Is het nog waard om mijn Opel Corsa D uit 2012 te laten repareren?

Robinvz f3037544

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma en hoop dat iemand hier wat zinnige input kan geven.

Ik heb een Opel Corsa D 1.4 uit 2012 met zo'n 218.000 km op de teller. Recent heb ik al het een en ander laten doen: een lekke uitlaat is vervangen en er zijn wat kleine dingen aangepakt – dat heeft me in totaal zo’n €650 gekost.

Maar helaas houdt het daar niet op. Al een tijd merk ik dat de auto regelmatig slecht trekt en minder vermogen lijkt te hebben. Ook maakt de motor een tikkend geluid – dit schijnt te wijzen op versleten of defecte hydraulische klepstoters. Daarnaast verbruikt de auto opvallend veel koelvloeistof, wat zou kunnen wijzen op een lekke koppakking.

Mijn inschatting is dat de totale kosten voor deze reparaties al snel richting de €2.000 zullen gaan.

En daar zit dus het dilemma: is deze auto dat nog waard? Ik weet niet of het slim is om zoveel geld in een auto met deze kilometerstand en leeftijd te steken. Aan de andere kant ben ik momenteel niet in de positie om een veel duurdere of nieuwere auto te kopen. En ik vraag me ook af of ik voor die €2.000 überhaupt een degelijke vervangende auto kan vinden zonder weer in de ellende te komen.

Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke afweging? Of tips over hoe je dit het beste kunt benaderen?

Alle reacties zijn welkom – alvast bedankt!

Blijft lastig, de auto heeft mogelijk ook weinig gekost. ga je voor het zelfde bedrag weer zoiets kopen dan loop je een zelfde risico.

Recent heb ik al het een en ander laten doen: een lekke uitlaat is vervangen en er zijn wat kleine dingen aangepakt – dat heeft me in totaal zo’n €650 gekost. .... Al een tijd merk ik dat de auto regelmatig slecht trekt en minder vermogen lijkt te hebben. Ook maakt de motor een tikkend geluid

Als dit al een tijd zo is, waarom dan die 650 geïnvesteerd? als je voor die 2000 euro de auto weer helemaal 'als nieuw' is en je de komende jaren verder kunt is het nog wel te overwegen. Gevoelsmatig zeg ik; lekker op zoek gaan naar wat anders, maar dan moet er wel wat bij. want voor 2000 euro koop je zo weer een auto 'met werk'.

Blijft lastig, de auto heeft mogelijk ook weinig gekost. ga je voor het zelfde bedrag weer zoiets kopen dan loop je een zelfde risico.

Recent heb ik al het een en ander laten doen: een lekke uitlaat is vervangen en er zijn wat kleine dingen aangepakt – dat heeft me in totaal zo’n €650 gekost. .... Al een tijd merk ik dat de auto regelmatig slecht trekt en minder vermogen lijkt te hebben. Ook maakt de motor een tikkend geluid

Als dit al een tijd zo is, waarom dan die 650 geïnvesteerd? als je voor die 2000 euro de auto weer helemaal 'als nieuw' is en je de komende jaren verder kunt is het nog wel te overwegen. Gevoelsmatig zeg ik; lekker op zoek gaan naar wat anders, maar dan moet er wel wat bij. want voor 2000 euro koop je zo weer een auto 'met werk'.
Ik had zelf het idee dat de lekke uitlaat voor het vermogensverlies zorgde – dat leek me toen de logische oorzaak. De motor tikte toen al wel licht, maar dat viel nog mee en leek niet direct een urgent probleem. De koelvloeistof begon pas de laatste tijd echt zorgwekkend snel te verdwijnen, dat is dus iets dat er recent bijgekomen is.

Achteraf gezien was het misschien verstandiger geweest om het totaalplaatje eerder te overwegen, maar op dat moment hoopte ik gewoon dat ik er met die €650 weer even tegenaan kon.

Ik deel je gevoel trouwens: voor €2000 koop je niet snel iets degelijks.

Maar hoe zeker ben je dan dat alles nu wel opgelost is met die 2000 euro. heeft er een garage naar gekeken? Niet dat je straks met een kapotte koppaking zit of nog allerlei andere gekke dingen.

Maar hoe zeker ben je dan dat alles nu wel opgelost is met die 2000 euro. heeft er een garage naar gekeken? Niet dat je straks met een kapotte koppaking zit of nog allerlei andere gekke dingen.
Ben ik eigenlijk niet maar als ik even van het ergste uit ga dan ben ik met die €2000 eigenlijk nog goedkoop en zullen de kosten waarschijnlijk hoger uitvallen. Beide reparaties zijn volgens mij vrij arbeidsintensief als het op kosten aankomt.

Als je wilt kan ik ook wel eens kijken of ik je kan helpen die rekening omlaag te brengen. Laat maar weten dan hebben we ff via de personal message contact.

Ik zou door de zure appel heen bijten en voor reparatie gaan. Bij een snelle zoektocht op Marktplaats kom je vrijwel geen Corsa's tegen uit 2012 of jonger met minder dan 200.000 kilometer op de klok voor een budget van 2000 euro's. Zo beredeneert zeg ik: repareren.

Of tips over hoe je dit het beste kunt benaderen?

Dingen uitsluiten.

Laat een lektest uitvoeren op het koelsysteem. (druktest). Want is het je koppakking of misschien ergens een lekke aansluiting van een slang? Dus ook controle op lekkagesporen.

Het tikken van klepstoters doet zich voornamelijk voor bij de koude start, als die nog geen olie(film) hebben.
Tikt het constant is het misschien iets anders, misschien de brandstofinjectoren. (waar dan wellicht ook een link is met je klacht tot verminderd vermogen, als er te weinig brandstof ingespoten wordt heb je ook minder kracht. ;)

Brandt er een storings / diagnoselampje in het dashboard?

Dingen uitsluiten.

Laat een lektest uitvoeren op het koelsysteem. (druktest). Want is het je koppakking of misschien ergens een lekke aansluiting van een slang? Dus ook controle op lekkagesporen.

Het tikken van klepstoters doet zich voornamelijk voor bij de koude start, als die nog geen olie(film) hebben.
Tikt het constant is het misschien iets anders, misschien de brandstofinjectoren. (waar dan wellicht ook een link is met je klacht tot verminderd vermogen, als er te weinig brandstof ingespoten wordt heb je ook minder kracht. ;)

Brandt er een storings / diagnoselampje in het dashboard?
Er brandt geen lampje in het dashboard. Het tikken is vrijwel constant. Bij hogere toeren is het tikken ook harder. Wellicht zijn het inderdaad de brandstofinjectoren. Ik zal toch even langs een garage moeten gaan om duidelijk inzicht te krijgen in wat er precies mis is.

Er brandt geen lampje in het dashboard. Het tikken is vrijwel constant. Bij hogere toeren is het tikken ook harder. Wellicht zijn het inderdaad de brandstofinjectoren. Ik zal toch even langs een garage moeten gaan om duidelijk inzicht te krijgen in wat er precies mis is.
Brandstofinjectoren stoppen met tikken als ze niets te doen hebben, dus je gas geeft, de motor op toeren laat komen en dan gas los laat zodat je toerental weer zakt zouden ze even stil moeten zijn. Tot de motor weer stationair draait.

Goeie diagnose laten stellen en dan beslissen. Zoals ik het lees is die 2k uit de lucht gegrepen.

Terug
Bovenaan