Jiangling Yi / Mobilize Limo

Rutger DC

Asfaltkampioen
De joint-venture JMEV van Jiangling Motors (50%) en Renault (50%) heeft de GSE gepresenteerd, die dit jaar op de Chinese én Europese markt wordt gelanceerd! De elektrische GSE, die in China Yi zal gaan heten, komt er in twee varianten: een met een 47 kWh accupakket, de ander met een 59 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 400 respectievelijk 500 km volgens NEDC. Volgens diverse Chinese media moet de auto dit jaar in Europa via het Renault-dealernetwerk worden aangeboden. Optisch doet de auto me denken aan de Tesla Model 3, maar de auto wordt ongetwijfeld veel goedkoper, zeker gezien de veel mindere specificaties.

9a8cf202012271033015120.jpg

ac0e9202012271033031443.jpg

56842202012271033082139.jpg

2c248202012271033091522.jpg

d0852202012271033108298.jpg

30379202012271033112924.jpg

cca3-kfxsuvw8393772.png

Bronnen:
https://www.xchuxing.com/article/28530
https://auto.sina.com.cn/newcar/zz/2020-12-29/detail-iiznezxs9601042.shtml
https://3g.163.com/dy/article/FV57N0HV053737KM.html

Verhoudingen en raampartij bijna identiek aan de Model 3. De rest wat andere frutseltjes.

Vinden jullie dit echt een fraaie auto, dat in een (West Europese) Renault showroom past???

Ik niet. Lichtunits beetje Prius idee, vind ik.

Wielbasis vreemd, wielkasten te groot voor de wielen, nee, proporties kloppen niet in mijn ogen.

Durashift zei:
Vinden jullie dit echt een fraaie auto, dat in een (West Europese) Renault showroom past???

Wielbasis vreemd, wielkasten te groot voor de wielen, nee, proporties kloppen niet in mijn ogen.

Voor een EV vind ik het prima. Een Zoe heeft ook veel minder mooie proporties dan een Clio, blijkbaar geven kopers van een EV minder om de styling of ze hebben gewoon andere smaak.

De lichtunits vind ik zelf ook een beetje overstyled, maar ook dat lijkt bij Toyota geen of weinig invloed te hebben op de verkopen.
Voor de rest vind ik de proporties niet heel gek, doet me echt wel aan de Model 3 denken. En die te kleine wielen? Ja, ik zie het wel een klein beetje, maar niet storend. Het is niet zo erg als bij de meeste Chinese auto’s. De MG ZS heeft er bijvoorbeeld veel meer last van, en ook daar merk je er commercieel gezien weinig van. Die verkoopt boven verwachting voor een nieuw Chinees merk in NL en Europa.
Past hij in een Renault showroom qua huisstijl? Nee, dat niet. Maar ik vind hem ook niet Renault onwaardig.

Lol, de grootte, plaatsing en oriëntatie is compleet anders. Er is totaal geen gelijkenis. Last van een gesloten Hans Anders?

Durashift zei:

Eens Durashift.
Dit is in mijn ogen Renault onwaardig knip en plak werk, zoals nog steeds bijveel Chinese merken gebeurd.

Tegelijkertijd zijn er daar inmiddels ook fraaie modellen geintroduceerd.
Deze grove GSE is er daar niet een van.

Onder welke naam gaat deze hier verkocht worden dan? Ik zie er in ieder geval totaal geen Renault in...

Achterop de auto staat in het Chinees Leinuo (Renault) Jiangling Group en rechts (op het witte exemplaar) Yi, GSE zou de exportnaam zijn. De auto wordt dus echt als Renault verkocht in China.

Op het eerste gezicht bijzonder aangezien de auto geen wybertjes voor- en achterop heeft - alhoewel het logo van JMEV vast niet toevallig ook een soort ruitvorm heeft - en Renault vermoedelijk niet aan de ontwikkeling heeft bijgedragen. Renault ging pas in 2019 een joint-venture met Jiangling aan. Toyota en Mitsubishi verkopen echter ook al een elektrisch GAC-model onder eigen vlag, gewoon met GAC-logo's rondom, terwijl Ford en Jiangling eerder al besloten om Jiangling Yusheng SUV's voortaan als Ford te gaan verkopen in plaats van onder eigen vlag. De Chinese Ford-producten doen het vrij goed en waarschijnlijk veel beter en stabieler dan onder Jiangling Yusheng-vlag het geval geweest zou zijn.

Ik ben benieuwd of deze auto nu echt naar Europa komt, of dat het om misinterpretatie gaat van de woorden van Luca de Meo.

Dit artikel gaat in op de situatie van Renault in China. Renault heeft momenteel vier (!) joint-ventures in China, een heleboel voor een merk waarvan de verkopen vrijwel geheel zijn stilgevallen. Het gaat om Dongfeng Renault Automobile Co., Ltd. (produceerde tot begin 2020 de Captur II, Kadjar en Koleos, maar Renault heeft daar de stekker uit getrokken), Brilliance Renault Jinbei Automobile Co., Ltd. (moet bestelauto's gaan produceren, dus vermoedelijk Master en wellicht Trafic), eGT New Energy Automobile Co., Ltd. (van Dongfeng, produceert de City K-ZE en dus de Dacia Spring voor Europa) en Jiangling Group New Energy Automobile Co., Ltd. die deze elektrische auto moet gaan produceren. Op 14 januari jl. ontvouwt Luca de Meo de nieuwe strategische plannen, dus wellicht horen we dan meer.

Durashift zei:

Ik vind hem hoedanook stukken minder lelijk dan een (Tesla X of) Tesla 3 waar hij duidelijk op geïnspireerd is.
Als die GSE niet in een Europese showroom past, dan de Tesla al helemaal niet.

Nu ook op Autoweek.nl:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/deze-chinese-elektrische-sedan-komt-als-renault-naar-europa/

Wel benieuwd in hoeverre het Europese ontwerp van Renault hiervan zal afwijken. Ik kan me voorstellen dat er nog wat designers over het front en de achterlichten heen gaan.

De auto komt niet als Renault en ook niet als consumentenproduct naar Europa.

[size=x-large]Renault en Jiangling met Mobilize Limo naar Europa[/size]

Renault komt met de Mobilize Limo, een auto die vooral is bedoeld voor professioneel personenvervoer. Hij komt je niet voor niets bekend voor, want in China hebben we deze auto al eens gezien. naar Europa. De Mobilize Limo werd eerder gepresenteerd als JMEV Yi, van de joint-venture Renault-Jiangling. Destijds dachten we door een optelsom van toekomstplannen al dat de Yi best weleens naar Europa zou kunnen komen, en dat blijkt nu te kloppen. Het wordt echter niet echt een Renault, maar een product van Mobilize, dat zich bezighoudt met mobiliteitsdiensten. Dat is dan ook waar de Limo voor is bedoeld: het moet het ideale werktuig zijn voor taxichauffeurs en hun chiquere collega’s.

Korter, maar ruimer
Renault richt zich specifiek op de zogenaamde ride-hailing-markt, waaronder alle dienstverlening valt die een auto en een chauffeur als een combinatie aanbiedt. Renault verwacht dat die markt in Europa alleen maar zal groeien, van 28 miljard nu naar 50 miljard in 2030. Daarbij spelen elektrische auto’s natuurlijk een steeds grotere rol en daar profiteert Renault graag van mee. De volledig elektrische Limo is met een lengte van 4,67 duidelijk korter dan een Talisman, die zich over 4,84 meter uitstrekt. De auto heeft echter ook een relatief korte neus en kont en een lange wielbasis en dat maakt ‘m volgens de bedenkers bijzonder ruim. De Limo-koets is bovendien vrij hoog en staat op bijzonder grote wielen. Wijd openende achterdeuren zijn de toegang tot een bank die volgens Mobilize riant plaatsbiedt aan drie personen, mede dankzij de vlakke vloer. De kofferbak meet 411 liter, waarbij rekening is gehouden met het formaat van grote reiskoffers.

Ook aan de bestuurder, of eigenlijk chauffeur, is gedacht. Er is een op allerlei manieren instelbare stoel en zelfs een ‘gekoeld compartiment’ voor je drankjes. Het dashboard bevat twee schermen, een van 10,25 en een van 12,3 inch, voor de bediening van allerlei functies. Veel 'Renault' vinden we trouwens niet terug in de Limo: alles lijkt speciaal voor deze auto bedacht, of afkomstig van (Chinese) modellen die we hier niet kennen.
450 km

Razendsnel is de Limo zeker niet, maar met 150 elektrische pk’s en een 0-100-tijd van 9,6 seconden moet meekomen in de grote stad geen enkel probleem zijn. Daarbuiten trouwens ook niet, want de top ligt op 140 km/h. Het accupakket meet 60 kWh en levert een theoretisch bereik van 450 km op. Aan de snellader zou het mogelijk moeten zijn om er in 40 minuten 250 km bij te pompen. Met 11,2 meter is de draaicirkel vergelijkbaar met die van een Clio.

Om een goede ‘taxi’ te maken, is tegenwoordig meer nodig dan een handige auto. De Mobilize Limo wordt daarom gecombineerd met een eigen app voor inzicht in de status van het voertuig. Ook is er een ingenieus gebruiks- en betaalsysteem opgetuigd. Dat moet het mogelijk maken om de auto eenvoudig te delen met meerdere chauffeurs. Kopen is niet mogelijk, in plaats daarvan is er een abonnementsconstructie bedacht. Volgens de bedenkers levert die een zeer aantrekkelijke 'TCO' op, ofwel ‘Total Cost of Operations’.

Vanaf de presentatie van de Limo op de IAA in München zal allereerst een testvloot van veertig exemplaren worden gelanceerd. In de tweede helft van 2022 moet de auto voor het eerst commercieel worden ingezet in Europa.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-en-jiangling-met-mobilize-limo-naar-europa/

fiyya4jbm0x8.jpg

8g8ylbnbhc86.jpg

of7yr4kbnt24.jpg

geay1ddbdzx5.jpg

mgmyoj9bkds3.jpg

eprygsjbnv9x.jpg

De levering in China is gestart. Maar als ik de prijzen zie op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de Xpeng P5, dan wordt dit wel een kansloos verhaal op de thuismarkt.

Xpeng is hot en breekt het ene verkooprecord na het andere (vorige maand voor het eerst door de 10k heen, en dat nog zonder de nieuwe P5), terwijl JMEV blij mag zijn als ze een keer de 500 per maand halen als merk. Chinezen associëren zich toch liever met een succesvol merk dan met eentje die in de vergetelheid begint te raken.
De P5 spreekt tot de verbeelding met scherp design, gave techniek (de eerste productie auto wereldwijd met Lidar om Tesla te verslaan op het gebied van driver assist) en indrukwekkende prestaties (tot 600km range). Daar kan de Yi niets tegen in brengen.

De Mobilize Limo is in Frankrijk gearriveerd.

CF162-FF4-88-EB-4-A1-D-8-A74-4-E800-B24-F7-FD.jpg

9-F965919-38-DD-4-E4-B-9-BD1-7-DC8168-B12-D6.jpg

6-F6-DC306-9-E0-F-466-F-B325-6-D39-F06-A3106.jpg

CC95048-F-98-DC-4392-B4-FA-F36583-BA79-C5.jpg

10-E0-C165-7-CED-44-E0-8130-BFC0-D1475-C90.jpg

1-F73-BAD4-1372-4-D0-B-A299-06-C5-CC712-E95.jpg

AA948-CA8-6-B3-A-49-DD-8-BA9-7176-E3-BC6-E9-F.jpg

0877-DE77-7-AB7-43-EC-BA27-BD12-A9-B36-E0-E.jpg

92-B9-AE64-5622-45-B8-B1-DE-C82712545-A94.jpg

57-FC367-C-83-AB-4-FED-BACA-49-FD2-C250456.jpg

A747914-C-077-E-4-C08-9-E6-E-4195-B5-FF1-A12.jpg

Dimensions : 4,67 mètres de long ; 1,47 m de haut et 1,83 m de large avec une hauteur de caisse de 150 mm (en charge)
Coffre : 500 litres
Moteur : 118 kW (160 ch)
Batterie : NCM 60kWh
Autonomie WLTP : 450 km
Charge rapide : 75 kW (40 minutes de 20 à 80 %)
Charge alternative : 11 kW
Consommation d'essai : 18,1 kWh
Test d'autonomie réelle : 390 km

Bron: http://worldscoop.forumpro.fr/t13284p50-2022-mobilize-renault-the-queen

Op het autosalon van Parijs:

mobilize-limo-2022-front-quarter-paris-motor-show.jpg

mobilize-limo-2022-rear-quarter-paris-motor-show.jpg

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/mobilize-limo-electric-saloon-designed-private-hire-use

4 EuroNCAP-sterren:
https://www.youtube.com/watch?v=ldzKu-ysiX0

Is die abonnementsvorm van Mobilize nu vergelijkbaar met die van Lynk & Co? Ben benieuwd of de auto hier straks ook is te huren.

Ik typ correct 'het'.

https://taaladvies.net/salon-of-woonkamer-of-zitkamer/

Tot slot is salon (als het-woord) ook standaardtaal in België in de betekenis ‘grote beurs’, bijvoorbeeld: autosalon, voedingssalon, vakantiesalon.

(7) Het 93ste autosalon in Brussel kreeg meer dan 400.000 bezoekers over de vloer. [standaardtaal in België]

(8) Ondanks de groei van het aantal online reservaties, gaat de Belg nog graag naar het vakantiesalon. [standaardtaal in België]

Ook hier staan beide lidwoorden: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/salon

Salon is in deze betekenis standaardtaal in België en niet in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat het woord hier niet kan worden gebruikt. Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om een vooral in België in deze betekenis gebruikt woord te combineren met een ander lidwoord dat (in andere betekenissen) in Nederland gangbaarder is, maar dat bevalt mij niet zo.

Mijn argumentatie is, al zeg ik het zelf, stukken beter dan die van jou. :T Je argumentatie stokt bij het woord gewoon. Dus als je me corrigeert om me iets bij te brengen, waar ik niets op tegen heb, dan ben je niet geslaagd in je opzet. Mocht je alsnog argumentatie paraat hebben, dan is mijn verzoek om die in het taalneuzelaarstopic te plaatsen.

Laten we het maar over de Mobilize Limo hebben, of over andere debutanten op het autosalon van Parijs.

Rutger DC zei:
Mijn argumentatie is, al zeg ik het zelf, stukken beter dan die van jou. :T Je argumentatie stokt bij het woord gewoon. Dus als je me corrigeert om me iets bij te brengen, waar ik niets op tegen heb, dan ben je niet geslaagd in je opzet. Mocht je alsnog argumentatie paraat hebben, dan is mijn verzoek om die in het taalneuzelaarstopic te plaatsen.

Laten we het maar over de Mobilize Limo hebben, of over andere debutanten op het autosalon van Parijs.

Buiten dat ik het niet met je eens ben gaat het in deze niet om de argumentatie. In NL is het gewoon 'de autosalon'. Ook is het 'Mondial de l'Auto(mobile) Paris', maar in geen geval het autosalon van Parijs. Voor Brussel zou je gelijk hebben, maar dit is Parijs;)

Jan 7666490 zei:
We zitten opeen Nederlands forum, dus het is gewoon de autosalon. Hoe slecht jou dat ook mag bevallen...
Citeer even de forumregel die stelt dat enkel in Nederland gangbaar taalgebruik en woorden zijn toegestaan en specifieer ev. nog welke regionale afwijkingen niet zijn toegestaan (Friesland en Limburg hanteren immers ook verschillende uitdrukkingen).
Of geef gewoon toe dat je taalkennis wat beperkt is i.p.v. die misplaatste arrogante reacties te plaatsen.

De Mobilize Limo is een middelgrote sedan die speciaal is bedoeld voor taxi’s, privéverhuur en wagenparkgebruik. De Limo is alleen beschikbaar via een abonnementsservice, wat betekent dat u er geen daadwerkelijk kunt kopen. Enkel bedrijven in de professionele personenvervoer kunnen zich aanmelden in voor dit speciale project.

Terug
Bovenaan