j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

j.ko zei:
Nissan GT-R zei:
Heb deze even lopen narekenen als eerste auto, maar dat wordt mij toch echt te gortig.
Dat betekent dat ik minimaal 700 euro per maand moet verdienen (incluis benzine) en dat is te veel.

Ook vaste lasten zijn dan voor mij als beginnend bestuurder te hoog, om over de verzekering maar niet te beginnen. want het gewicht valt wel mee. :D

Is deze dan zo veel duurder dan een Laguna-I? Dacht dat dat je eerste auto zou worden namelijk. De 2.0 die in mijn Volvo ligt, is ook gebruikt in de Laguna-I (met een andere kop weliswaar). Kan me niet voorstellen dat zo'n Laguna veel goedkoper rijdt.

Ja klopt, een Laguna-I staat op nr. 1 op het lijstje, en deze motor is inderdaad ook gebruikt als topmodel onder de V6.
Maar het grootste verschil zit hem in de verzekering voor mij, aangezien ik beginnen bestuurder ben, 30 euro meer, dan bij een 1.8 van de Laguna.
En het verbruik reken ik iets hoger omdat de Laguna erg zuinig is.
Maar ik geloof dat ik een Turbo heb nagerekend, want een 2.0 es komt goedkoper uit :D.

Ik ben ook af en toe een sukkel.

Laguna kost qua vaste lasten 1821 euro per jaar.
480 2.0 ES kost qua vaste lasten 1600 euro per jaar.

Goh, de Laguna is duurder, maar de aanschafprijs van een goede auto is wel lager.
En zoals jij ook al aangeeft, het onderhoud kost wel meer, misschien moet ik maar even kijken naar een 1.7 :D
 
Gisteren hadden we (mijn vrouw en ik) voor het eerst sinds lange tijd een dagje voor onszelf, zonder de kids. Dus we hadden ons voorgenomen om naar de bios te gaan, en vooraf lekker ergens te gaan lunchen. En nog wat inkopen te doen van het lijstje 'moeten we ooit nog eens ergens vandaan halen'. En omdat we toch maar met z'n tweetjes waren, kon dat met de Volvo. Mijn vrouw keek er al naar uit, want sinds ik die Volvo heb, heeft ze er nog nooit in gezeten.

Na het starten van de Volvo zag ik dat de voltmeter op het dashboard maar 9 volt aangaf. Normaal staat die op 14 volt. Een paar dagen eerder had hij dat ook gedaan, maar toen sprong hij na een paar minuten alsnog op 14 volt. En afgelopen woensdag deed hij dat niet, maar heb ik wel 50 kilometer kunnen rijden met die meter op 9 volt. Hij zakte niet verder. Maar net nu mijn vrouw voor het eerst meereed, ging het natuurlijk mis. Voor we vertrokken had ik de kabels nog gecontroleerd op losse aansluitingen, kapotte isolatie of breuken. Zag er allemaal prima uit. Na het starten dus zoals gezegd 9 volt op de meter, maar in plaats van die vast te houden zoals de dag daarvoor, zakte de meter langzaam steeds verder terug. Onder 8 volt is de schaal rood, en daar zakte hij vrij snel naartoe. We hadden dus al besloten om te keren en de Volvo thuis te wisselen voor de Mazda, maar zover kwamen we niet. Bij een stoplicht viel de motor stil, en wilde niet meer starten. :cry:

M'n pa gebeld om hulp. Die was er gelukkig snel. Eerst met startkabels geprobeerd of er nog leven in te krijgen was en dan op eigen kracht naar het dichtstbijzijnde garagebedrijf te komen. Starten ging prima, voltmeter gaf meteen daarna 12 volt aan. Tot de startkabels weer losgemaakt werden, toen viel hij meteen weer omlaag naar 8 volt, om stil te vallen nog voor we ingestapt waren. Dus de sleepkabel maar tevoorschijn gehaald. Dichtstbijzijnde werkplaats bevond zich op een autoboulevard, dus daar de auto maar meteen bij de Volvo-dealer neergezet.

Diagnose: een overleden dynamo. Vervanging door een gereviseerde originele Volvo-dynamo kost me (inclusief montage, BTW en de diagnose) € 385,-. Auw...

Gelukkig is onze dag hierdoor niet in het honderd gelopen, de Mazda heeft ons zonder morren overal gebracht waar we wilden. (y)
 
Is een dynamo niet zelf te doen (ik weet het niet nooit gedaan, maar startmotor is ook makkelijk zelf te doen)?

Scheelt je weer arbeidskosten.
 
Ja, dat kan volgens mij wel. Accu los, draadjes los, boutjes los. Multiriem eraf, oude dynamo eruit, niewe erin, en alles weer vastdraaien / aansluiten. Meest kritische is dat de multiriem weer op de goede spanning gezet moet worden.

Maar ja, hij stond bij de dealer. Diagnosekosten had ik dus sowieso al te pakken. En ongerepareerd weghalen zou betekenen dat ik weer een sleep moest regelen. En vervolgens wachten tot ik een dynamo geleverd zou krijgen, om die dan buiten (in weer en wind) te moeten monteren. Het kan dus wel, maar vond het, ondanks de kosten, wel beter zo. Maar de afweging heb ik weldegelijk gemaakt. 's Zomers was het anders uitgepakt, dan is het beter weer en langer licht, dan was ik er zelf wel aan begonnen.
 
Och, zolang zij er maar niet mee hoeft te rijden, vindt ze het wel prima. Het hoort er een beetje bij, een oude auto gaat nou eenmaal vaker stuk dan een nieuwe. Dat weet zij ook wel, maar ze zou er zelf niet van afhankelijk willen zijn als dagelijks vervoermiddel. Ook met het oog op de kids (0 en 2 jaar oud) zou ze het niet fijn vinden om ergens te stranden. Maar zolang we er financieel niet op leeglopen, gunt ze mij zo'n auto van harte, en vindt ze het dus helemaal niet erg.
 
En dat we gisteren dus strandden, vond ze ook niet erg. De kinderen waren er niet bij en het heeft de dag niet verstierd, dus het doet haar dan niet zoveel.
 
Mooi, dat is ware liefde. Twixin zou hetzelfde zijn. Sterker nog, zij had het vertrouwen in de Cooper S verloren nadat ze gestrand was met een kapotte koppeling. De rest is geschiedenis (okay, we waren sowieso al aan het kijken naar vervanging).
 
Of was jij al aan het kijken naar vervanging, en was die kapotte koppeling een mooie gelegenheid om haar mee te krijgen... :)
 
Vandaag de Volvo weer opgehaald bij de dealer. Ik kreeg complimenten van de werkplaatsreceptionist voor de mooie auto en de staat waarin hij verkeert. Erg leuk, ik ging ondanks de rekening met een erg goed gevoel weer weg daar!
 
Nou, het is weer even geleden dat ik me hier heb laten zien. Hoog tijd voor wat updates…

Over de Mazda 6 kan ik kort zijn: die functioneert probleemloos in alle opzichten. ’t Is een fijne auto, hij rijdt prima en kan een boel rommel verstouwen :).

Vakantiebagage:


Verder niet veel nieuws over te melden, hij moet over een maandje voor een beurt en APK. Ik verwacht niet veel bijzonders, behalve de remmerij. Nieuwe blokken vermoed ik, ze piepen nogal (nog geen gekras van metaal op metaal, dus hoop dat het nog een maandje kan).

Dan de Volvo. Die rijdt ook prima, maar begint sinds een week wel onheilspellende geluiden ten gehore te brengen vanuit de ophanging en / of stuurinrichting. Als je aan het stuur draait (zowel stilstaand als rijdend) komt er een droog gekraak vanuit de ophanging. Heb me laten vertellen dat dat de fusee- of stuurkogels kunnen zijn, maar ik heb er geen idee van. Binnenkort eens kijken of ik daar zelf wat aan kan zien (en doen uiteraard).

Wat ik wel al gedaan heb, is het metersetje in het dashboard (met turbodrukmeter) vervangen door het juiste (zonder turbodrukmeter). Lijkt simpel en is het eigenlijk ook, behalve… het uitgaande setje had een vierpolige aansluiting, het te plaatsen setje een zespolige. Zeg het maar dan… Gelukkig was ik er met hulp van het 480 Forum zo uit, het vierpolige stekkertje past gewoon op de zespolige aansluiting, alleen moet je even weten welke twee polen je niet hoeft aan te sluiten...

Voor:


Tijdens:





(boven de oude, onder de nieuwe)

Na:


Verder is er een kleine parkeerschade ontstaan aan de achterbumper tijdens een club-rit. Een clubgenoot reed er net tegenaan, met een kras in de lak tot gevolg. Dat was wel een domper(tje) op een verder erg leuke dag.

De kras (goed kijken):


Een foto van de meeting:


De verzekeraar van de tegenpartij keerde gelukkig zonder morren de spuitkosten van de bumper uit. Maar ik heb dat geld daar niet aan besteed. Nee, dat bewaar ik voor de roestduivel. Want die begint jammer genoeg echt aan z’n opmars rond de achterspatborden. Nou zijn die al zo ver heen dat ze hoe dan ook vervangen moeten worden. Bij de schadebedrijven waar ik de bumperschade heb laten taxeren, heb ik ook meteen geïnformeerd naar de kosten van het vervangen van die randen. Dat liep uiteen van € 300 tot € 800 per kant. Vervangingsranden voor een 480 zijn er niet meer, maar die van een 440 schijnen ook te passen met slechts minieme aanpassingen (aan die inzetranden wel te verstaan, niet aan de auto).

Rechtsachter:


Linksachter:


Linksvoor begint ook (rechtsvoor is nog goed):


Dus, dat moet een keer gebeuren. Ik heb besloten er mee te wachten tot ik de auto zelf een keer door de APK heb (verloopt eind november). De APK die er nu op zit was nog een jaar geldig toen ik de auto kocht, en door de handelaar geregeld. Prima, maar ik weet natuurlijk niet wat er allemaal nèt wel (of misschien zelfs nèt niet) goed was en wat me dus te wachten staat de komende APK. Het zou zonde zijn als ik dan honderden euro’s in een roestvrije auto gestoken heb die niet door de APK komt vanwege allerlei technisch noodzakelijke kosten. En omdat het dan toch al weer november is, kan ik dat plaatwerk net zo goed uitstellen tot het voorjaar van 2014, dat scheelt een pekelwinter op het nieuwe plaatwerk. Wordt dus vervolgd.

Dan nog een laatste feitje: een week of drie geleden heb ik de topsnelheid van de 480 eens geprobeerd. Dat doe ik meestal maar één keer (heb verder niet zo’n lol in hard rechtuit rijden), maar ik ben altijd wel benieuwd of een auto de fabrieksopgave nog haalt. De 480 moet 195 km/u halen volgens Volvo, ik kreeg er zonder veel moeite 215 km/u uit (op de teller). Wat me vooral opviel is dat de auto ontzettend stabiel blijft tot ongeveer 180 km/u. Het voelt dan nog steeds als cruisen, je hebt het idee je handen van het stuur te kunnen halen (doe ik uiteraard niet) en zo naar een verre bestemming te blazen. Indrukwekkend.
 
Dat is inderdaad een grappig, zo'n aanpassing. Zat de turbodrukmeter er origineel in of heeft een lollige vorige eigenaar die erin gezet?

Die roest is niet zo leuk, dat wordt lassen. Ik ken wel een handige plek waar dat kan, maar dat is wel aan de andere kant van NL voor jou. Mocht je toch interesse hebben, pb maar even. De Avantime van isla heeft daar een nieuwe DB-riem gekregen, hij was zeer te spreken over het werk.
 
Op de plek van dat metersetje zat standaard een opbergvakje. De vorige eigenaar liep het turbo-setje stom toevallig tegen het lijf, kocht het en plaatste het. Puur voor het zicht, want de turbodrukmeter heeft natuurlijk niks te zoeken op een non-turbo 2.0, en de oliedrukmeter werkte niet omdat hij de juiste sensor er niet bij had.

Die oliedruksensor is er begin dit jaar op gezet (alle bekabeling is er gelukkig wel standaard gereed voor), en nu heb ik dus ook het metersetje vervangen door het juiste, non-turbo exemplaar.

Die roest is inderdaad minder fraai. Ik heb best een poosje lopen dubben over hoe ik dat nou aan moet pakken. Maar zoals vermeld, heb ik uiteindelijk maar besloten het uit te stellen tot voorjaar 2014. Aan het huidig plaatwerk is toch niks meer te redden, dus haast is niet meer geboden. En dan weet ik ook hoe het er technisch verder met de auto voorstaat. Als ik er mee aan de slag ga, besteed ik het wel uit, zelf ga ik niet lassen en spuiten. Daarvoor ontbreekt het me aan kennis, tijd, gereedschap en overdekte ruimte.

Interesse in goede adressen waar ze dit vakkundig en betaalbaar kunnen, heb ik dus wel (per PB graag). Bij voorkeur in West-Brabant of zuidelijk Zuid-Holland, maar voor een uitmuntend vakman ben ik ook wel bereid verder te reizen.
 
PB berichtje gestuurd voor een fantastische vakman. Mijn Miata ook gedaan!
 
Inmiddels weer even geleden sinds mijn laatste update, er is weer wel het één en ander te melden.

De Mazda 6 heeft zijn APK weer voor een jaar, zonder problemen. De piepende rem bleek te komen door een probleem met de remtang linksachter. Die is vervangen. En helaas, de eerste tekenen van roest aan de wielkastranden zijn er ook, linksachter. Bekende zwakheid van deze auto…



Laatst was ik met de 6 om boodschappen, werd ik terwijl ik de boodschappen stond in te laden aangesproken door een voorbijganger, met complimenten voor de mooie auto. Ik denk, wat gebeurt mij nou? Ik rij dagelijks met de Volvo 480, toch iets bijzonders. En daar heb ik nog nooit zomaar aanspraak over gehad. En nou sta ik met de ‘gewone’ Mazda en krijg ik dit? Het bleek dat de man ook zo’n 6 had, in dezelfde rood-metallic kleur. En dat is wel een opvallende, minder vaak voorkomende kleur. Vandaar de aanspraak. De man vroeg me ook, “dan heb je zeker ook problemen met de koplamphoogteverstelling?” Ik antwoorde van niet, dat we op deze automatische verstelling hadden. Want dat dacht ik. Er zit in elk geval geen knop voor hoogteverstelling op het dashboard.

Later thuis toch eens gaan zoeken hoe dat nou zit. Wat blijkt: er zit helemaal geen automatische verstelling op, dat is nooit geleverd. Wel handmatig via een knop op het dash, dat was standaard. Maar, ook een bekend zwak punt van dit model zo blijkt, is dat de koplamphoogteverstelling nogal eens kapot gaat. En da’s APK-afkeur. Een nieuwe unit kostte destijds al gauw € 200,- (tegenwoordig is er goedkoper imitatiespul te koop). Een goedkopere oplossing was om de schakelaar uit het interieur te verwijderen, dan zit er officieel geen hoogteverstelling op en kan de auto daar dus ook niet op afgekeurd worden. Dat is vermoedelijk hetgeen de vorige eigenaar ook heeft gedaan. Ik laat het maar zo, ik heb, ook met zware belading, nooit seinende tegenliggers gehad, dus het zal wel meevallen.



Over zware lading, ik stond laatst bij een tuincentrum, met het hele gezin (ikzelf, vrouw, twee kinderen), en had speelzand en split voor op de oprit gekocht. Hoeveel mag er eigenlijk in? Op de kentekenpapieren en in het instructieboekje niet te vinden. Zal wel 500 à 600 kilo zijn zeker? We hebben het er allemaal maar ingeladen, het ging prima. Alles bij elkaar 150 kilo granietsplit, 60 kilo speelzand, 10 rubberen speeltegels van 50x50 cm, nog wat klein grut, een wandelwagen en wij met z’n allen. Zand en split zo dicht mogelijk bij de achteras gelegd. Inclusief een volle tank kwamen we op ca. 560 kilo lading. Thuis (op deze site) gecontroleerd, er mag 590 kilo mee.

Dan de Volvo. Die hebben we (mijn pa en ik) bij een DHZ-garage eens op een brug gezet om te kijken of we het gekraak uit de stuurinrichting kunnen lokaliseren. Dat is helaas niet gelukt. Er zit speling op het stuurhuis, maar niet overdreven veel. De spoorstangeinden (stuurkogels) zijn wel vrij van speling, ook de fuseekogels zijn in orde. De radiale speling op de aandrijfassen is wel vrij groot, aan beide kanten kan het wiel iets meer dan een centimeter draaien voordat er weerstand komt. Dat mag twee millimeter zijn, al worden in het werkplaatshandboek de radiale en axiale speling door elkaar gebruikt, terwijl dat echt twee verschillende dingen zijn. Dus helemaal duidelijk is het niet. Verder alle rubbers met siliconenspray behandeld, in de hoop het gekraak te verhelpen. Zonder resultaat helaas.



Rechtsvoor bleek de bodem helemaal vet, afkomstig van de homokineet. De hoes bleek lek. Klein gaatje, maar groot genoeg om vet doorheen te slingeren tijdens het rijden. Ook rechtsvoor: een scheef afgesleten band, de binnenkant was bijna glad. Inmiddels bij een garagebedrijf de auto uit laten lijnen, aandrijfashoes laten vervangen en twee nieuwe voorbanden laten monteren.

De scheve band en vette onderkant:


De nieuwe hoes:


Bij de DHZ-garage nog wel de hoogte van het koppelingspedaal afgesteld.

Verder deze week via Marktplaats een verhoogde middenarmsteun met bekerhouders aangeschaft, een gewilde optie voor de 400-serie, maar niet vaak te koop. Meteen gemonteerd.

Voor (standaard):


Na:






De dag erop weer mee gereden, voor het eerst na de uitlijning en met de nieuwe armsteun. Wat een genot! Het zit tien keer beter (en het zat al niet verkeerd), en de auto is merkbaar koersvaster. Ik heb enorm zitten genieten van de Volvo, wat een auto! Komt misschien ook omdat ik eerder die week in een acht jaar oude Hyundai Atos reed als vervangauto.



Drie keer duurder dan mijn Volvo, maar tien keer minder auto, echt waar. Niks ten nadele van die Hyundai hoor, maar het contrast met de oudere, maar luxere en comfortabelere Volvo was enorm. Dat droeg ook wel bij aan het genot van die eerste rit deze week…

En om af te sluiten, na een wasbeurt (met het handje) eens wat plaatjes geschoten van de 480:











 
Heb je hele topic doorgenomen. Je 480 vind ik heel gaaf, daar had ik vroeger een speelgoedautootje van waarmee ik dagelijks speelde. Zie ze nu zelden, maar elke keer als ik er 1 zie verdaai ik mijn nek (y)
 
Mooie wagen zo'n 480. Maar die roest....wacht er niet mee tot na de winter....voordat al die pekel er weer uitgespoeld is.....je bent nog verder van huis met nog meer reparatie kosten.
 
@ Kong en -V8-: Dank voor de complimenten! De roest zal toch echt moeten wachten. Mijn vrouw gaat in december met zwangerschapsverlof, dus dan hebben we een maand of drie een auto 'over'. Kan de 480 mooi voor laswerk terwijl ik in de Mazda doorrijd. Dus dan wordt het in de winter, in plaats van erna.

Vandaag met de 480 voor een APK'tje geweest. Mijn eerste met deze auto, dus ik verwachtte niet dat hij er probleemloos doorheen zou rollen, al hoop je dat stiekem wel natuurlijk. Maar helaas: afkeur op de rechter handremkabel en de remslangen achter. Maar ik heb nog een week of zeven om dat te (laten) fiksen. De keurmeester constateerde daarnaast nog 'ernstige olielekkage' aan de distributiezijde van de motor en 'olielekkage' (blijkbaar niet ernstig dus) aan de bakzijde. Verduurde keerringen.

Ik heb net maar een bericht gestuurd naar de 480-specialist om alles ineens aan te pakken, inclusief nieuwe koppeling, remschijven en -blokken achter, klepspeling en nog wat zaken. Ben benieuwd...
 
Mijn 480 is weer terug van de specialist inmiddels. Ik ben hem 15 dagen kwijt geweest, man, wat keek ik er naar uit om weer in m'n eigen auto te rijden. Ik had intussen namelijk een sloper met nog een maandje APK als 'leenauto' mee. Zag er van binnen zo uit:





Hij had keyless entry (sloten werkten niet) en nightview panel (geen enkel dashboardlampje deed het, behalve een waarschuwingslampje voor een openstaand portier - vals alarm). De snelheidsmeter deed het maar af en toe en naar de brandstofvoorraad was het gissen. Het was wel een Turbo, daar had ik nog nooit mee gereden. Rijdt anders, maar niet per sé beter. Mijn 2.0 atmosferisch blok hangt veel lekkerder aan het gas en is onderin soepeler. Maar goed, het uitgevoerde werk aan mijn 480:

- Motorolie en -filter vervangen
- Versnellingsbakolie vervangen
- Remvloeistof ververst
- Koelvloeistof ververst
- Luchtfilter vervangen
- Bougies vervangen
- Remschijven, -blokken en -slangen achter vervangen
- Handremkabels (links en rechts) vervangen
- Motor-/baksteun incl. hydraulische demper vervangen, die was de oorzaak van een flinke tik als ik achteruit ging rijden. Demper bleek geen olie meer te bevatten, de steun bleek finaal afgescheurd...
- Koppeling incl. druklager en -groep vervangen
- Nokkenas- en krukaskeerringen aan bak- en distributiezijde vervangen
- Ruitenwisserbladen voor vervangen
- Dashboardlampje (klok) vervangen
- Aanslagrubber linksachter vervangen (zat scheef, bleek deels afgescheurd)
- Kleppendekselpakking vervangen
- Klepspeling gesteld
- Printplaat infocenter gereinigd (bekend euvel, gaat vuil tussen de soldeerpuntjes zitten, waardoor hij rare of geen waarden aangeeft)
- Remklauw linksachter gereviseerd (glijpenbussen vernieuwd)

Dus... de halve auto (motorruimte en dashboard) is uit elkaar geweest. Kost een bak geld, maar hij rijdt weer als een nieuwe, echt waar. Een genot, zo'n 480! Resteren nog 'slechts' twee punten op de to-do-list: de ophanging rondom (rubbers en kogels) en het plaatwerk (roest). Als dat klaar is, IS het een nieuwe... eerst weer een poos sparen. Intussen genieten.
 
Ja, leuke sloper inderdaad, vond het ook niet erg, reed verder prima. Reed op gevoel ongeveer 120, toen de snelheidsmeter het plots weer even deed. Bleek ik 150 te rijden. Volvo 480's zijn echt heerlijke reisauto's, een GT pur sang. Toch, toen ik weer m'n eigen auto kreeg... dat voelde beter dan de aflevering van een nieuwe. De dag erna meteen een flinke rit naar Hoofddorp (de lancering van Vierkante Wielen, daar heb ik aan meegewerkt). Genoten.

Volgende week opnieuw voor de APK. Als 'ie daar nu niet fluitend doorheen komt, val ik van m'n stoel. Als ik er om denk, zal ik ook eens vragen of ze de NAP-kilometerstand kunnen corrigeren. Daar is in het verleden een typfoutje in gemaakt, dus officieel heb ik een onlogische stand.
 
@J.KO: Mooie foto's van een fantastische auto. Ook leuke locatie om foto's te maken in de polder tussen Oudenbosch en Stampersgat ;-)
 
Lijkt me inderdaad een zalige auto, zo'n 480. Tegenwoordig let ik er toch wel op, en dan kom je er eigenlijk achter hoe weinig je ze nog zien. Succes met de APK ;).
 
APK is weer voor een jaar verlengd. Zonder adviespunten ook. Fijn hoor. Correctie van de foutief ingevoerde NAP-stand kijken ze nog naar, was het nu te druk voor. Geeft niet, heeft geen haast.

Volgende dilemma: schorsen voor de winter of niet? De 480 wordt lichtjes krokant op verschillende plekken, dus er niet mee door de pekel rijden deze winter zou helpen. Want er is zoveel geld in de techniek gaan zitten, dat het erg goed uit zou komen als het laswerk uitgesteld zou kunnen worden. De kans is er ook, want vrouwlief (die dagelijks met de Mazda 6 rijdt) gaat tussen 1 december en 1 april met verlof (zwangerschaps- en kraamverlof). Dus dan hebben we een auto over, precies in de pekelmaanden. En een droge stalling om de hoek is ook voorhanden. Maar vrouwlief wil er eigenlijk niet aan, ze vind het niks als er geen auto voor haar voor de deur staat. Dus of het ook doorgaat... valt nog te bezien...
 
Gisteren heeft mijn vrouw de Mazda aan z'n eerste tonnetje op de teller geholpen. Geen probleem verder, op naar de volgende 100.000!

Over het schorsen van de Volvo: mijn vrouw is akkoord, maar de stalling valt meer dan twee keer duurder uit dan gedacht. Dus nog geen beslissing genomen...
 
Ja, die gedachte kwam ook op. Maar vier maanden sneeuw, condens, ijs en andere vochtige troep gaat ook overal tussen zitten volgens mij. Financieel komt schorsen en stallen nog steeds uit, maar het levert over vier maanden 'slechts' € 130,- op. Dus is het dan de moeite en het gemis nog waard? Gelet op het feit dat het laswerk dan uitgesteld kan worden, ben ik nog geneigd te denken van wel. Morgen de knoop maar doorhakken...
 
Nou zijn we er zelf uit (ja, schorsen en stallen), wil Volvo zelf niet...

Ze gaat eerst lopen sarren met wisselende boordspanning. Dynamo / spanningsregelaar kapot is de eerste gedachte, maar vrij onwaarschijnlijk, want die is nog geen jaar oud. Kabels gecheckt, en een defecte accuklem op de minpool (massa) gevonden. Vervangende klem (met massaband eraan vast) is binnen inmiddels, komend weekend monteren. Dan eens zien of het probleem daarmee uit de wereld is.

Maar het volgende mankement dient zich al weer aan: de aanjager doet niks meer, behalve als ik de airco op standje 'automatisch ontwasemen' zet. Dat de airco het ook niet doet is niet zo erg, maar het is de enige manier om nog luchtcirculatie te krijgen. Via de aanjagerknop niet. Zucht. Ik blijf aan de gang. Dus (ook dit weekend) de zekeringen nalopen, blower-knop demonteren en checken of de bedrading en contacten nog OK zijn. Als dat het geen van beide is, dan moet het hele dashboard uitelkaar om bij de printplaat van de VEM (Ventilation Electrical Module) te kunnen. Dikke kans dat er op die plaat een soldeerpuntje slecht is (bekend euvel, zo blijkt na wat speuren op het 480Forum).

Maar goed, als ik dit allemaal opgelost heb, kan ze toch de stalling in. Ik kan pas schorsen als ze daar staat, want moet er over de openbare weg heenrijden. Benieuwd wat ze me voor die tijd nog meer voor de voeten werpt o_O.
 
Sjonge, madam heeft wel haar kuren en buien zeg. Als ik die foto's eerder op de pagina zag werd ik een beetje jaloers, maar dat gevoel ik weer een beetje weggeëbt...

Wel goed hoe jij de 480 zo verzorgd. Het kost nu een hoop geld, maar dan heb je uiteindelijk een perfecte dame.
 
Nou, afgelopen weekend dus aan het klooien geweest... Eerst de accuklem met massaband vervangen. Om met Clarkson te spreken: How hard can it be!? Dat viel dus tegen. Klemmen los van de accu, eerst massa, dan plus. Accu eruit en kijken waar die massaband vast zit. Jawel: op drie plekken. Binnenzijde spatscherm, chassisbalk en versnellingsbak. Bij de bout op het spatscherm kon ik niet komen met m'n steeksleutels, dus toch maar zelf een doppendoos met ratel gaan kopen. Die leende ik anders altijd van m'n pa, maar die was nu niet thuis, dus kon ik daar niet terecht. Dat was tegenslag één. De bout op de chassisbalk was alleen toegankelijk als ik het linker voorwiel demonteerde. Ja, langs boven ook, maar dan zou ik de airco uit moeten bouwen... Dus met de noodkrik van de auto gewerkt, voor de zekerheid een paar flinke houten balken er onder gestoken zodat ik de auto niet op me zou krijgen als 'ie van dat krikje zou donderen. Liever een deuk in de dorpel dan in mijn kop...

Maar toen: de laatste bout, op de versnellingsbak. Geen beweging in te krijgen. Kruipolie ertussen laten lopen, uurtje gewacht, paar tikken met de hamer erop en nog eens proberen. En jawel: ineens kwam hij los. Dacht ik. Dat viel dus ook tegen: de kop van de bout was rond. Dat werd dus niks meer. Resultaat: van de oude massaband heb ik de defecte klem geknipt. De nieuwe massaband heb ik gemonteerd, maar de oude zit er dus ook nog. Van boven (accu) naar beneden (versnellingsbak) zit het nu dus zo: accu: nieuwe klem, nieuwe band. Spatscherm: nieuwe en oude massaband samen. Chassisbalk: nieuwe en oude massaband samen. Versnellingsbak: alleen oude massaband. Ofwel: de oude en nieuwe band 'gelast' door ze samen in de bout van het spatscherm en de chassisbalk te klemmen. Prutswerk, ik ben er niet tevreden over, maar het moet maar even zo.

Gauw het wiel weer gemonteerd en als de wiedeweerga m'n gereedschap opgeruimd, want het begon te regenen. Ook dat nog. Ik was er knorrig van. Maar klaar was het nog niet, want ik moest ook de aanjager nog checken. Het blijkt te helpen als ik met m'n hand de kabelboom in het dashboard optil. Als ik het goed wil doen, moet dat dash uit elkaar. Maar daar had ik geen trek meer in, dus ik heb er een zodanige lus in gelegd, dat de kabelboom zichzelf omhoog drukt. Wat een gepruts... om even af te koelen ben ik maar een eindje gaan rijden. Dat helpt.

Dus: alles opgelost? Dat van die spanningswisselingen wel denk ik. De blower doet het intussen weer niet. Maar daar kijk ik van 't voorjaar wel weer eens naar. o_O
 
En de storingen-soap gaat verder...

De spanningswisselingen zijn terug en lijken samen te hangen met de problemen met de aanjager. Voor de volledigheid: die kan niet uit, de laagste stand is 1 (er zit geen stand 0 op). Maar als ie het niet doet, dan weer wel, dan weer niet, dan ligt dat dus aan een los of slecht stekkertje dat maar af en toe contact maakt, of een slecht soldeerpuntje. Als de aanjager dus weer aangaat, zakt de spanning. En die stijgt weer als de aanjager uitgaat. Maar goed, omdat ik er dit weekend wel klaar mee was, schreef ik al 'dat komt van 't voorjaar wel'. Als ik wat knorrig ben (en dat was ik na dat gepruts met die massakabel) moet ik niet met delicate dasboard-kunststof aan de gang gaan, dat gaat dan geheid mis namelijk.

Maar...

Gisteren wilde ik weg met de Volvo, en ik merkte dat de interieurverlichting niet ging branden toen ik het portier opende. Raar. Ook de kofferbakverlichting deed het niet, en de slotverlichting bleef ook uit. Starten ging wel gewoon, maar mijn hele dashboard bleef donker. Ook de dim-, mist-, knipper-, achteruitrij- en achterlichten deden het niet. WTF!? Er zit dus ergens iets goed fout in de elektronica. Volvo dus maar laten staan en met de immer betrouwbare Mazda gereden.

Omdat ik nog voor het donker weer thuis was, toch maar begonnen om het dashboard uit elkaar te halen. Verder ben ik nog niet gekomen, want ik ben ermee gestopt toen het ging schemeren. Ik vermoed namelijk dat die losse contactjes in de aanjager-module de boosdoener zijn van al de storingen. Zekeringen zijn OK namelijk. Wel zal ik ook de pluskabel nog eens checken, want die is immers los geweest toen ik de massaklem verving. Zo'n twintig centimeter van de plusklem zit een aantal aftakkingen met nogal delicate stekkertjes, die zijn misschien losgeraakt. Morgen ben ik thuis, dus kan ik bij daglicht weer verder. Zal dan ook wat plaatjes schieten, want er staat nogal veel tekst intussen.

Van schorsen en stallen komt al die tijd niks, want in de stalling kan en mag er niet aan auto's gewerkt worden.

Wordt vervolgd!
 
Weer een update: intussen is het dashboard uit elkaar geweest om de VEM (Ventilation Electrical Module) te kunnen demonteren. Een hels karwei om die VEM uit te bouwen, bijna alles moet los. En de kabel waarmee de warmtetoevoer geregeld wordt, zit op een haast onmogelijke manier vast, met een klemmetje waar je nauwelijks bij kunt en dat gespannen staat, dus als het dan los komt, springt het weg. Eigenlijk heb je lange (20 cm) vingers nodig om er goed bij te kunnen. Met een oude schroef van die lengte als verlengstuk kwam ik er wel gelukkig. Verder zijn een smal plamuurmes (om dash-componenten uit hun houders te klikken, is beter dan een schroevendraaier waarmee je al snel te veel druk op één punt hebt) en een pincet (om schroefjes die ergens tussen vallen weer te kunnen pakken) onmisbaar gebleken.

Het dashboard uit elkaar:




En de VEM eindelijk vrij geworsteld:


Hoe dan ook, uiteindelijk binnen de VEM uit elkaar geschroefd en de soldeerpuntjes nagelopen. Zag er eigenlijk allemaal wel goed uit, bij twee soldeerpuntjes had ik lichte twijfel. Die dus opnieuw gedaan.





Daarna weer in omgekeerde volgorde alles terugbouwen. Wederom gefoeter op onmogelijke constructies, stomme schroefjes en scheve kunststof… uiteindelijk toch alles weer op z’n plaats. Tijd voor een testrit. Na 80 kilometer (anderhalf uur) deed de aanjager het nog steeds, dus ik was er content mee. Opgelost.

Een dag later viel de aanjager echter alsnog uit. En de dag daarna deed hij het weer. Sindsdien al drie dagen geen probleem meer gehad, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet nu, dus de hulp van mijn 480-specialist maar ingeroepen. Die kijkt er volgende week naar, dan ben ik bij hem in de buurt i.v.m. de AutoWeek Bloggersmeeting in Eindhoven (mijn specialist zit in Helmond). Benieuwd of hij er wel uit komt…

Het stallen-en-schorsen-plan is intussen definitief van de baan, zolang er niet gepekeld is rijd ik er gewoon mee door. Zal wel moeten ook, anders kom ik er nooit legaal mee in Helmond natuurlijk…
 
O ja, bijna vergeten: Sinterklaas had voor mij nog een 1:43-schaalmodel van een 480 bij zich. Leuk! De klaplampjes op dit model kunnen ook open, maar zodra ik dat probeerde, vielen ze in het neusje van het model. Dus ook daar heb ik al een reparatie aan moeten uitvoeren... wat dat betreft is het een echte 480 :D

 
Frustrerend inderdaad maar wel mooi om te lezen dat je tussen de regels het hem allemaal vergeeft. Hier spreekt de echte liefhebber;)
Dat schorsen zou ik lekker vergeten. Ik heb jarenlang de SEC als derde auto gebruikt. Daar heb ik hem echt tekort mee gedaan. De 'andere' derde auto is de deur uit en ik geniet er iedere kilometer weer van. Auto's zijn gemaakt om kilometers te maken. Had ik veel eerder moeten doen. Pekel is vervelend maar als je hem regelmatig schoonspuit overleeft ie dat ook wel weer.
 
Doffe ellende zou ik het niet willen noemen. Ik ben niet erg geduldig, dus als het even tegenzit, mopper ik even hardop. Maar intussen vind ik het allemaal wel prima, en geniet ik nog altijd van de 480, ook van het zelf sleutelen / prutsen. Meer dan van alle eerdere auto's. Laatst had ik het er met mijn zus nog over: 't is net een vrouw: ze heeft haar nukken, maar ik hou er wel van. ;)

Maar dat ongeduld van mij zorgt er ook voor dat ik geen zin heb om die VEM opnieuw uit te bouwen, dus vandaar dat ik het nu maar uitbesteed. Ik ken mezelf, als ik het nu nog eens zelf doe, weet ik toch niet goed wat ik er anders aan moet doen dan de vorige keer, en dan ben ik nog steeds niet zeker dat het dan wel goed is.
 
Omdat de komst van ons derde kind nu echt dichtbij komt (eerste week januari), gisteren om een derde kinderzitje gegaan voor onze oudste dochter. Toen we de Mazda vorig jaar kochten, hebben we eerst drie zittingverhogers naast elkaar op de bank gezet om te zien of dat paste. Dat ging. Gisteren voor aanschaf van het stoeltje ook eerst gepast, en het gaat inderdaad. Vanmiddag alle drie de zitjes ook eens vast gezet, en toen liepen we toch tegen een probleem aan: de gordel van het middelste zitje is nauwelijks vast te krijgen, omdat het 'slot' erg diep tussen de twee zitjes verstopt zit en zodoende haast onbereikbaar is. Maar gelukkig, daar zijn verlengstukken voor te koop, dus die zijn inmiddels besteld.

 
Met een gezin heb je 1 hobby auto en een hufterproof Mazda nodig. Dus gewoon die verlengers kopen en geen excuses zoeken de Mazda te vervangen. Aldus iemand met een Range Rover een zwak voor 480's en een 626.;)
 
Ha nee, die 6 gaat er voorlopig niet uit! Prima wagen, en wat zou er voor in de plaats moeten komen? Een busje (MPV)? Echt niet! De enige MPV die ik zou overwegen, is de S-Max van Ford. Anders wordt het al gauw een SUV (Mazda CX-7!!). Maar die zijn te duur en op de achterbank echt niet zo veel breder dat je er ineens super gemakkelijk bij kunt. Dus inderdaad: verlengers zijn al besteld.

Die zijn trouwens niet toegestaan in Nederland, wisten jullie dat? Reden is dat de kwaliteit niet gecontroleerd kan worden (bij APK neem ik dan aan, omdat je ze dan weg kunt halen). Zie hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html

Maar goed, elders in de EU mag het wel (niet overal). Dus er zijn wel E4-goedgekeurde gordelverlengers op de markt. Die heb ik dus besteld, zijn er tussen Kerst en Oud&Nieuw als het goed is.
 
michel1975 zei:
Met een gezin heb je 1 hobby auto en een hufterproof Mazda nodig. Dus gewoon die verlengers kopen en geen excuses zoeken de Mazda te vervangen. Aldus iemand met een Range Rover een zwak voor 480's en een 626.;)

Ons 'gezin' behelst mijzelf en Twixin, maar wij hebben toch echt twee hufterproof auto's nodig. Maar goed, dat zal wel aan de omgeving liggen.

De 480 is en blijft natuurlijk wel een prachtig ontwerp. Dat het al weer zo oud is, ongelooflijk. Hobbyen aan auto's is overigens wel leuk, maar hij moet het wel doen...
 
Vandaag voor de Autoweek bloggersmeeting naar het DAF-Museum in Eindhoven geweest. Op de parkeerplaats daar nog een rondje of vijf extra gereden, om de kilometerteller op 200.000 te krijgen:



Daarna is hij door de specialist opgehaald om die VEM nog eens goed na te kijken (en de lampjes van dat ding te vervangen, want die waren bij het opnieuw monteren gesneuveld). Waar ik twee dagen aan het prutsen ben, deed hij het in een paar uurtjes... hij denkt het euvel gevonden te hebben (hars tussen de soldeerpuntjes die soms wel, soms geen sluiting veroorzaakt). Op de weg terug naar huis (120 km) in elk geval nergens last meer van gehad. Nu hopen dat dat zo blijft.
 
Terug
Bovenaan