gast 4789579
Net ingestapt
Beste lezer,
Ik zit met een dilemma. In oktober 2023 een Nissan Qashqai met automaat (2016) gekocht bij een vakgarage. Ik was op de hoogte dat deze auto's problemen konden hebben met de 1.2 motor, maar deze Qashqai leek zo interessant omdat de motor en versnellingsbak beide in 2022 gereviseerd waren. Dat gaf een goed en veilig gevoel.
Versnellingsbak en motor waren gereviseerd bij ca. 100.000 km. Ik kocht de auto bij ca. 112.000 km. Nu is de kilometerstand ca.114.000. Ik heb dus ca. 2000 km gereden met de auto in 6/7 maanden tijd.
Het probleem en de tegemoetkoming
Helaas heb ik, een Nissan-dealer en nu uiteindelijk ook de verkopende partij geconstateerd dat de versnellingsbak kapot is en dat deze opnieuw volledig gereviseerd moet worden. De verkopende partij biedt aan dat we de kosten delen: 1/3 deel voor de klant, 1/3 deel voor de verkopende partij en 1/3 deel de reparateur die eerder de versnellingsbak had gerepareerd had en dit opnieuw gaat doen. Totale kosten zijn 6000 euro en dus zou ik 2000 euro dienen te betalen.
Ik heb geen garantie. Stom genoeg niet de auto met 1 jaar BOVAG-garantie gekocht, alleen akkoord gegaan met 3 maanden garantie vanuit de Vakgarage. De reparateur geeft 1 jaar garantie op de eerder gereviseerde onderdelen, maar die is anno 2024 al verlopen.
De verkopende partij biedt uit coulance de regeling aan waar we de kosten delen, maar ik twijfel of ik niet recht op meer heb. Dit omdat ik slechts 2000 km met de auto heb gereden en zo'n grote reparatie nodig is waar ik geen schuld aan heb.
Vraag aan jullie:
Is het verstandig om de BOVAG-geschillencommissie in te schakelen en in te zetten op geen/minder bijdrage van mijn kant mbt de reparatie? Ik zou dan als consument mij willen beroepen op 1 jaar wettelijke garantie. Of moet ik mijn verlies nemen en de 2000 euro betalen omdat mogelijk dit de best mogelijke deal/coulance is die ik kan krijgen?
Ik zit met een dilemma. In oktober 2023 een Nissan Qashqai met automaat (2016) gekocht bij een vakgarage. Ik was op de hoogte dat deze auto's problemen konden hebben met de 1.2 motor, maar deze Qashqai leek zo interessant omdat de motor en versnellingsbak beide in 2022 gereviseerd waren. Dat gaf een goed en veilig gevoel.
Versnellingsbak en motor waren gereviseerd bij ca. 100.000 km. Ik kocht de auto bij ca. 112.000 km. Nu is de kilometerstand ca.114.000. Ik heb dus ca. 2000 km gereden met de auto in 6/7 maanden tijd.
Het probleem en de tegemoetkoming
Helaas heb ik, een Nissan-dealer en nu uiteindelijk ook de verkopende partij geconstateerd dat de versnellingsbak kapot is en dat deze opnieuw volledig gereviseerd moet worden. De verkopende partij biedt aan dat we de kosten delen: 1/3 deel voor de klant, 1/3 deel voor de verkopende partij en 1/3 deel de reparateur die eerder de versnellingsbak had gerepareerd had en dit opnieuw gaat doen. Totale kosten zijn 6000 euro en dus zou ik 2000 euro dienen te betalen.
Ik heb geen garantie. Stom genoeg niet de auto met 1 jaar BOVAG-garantie gekocht, alleen akkoord gegaan met 3 maanden garantie vanuit de Vakgarage. De reparateur geeft 1 jaar garantie op de eerder gereviseerde onderdelen, maar die is anno 2024 al verlopen.
De verkopende partij biedt uit coulance de regeling aan waar we de kosten delen, maar ik twijfel of ik niet recht op meer heb. Dit omdat ik slechts 2000 km met de auto heb gereden en zo'n grote reparatie nodig is waar ik geen schuld aan heb.
Vraag aan jullie:
Is het verstandig om de BOVAG-geschillencommissie in te schakelen en in te zetten op geen/minder bijdrage van mijn kant mbt de reparatie? Ik zou dan als consument mij willen beroepen op 1 jaar wettelijke garantie. Of moet ik mijn verlies nemen en de 2000 euro betalen omdat mogelijk dit de best mogelijke deal/coulance is die ik kan krijgen?