Kan een vestopte brandstofpomp filter een auto laten haperen?

Shirohige 9590000

Net ingestapt
Heb al een tijdje last van mijn auto die hapert als ik gas wil geven (vanuit stationair). Een kleine 1/1.5 seconden vertraging waarbij de toeren eerst zakken en dan pas stijgt naar waar die hoort te gaan. Voorbeeldje: Auto draait op 900 toeren stationair, ik geef gas, toeren zakken naar 700 en stijgt dan naar 2000/3000. Merk zelf ook wel wat misfires hier en daar. Zowel bij koud- als warme motor. Hij draait stationair wel heel stabiel. Geen gekkigheid

Nu vraag ik mij dus af of het kan liggen aan het kleine filtertje/sok wat onder de brandstofpomp hangt? Deze is bij mij vrij grijs/zwart geworden.
Gaat om zo iets: https://www.all4honda.com/nl/walbro-brandstofpomp-filter-kit

Dingen wat ik al gedaan heb:
- Nieuwe brandstof filter
- Nieuwe bobines (duur geintje)
- Verse benzine (oude benzine was 1.5 jaar oud. Heb wel ongeveer een litertje laten liggen want die kreeg ik niet eruit, maar er is 10L verse benzine bijgekomen)
- Mechanische timing nagekeken. (de krukas positie sensor kan misschien niet goed staan, maar gaat dat dan zulke symptomen geven? Deze word trouwens volgende week gecontroleerd)
- Gasklep positie sensor nagekeken
- Vacuum/boost leaks nagekeken

De injectoren zijn ultrasoon gereinigd + nieuwe oringen (nog geen 3000 km oud). Bougies zijn ook geen 3000km oud (BKR7EIX). Ga van de weekend een nieuwe brandstof pomp erin zetten

EDIT: Net op mijn wideband gekeken wat mijn AFR is als ik gas geef. Deze schiet heel hard omhoog op het moment van haperen. Dus te weinig benzine en teveel lucht. Deze weekend mijn benzinepomp vervangen en kijken wat die dan doet

Ik denk niet dat dit aan de brandstofpomp ligt of aan een filter, dan zou hij wel continue inhouden bij gas geven.
Heb je al eens gecontroleerd op foutcodes?

Wellicht een storing in luchtmassa meter of lamdasonde? Ergens een vacuüm lek? Ik zou de auto eerst eens uit laten lezen en die timing goed op tijd zetten, kijken wat 'ie doet. Wat voor auto hebben we het eigenlijk over?

Ah mijn fout. Gaat om een nissan 200sx s13. Geen stock ECU dus foutcodes kan ik niet lezen meer. Ook geen luchtmassameter (gebruik een map sensor) en mijn lambda is uitgeschakeld door de tuner aangezien die alles afgesteld had.

Het gekke is toen ik hem startte deed die ‘t bijna normaal, tot 10 seconden later en toen begon die weer te haperen. Als ik mijn wideband moet geloven krijgt die niet genoeg benzine op het moment dat ik hard op de gas druk. Vergeten te melden dat als ik de pedaal zachtjes intrap dat die dan wel perfect werkt.

Mechanische timing klopt. De ignition timing kan ik volgende week na laten kijken

Edit: moet er wel bij melden dat mijn auto anderhalf jaar heeft stil gestaan. Daarvoor deed die het goed dus er is iets in het anderhalf jaar stil staan gebeurd.

Bobines zijn gloednieuw. Bougies nog geen 3000km oud. Gaat om penbobines ja.

Als ik uiteindelijk niks vind laat ik wel een professioneel tuner ernaar kijken, maar voor nu vind ik dit vooral leerzaam en interessant.

Dat de bobines en bougies nieuw zijn was me al duidelijk, maar heb je ook naar de kabels gekeken? De reden is dat er in die anderhalf jaar wellicht wel één of ander beest onder de motorkap heeft liggen knagen, vooral bij Japanse auto's gebeurt dat wel vaker omdat ze blijkbaar visolie gebruiken in het isolatiemateriaal van de bedrading.

Ah de kabelboom van de bobines zijn ook nieuw. Auto stond veilig in een garagebox dus geen gekke beesten zullen daar gekomen zijn. Kan vanaf mijn ecu bijna alle sensoren uitlezen en alles lijkt normaal te werken. Ook de voltages zien er goed uit op alle sensoren

Wat voor custom ecu? Kan me niet voorstellen dat je geen foutcodes kan zien.

Heb je hem zo gekocht?

Wat voor benzine? E10?

Nissan GTR R34 zei:
Wat voor custom ecu? Kan me niet voorstellen dat je geen foutcodes kan zien.

Heb je hem zo gekocht?

Wat voor benzine? E10?
Apexi Power FC D-Jetro. Euro98 benzine. Vergeet elke keer of het e5 of e10 is

Nope, zelf erin gebouwd

Als je alles kan loggen met je ECU zou je eens kunnen kijken of je ook injectortiming kan loggen. Die moet gelijk veranderen bij gas geven. Ook brandstofdruk is meestal een parameter die gelogd wordt, die hoort niet in te zakken als je gas geeft maar meestal juist hoger te worden.

Ook al een keer naar de leidingen gekeken? Als die niet tegen E10 kunnen, kan het zijn dat die half verstopt zitten.
het maakt de binnenkant van de slangen zacht, word een grote plakzooi, en ze raken (half) verstopt.

Als het probleem in de filters zou zitten dan beperkt het zich niet tot 1-1,5 seconden maar houd het probleem aan tijdens het gas geven.
Lijkt mij eerder een probleem in de aansturing/timing of een vacuümprobleem, die laatste zou ik eerst eens gaan onderzoeken.

Oke oke, verstopte leidingen kan ik terug zien op een brandstofdruk test toch?

Ja vind het idd ook raar. Mocht mijn auto door de apk komen volgend week dan zal ik even een boostleak tester maken en kijken of er ergens toch een gekke lekkage is

Thanks voor de reacties!

Terug
Bovenaan