Is het raadzaam om elektrisch te gaan rijden zonder eigen laadpaal?

De eerste auto's waren echt niet beter dan paard en wagen. Daarmee ondersteun je mijn punt dus..

Probleem met electrische rijden: is de laadinfrastructuur, naar mijn mening zou het wettelijk verplicht moeten worden dat grote dierentuinen en attractieparken. Verplicht minimaal een laadpaal hebben, want nu is het dus zo. Dat ik niet naar Ouwehands Dierenpark kan gaan.

Het rijbereik is wel toereikend, maar het park met de Chinese Panda's heeft dus geen enkele laadpaal. Dat vind ik niet cool en omdat ik geen zin in snelladen heb, terwijl de auto gewoon kan laden terwijl je in zo'n park bent. Daarom kies ik andere uitjes uit. De Efteling heeft bijvoorbeeld wel laadpalen en niet eentje, maar heel veel.

Verplichting gaat wel ver en m.i. ook overbodig. Zoek een van der Valk in de buurt op.
Het opladen van een auto is natuurlijk niet een probleem van een park, parkeren eigenlijk ook niet. Een paar kilometer lopen is tegenwoordig heel erg.

Verplichting gaat wel ver en m.i. ook overbodig. Zoek een van der Valk in de buurt op.
Het opladen van een auto is natuurlijk niet een probleem van een park, parkeren eigenlijk ook niet. Een paar kilometer lopen is tegenwoordig heel erg.
Nou ik ben wel voor regulering: ik begrijp dat kleine parken geen laadpalen hebben, daar zal waarschijnlijk ook niet het geld voor zijn? Maar Ouwehands Dierenpark die brengt gewoon parkeerkosten in rekening, dan kunnen ze toch wel een paar laadpalen neer gaan zetten?

Het is de bedoeling dat wij allemaal uiteindelijk electrische gaan rijden: maar dan moet die laadinfrastructuur veel beter worden. In woonwijken is het in-principe geen probleem, dus de vraagstelling is het raadzaam om electrische te gaan rijden zonder eigen laadpaal?

Wat mij betreft is dat geen probleem: als er binnen 300 meter geen laadpaal is, dan heeft de gemeente de verplichting een openbare laadpaal aan te leggen. Deze komt niet perse voor je deur en de aanvraag wordt ook afgewezen, als er al besloten is een laadpaal binnen 300m te plaatsen.

Als ik dan op internet gezellig zit te surfen: leuk aanbieding Ouwehands Dierenpark? Dan ga ik kijken op Google Maps, wat de afstand is. Okay 170km? Dat laat zich wel doen, want het rijbereik van mijn Leaf is ongeveer 250km. Vervolgens ga ik op de website van Ouwehands Dierenpark kijken: ons park heeft geen laadpalen.

Ja dan hoeft het voor mij niet meer hoor: ik heb het al meegemaakt bij Beekse Bergen, die hadden wel 1 laadpaal. Alleen op zo'n groot park, is dat bij lange na niet toereikend. Dus ik heb geen laadpas van de baas, geen leaseauto van de baas. Die auto heb ik met mijn zuurverdiende spaarcenten betaald, dus duur snelladen wil ik ook niet.

Dus ik besluit in een woonwijk in Eindhoven te gaan laden, op loopafstand van de McDonalds: blijkt die publieke laadpaal storing te hebben. Dan ben je weer 30 minuten kwijt, want je hebt de valse hoop dat ze het op afstand op kunnen lossen. Naar mijn mening is er dus nog meer regulering nodig vanuit de overheid!

Zo ook met laadtarieven: want als er een groot nadeel is aan het niet hebben van een eigen laadpaal, dan is het dat je overgeleverd bent aan de grille van de laadpaal aanbieder. In de regio Zuid Holland, hebben ze de laadtarieven van € 0,38 naar € 0,57 verhoogd ondanks dat de stroom tarieven sterk gezakt zijn.

Maar jij maakt van jou probleem een inferieur EV met techniek die dus achterhaald was op het moment van aankoop, het probleem van iedereen?
Haha, precies, en wie gaat bovendien 340 km rijden om een glimp op te vangen van een Chinese beer, met de gemiddelde review: "Nou, we hebben hem gezien: hij zat daar ergens achter in de hoek en deed helemaal niks, maar ja, daar staan ze ook bekend om....".

Haha, precies, en wie gaat bovendien 340 km rijden om een glimp op te vangen van een Chinese beer, met de gemiddelde review: "Nou, we hebben hem gezien: hij zat daar ergens achter in de hoek en deed helemaal niks, maar ja, daar staan ze ook bekend om....".
Het is goed dat je die 340km noemt: want om die afstand retour te rijden met bijvoorbeeld een MG4 Standaard, had je dat ook maar net gehaald. Rijbereik WLTP is 350KM.

Dan moet je dus geen airco of verwarming aan gaan zetten, want dan kom je zeker weten te laden. Dus het is echt geen probleem dat enkel speelt bij oudere electrische autos, zoals de Nissan Leaf. Eigenlijk doet de Leaf het nog niet zo slecht dan.

Naar het strand is trouwens nog verder voor mij: dan moet ik 225km enkel reis rijden, gelukkig zijn er daar wel laadpalen. Want de zee die hebben hier niet in Limburg, een dierentuin? Die hebben wij wel gelukkig.

Als ik de topicstarter was, zou ik gaan kijken voor een Kona Hybrid, Yaris Hybrid oid. Ik weet of het duurder rijden is, maar ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat autorijden ineens een stuk goedkoper gaat worden door EV's. In ieder geval scheelt het een hoop gedoe als je een hybride koopt, mij zal dat alleen het al waard zijn, zelfs als het wat meer zou kosten.

Zou je op eigen kosten een laadpaal op je oprit willen hebben (als je tenminste een eigen oprit hebt), heb je ook weer kosten. Volgens mij moeten er ook nog aanpassingen in de meterkast gedaan worden en heb je geen zonnepanelen, is het verstandig om die ook nog aanschaffen. Je bent dan al duizenden euro's verder en heb je nog steeds geen auto...

Enige argument wat dan overblijft, is dat het wat "ouderwetser" kan voelen zoals iemand hierboven beschrijft. Dan moet je kijken of je de ongemakken en eventuele extra kosten voor lief neemt om dit gevoel te compenseren.
Zoiets zal het ook gaan worden. We zijn bezig met een CHR en een Yaris Cross. De eerste is net even meer auto, maar het gegeven of mijn echtgenote (toch al niet echt een goede parkeerster) de auto fatsoenlijk geparkeerd krijgt, zal de doorslag geven. De achterkant is tamelijk onoverzichtelijk. Anders toch maar de iets rumoerige Yaris Cross.

Zo een 600 hybrid van Fiat vind ik ook wel leuk, alleen vraag is mij af of dat nou zo een stellantis 1.2T is of nog gewoon een goed Fiat blok?

Denk dat de problemen met die 1.2 van PSA inmiddels wel opgelost zijn... je schijnt nu ook een hele lange garantie (met terugwerkende kracht) er op te hebben.

Terug
Bovenaan