Is Opel echt een automerk, of is het slechts een inkooporganisatie?

Ik ga de boel hier net vol plaatjes plakken BMW; Laat ons het erop houden dat jouw historische kennis blijkbaar minder uitgebreid is dan de mijne.
Die punt verschijnt doorheen de jaren op diverse modellen.
Opel_Ascona_front_20080121.jpg

Evolutie wilt niet zeggen dat alle elementen systematisch aanwezig moeten zijn. Wel dat er regelmatig uit het verleden geput wordt om nieuwe vormen te creëren.

1200px-Tuned_Mazda_RX-7_Type_RB_%28GF-FD3S%29_front.jpg
mazda_1995_petrol_1995_mazda_etude_sedan_8080071548430697204.jpg


Quod erat demonstrandum.
 
Wouter82 zei:
Categorie "ver gezocht" o_O
Volledig akkoord: dat bericht van Curlevv over het jatwerk is ver gezocht. Vandaar het grapje van de vergelijking met Mazda.
Soms leidt een samenloop van omstandigheden (samen met de heersende ontwerptrends) tot een bepaalde vormgeving. In het geval van het radiatorrooster van Opel in van kopieerwerk spreken gewoon ver gezocht.
 
iDS zei:
Ik ga de boel hier net vol plaatjes plakken BMW; Laat ons het erop houden dat jouw historische kennis blijkbaar minder uitgebreid is dan de mijne.
Die punt verschijnt doorheen de jaren op diverse modellen.

Tuurlijk, joh. Gooi het maar op jouw historische autokennis waardoor jij het allemaal beter weet. Echt een zwaktebod, iDS.
 
MBdoubleyou zei:
iDS zei:
Ik ga de boel hier net vol plaatjes plakken BMW; Laat ons het erop houden dat jouw historische kennis blijkbaar minder uitgebreid is dan de mijne.
Die punt verschijnt doorheen de jaren op diverse modellen.

Tuurlijk, joh. Gooi het maar op jouw historische autokennis waardoor jij het allemaal beter weet. Echt een zwaktebod, iDS.
Niks houd je tegen om zelf wat historische kennis op te doen hoor. Je jaloezie vlijt me :)
 
Volgens mij is elk merk, tegenwoordig meer een inkoop organisatie. Gros van de onderdelen worden door derden gefabriceerd en slechts geassembleerd door de fabrikant.
 
marcel21674 zei:
Volgens mij is elk merk, tegenwoordig meer een inkoop organisatie. Gros van de onderdelen worden door derden gefabriceerd en slechts geassembleerd door de fabrikant.

Uh, als je iets ontwikkelt betekent dat niet dat je het ook zelf produceert. Inkopen of uitbesteden is wat anders.
 
iDS, het zit je wel hoog he :) Overigens gaat Opel gewoon door met die voorzichtige 'punt' in het midden.

Opel-GT_X_Experimental_Concept-2018-1024-02.jpg


Mazda heeft duidelijk een bepaald familiegezicht gecreëerd met die grille. Veel meer dan Opel

aZLgY13_460s.jpg


m1fyhk3b0epg_480.jpg


m1by0pnbxcka_480.jpg


m1by1a7bfge0_480.jpg


m1fygejbpo5w_480.jpg


m1ny2trb2r57_480.jpg


t0dyu38b4z1j_480.jpg


In (oudere) persberichten en nieuwsartikelen heeft men het vaak ook over de |vijfhoekige Mazda-grille", heb nooit gelezen de typische "vijfhoekige Opel-grille" ;) Maakt verder ook niet zoveel uit maar altijd leuke discussies zo ..
 
GT 1973 zei:
Opel is gewoon lui. Bij de nieuwe Vivaro hebben ze gewoon de Citroën Jumpy genomen en er alleen een eigen grilletje op gezet.

Heeft niets met luiheid te maken maar slechts met het zo snel mogelijk willen hebben van een compleet portfolio zodat je one-stop-shopping aan zakelijke klanten kunt bieden. Als je wel de auto's voor de account managers kunt leveren, maar geen busjes voor de installation engineers is het lastiger onderhandelen. Zeker als je dan met VAG of Ford dealer moet concurreren die dat wel allemaal kan bieden.
 
marcel21674 zei:
Volgens mij is elk merk, tegenwoordig meer een inkoop organisatie. Gros van de onderdelen worden door derden gefabriceerd en slechts geassembleerd door de fabrikant.

Maar datzelfde gros van de onderdelen wordt wel ontworpen door een fabrikant of in samenspraak met de fabrikant door de toeleverancier aangepast. Ik acht de kans vrij klein dat je een (bijvoorbeeld) Bosch component zomaar van een Opel naar een VW kunt overplaatsen en dat het dan allemaal goed werkt.
 
R Wolters zei:
marcel21674 zei:
Volgens mij is elk merk, tegenwoordig meer een inkoop organisatie. Gros van de onderdelen worden door derden gefabriceerd en slechts geassembleerd door de fabrikant.

Maar datzelfde gros van de onderdelen wordt wel ontworpen door een fabrikant of in samenspraak met de fabrikant door de toeleverancier aangepast. Ik acht de kans vrij klein dat je een (bijvoorbeeld) Bosch component zomaar van een Opel naar een VW kunt overplaatsen en dat het dan allemaal goed werkt.

Er zijn bewust kleine verschillen ingebouwd zodat bv een Bosch 2x ontwikkelingskosten kan rekenen. Maar veelal is 75% identiek. Bij systemen waar je geen concurentie voordeel mee kan halen kan het 100% zijn...
 
Maar on-topic:

Opel was de leidinggevende positie van GM Europa. GM Powertrain Italy (nu nog steeds in GM handen) was een leverancier aan voornamelijk Opel en deels GM (Diesel techniek). Italy dus wat dus een restant is uit de FIAT samenwerking. Daarvoor had SAAB die positie.

Design van Opel en ontwikkeling ook door Opel. Wel met veel uitwisseling dus er zat regelmatig een GM designer, ingenieur of manager bij Opel. Andersom ook trouwens. Platformen kwam pas in de jaren 80 en is een paar keer gedaan. Verantwoordelijkheid was dan gesplitst (bv Opel de achteras en GM de vooras).

Opel modellen werden soms ook geïmporteerd in de VS maar waren meestal niet speciaal bedoeld voor daar. Soms als Buick maar meestal als Saturn. Voor kleinere markten werd er gekeken welk merk van GM het best bekend stond en werd dat gebruikt. Voor China was dat Buick. Voor Zuid-Amerika had GM een eigen ontwikkeling (Chevrolet) en die mensen shoppen regelmatig bij Opel of GM.

Buick heeft sinds 1980 ongeveer geen eigen ontwikkeling meer. Is allemaal opgegaan in GM. Voor die tijd had ieder GM merk hun compleet eigen ontwikkeling. Er waren bijvoorbeeld 4 verschillende V8 motoren.

Met Daewoo ontstond er een GM Korea. Uiteindelijk gingen zij de kleine modellen doen. Grotere modellen kreeg Opel om te doen (de Cruze bijvoorbeeld).

Onder de PSA vlag is Opel wel vrijwel opgeheven. Russelsheim bevat nauwelijks nog ontwikkeling. Nu pas is Opel gewoon een merknaam geworden die door PSA wordt ontwikkeld.

Het verhaal is dus precies omgekeerd. Opel is gestopt met zelf ontwikkelen.
 
Waar baseer jij al deze info op. Engineer?. Volgens mij worden Opels gewoon in Rüsselsheim ontwikkeld, uiteraard met componenten van PSA. Blijkbaar weten ze daar hoe ze hun DNA een beetje trouw kunnen blijven. Zoals je overal kan lezen zijn is Opel in staat geweest om van de Corsa een anders rijdende auto te maken dan de 208, ondanks gelijke techniek en onderstel. Daar kunnen ze bij VAG nog wel wat van leren.
 
Volgens mij klopt het deels wel wat Engineer beweert: https://www.reuters.com/article/us-psa-opel-r-d/psas-opel-to-shift-2000-rd-jobs-in-germany-to-french-engineer-segula-idUSKCN1LL0VG

Opel unit said it is working on plans to protect 2,000 research jobs in Ruesselsheim, Germany by transfering them to a new company run by French firm Segula Technologies.

Research and development work in Ruesselsheim has dropped since French carmaker PSA’s purchase of the Opel and Vauxhall brands from General Motors for $2.6 billion last year.

Ruesselsheim was once a global engineering hub for developing small and medium sized vehicles for various brands including Opel, Vauxhall and Buick and R&D work for GM accounted for 50 percent of the center’s workload.

“The Segula Technologies proposal aims at creating a European engineering campus and Center of Excellence in Ruesselsheim enlarging the scope beyond the automotive industry and including fields such as rail and energy,” PSA’s Opel said.

In addition to a lack of work from GM, Opel needs fewer engineers capable of developing vehicle platforms because new cars are now built on underpinnings provided by PSA.

Segula Technologies will become a subcontractor for Opel if a deal is struck, but Opel will not retain a stake in the venture, Opel Chief Executive Michael Lohscheller said.

Any deal is subject to agreement by Opel’s works council and would include vehicle and propulsion engineering facilities together with up to 2,000 employees of the Ruesselsheim research and development being taken over by Segula, Opel said.

Uncertainty over the future of Opel’s engineering center has already led to a wave of departures among Opel’s senior engineering staff and when rumors of a sale first surfaced in July, Opel’s labor leaders were quick to condemn plans they said would “threaten Opel’s existence”.

Segula technologies is offering to protect jobs until July 2023, Opel said. Lohscheller declined to say whether the transfer of jobs will have a positive financial impact for Opel.

Maar: https://int-media.opel.com/en/research-development-entire-groupe-psa-rüsselsheim

Rüsselsheim. The Engineering Center in Rüsselsheim is taking over a key role within Groupe PSA. It brings typical Opel strengths to the company’s global research and development networks. Amongst others, this includes the experience with sporty chassis designed for the high speeds permitted on the German Autobahn along with US market federalisation and the AGR-certified (Aktion Gesunder Rücken e.V.) ergonomic seats to name but a few. The Rüsselsheim Engineering Center will continue to ensure the connection between German engineering, precision and affordable innovations for the Opel brand. As already announced with the PACE! plan on November 9, 2017 all new Opel/Vauxhall vehicles will be developed in Rüsselsheim. At the same time, the Rüsselsheim Engineering Center shows that it will play an integral part in Groupe PSA’s growth strategy.

The engineering team in Rüsselsheim also leads the development of light commercial vehicles (LCVs) for the entire group. This global responsibility includes the development of an LCV platform and modules from advanced development to production maturity. The development priorities also include the networking and electrification of light commercial vehicles along with automated driving. Leading the development in Rüsselsheim is a key component of the Opel/Vauxhall LCV offensive. The all-new Combo is already making its debut this year, the next-generation Vivaro will follow in 2019. And going forward, the Rüsselsheim Engineering Center will take on the global responsibility for the development of the next generation of high-efficiency four-cylinder petrol engines for all Groupe PSA brands.

A further focal point is the continuous advancement of all existing models along with the development of future vehicles.

Furthermore, Groupe PSA has currently established 15 Centers of Competence in Rüsselsheim. The development teams from France and Germany defined development areas (R&D) within a short period of time in order to unleash the full potential for the entire group. The abilities of the various competence teams complement each other in a global network – to the benefit of all five group brands (Opel, Vauxhall, Peugeot, Citroën and DS Automobiles). These Centers of Competence enable universal technical standards and optimal realisation within Groupe PSA around the globe.

Opel zal ook onder meer een 4-cilinder benzinemotor voor de hele PSA-groep ontwikkelen, wat logischerwijs de opvolger is van PSA's 1.6 turbo Puretech benzinemotor en van Opels 1.5 en 1.6 Turbo benzinemotoren.
 
MBdoubleyou zei:
Waar baseer jij al deze info op. Engineer?. Volgens mij worden Opels gewoon in Rüsselsheim ontwikkeld, uiteraard met componenten van PSA. Blijkbaar weten ze daar hoe ze hun DNA een beetje trouw kunnen blijven. Zoals je overal kan lezen zijn is Opel in staat geweest om van de Corsa een anders rijdende auto te maken dan de 208, ondanks gelijke techniek en onderstel. Daar kunnen ze bij VAG nog wel wat van leren.

Goed om me heen kijken, zien waar er ineens een club ingenieurs ontslag krijgt en met een sausje insider info hier en daar. Veel ervaren Opel mensen kom ik nu op andere plaatsen tegen.

Dat er meer dan alleen een badge verschil is tussen de 208 en de Corsa (wat zoals je aangeeft heel belangrijk is en een voorbeeld hoe het wel moet) betekent natuurlijk niet dat dit werk ook daadwerkelijk in Russelsheim gedaan is. Maar wees gerust; er is nog ene klein kernteam wat tot taak heeft om de "belangen" van de Opel identiteit te bewaren. Die groep ingenieurs is nog maar 25% van wat er eerst was en is deels gedetacheerd naar locaties in Frankrijk. Die groep doet ook nog de projecten die Rutger aanhaalt. Mijn punt is echter dat dit een fractie is van de projecten die er voorheen gedaan werden.

Zoals het andere linkje van Rutger aanhaalt; PSA heeft zijn baanzekerheid garantie opgelost door de ingenieurs naar Segula over te zetten. Veel van de testfaciliteiten zijn ook aan o.a. Segula verkocht. Segula heeft Hyundai-Kia en Isuzu als klanten in de directe regio en ook Audi (voormalig NSU) zit niet heel ver weg. En natuurlijk heel veel toeleveranciers en ook niet-automotive.

Wel nog een puntje; een van de redenen waarom GM zoveel ontwikkeling bij Opel hield (en vroeger ook bij SAA:cool: was dat ze hiermee Opel met hogere kosten konden opzadelen. Een aantal van de 4-cilinders benzine zijn immers door SAAB/Opel ontwikkeld en voor nop aan de rest van GM gegeven. Hiermee kon de winst van Opel gedrukt worden wat voor GM voordelig was qua belastingen. Is bij SAAB ook (deels) gedaan maar die Zweden waren nogal eens te eigenwijs en verbranden onnodig veel geld. Een van de punten waarop ze gewaardeerd werden natuurlijk maar van alle slimme vindingen waren er nog meer domme acties.
Had GM niet deze belastingen situatie gehad dan had misschien al veel eerder de hele ontwikkeling bij Opel op een laag pitje gezet en had GMDAT (Korea) misschien wel de leiding gekregen. Die zijn zolang GM-Opel bestond namelijk klein gehouden.

GM Powertrain Italy heeft ook een handvol Opel mensen overgenomen maar blijft een kleine club. Die hebben nu de aparte situatie dat ze in Europa werken aan (bedrijfswagen) diesel motor ontwikkeling voor de USA, Zuid-Amerika en China.

Het is voor Opel fans misschien hard en zowel de positie van GM en PSA kan je commentaar op hebben. Toch denk ik dat dit echt niet verkeerd is. Auto industrie is een harde business en Opel is er echt niet slecht uitgekomen. Ze zijn qua technologie vrijheid wel sterk ingeperkt maar dat had nog veel erger kunnen zijn. Eigen identiteit wordt ook nog steeds overeind gehouden.
 
Ik snap dat het een fractie is van wat er vroeger in Rüsselsheim werd gedaan aangezien het werk voor GM er niet meer is. Toch lijkt het erop dat het Opel DNA nog wel uit Rüsselsheim komt, ook al wordt dat door veel minder mensen gedaan.

"Opel zal ook onder meer een 4-cilinder benzinemotor voor de hele PSA-groep ontwikkelen, wat logischerwijs de opvolger is van PSA's 1.6 turbo Puretech benzinemotor en van Opels 1.5 en 1.6 Turbo benzinemotoren."

Dat is een interessante keuze. Juist de motoren waren nou niet het sterkste punt van Opel :).
 
MBdoubleyou zei:
"Opel zal ook onder meer een 4-cilinder benzinemotor voor de hele PSA-groep ontwikkelen, wat logischerwijs de opvolger is van PSA's 1.6 turbo Puretech benzinemotor en van Opels 1.5 en 1.6 Turbo benzinemotoren."

Dat is een interessante keuze. Juist de motoren waren nou niet het sterkste punt van Opel :).

In het verleden heeft Opel krachteloze benzinemotoren gemaakt. Over de recente generatie lees ik echter veel goeds in de pers (zelf geen ervaring mee).
De PSA-motor 1.6 had dan weer wel voldoende trekkracht maar had enkele ontwerpfoutjes waardoor hij in de beginjaren wel eens stuk ging. Dat is ondertussen ook alweer verleden tijd.
Maar Opel blijkt dus alleszins wel de how-know in huis te hebben om kwalitatieve benzinemotoren te bouwen.
 
Terug
Bovenaan