Jeff's Tesla MY LR '22 en op zoek naar iets nieuws!

Leuk artikel wel, over de Duitsers gaan ze wat meer in op de details maar volgens mij kunnen ze de C3 ook zeker wel waarderen. Het is gewoon allemaal net even wat specialer.

De C3 is zeker niet de beste auto uit dat rijtje, maar zonder twijfel wel die met de meeste beleving. En is dat niet juist waarvoor je zo’n auto kiest?

Precies helemaal mee eens!

Voor hetzelfde geld had ik een Boxster 3.4s gehad, duidelijk de “betere” auto, maar hier in Zwitserland zie je een Porsche op bijna elke straathoek. Wellicht komt er nog wel een keer een Porsche, wie weet.

Maar het hart wordt toch wel heel erg warm als je zo’n Amerikaanse V8 start, targa dakje eraf bij mooi en genieten!

En het is juist wel leuk om iets anders te hebben dan de meute.

@A3 White ik heb zojuist antwoord gekregen, je kunt daar in de loods terecht. De auto staat er sinds vandaag en ze beginnen met inklaren, dat zal allemaal wel een paar dagen duren. Enig idee welke dag je daar bent? Dan geef ik dat door en melden ze je aan, ik zal dan ook even het adres opvragen en dan kun je je daar gewoon bij de receptie melden.

@A3 White top, ik heb het doorgegeven, gewoon bij de receptie melden en dan lopen ze mee naar de auto.

Adres in een PM gestuurd.

Laatst bewerkt:
Korte update: Vanochtend de rekening voor het importeren aan de douane betaald, een flink bedrag maar dat had ik uiteraard ingecalculeerd.
- 4% Automobilsteuer verrekend over het aankoopbedrag inclusief transport.
- 13.20A document CHF 7
- 8,1% MwSt. verrekend over het aankoopbedrag inclusief transport.
- Administratiekosten CHF 250

Het transport bedrijf maakt nu het T1 formulier op (transit formulier), dat is nodig zodat ik geen belasting in Europe moet betalen en dan gaat de auto op transport (inclusieve de pepernoten van A3 White:))

Met een beetje geluk deze week? Ik hoop het echt!

Ik heb tevens nog een mooie originele owners manual weten te bemachtigen op Ebay voor USD 29 en een indoor carcover voor de auto ook via Ebay.

s-l1600.webp

Ik ben nog opzoek naar goed poetsmiddel voor de auto, tips zijn uiteraard welkom!

Ik zag zojuist een draadje rekenhulp voor brandstofkosten, ik hou dit zelf voor mijn Tesla ook bij. Met name omdat ik in eerste instantie benieuwd was, wat het verschil tussen de Tesla en de Range Rover was (antwoord veel, logisch...), maar gewoon ook interessant is om bij te houden.

Dit is een heel simpel overzicht (ik reken vanaf september omdat ik de auto in sep 2022 heb gekocht).

Capture.jpg

Side note: Ik kon vanaf April/Mei gratis laden bij Tesla, daar heb ik dus ook gebruik van gemaakt (zon 3.000-3.500 km in totaal), bijv. maand Sep-24 geen laadkosten maar wel 599 kWh geladen, dat is dus alles bij Tesla.

In totaal heb ik CHF 462 uitgegeven in een jaar om 10.822 km te kunnen rijden, dat betekent 4,3 cent per km. In euros is het net iets meer 4.5 cent per km.

Ik betaal dus CHF 38,55 per maand voor stroom, dat betekent op mijn totale verbruik een stroomprijs van CHF 0,23 per km (ca. EUR 0,25 per km.).

Mijn verbruik op basis van 2.015 kWh bij 10.822 km is 18,6 kWh/100 km, let op dit is dus inclusief laadverliezen.

De verzekering voor de Tesla is zon EUR 2.000,- per jaar en ik heb 0,- onderhoudskosten en 0,- Zwitserse MRB (Verkehrsabgaben).

Het eerste jaar lagen de kosten wat hoger, ca. 650 euro voor 10.500 km en kwam ik uit op ongeveer 6,5 cent per km.

Kost je verzekering, wegebelasting en afschrijving niks? :unsure:

Weet je al wanneer de C3 ongeveer thuis komt? Nu die zo dichtbij is, lijkt me dat wel spannend worden!

@Pobresh verzekering heb ik gemeld en wegenbelasting is 0 ;). Afschrijving vind ik persoonlijk niet zo belangrijk want dat zijn geen directe uitgaven.

Ik heb overigens wel die 10k afschrijving voor lief moeten nemen toen Tesla besloot de prijzen flink te verlagen, dus op dit moment zou het niet slim zijn om de auto te verkopen. Maar ik kijk wel hoe het er over een paar jaar voor staat. De auto heeft nu ook pas zon 24-25k km op de "digitale" teller staan, ik heb nog gratis onderhoud en garantie, dus het is gewoon ook niet slim om nu te wisselen omdat ik zo goedkoop rijdt momenteel.

Plus, wat koop ik dan terug? Wat zou jij in mijn positie doen?

Mbt de C3 hoop ik de komende dagen te horen wanneer hij getransporteerd wordt. Vanochtend heb ik een bevestiging van betaling gekregen van de transporteur, dus nu is het een kwestie van transporteren. Lukt dat deze week nog? of wordt het volgende week? Volgende week heb ik echter zelf ontzettend weinig tijd, zakelijk onderweg dus dat zou wel jammer zijn.

Blijkbaar over de verzekering heen gelezen. Belasting had ik ergens al verwacht (is in nederland ook nog momenteel)
Afschrijving vind ik persoonlijk ook niet zo van belang. maar op een nieuwe auto schrijf je altijd enorm veel af in de beginjaren en dat kan uiteindelijk best veel pijn doen in de portemonnee (ook als de nieuwprijzen niet verlaagd zijn) Vandaar dat je die zeker bij een nieuwe of jong gebruikte auto het beste wel kan mee wegen in je berekeningen.

Ik kan niet kijken in de behoeftes die je hebt. Maar je kunt iets nieuws meestal zo lang mogelijk rijden zodat de afschrijving en totale kosten over een lange tijd uitgesmeerd veel prettiger zijn. Het scheelt ook dat onderhoudskosten veel lager zijn in de beginjaren. Immers is nog niet alles al flink versleten. en met 25.000km staat er nog weinig slijtage op de teller.

Ga je de C3 zelf invoeren of heb je daar ook een bedrijfje voor ingeschakeld?

Daarom rijdt ik in principe ook gewoon met de Tesla door, de afschrijving nu nemen is te groot, terwijl dat de auto eigenlijk nog "zo goed als nieuw is".

Het invoeren is al gebeurd, papieren zijn opgemaakt en de douane heb ik deze week betaald. Dus dat is allemaal geen probleem meer. Ik ben alleen nog aan het uitzoeken of ik hem zelf op kenteken kan laten zetten of dat ik daar hulp van een garage bij nodig heb.

Ik heb namelijk een emissie-, geluids- en vermogens- test nodig, dat kan alleen door een paar, door de overheid, aangewezen bedrijven en ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat dus als particulier ga laten doen.

Als ik die test resultaten allemaal heb, dan kan ik hem voor de Zwitserse APK aanmelden, geen idee of daar dan weer een lijst met aandachtspunten uitkomt of niet.

Voordeel is dat we nu de winter in gaan, dus ik geen grote tijdsdruk heb, ik wil hem wel klaar voor de weg hebben ergens in Maart/April, maar ik zal nu dus de komende maanden daarop focussen om hem zo ver te krijgen.

Wellicht is het een appeltje-eitje, maar wellicht ook niet, ik heb daar nog geen ervaring mee.

Met invoeren bedoelde ik dus ook de benodigde zaken voor kenteken en keuring zodattie de weg op mag ;)

Zijn die emissie, geluids en vermogen tests niet beschikbaar bij de fabrikant? Lijkt me een beetje vreemd om dat afzonderlijk te gaan uitvoeren. Er zullen vast meer c3's in zwitserland zijn.

Nee die moeten per auto getest worden en bekeken worden of ze aan de eisen voldoen. Geluk bij ongeluk, hebben ze de regelgeving aangescherpt in 1982. Mijn auto is van 1981... :p

Mensen kijken altijd wel raar op als je met een Tesla komt tanken… ;)

IMG-5581.jpg

Maar ik kwam alleen even om een Jerry can te vullen voor de Corvette! :)

IMG-5579.jpg

Hij was vandaag ingepland om geleverd te worden, maar ze hebben teveel tijd aan de grens verloren dus het wordt morgen..

Ik ben nu zakelijk op reis en morgen avond pas laat thuis dus m’n vrouw neemt hem in ontvangst, dus hopelijk als ik morgenavond thuis komt staat na bijna 2.5 maand de Corvette in de garage :)

Lijkt me raar om dan niet thuis te zijn, na al die voorpret. Maar leuk is het echt aftellen nu, morgenavond kun je beginnen met vertroetelen!

• Leuk
Waarderingen: JL86
De corvette is eindelijk gearriveerd :)!

Helaas was ik gisteren zakelijk op pad en pas om 23:00 in de avond weer thuis, dus mijn vrouw heeft hem in ontvangst genomen, dit was rond 16:30 gisteren, met een klein laagje sneeuw.

Wij hebben gisteren een behoorlijke sneeuw storm gehad en er ligt nu zon 30-40 cm sneeuw. Ik ben dus onzettend blij dat de auto binnen staat!

Ik had met de transporteur afgesproken dat hij hem in de parkeer garage zou rijden, dat heeft hij netjes gedaan.
De accu is leeg, dus hij heeft hem nog met een booster kunnen starten, maar ik moet nu dus als eerste de accu vervangen.

De auto is ontzettend smerig, opzich logisch, na 2.5 maanden op pad te zijn geweest in weer en wind. Ook van binnen merk je dat hij wel een poetsbeurt kan gebruiken.

Dus zodra de sneeuw verdwenen is en ik een nieuwe accu heb aangesloten ga ik hem wassen.

Hier alvast een paar fotos, ik heb tot nu toe nog ontzettend weinig tijd gehad, maar ga er later vandaag nog even verder mee aan de slag natuurlijk :).

Gisteravond bij aankomst:
cor4.jpg

Deze ochtend:

cor1.jpg

cor2.jpg

@A3 White de pepernoten en schokolade letters zijn goed aangekomen! Onzettend leuk en echt bedankt voor de moeite, maakt het nog specialer zo! :)

cor3.jpg

@Barri kans op droog weer is zeker wel aanwezig, maar ik heb het eea uitgezocht met betrekking tot de auto rijklaar krijgen voor de zwitserse keuring en daar gaat toch nog wel behoorlijk wat werk (en geld) in zitten. Ik ga daar de komende tijd gewoon mee aan de slag en kijken hoe lang het duurt en wat het allemaal inhoudt. Het doel is om hem wel rijklaar te hebben voor ca. Maart 2025. Lijkt ver weg, maar met de wintermaanden gaat die tijd snel voorbij.

@De Dude @Magnifieke malloot inderdaad, ontzettend leuk dat A3 daar tijd voor vrij maakt en toont alleen maar aan hoeveel leuke mensen/autoliefhebbers hier op het forum actief zijn :).

Ik ben in ieder geval zeer blij dat de transporteur hem binnen heeft gezet, want anders had hij vanochtend zon 40 centimeter sneeuw op het dak liggen, en het sneeuwt nu weer. Met een lege accu was dat zeer waarschijnlijk een groot drama geworden!

Ik durf er overigens wel gewoon mee naar de wasstraat te rijden, komende week als hij weer start. Is maar een paar honderd meter hier vandaan. Ik moet vandaag mijn verzekering nog even informeren zodat hij in iedergeval tijdelijk casco verzekerd is. Maar hij staat sowieso in een afgesloten parkeergarage.

De corvette is eindelijk gearriveerd :)!

Helaas was ik gisteren zakelijk op pad en pas om 23:00 in de avond weer thuis, dus mijn vrouw heeft hem in ontvangst genomen, dit was rond 16:30 gisteren, met een klein laagje sneeuw.

Wij hebben gisteren een behoorlijke sneeuw storm gehad en er ligt nu zon 30-40 cm sneeuw. Ik ben dus onzettend blij dat de auto binnen staat!

Ik had met de transporteur afgesproken dat hij hem in de parkeer garage zou rijden, dat heeft hij netjes gedaan.
De accu is leeg, dus hij heeft hem nog met een booster kunnen starten, maar ik moet nu dus als eerste de accu vervangen.

De auto is ontzettend smerig, opzich logisch, na 2.5 maanden op pad te zijn geweest in weer en wind. Ook van binnen merk je dat hij wel een poetsbeurt kan gebruiken.

Dus zodra de sneeuw verdwenen is en ik een nieuwe accu heb aangesloten ga ik hem wassen.

Hier alvast een paar fotos, ik heb tot nu toe nog ontzettend weinig tijd gehad, maar ga er later vandaag nog even verder mee aan de slag natuurlijk :).

Gisteravond bij aankomst:
cor4.jpg

Deze ochtend:

cor1.jpg

cor2.jpg

@A3 White de pepernoten en schokolade letters zijn goed aangekomen! Onzettend leuk en echt bedankt voor de moeite, maakt het nog specialer zo! :)

cor3.jpg
Ik zie nergens pepernoten...:whistle:

Corvette is mooi, foto's zijn minder maar vast wegens tijdgebrek dus prima.

• Leuk
@Carkiller kruidnoten ;)

Ik heb nog weinig tijd gehad inderdaad en de auto is echt ontzettend vies, dus voor "mooie" fotos moet je toch echt nog even geduld hebben. Komt wel goed!

@Carkiller kruidnoten ;)

Ik heb nog weinig tijd gehad inderdaad en de auto is echt ontzettend vies, dus voor "mooie" fotos moet je toch echt nog even geduld hebben. Komt wel goed!
Het is je vergeven, chocolade kruidnoten zijn mijn favoriet. Foto's had ik al begrepen, komen betere tijden. Wasstraat klinkt wel eng met de Corvette.

• Leuk
Stiekem alvast begonnen met het verwijderen van dat lelijke laminaat.

De originele console eronder is nog in goede staat, maar blijf wel voorzichtig met verwijderen.

Het klokkenhuis moet er wel uit, daar hebben ze het achter het plastic geplakt, dat zal wel wat meer werk zijn.

IMG-5629.jpg
IMG-5630.jpg

Het is je vergeven, chocolade kruidnoten zijn mijn favoriet. Foto's had ik al begrepen, komen betere tijden. Wasstraat klinkt wel eng met de Corvette.
Alleen om hem af te spuiten, wassen verder met de hand. Was box dus eigenlijk.

Ah daar is ie! Mooi hoor, fijn dat ie heelhuids is aangekomen!

Wat een leuke actie van Adrie! Lekker ook daar van genieten! Zo zonder dat laminaat is ie al meteen strakker! Lekker bezig Jeff!

• Leuk
Wat heerlijk om nu rustig aan te kunnen prutsen aan het ding. En de mooie dagen zijn wel voorbij, dus je hebt even de tijd voor alle legale zaken die geregeld moeten worden. Als sculptuur kun je er ook al van genieten, zo uitgesproken werden ontwerpen erna niet meer.

• Leuk
Gaaf thuiskomen met de Corvette in de garage. Mooi hoor.

En inderdaad leuke actie van A3 White. Maar dat is gewoon een leuke vent, maar dat is even tussen ons.

Gisteren een afspraak staan om m’n winterbanden te monteren op de Tesla… precies een dag te laat :ROFLMAO:

Zo werden we dus wakker:

IMG-5613.jpg

De voetpaden worden wel meteen vrij gemaakt en er wordt zout gestrooid.

De afspraak maar naar volgende week verschoven, met dit weer ga ik niet op zomerbanden rijden (Michelin Pilot Sport).

Mooi dat de Vette goed is aangekomen!

Ik zou hem daar voortaan wel parkeren met de kont naar achteren, de neus is onoverzichtelijk en zo enorm lang, je zal er maar eens mee tegen het beton komen. Zelf heb ik die ervaring ook, bij het parkeren in de garage ook weleens uitgestapt om te zien hoever ik nog naar voren kon, bleek dat nog maar zo’n 10cm te zijn….

• Leuk
Terug
Bovenaan