Jonge occasion kopen of nog even wachten

Jojoppes

Startmotor
Beste mede forummers,

Bijna 3 jaar ben ik in het bezit van een Ford Fiesta van eind 2012 met 171k op de teller (facelift model). Heel fijn wagentje en heb ik altijd probleemloos gereden. Vorige maand heb ik echter een hele dure reparatie gehad i.v.m. nieuwe oliepomp, distributieriem, wat samen met de beurt en nog wat kleine dingen uitkwam op € 1.865,00. Voorlopig maar even blijven rijden was mijn eerste reactie, maar als ik zo lees wat de occasion prijzen doen (ivm chiptekorten e.d.) is dit misschien wel het moment om nog voor een redelijke prijs een occasion te kopen. Binnen +/- een jaar ben ik toch van plan groter te gaan rijden (ivm onze kinderwens).

Nu heb ik een Toyota Corolla Hybrid station 2019 op het oog met ca. 30 k op de teller die ik voor € 21.000,- kan overnemen na inruil (krijg 4.500 terug voor mijn Fiesta). Waarom juist deze auto? Betrouwbaar, mooi en zuinig, wat ook wel fijn is, aangezien ik 28k rijd per jaar.
Wat vinden jullie, moet ik nog 0,5 - 1 jaar doorrijden met de Fiesta, aangezien ik nu nog geen grotere auto nodig heb of is het verstandig om in deze tijd de gekte voor te zijn en deze oerdegelijke Toyota te kopen en nog een leuk bedrag voor de Fiesta te ontvangen? Ik hoor van die verhalen dat occasions niet aan te slepen zijn en in Amerika al voor meer dan de nieuwprijs verkocht worden.

Ik hoor graag jullie mening.

Bedankt!

De chiptekorten worden na verwachting opgelost volgend jaar, afhankelijk van wie je gelooft.
Corona heeft ook een groei in occasion aankoop veroorzaakt.

Zou juist zeggen dat de factoren dan minder is en misschien een deel van de occasions weer de markt op gaan.

Een fiesta zou groot genoeg moeten zijn voor 2 ouders + 1 kind. Gewoon de kinderwagen er op aanpassen in plaats van omgekeerd. Tenzij jullie beide heel lang zijn en het kinderzitje achter niet meer past.

Denk dat je deze beslissing had moeten maken voor de reparatie. Op deze manier is het zonde om meteen na zoveel kosten hem in te ruilen.

Bedankt voor jullie reacties

@RareChinees ik las dat het chiptekort probleem tot eind 2022 wel duurt zelfs, vóór die tijd wil ik wel een andere auto en naast een eventueel kind hebben we ook nog een hond.

@opel omega ja gebeurd is gebeurd, ik was toen nog helemaal niet voorbereid op een andere auto kopen en een kapotte auto inruilen schiet denk ik ook niet op. Nu niks meer aan te doen in ieder geval.

Maar goed, het gaat me er nu om wat wijsheid is in deze tijd met de verwachtingen. De dealers die ik spreek zeggen dat de occasions de deur uit vliegen en las dat occasions nu al 5-10% duurder zijn dan jaar geleden. Misschien wordt dit nog wel gekker. Eigenlijk vind ik de versie die ik heb gevonden gewoon erg mooi en compleet, of ik nog een x zo'n kans krijg binnen b.v. een half jaar weet ik gewoon niet.

Jojoppes zei:
(...)Eigenlijk vind ik de versie die ik heb gevonden gewoon erg mooi en compleet, of ik nog een x zo'n kans krijg binnen b.v. een half jaar weet ik gewoon niet.

Dat weet je nooit. :)

Ik zou verwachten dat de tweedehandsprijzen van Fiesta's net zo hard zijn gestegen als die van Corolla's, dus per saldo denk ik niet dat het veel verschil zal maken (behalve dat de waardes natuurlijk niet gelijk zijn). Ik zou me niet gek maken; als je de Corolla wil hebben en kan betalen, ga ervoor. Je schrijft inderdaad wat af, maar of dat nu significant meer of minder zal zijn dan volgend jaar, dat valt naar mijn idee totaal niet te voorspellen.

Eigenlijk is er geen zinnig woord over te zeggen.

Het is zonde om een auto waar zo enorm veel geld in is gestoken weg te doen.

Als je zin hebt in een andere auto, dan gewoon doen, een Toyota Corolla staat bekend als een goede, betrouwbare en zuinige auto. En is dus een hele goede keus.

Ik zou me niets aantrekken van verkooppraatjes. Voor het zelfde geld komen er straks meer goedkope elektrische auto's op de markt, of stimuleert de overheid dit. Met als gevolg dat er minder vraag naar hybrides komt.

Het wil niet zeggen dat je met een nieuwe of vrijwel nieuwe Toyota geen pech kan hebben. Bij onze in in 2007 nieuw gekochte Toyota Aygo hadden we veel mankementen, en viel de betrouwbaarheid en kwaliteit heel erg tegen.

Zou me niet gek laten maken door kletspraatjes van verkopers bij autobedrijven. Daar gaat het alleen maar erom een auto te verkopen.....
De Fiesta nog een beetje doorrijden, een beetje meer rondkijken en misschien bevalt dan wellicht iets anders nog beter.

je fiesta zelf proberen te verkopen, maar nadeel is dat je dan eventueel zonder auto komt te zitten. Je laatste garage rekening is bewijs dat je onderhoud serieus hebt genomen.

Wachten is altijd beter. Corolla's zijn geen wagens die als zeldzame Porsches 50% duurder worden. Zo'n ding van €20k kan makkelijk €4k afschrijven het eerste jaar, daar kan geen prijsstijging of reparatie tegenop.

Gezinsuitbreiding: strikt genomen hoef je met een baby geen grotere auto. Zeker niet als je de enigzins debiele kampeervakantie in zuid-frankrijk even een jaartje overslaat.
Verder wil ik geen doemscenario opwerpen, maar je kan bijvoorbeeld wat langer moeten wachten op de kleine of hij blijkt zeer wagenziek te worden.

Mijn advies is even wachten. Ik had een Clio 3-deurs bij het eerste kind. Ging prima. Ik kocht pas een station toen kind 2 onderweg was. Ja, je hebt veel spullen mee te slepen maar die kan je aanpassen aan de grootte van je auto. Is bij mij prima gegaan. Daarnaast zijn de huidige occasionprijzen hoog vanwege de vraag.

Bedankt voor jullie meningen allen ik zal ze meenemen bij de overweging.
Morgen toch maar een proefrit gepland met mijn vader en dan naar mijn gevoel luisteren.

Redenen om het niet te doen zijn: Fiesta rijd nog goed, net behoorlijk wat geld in gestoken en occasions zijn duur.
Redenen om het wel te doen: Angst voor schaarste op auto/occasionmarkt, ruimere auto is wel fijn voor iemand die 28k per jaar rijd en voorlopig geen grote kosten aan de auto.

Ook al zou er geen kind komen is de Corolla nog steeds een goede optie (of het nu morgen is of volgend jaar), aangezien ik door het lage verbruik van de hybride netto bijna hetzelfde uit ben aan maandelijkse kosten en ruimte is altijd fijn. Afschrijving zal het eerste jaar wel hoger zijn dan de Fiesta, maar daarna is Toyota volgens mij behoorlijk waardevast en een aardige kilometervreter.

Als het een mooie Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid is kan ik mij voorstellen dat je de overstap nu al maakt.

Jojoppes zei:
Redenen om het niet te doen zijn: Fiesta rijd nog goed, net behoorlijk wat geld in gestoken en occasions zijn duur.
Redenen om het wel te doen: Angst voor schaarste op auto/occasionmarkt, ruimere auto is wel fijn voor iemand die 28k per jaar rijd en voorlopig geen grote kosten aan de auto.

Schaarste op de occasionmarkt hoef je je echt geen zorgen over te maken.
Er wordt nog steeds flink geïmporteerd in Nederland. Mensen stappen weer meer en meer in het OV en doen daarom hun auto weer in de verkoop.

Het kan wellicht zo zijn dat de prijzen iets hoger blijven de komende tijd maar je hebt net flink in je Fiesta geinvesteerd dus als je die nu weg doet gooi je daar ook een hoop geld weg.
Ik zou nog lekker een jaartje doorrijden en je Fiesta inruilen vlak voordat de klok op 2 ton staat.

Bobslee zei:
Jojoppes zei:

Schaarste op de occasionmarkt hoef je je echt geen zorgen over te maken.
Er wordt nog steeds flink geïmporteerd in Nederland. Mensen stappen weer meer en meer in het OV en doen daarom hun auto weer in de verkoop.

Het kan wellicht zo zijn dat de prijzen iets hoger blijven de komende tijd maar je hebt net flink in je Fiesta geinvesteerd dus als je die nu weg doet gooi je daar ook een hoop geld weg.
Ik zou nog lekker een jaartje doorrijden en je Fiesta inruilen vlak voordat de klok op 2 ton staat.

Is zeker een optie, eerst maar even kijken hoe het rijdt morgen en dan hak ik de knoop door. Eind van het jaar moet ik ook weer voor de APK en beurtje erbij... weet niet wat dat weer voor kostenpost op gaat leveren ook.

Jouw Fiesta schrijft de komende jaren minder af dan een nieuwere C-segmenter, dus het uitstellen is altijd goedkoper (minder duur). En met het huidige onderhoud achter de rug verwacht ik niet veel kosten meer (wellicht nog een keer remmetjes, maar ik ken jouw auto niet).

Ik vind het wel grappig hoe je €16k voor de inruil wegwuifd, dat geld ben je meteen kwijt.
En bij de Fiesta maak je je zorgen om een eventuele reparatie over een paar maanden of dat de occasions ooit misschien 10% meer kosten dan nu.

Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt, wat me uitstekend beviel. Wat een heerlijke auto, heel soepele motor, goede zitpositie, wegligging, van alle gemakken voorzien en stiller dan ik had verwacht. Een hele andere rij ervaring dan de Fiesta. In real life nog mooier dan op de foto en met zijn rode kleur en grote velgen helemaal af.
Echter bij het onderhandelen gaf de dealer geen enkele ruimte meer om er iets vanaf te halen. Ik had ondertussen zelf al wat research gedaan en wist dat ik op internet al dezelfde inruilprijs kreeg als hij bood, dat kan dus scherper. Dus vrijdag weggelopen bij de dealer en gedacht van... ach dan wacht ik gewoon wel wat langer.

Maar... zaterdag eind van de ochtend, toen ik net op het terras zat in Duitsland (mannenweekend) belde de dealer om te zeggen dat hij toch een beter bod voor mijn Fiesta kon geven. €500,- extra inruilkorting deed mij toch wel beslissen om de koop door te laten gaan. Heel blij met mijn aankoop en ik hoop hier vele jaren mee vooruit te kunnen.

Linkje:
Mijn mooie rode Corolla

Allen bedankt voor jullie hulp!

Mooi ding. Voor het eerst sinds jaren weer eens een Toyota die ik wel zou willen hebben.
Veel plezier ermee!

Terug
Bovenaan