Jeff's Tesla MY LR '22 en Thunderbird '57

De vraag is natuurlijk moet het allemaal perfect richting concoursstaat en in twee fases.....................wat kan en wil je zelf doen?

Die van ons is netjes maar als ik deze wegbreng zal een specialist altijd wat vinden om aan te pakken, of iets te doen om het weer orgineel te maken.

Leuk om die keuzes te maken.
 
De vraag is natuurlijk moet het allemaal perfect richting concoursstaat en in twee fases.....................wat kan en wil je zelf doen?
Als je ‘m terugbrengt in concoursstaat is de kans dat je er nog mee gaat rijden wel kleiner denk ik. Dan is ieder butsje of krasje een doorn in het oog.

Die van ons is netjes maar als ik deze wegbreng zal een specialist altijd wat vinden om aan te pakken, of iets te doen om het weer orgineel te maken.
Zo’n monteur lijkt mij wel prettig om te hebben, iemand die ook met passie en uit liefhebberij aan een auto werkt.
 
Hier een overzicht of wat wij willen doen, vertaald vanuit het Duits in het Nederlands, dus het zal niet 100% kloppen kwa taal.

Mechanica:
- Remtrommels en remblokken achter vervangen
- Flens rechts uitbouwen, vlakdraaien, inbouwen
- Rem voor demonteren, smeren, afstellen
- Remleidingen aan achteras vervangen
- Benzineslangen vervangen
- Carburateur uitbouwen, demonteren, in ultrasoon bad reinigen, nieuw afdichten, inbouwen
- Benzinepomp reviseren
- Sandwichplaat carburateur vervangen
- Wiellager voor vervangen
- Uitlaatophanging repareren (1 ophanging is weg)

Elektrisch:
- Kabelboom en alle kabels, zekeringen enz. in motorruimte vervangen
- Oliedruklamp repareren
- Remlicht repareren
- Accu vervangen (momenteel is er een te grote ingebouwd)
- Poolafdekking monteren

Service
- Motorolie verversen met filter
- Lubegard
- Versnellingsbakolie verversen met overdrive
- Differentiële olie verversen
- Antivries vervangen
- Systeem spoelen
- Koelvloeistofdop schoonmaken
- Benzinefilter vervangen
- Luchtfilter schoonmaken
- Kleppenspel/klepstoters controleren en afstellen
- Niveau controleren
- Chassis smeren, inclusief bladveren
- Remvloeistof vervangen
- Trommelrem afstellen
- Handrem afstellen
- Verdeler demonteren, slijtdelen vervangen, op testbank afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Ontsteking en carburateur controleren en afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Smoorbandspanning checken
- Distributeur, deursloten, scharnieren,
- zittingrails, kabels smeren
- Verlichting en lichtinstelling checken
- Bandenspanning checken, inclusief reservewiel
- Accu belastingstest en laadstroom checken
 
Ja het probleem met de kabelboom is dat er op meerdere plekken over de jaren slecht gerepareerd is, en ook zekeringen bloot liggen ook onder de motorkap. Dus ze vertelde mij, als je het goed wilt doen, doen we alles opnieuw, als je dat niet wilt dan moet je naar een andere garage (basically). Dus de keuze is in principe aan mij, maar ik wil het gewoon goed in orde hebben, ipv elk jaar weer met dezelfde kabeltjes froetselen omdat de verlichting weer niet werkt.

Nu is de kabelboom (ca. 900 euro) nog te doen, maar het is het werk wat er in gaat zitten.

Tevens voor de remmen, ondanks dat de remblokken 2 jaar geleden zijn vervangen, moeten de trommels achter vervangen worden, je kan nog door rijden, maar dit moet hoe dan ook snel vervangen worden. Als je de trommels vervangt, moet je ook de remblokken vervangen.
 
Prachtig al die oldtimers bij elkaar met het Zwitserse landschap op de achtergrond. (y)

Ja het probleem met de kabelboom is dat er op meerdere plekken over de jaren slecht gerepareerd is, en ook zekeringen bloot liggen ook onder de motorkap. Dus ze vertelde mij, als je het goed wilt doen, doen we alles opnieuw, als je dat niet wilt dan moet je naar een andere garage (basically). Dus de keuze is in principe aan mij, maar ik wil het gewoon goed in orde hebben, ipv elk jaar weer met dezelfde kabeltjes froetselen omdat de verlichting weer niet werkt.

Nu is de kabelboom (ca. 900 euro) nog te doen, maar het is het werk wat er in gaat zitten.
Ergens een begrijpelijk standpunt vanuit de garage en vanaf hier natuurlijk lastig te beoordelen wat voor puinhoop de bedraging daadwerkelijk is, maar de 'alles vervangen' mentaliteit is voor mij doorgaans geen toonbeeld van vakmanschap.

- Bandenspanning checken, inclusief reservewiel
Bij sommige zaken denk ik, het kost bijna meer moeite om het uit te typen dan om uit te voeren. Voor mij zijn het voor een deel zaken die ik zelf zou doen als onderdeel van de hobby. Als ik alles zou uitbesteden zie ik voor de eenvoudigere klusjes ook niet direct de meerwaarde om het werk uit te laten voeren door een (als ik het goed begrijp redelijk prijzige) specialist. Natuurlijk biedt het ook voordelen om alles bij één partij te laten uitvoeren, maar het gunnen van werk is voor mij ook wel afhankelijk van de prijs.
 
Ze hebben mij meerdere punten laten zien van de bedrading zowel onder de motorkap als onder de auto laten zien, die gewoon niet meer goed is, dus vandaar dat ik mee ga in de keuze. De remlichten doen het niet, de gewone lichten knipperen en op het dashboard klopt het een en andere niet. Dus ik wist dat dit sowieso een belangrijke stelpost ging worden.

Ik heb zelf de handigheid nog niet om aan de auto te sleutelen (tevens de tijd niet), dat zal over de jaren wellicht wel veranderen. Maar daarom geef ik nu liever wat meer uit, dat de basis straks gewoon goed is.
 
Kwaliteit kost geld, goedkoop is duurkoop, penny wise pound foolish, we kennen het allemaal wel. De hobby blijft wel leuker als het een beetje betaalbaar blijft. Zoals met zoveel dingen in het leven is het soms even zoeken naar een goede prijs-kwaliteitverhouding. We willen natuurlijk dat mevrouw JL86 de hobby ook blijft steunen. Happy wife happy life. Kwaliteit van leven. Etc.

Als de bedrading op meerdere punten zo slechts is, lijkt het mij inderdaad ook de betere en uiteindelijk misschien zelfs wel voordeligere optie om de gehele kabelboom te vervangen. Of het de waarde verhoogt in die zin dat je de investering er bij verkoop weer uithaalt betwijfel ik, maar het vergroot zeker het rijplezier.(y)
 
Hier een overzicht of wat wij willen doen, vertaald vanuit het Duits in het Nederlands, dus het zal niet 100% kloppen kwa taal.

Mechanica:
- Remtrommels en remblokken achter vervangen
- Flens rechts uitbouwen, vlakdraaien, inbouwen
- Rem voor demonteren, smeren, afstellen
- Remleidingen aan achteras vervangen
- Benzineslangen vervangen
- Carburateur uitbouwen, demonteren, in ultrasoon bad reinigen, nieuw afdichten, inbouwen
- Benzinepomp reviseren
- Sandwichplaat carburateur vervangen
- Wiellager voor vervangen
- Uitlaatophanging repareren (1 ophanging is weg)

Elektrisch:
- Kabelboom en alle kabels, zekeringen enz. in motorruimte vervangen
- Oliedruklamp repareren
- Remlicht repareren
- Accu vervangen (momenteel is er een te grote ingebouwd)
- Poolafdekking monteren

Service
- Motorolie verversen met filter
- Lubegard
- Versnellingsbakolie verversen met overdrive
- Differentiële olie verversen
- Antivries vervangen
- Systeem spoelen
- Koelvloeistofdop schoonmaken
- Benzinefilter vervangen
- Luchtfilter schoonmaken
- Kleppenspel/klepstoters controleren en afstellen
- Niveau controleren
- Chassis smeren, inclusief bladveren
- Remvloeistof vervangen
- Trommelrem afstellen
- Handrem afstellen
- Verdeler demonteren, slijtdelen vervangen, op testbank afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Ontsteking en carburateur controleren en afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Smoorbandspanning checken
- Distributeur, deursloten, scharnieren,
- zittingrails, kabels smeren
- Verlichting en lichtinstelling checken
- Bandenspanning checken, inclusief reservewiel
- Accu belastingstest en laadstroom checken
Goed bezig, JL! Ze hebben inderdaad best wat puntjes gevonden, een stuk meer dan alleen wat druppels olie. ;)

Er staan een paar dingen op die je eigenlijk best makkelijk zelf kunt doen, zelfs als leek. Natuurlijk is tijd ook geld, en ik zag ergens een reactie van jou dat je daar ook zo over denkt. Helemaal prima.

Sommige klusjes lijken me overigens ook niet heel urgent. Maar als ze er toch mee bezig zijn, is het natuurlijk wel handig om die dingen meteen mee te pakken. Scheelt later weer extra werk.

Al met al, ondanks de lengte, toch geen heel gekke lijst voor een auto van die leeftijd vind ik. Hij lijkt lang, maar er staat mijns inziens ook best wat op dat neerkomt op goede zorg, geen grote defecten.

Mooi om te zien dat je de auto zo goed gaat (laten) verzorgen. Dat verdient een echte liefhebbersauto als dit wel. (y)
 
Sommige klusjes lijken me overigens ook niet heel urgent. Maar als ze er toch mee bezig zijn, is het natuurlijk wel handig om die dingen meteen mee te pakken. Scheelt later weer extra werk.

Klopt sommige dingen kun je later doen, maar als ze nu toch bezig zijn, dan nemen we het beter nu mee. Door het daarna goed elk jaar te onderhouden, zal de kans op problemen steeds kleiner worden.

Het volgende project, maar dat komt dan zeer waarschijnlijk volgend jaar winter, is het onderstel, ook naar hetzelfde niveau tillen. Nu nog niet belangrijk, eerst deze zaken regelen en ff door de zure appel bijten.
 
Terug
Bovenaan