Jeep Grand Cherokee 2003

A

Anoniem

Guest
Dag allen,

Momenteel overweeg ik een Jeep Grand Cherokee uit 2003 (2.7 CRD) te bezichtigen. Helaas ben ik niet bekend met deze auto, en ik hoop dat iemand mij misschien kan adviseren waar ik op moet letten. De auto heeft al een redelijke km stand van zo'n 250.000. Is dat een probleem of kan deze dan nog even mee?
Qua onderhoud is er vanuit de advertentie niets bekend, dat zal ik pas weten als ik ga kijken. Echter, zou ik eerst graag weten of dit iets is waar ik aan moet beginnen aangezien ik een flink stuk moet rijden om deze auto in het echt te kunnen zien.

Groet

Ik ben er bij vergeten te vermelden dat ik in Italie woon en de auto daar ook staat. Het werkt hier iets anders met keuringen, dus dat is niet van toepassing.

Bedoel je zoiets?:
https://www.ooyyo.com/italie/c=CDA31D7114D28562111BF36FBA04355BCAA11D7FCBD489BD1608F54EBD/5217631999066051686.html/

Ik ben niet thuis dus heb de advertentie even niet bij de hand, maar nee. Het is zo'n model als deze Ooyyo.com

Dat is een advertentie van een gewone cherokee, zonder Gran... de 2.7 is een 5 cilinder Mercedes blok en mits er normaal met de auto is omgegaan en regulier onderhoud hebben gehad zijn ze behoorlijk onverslijtbaar. Maar 18 jaar oud en zwaar belast (trailer, of road), dan kan het allemaal wat minder betrouwbaar zijn.... Gewoon gaan kijken dus!

speedtouch: Geen probleem, haha.

Pietzoveel, bedankt, dat wist ik niet! Ik ga dan toch maar even kijken en dan zullen we zien. Dank

@pietzoveel: er zit echt geen 5 cilinder Mercedesmotor in een 2.8 CRD. Is gewoon een rauwe 4 cilinder van Jeep zelf voorzover ik weet.

FH163500 zei:
@pietzoveel: er zit echt geen 5 cilinder Mercedesmotor in een 2.8 CRD. Is gewoon een rauwe 4 cilinder van Jeep zelf voorzover ik weet.

Er zit wel degelijk 5-cilinder Mercedes motor in de 2.7 CRD. In de eerste generatie zat wel een 2.5 4-cilinder.

En de latere series hebben de VM 2.8 diesel. Ook erg goed maar wat rauwer vanwege de 4 cilinders.

@FH: Dit was de invloed van MB nadat het concern even Daimler Chrysler heette.... Een PT met Mercedes 2.2cdi erin, de Gran Cherokee met een 2.7 5 cilinder... De andere diesels waren van VW (TDI 2.0 in diverse Dodges en Chryslers)

Het is heel simpel:

Grand Cherokee:
ZJ - 1993 tot 1998 - 2.5 TD - 4 cyl. VM
WJ - 1999 tot 2002 - 3.1 TD - 5 cyl. VM
WJ - 2002 tot 2004 - 2.7 CRD - 5 cyl. MB
WH - 2005 tot 2010 - 3.0 CRD - V6 MB

Ik jouw geval dus de 2003 Grand Cherokee met de 2.7 CRD motor. Dit betreft de OM612 motor van Mercedes Benz. Een 5 cilinder Common rail diesel met een inhoud van 2.7 liter.
Vermogen van 160-170pk en een koppel van 400Nm
O.a gebruikt in de MB 270 modellen (C, E, G en ML Klasse) en de Sprinter 316 CDI.
Zijn erg betrouwbare motoren, verbruiken een klein beetje olie (liter op 10.000), zijn krachtig en maken een (vind ik) prachtig geluid.
Absoluut niet chippen !! Daar kunnen ze niet zo goed tegen.
Op het MB forum staat erg veel info over deze motoren.
In mij ML bevalt hij iig uitstekend, gewoon een fijn werkpaard

Die 3.0 V6 diesels van MB waren (voor een deel?) de sjoemeldiesels die Chrysler veel geld hebben gekost in Amerika aan boetes.

Punt is dat TS 't heeft over een Grand Cherokee maar vervolgens een foto laat zien van een gewone Cherokee. Een gewone Cherokee heeft nooit een 5 cilinder diesel van MB gehad, de Grand Cherokee inderdaad wel. Overigens is t vaak wel zo dat de motor uit een Mercedes PKW die in andere types wordt gebruikt, zoals een 3.0 cdi, versimpeld wordt. In een Viano of Sprinter kan je die 6 cilinder ook kiezen maar is dan wel aangepast.

Terug
Bovenaan