Kapotte distributie riem Volvo S60

jopBeuger f1820872

Net ingestapt
Hi,

In de Verenigde Staten is van de ene op de andere dag mijn Volvo kapot gegaan hij wilde niet meer starten. De dag ervoor heb ik ongeveer zeven uur gereden met deze zelfde Volvo, waarvan een lange rit van vijf uur en twee korten van 30 minuten. De volgende ochtend wilde mijn auto niet meer starten. Nadat deze naar de garage is gesleept kwamen dag onder de delen los van de distributieriem. Dus de garage is met name op zoek gaan naar de distributieriem deze was inderdaad gesponnen maar volgens de garage moest daardoor de gehele motor vervangen worden. Kosten $14K voor een auto die afgelopen maart $10k kostte. De ‘check engine’ light brandde niet en ik heb zelf niets gemerkt tijdens het rijden dat de distributie riem gesprongen is.

Mijn vraag is eigenlijk is dit een logisch verhaal dat de gehele motor vervangen moet worden, of is enkel de distributie ketting voldoende? Ik ben een leek dus zou niet zo goed begrijpen waarom als ik ‘m naar een hele dag gebruiken even 6 uur rust geef dat hij het daarna ineens niet meer doet.

Ik hoor het graag en mochten er vragen zijn hoor ik het wel!

Jop

Een distributieriem kan knappen inderdaad als deze niet tijdig vervangen wordt. Juist bij het starten (moet ineens in beweging komen) is de riem heel zwaar belast en als deze dan al deels gescheurd is door slijtage dan is dat logisch inderdaad.

Bij de meeste motoren resulteert het knappen van de distributieriem erin dat de in- en uitlaatkleppen met de zuigers in aanraking komen. Met heel veel geluk zijn het alleen kleppen en zuigers die vervangen moeten worden maar waarschijnlijk de cilinderkop ook en de cilinders moeten gehoond worden. Dat is bijna 70% van een motorrevisie. En als de garage niet in staat is een revisie uit te voeren is een andere motor erin een logische oplossing. Qua kosten hoeft het niet eens al teveel verschil te maken.

Misschien een optie voor een gebruikte motor van en sloopauto te gaan? Mits te vinden natuurlijk.

Helaas is het zo dat wanneer je bij aanschaf gecontroleerd had op wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen was (waarschijnlijk toen al over de termijn/mileage) en het toen had laten vervangen dit zeer waarschijnlijk niet gebeurd was.Behalve een steentje of zoiets op een rare plek (pure pech en heel zeldzaam) gaat een distributieriem puur kapot op slijtage of leeftijd; wat met onderhoud volgens voorschriften te voorkomen is.

Ja, bij veel motoren raken de kleppen de zuigers als de riem breekt. Hierdoor beschadigen bijna altijd de cilinderkop, een paar kleppen, de zuigers en soms drijfstangen, lagers etc. Gevalletje achterstallig onderhoud veelal (Zo'n riem heeft een beperkte levensduur in jaren en in kilometers) Even op zoek gaan naar een zelfde motor uit een schadeauto? Vaak ook duur, daar ombouw ook een hoop tijd vergt en een hoop onderdelen (zeker nu je overal makkelijk bij kan is het wel slimmer om de distributieriem / waterpomp gelijk te vervangen, koppeling (indien geen volautomaat) etc...... Het motorlampje ging logischerwijs pas branden nadat de riem brak; toen klopte de stand van de nokkenassen niet tov de krukas. De krachten op de riem zijn het grootst bij lage toerentallen, zoals bij starten en stationair draaien door de oneenparigheid en dan is de kans op breken het grootst.

Ik lees net 2 zielen 1 gedachte!

Vragen om een gereviseerde motor of weer een andere auto kopen met garantie (en waarschijnlijk snel beschikbaar) en dan de Volvo met kapotte motor verkopen of inruilen.

Wellicht zou het ook kunnen lukken met een andere cilinderkop als het draaiende deel niet beschadigd is geraakt. Eén keer meegemaakt dat Eén zuiger met bolle bovenkant iets was uitgezet door een klap van de kleppen.
Zat muurvast in de cilinder.

Terug
Bovenaan