij S4 als voordeel dat die eigenlijk altijd wel "vol" genoeg zijn voor mijn must-haves.

Jouw indruk klopt dus, maar mijn acties was zeker niet onbezonnen :rolleyes:

Leuk om te lezen! Staan er nog wijzigingen op de planning? Je kleurrijke wagenpark verdient wel een mooie fotoshoot samen!

Wat een waanzinnig mooie S4, nooit geweten dat jij ook zo'n poets freak bent .
Zag dat je ook een dap hebt , heb zelf ook eentje en kan mij dagen vermaken met poetsen/waxen.

Oei oei oei twee maanden lang geen update gedaan, sorry :cool:

In de tussentijd geen veranderingen meer. Eind mei hele mooie toertocht gemaakt op uitnodiging van Audi Centrum Tilburg (via FASt, dank!). Volgende week de Audiforum S/RS meeting op Midland Circuit Lelystad. Te weinig gebruikt afgelopen weken; agenda overvol en net wanneer 't dan kon, te slecht weer :cry:

Maar vandaag dan wel de S4 even "uitgelaten"... Rondje vanaf thuis via autobaan de grens even over, afrit Goch, mooi binnendoor via Kranenburg en Nijmegen weer terug. Meteen even Duitse Super Plus getankt. Het oude beeStje is nog best fit Ze haalt in ieder geval op de teller de (begrensde) top nog! (y)

Met dak open flinke bries door de uitdunnende haardos... :( Bij 150km/u naar 4e versnelling, bij 190km/u naar 5. Op provinciale weg gemerkt dat de bak met cruisecontrol op 70km/u rustig naar 6 gaat, maar wanneer je dan gaspedaal intrapt als je weer 100km/u mag (in D) dan ff terug naar 2e versnelling.
Vvvrrrrrrooooooeeeeemmmmmmmmm :LOL:

S4top_zpsdb2f24f8.jpg

In Sport modus wordt topsnelheid in 5 gehaald?

Volgende week zelfde ritje maar dan topsnelheid in D, 6. Kijken wat het verschil in toerental is;)

Dank je :)

@Dura
Ik had gas nog helemaal onderin, dus misschien daardoor niet opgeschakeld naar 6? Auto is ook nog tot zo'n 265 op de klok doorgetrokken maar dit was "hoogste" foto. Ik denk dat 6 wordt ingelegd wanneer ik gas iets zou hebben gelost. Maar eigenlijk gewoon helemaal niet op gelet. Goede reden dus voor nog een keertje :rolleyes:

Met grote dank aan een mede-Audiforummer heb ik een serie foto's van de Smurfin :LOL: Gisteren geschoten op een zijpad van de Audiforum S / RS-meeting in Lelystad.

s4grill_zps15c83616.jpg

ON0A0324_zps8b9a4da8.jpg

ON0A0326_zpsa0da7977.jpg

ON0A0328_zps82e35a54.jpg

ON0A0329_zps32549e04.jpg

ON0A0330_zpsa64dfef8.jpg

ON0A0331_zps16e2c67f.jpg

ON0A0333_zps13952d96.jpg

ON0A0335_zps596f5fa3.jpg

ON0A0342_zps588e5a7d.jpg

ON0A0344_zpsa1bedb93.jpg

ON0A0345_zpsa98d76e8.jpg

ON0A0346_zps830f2b2d.jpg

ON0A0347_zps68bb6d34.jpg

Idd in nieuwstaat, echt een geweldige mooie wagen (y)
Komende week wordt het prachtig weer, volop genieten met de open kap weer.
Ik ga er zeker weten nog even op uit met mijn gebakje :cool:

Zalige wagen! De mooiste van allemaal denk ik!!

Als je vetachtige delen in je wielen had, toch geen cardanrubber gescheurd?

Ibiza_boy

Thanks (y)

@ibiza boy:
Ik heb de velgen gebruikt gekocht, dus wat de oorzaak van de vette aanslag was zou ik niet weten. Gelukkig niet op mijn S4 ontstaan!

Jeetje... Laatste post in dit topic al een half jaar geleden! Tsja, ik heb vorig jaar eigenlijk ook te weinig met de S4 kunnen rijden :( Dat heb ik een beetje ingehaald op Tweede Kerstdag, toen was het heerlijk weer bij mij.

En vandaag :cool: Superzonnetje :cool: Dus jack aan, dak neer en stoelverwarming aan :cool: Na ritje van 55km was de actieradius in de boordcomputer 100km gedaald.

cabriodag150214_zpsbsjnmfot.jpg

Nice! Ik wacht nog wat pekel verwijderen de regenbuien af en dan gaat hier het dak er ook wee af! Veel lol gehad, met dat verbruik haha

Was idd geweldig weer vrijdag/zaterdag, heb ook even dakloos kunnen genieten (y)
Kan niet wachten op die eerste mooie voorjaarsdagen.

Shame on me! :( Bijna vijf jaar lang geen updates hier... Al die jaren heb ik er heerlijk mee gereden bij mooi weer. Ongeveer 3.000km per seizoen, gemiddeld.

Aanpassingen in al die jaren:
- homelink er ingebouwd door handige Audivriend, door de afstandsbediening van mijn garagedeur aan te sluiten op een origineel knopje voor bediening van zonnescherm voor de achterruit
- remklauwen blauw gelakt
- originele 19 inch zomerwielen in hetzelfde model als de af-fabriek 18 inch wielen (waar winterbanden op liggen)

De cabrio is zomerklaar. Fris gewassen en zomerwielen er onder. Kilometerstand alsof-ie een Porsche is :LOL:
Een paar weken is de Smurf4 terug weer getaxeerd voor komende drie jaren verzekeringswaarde. Afschrijving is minimaal in de zes jaren dat ik 'm mag hebben.

:( Helaas klopt dat :(
De set was al zo beschadigd toen ik deze kocht. Het wiel op de foto vooraan is wel met grote afstand het meest slecht, maar strak is het zeker niet. Inderdaad niet des Ketelappers...
Iedere winter ben ik van plan de set te laten opknappen, maar ook nu weer denk ik daar bij het monteren pas weer aan. Aankomende winter moet het dan toch echt gaan gebeuren!

Jazeker, tiptronic.
Ik stond ruim 6 jaar geleden ook bij een hééééél erg mooie RS4 B7 cabrio, maar RS4 van B7-generatie alleen handgeschakeld. De cabrio is voor mij een toer-auto dus per sé automaat. Daarom niet gedaan en doorgezocht naar S4 tiptronic.

Ziet er goed uit, klaar voor het seizoen(y)
Alleen begrijp ik niet helemaal waarom er elk jaar een winterset gemonteerd wordt, bij 3.000 km per jaar met mooi weer.

Terug
Bovenaan