Kapotte versnellingsbak en wettelijke garantie?

gast 4789579

Net ingestapt
Beste lezer,

Ik zit met een dilemma. In oktober 2023 een Nissan Qashqai met automaat (2016) gekocht bij een vakgarage. Ik was op de hoogte dat deze auto's problemen konden hebben met de 1.2 motor, maar deze Qashqai leek zo interessant omdat de motor en versnellingsbak beide in 2022 gereviseerd waren. Dat gaf een goed en veilig gevoel.

Versnellingsbak en motor waren gereviseerd bij ca. 100.000 km. Ik kocht de auto bij ca. 112.000 km. Nu is de kilometerstand ca.114.000. Ik heb dus ca. 2000 km gereden met de auto in 6/7 maanden tijd.

Het probleem en de tegemoetkoming
Helaas heb ik, een Nissan-dealer en nu uiteindelijk ook de verkopende partij geconstateerd dat de versnellingsbak kapot is en dat deze opnieuw volledig gereviseerd moet worden. De verkopende partij biedt aan dat we de kosten delen: 1/3 deel voor de klant, 1/3 deel voor de verkopende partij en 1/3 deel de reparateur die eerder de versnellingsbak had gerepareerd had en dit opnieuw gaat doen. Totale kosten zijn 6000 euro en dus zou ik 2000 euro dienen te betalen.

Ik heb geen garantie. Stom genoeg niet de auto met 1 jaar BOVAG-garantie gekocht, alleen akkoord gegaan met 3 maanden garantie vanuit de Vakgarage. De reparateur geeft 1 jaar garantie op de eerder gereviseerde onderdelen, maar die is anno 2024 al verlopen.

De verkopende partij biedt uit coulance de regeling aan waar we de kosten delen, maar ik twijfel of ik niet recht op meer heb. Dit omdat ik slechts 2000 km met de auto heb gereden en zo'n grote reparatie nodig is waar ik geen schuld aan heb.

Vraag aan jullie:
Is het verstandig om de BOVAG-geschillencommissie in te schakelen en in te zetten op geen/minder bijdrage van mijn kant mbt de reparatie? Ik zou dan als consument mij willen beroepen op 1 jaar wettelijke garantie. Of moet ik mijn verlies nemen en de 2000 euro betalen omdat mogelijk dit de best mogelijke deal/coulance is die ik kan krijgen?

Je hebt bewust van de bovag garantie af gezien, je hebt de auto 7 maand in bezit. feitelijk gezien heb je nergens recht op. Niet bij de garage, die garantie is verlopen. Niet bij het revisiebedrijf van de bak, ook die garantie is al verlopen. Ondanks dat nemen beide partijen 1/3 van de kosten voor hun rekening.

het is een auto van 8 jaar oud, dan kan het zijn dat er iets met de bak aan de hand kan zijn.

Die wettelijke garantie gaat heel vaak mank. Veel mensen zijn van mening dat alles onder garantie valt (en nemen daarom ook geen bovag garantie of iets) maar die wet is meer voor de uitzonderlijke gevallen. "kun je deze kosten verwachten bij een auto van 8 jaar oud" ,

Ik vind de 6000 euro wel een bizar hoog bedrag voor een bakrevisie (gewoon simpele handbak neem ik aan?) waardoor die 2000 euro na verhouding nog veel is.
Aan de andere kant; je hebt misschien ook 1000 euro bespaard door geen 1 jaar bovag garantie te nemen.

Het is sowieso balen dat er iets stuk gaat. Geen garantie is natuurlijk geen garantie, daar heb je zelf voor gekozen en je nu willen beroepen op een jaar wettelijke garantie zal je volgens mij niet lukken.

Daarnaast is het netjes dat beide andere partijen je ondanks dat geen garantie niet in de kou laten staan en willen helpen en de kosten delen. Je kunt hoogstens stellen dat 6000 euro fors is. Maar ook weer geen overdreven bedrag.

Mijn advies zou zijn, ja pech gehad en balen maar gebruik maken van het aanbod.

Je mag van een gereviseerde versnellingsbak verwachten dat deze langer meegaat dan 12.000km

Die wettelijke garantie gaat over de auto. Niet op uitgevoerde diensten die ten tijde van uitvoer een overeenkomst is geweest tussen een vorige verkoper / bedrijf . Als het een B2B overeenkomst is geweest is het al helemaal anders.

Die wettelijke garantie gaat wel over de auto als geheel en daar is na 8 jaar een defect aan de versnellingsbak niet onontkomelijk.

Daarnaast, als je het al gooit op de revisie. Er is er ook 12.000 km probleemloos gereden. daarom word ook 66% van de rekening vergoed. Is dat redelijk? geen idee, maar 100% is onhaalbaar.

Denk dat je juridisch gezien heel lastig gaat worden

En met zoveel korte stukjes slijt het ook lekker hard door ook natuurlijk.

Een Nissan Leaf geen betere optie? Zelfs met alle bekende HV accu problematiek een betere keuze lijkt me.

Tot zover bedankt voor jullie reacties. Mijn plan tot nu toe is de ondernemer nog een kans te geven om met een verbeterd voorstel te komen. Mochten we er niet uitkomen, dan zal ik onder protest akkoord gaan met 2000 euro betalen om zo op korte termijn gebruik te kunnen maken van de auto. In de tussentijd zal ik dan de BOVAG geschillencommissie inschakelen en hen onafhankelijk de casus te beoordelen.

Makkelijke case; alle kosten zijn voor de verkopende partij.
Een bovag garantie is leuk, maar er is ook nog zoiets als een wettelijke garante en die gaat boven de bovag garantie.
Je mag van een gereviseerde versnellingsbak verwachten dat deze langer meegaat dan 12.000km. Dit staat los van de leeftijd van de auto.
Zie ook https://www.autotrack.nl/blog/advies/wettelijke-garantie-tweedehands-auto-wijzigt
Dit is ook exact de reactie van de BOVAG klachtensupport. Hoewel zij geen bindende uitspraken mogen doen, zijn ze wel van mening dat ik een sterke zaak zou hebben wanneer eventueel een rechter hierover zou moeten beslissen. Dit ook omdat ik de Nissan speciaal had uitgezocht omdat die onlangs nog een gereviseerde automaatbak en motor had en dan mag je verwachten dat na de verkoop de versnellingsbak langer meegaat dan 6/7 maanden.

Hoe kan je hard maken dat je 'm daar speciaal op uitgezocht hebt? Heb je dat ergens in de schriftelijke communicatie destijds vastgelegd?
En heb je bewust afgezien van de 12mnd Bovag garantie? Dan heb je bewust een risico genomen en zal de wettelijke garantie ook niet gelden lijkt mij. Maar ik zie dat Mountainrunner daar anders over denkt.
Ben het wel volledig met je eens dat een versnellingsbak niet na zo'n korte termijn weer kapot mag gaan, maar eigenlijk gold dat initieel ook al voor de versnellingsbak.

Zijn de problemen straks na revisie wel over, of is er iets anders aan de hand?

Ben het wel volledig met je eens dat een versnellingsbak niet na zo'n korte termijn weer kapot mag gaan, maar eigenlijk gold dat initieel ook al voor de versnellingsbak.

zeker eens, maar daarom word er dus 66% vergoed (garantie is verlopen en 12.000 km probleemloos gereden) . De rechter kan bepalen of 66% tegemoedkoming redelijk is. Maar gezien mijn ervaring al wel van jaren geleden denk ik dat dit best redelijk is. Ondanks het gewoon veel geld is natuurlijk.

Wettelijke garantie geldt inderdaad over het hele voertuig. Ongeacht of je garantie hebt gekocht bij de verkopende partij. Maar die garantie geldt wel in de staat zoals je hem koopt.
Een auto van 8 jaar oud kan gebreken hebben die met de leeftijd en kilometerstand te maken hebben en die vallen niet onder die garantie.

Vandaar dat een garage vaak nog 3 - 6 maanden garantie geeft op de mechanische bewegende delen van motor en versnellingsbak. Het komt normaliter zeer zelden voor komt dat een versnellingsbak of motor zo kort na aankoop kapot loopt. Als je die garantie niet wilt, schiet je jezelf misschien in de schoenen.

Hier is echter een situatie met een recent gereviseerde versnellingsbak en dat dit een overtuigende factor was bij de aankoop.

De vraag is dan: Als een versnellingsbak recent gereviseerd is, geldt ook daar dan ook die wettelijke garantie op?
Je zit heel erg in een grijs gebied om die vraag te kunnen beantwoorden.
Dat kan juridisch best ingewikkeld worden, zoals Barri al aangaf.

Je moet daarvoor o.a. bekijken wat revisie inhoudt:
Reviseren betekend, kortweg: Het openmaken en beoordelen van de verschillende onderdelen van de versnellingsbak en waar nodig defecte onderdelen vervangen. Alle delen die in orde worden geacht, zijn dus nog origineel en 100.000km oud bij terugplaatsing.

Dus de bak was feitelijk gezien niet nieuw maar evengoed 112.000km oud bij aankoop, op enkele onderdelen die bij de revisie vervangen zijn na.

De vraag of die bak juridisch daardoor als nieuw mocht worden beschouwd kan ik niet beantwoorden.
Ik denk dat het advies van @Barri om deze vraag voor te leggen bij het juridisch loket een heel verstandig advies is.

Je kunt pas namelijk pas na een nieuwe revisie concluderen of de versnellingsbak kapot is gegaan op nieuwe of al bestaande onderdelen. En waardoor dat dan mogelijk is gebeurt. Misschien zit er wel een factor eigen schuld aan door bijvoorbeeld een onopgeloste lekkage of het trekken van een veel te zware aanhangwagen.
Ook dat soort zaken gaat dan mee spelen.
Hoeverre dat dan wel of niet onder de wettelijke garantie valt kan dus een behoorlijk diepgaande kwestie worden.

Ik zou in elk geval advies vragen bij het juridisch loket en als je er niet met de verkopende partij en/of bovag kunt uitkomen is het misschien handig om dan ook juridische stappen te zetten.

Anderzijds vind ik persoonlijk het 1/3 voorstel nog niet heel gek. Omdat je niet weet wat de reden is dat de bak zo snel alweer kapot is gelopen.

Ja het is een hele zure appel. En ik snap goed dat je zeker wilt zijn of het misschien volledig vergoed zou moeten worden. Maar bekijk het vanuit verschillende facetten.

Ik zou inderdaad een beroep doen op wettelijke garantie/non-conformiteit. Dat er uitlatingen zijn gedaan dat de versnellingsbak is gereviseerd speelt hierin zeker een rol.

Wat betreft de coulance: Ik vind de bijdrage van 2.000 euro best fors. Het zou mij niet verbazen als de werkelijke kosten van revisie voor de garage fors lager liggen dan 6.000 euro. Het plaatsen van een (niet gereviseerde) ruilbak is misschien ook nog een te overwegen alternatief?

Heel vervelend dat de automaat kapot is gegaan.

Juridisch niet eenvoudig, bij een auto van 8 jaar oud kan dit gebeuren, maar na een revisie is het niet normaal dat de bak nu al stuk gaat.
Ik zou dit regelen via je rechtsbijstandverzekering.

CVT automaten worden al heel lang gebruikt door heel veel merken. Er zijn ook heel veel types, de meeste versies zijn gewoon betrouwbaar. De levensduur is afhankelijk van het gebruik, en onderhoud.

Versnellingsbak en motor waren gereviseerd bij ca. 100.000 km. Ik kocht de auto bij ca. 112.000 km. Nu is de kilometerstand ca.114.000. Ik heb dus ca. 2000 km gereden met de auto in 6/7 maanden tijd.

Hoe zal het gesteld zijn met de kwaliteit van de motorrevisie? Als de versnellingsbak een voorbode is.. :unsure:

Tweeduizend kilometers in ruim een half jaar tijd, dat is niet veel. Maar, kunnen noodzakelijk zijn natuurlijk.
Heb je de auto dan echt op korte termijn nodig dat je nu die twee mille, onder protest, gaat betalen?

Ik ben heel benieuwd wat er precies stuk is? Is hij overhit geraakt? Wat was de reden van de revisie? Ook schade door oververhitting? Een fabrieksnieuwe 10R80 kost ongeveer 4400 inclusief arbeid, het lijkt mij niet dat een nieuwe CVT voor een kleinere auto tegen de 6000 aan kan lopen.

Maar wat hebben ze verkocht als revisie? Soms vinden ze een nieuwe distributieketting al een revisie.

Ik ga ff met Probresh mee, ik heb de auto niet gezien maar ik verwacht dat je hier echt niet 1,2,3 uit gaat komen.

Het maakt niet uit hoe ze de revisie hebben gedaan.
Als je als verkoper meld dat de revisie is gedaan, mag je er als koper vanuit gaan dat die bak voorlopig weer even mee kan en niet op zo'n korte termijn weer stuk gaat.
Mocht de revisie slecht uitgevoerd zijn, dan is als verkoper zeggen dat de bak gereviseerd is valse informatie.
Hoe dan ook, ik denk dat je dit gewoon volledig vergoed moet en kan krijgen.

Terug
Bovenaan