Jeep Compass aut. 2024

Peter 8607621

Net ingestapt
Ik heb in april 2024 een Jeep compass gekocht, 1.4L automaat.
Al vrij snel na de aankoop heb ik bij de garage gemeld dat ik een zoemend geluid hoorde tijden het rijden.
De garage gaf toen aan dat hoogst waarschijnlijk de banden gecupped zijn en dat de oorzaak is van het zoemend geluid. Ondertussen heb ik van alles geprobeerd met de banden, rechts-links verwisselen, voor-achter verwisselen, maar het maakt allemaal niet uit.
Een tijdje terug merkte ik dat als ik de automaat in manual mode zette het geluid weg was. Terug in automaat mode kwam het geluid weer terug.
Omdat ik de automaat niet kapot wil rijden ben ik naar een bedrijf in Tilburg gegaan voor een diagnose. Dit bedrijf is gespecialiseerd in versnellingsbak revisies. Men heeft met de auto gereden en hun conclusie was dat het zoemend geluid uit de koppelomvormer komt.
Ik wil niet in de rol van een expert stappen maar als het de koppelomvormer is zou je verwachten dat het het geluid verandert bij het opschakelen van de versnellingen maar dat is niet zo. De frequentie gaat omhoog als ik sneller rijdt ook als de automaat opschakeld. Het lijkt, voor mij, meer verderop te zitten, in de aandrijfas of net ervoor. Vreemd is dat er iets verandert als ik naar manual schakel, wat iets verandert in de versnellingsbak.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen?
 
Met de 1.4 motor, zit er een 9-traps automaat 9HP van ZF in uw auto.
Dit is een héél complexe automaat, een combinatie van een automaat waar sommige versnellingen schakelen zoals een automaat met koppelomvormer en andere versnellingen zoals een automaat met dubbele koppeling.

 
Bedankt voor de reactie. Complex geloof ik meteen met 9 versnellingen.
Typisch is dat een expert bedrijf voor versnellingsbak revisie ook niet de oorzaak kon aangeven.
Ik zoek gewoon verder.
Tks. P
 
Een tijdje terug merkte ik dat als ik de automaat in manual mode zette het geluid weg was. Terug in automaat mode kwam het geluid weer terug.

Voor het goede begrip: stel, u rijdt 50 km/h in de automatische stand, in een door de computer van de bak (het brein zogezegd) gekozen zet van de versnelling, zeg de 5e. Er is een zoemend geluid hoorbaar.
Nu schakelt u over naar manuele schakelmodus, de snelheid blijft gelijk én de versnelling blijft in 5 staan. Nu hoort u geen zoemend geluid meer. Is dit juist?

Het lijkt mij vreemd dat zo'n keuze (van de schakelmodus) dat zoemende geluid doet stoppen. Daar lijkt mij toch meer voor nodig.
 
Ik ben ondertussen wel wat verder gekomen, geen oplossing maar eea wordt wat duidelijker.
Ik heb me wat verdiept in de 9-traps automaat 9HP van ZF (hij is echt heel complex) en de daarbij horende diffentieel.
Deze diff drijft de voorwielen aan maar kan de cardanas naar de achterwielen activeren of uitschakelen. Bij het wegrijden heb ik 4 wielen aangedreven dus de cardan is actief, draait dus. Bij ongeveer 60kmh wordt de cardan, dus de achterwielen, losgekoppeld. Dus alleen nog voorwielaandrijving.
Als dit gebeurt, cardan losgekoppeld, begint het zoemend geluid. Als ik dan 4 weel lock inschakel of ik ga naar manual, wordt de cardan weer ingeschakeld en is het gezoem weg. Het probleem zou dus in de voorste diff moeten zitten.
Iemand die dit herkent?
 
Beste Peter,

Ben je inmiddels al wat verder gekomen ?
Ik heb precies hetzelfde probleem en zou ook graag de eventuele oplossing weten.
Jeep Compass 1.4 multi-air 4x4 Turbo 2019.
 
Terug
Bovenaan